Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Dakdrager

martijn78
Forum-lid

martijn78 09 jul 2010 13:56

schapje, bedankt voor je reactie. die transportas is een waanzinnig goed idee.
welke afmeting heb jij van de box?
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 09 jul 2010 21:38

gamiel schreef: De 561 spreekt me minder aan omdat je zo je carbon voork en je balhoofd wel degelijk (relatief zwaar) belast.

Zijn er meer mensen die er zo over denken, want ik sta op het punt om er 1 aan te schaffen maar kan zelf geen nadelen verzinnen als je je fiets zo op de auto monteert.
Mede omdat je met gewoon fietsen dezelfde of zwaardere belasting hebt op je voorvork als dan zo de fiets monteren op het dak.

Want de fiets kan wel trillen maar voor de rest zit hij toch vast?

En zowat elke koersauto (volgauto) van de renners hebben hun fietsen zo gemonteerd op dak.

Ik ben echt huiverig voor een klem om het frame. Zelfs in de handleiding van de fiets staat dat dit niet mag, wel aan het zadelpen maar zo lang zijn vaak de armen van de fietsdrager niet.

Nog meer mensen die een carbonnen frame op het dak vervoeren en dan qua montage het voorwiel eruit halen?
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

perik
Forum-lid

perik 09 jul 2010 21:44

Ik gebruik ook altijd een Thule dakdrager waarbij de voorvork zonder voorwiel geklemd wordt. Ik zie echt niet in waarom dat zo'n zware belasting zou zijn. Als je op de fiets rijdt zijn de krachten toch veel groter. Ik heb geen carbon frame maar wel licht alu met een lichte full-carbon voorvork. Ik heb er deze week nog 1100km mee over de autobahn gereden en mijn fiets is niet uit elkaar gevallen. Het enige probleem is dat je soms veel vliegen vangt.

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 09 jul 2010 22:03

Ik heb ook de 561 dakdrager van Thule. Na aanschaf las ik op de thule site (kan ook rose zijn) dat je deze drager beter niet gebruikt bij carbon vorken met een carbon uitvaleinde. Volgens mijn FM (heeft het frame waar ik op rijd ontworpen) kan het geen kwaad, ik heb het echter nog niet aangedurft. Overigens zou ik wel zo'n bike protector gebruiken die je bij o.a. rose kunt krijgen. Deze beschermt de voorzijde van fiets tegen insecten en steenslag.
Afbeelding

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 09 jul 2010 22:11

Toch staat Thule website dit;
The recommended roof option for transportation of bikes with sensitive frames (e.g. Carbon)

Maar ik ben zeker van mening dat fiets belasting veel zwaarder is als zo'n dakdrager montage.
Maar ik lees op het forum veel pluspunten maar ook wat minpunten. Liefst lees ik van collega fietsrijders hun mening over deze wijze van montage.

@apexrider als je hem niet gebruikt en hij is nog nieuw, wil ik hem bij een normaal bod misschien wel overnemen?

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 09 jul 2010 22:23

Op de rose site staat bij dit product: "let op: niet geschikt voor vorken met uitvaleinden van carbon". Ik ben er vrijwel zeker van dat ik dit ook ergens op de thule site heb zien staan, maar kan het niet meer vinden. Mijn dragers zijn overigens niet te koop, ik ga ze wel gebruiken voor het vervoeren van m'n MTB.
Afbeelding

kdiericx
Forum-lid

kdiericx 11 jul 2010 12:05

HM2694 schreef:
kdiericx schreef:
HM2694 schreef:Wij hebben een JJ Hybridium, deze dus http://www.janjanssen.nl/index.php?lnk=6&modId=12

het dames en heren model. fiets past perfect op de drager en geen problemen met vastzetten de ruimte is groot genoeg.

Succes

Heb jij ook een Proride 591? Grijpt die arm dan zo laag aan?

Ja ik heb deze en de fiets gaat goed in de buegel en staat prima op het dak. http://www.bike2build.nl/product/BC0008 ... for-1-bike deze dus.

Ja de beugel is goed verstelbaar en je kan de fiets er goed in klemmen.

Voor vragen mail maar

Groet Hans

Heb de proride 591 aangeschaft en de fietsen passen perfect! Bedankt voor het advies hier.

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 11 jul 2010 12:49

En in deze 591 kan ik er ook een carbonnen racefiets in klemmen?

schapje
Forum-lid

schapje 12 jul 2010 12:08

martijn78 schreef:schapje, bedankt voor je reactie. die transportas is een waanzinnig goed idee.
welke afmeting heb jij van de box?

De box die ik gebruik heeft buitenafmetingen van 175x82x45 cm. Niet zo lang dus maar wel breed en hoog.

http://www.thule.com/en-GB/NL/Products/ ... ifications

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 05 aug 2010 00:11

Vandaag het hele zaakje ontvangen;
Thule 757 + aerobars 861
2 stuks proride 591.

Gewone fiets erin gezet en dat met uitzondering van het tillen allemaal erg makkelijk.
Toen de racefiets erin en als ik de klem gewoon handvast aanzet dan kan de buis die geklemd word er al niet meer uitvallen. Daarbij komt er naar mijn idee nihil druk op de carbon onderbuis. Volgens mij kan ik rustig mijn carbon frame vervoeren met deze Thule 591.

stoli
Forum-lid

stoli 05 aug 2010 03:32

de reden dat ze dat zeggen over fietsen met carbon uitvaleinden, is volgens mij puur om claims tegen te gaan. aangezien als je de snelspanner te hard ofzo aandraait, de vork kan beschadigen. maar dit gebeurt volgens mij zelden.

ik heb btw een keer ergens gezien dat profs soms vorken gebruiken met alu uitvaleinden. puur omdat de wielen zo vaak verwisseld worden, dat carbon uitvaleinden misschien te risicovol zijn.

maar die 2 keer per jaar dat je je fiets met carbon uitvaleinden op je auto zet, moet echt niks uitmaken hoor lijkt me.

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 05 aug 2010 08:29

Maar toch om die reden had ik niet gekozen voor de 561 (vorkmontage) maar wel voor de 591 (framemontage)

Plaats reactie