vervoer carbon fiets
vervoer mn fiets ook al jaren altijd op het dak met de wielen in een goot en een klem op het frame, nooit problemen gehad! iedereen maakt zich altijd zo veel zorgen over carbon maar dat valt allemaal reuze mee hoor...
@richard, normaal gesproken is er niks aan de hand
@richard, normaal gesproken is er niks aan de hand
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@richard -w
Dat hangt van je auto af en manier van vervoeren.
-Op het dak is het aerodynamische dan normale wielen, dus geen probleem. Extreme zijwind zou een probleem kunnen zijn.
-Achterop de drager ligt het aan je auto. Een middenklasse station is geen probleem daar blijft de fiets compleet achter, aerodynamisch gezien stort na de achterkant de wind wel naar benenden maar niet zo laag, Ik haal wel altijd mijn zadels uit de fiets omdat deze boven het dak uitsteken en hou die maar eens uit het raam bij +120 (dwars). Op een kleinere sedan zou een aerowiel wel een probleem kunnen geven.
Ps.
Nu we deze discussie toch hebben, wellicht een aardige test voor het blad fiets, Paar auto's mee, dragers en een windtunnel.
Dat hangt van je auto af en manier van vervoeren.
-Op het dak is het aerodynamische dan normale wielen, dus geen probleem. Extreme zijwind zou een probleem kunnen zijn.
-Achterop de drager ligt het aan je auto. Een middenklasse station is geen probleem daar blijft de fiets compleet achter, aerodynamisch gezien stort na de achterkant de wind wel naar benenden maar niet zo laag, Ik haal wel altijd mijn zadels uit de fiets omdat deze boven het dak uitsteken en hou die maar eens uit het raam bij +120 (dwars). Op een kleinere sedan zou een aerowiel wel een probleem kunnen geven.
Ps.
Nu we deze discussie toch hebben, wellicht een aardige test voor het blad fiets, Paar auto's mee, dragers en een windtunnel.
wasbeer2006 schreef:@richard -w
Dat hangt van je auto af en manier van vervoeren.
-Op het dak is het aerodynamische dan normale wielen, dus geen probleem. Extreme zijwind zou een probleem kunnen zijn.
-Achterop de drager ligt het aan je auto. Een middenklasse station is geen probleem daar blijft de fiets compleet achter, aerodynamisch gezien stort na de achterkant de wind wel naar benenden maar niet zo laag, Ik haal wel altijd mijn zadels uit de fiets omdat deze boven het dak uitsteken en hou die maar eens uit het raam bij +120 (dwars). Op een kleinere sedan zou een aerowiel wel een probleem kunnen geven.
Ps.
Nu we deze discussie toch hebben, wellicht een aardige test voor het blad fiets, Paar auto's mee, dragers en een windtunnel.
Goeie!
Gaat fiets een artikel wijden aan vervoer van carbonnen fietsen? Zal wel veel interesse hebben
Camerig is prachtig!
-
- Forum-lid
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49
Jarenlang 2 carbon fietsen middels een twinny load, gemonteerd op een sportwagen van Duitse makelij incl. afneembare trekhaak, vervoerd. Nooit problemen gehad. Wel veel bekijks.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
in mijn auto past de fiets, staand met de wielen er in. nadeel is alleen dat ik dan afhankelijk hoeveel fietsen er mee gaan er 1 of meerdere stoelen uit moet halen. op vakantie staat de fiets in de caravan ingeklemd tussen een paar kussens van de bank. voor kleine stukjes of even snel de fiets mee of een vakantie zonder caravan heb ik zo'n kogeldrager van 17 euro.. in tegenstelling tot mijn vorige stalen fiets kan ik het frame niet aan de drager hangen. wat wel kan is ophangen aan de wielen. met een spin fixeer ik de boel dan aan de drager. Dat gaat echt perfect. met carbon wielen zou ik dit niet doen, maar het werkt echt wel goed.
Volgens mijn fm was een dergelijke drager overigens de beste oplossing voor een carbon frame. inderdaad wel van die verwarmingsbuis isolatie voor de zekerheid gebruiken.
Volgens mijn fm was een dergelijke drager overigens de beste oplossing voor een carbon frame. inderdaad wel van die verwarmingsbuis isolatie voor de zekerheid gebruiken.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
-
- Forum-lid
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 21 feb 2010 21:04
ik vervoer mijn Isaac Pascal Carbon achterop de auto met een Mont Blanc Easy Grip S2. gaat prima, geen enkel probleem mee.
volgens mij kun je de grijper niet eens zo hard aandraaien dat je je frame beschadigt...
volgens mij kun je de grijper niet eens zo hard aandraaien dat je je frame beschadigt...
laat mij maar fietsen!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Achterop de auto is zelfs voor carbon geen probleem. Bovenop het dak liever niet en als het al moet dan met een bike bra op de fiets tegen steenslag en teveel wind te beschermen. Heb meermaals de trieste resultaten gezien van Cervelo's en Scotts die met hoge snelheid op het dak waren vervoerd (profteams hebben meestal nogal haast). Een scheur in de bovenbuis van 30 cm is toch iets om rekening mee te houden.
Ik vervoer mijn fiets met de thule outride, daarmee zet je de vork vast en het achterwiel.
Tot nu toe nooit een probleem gehad.
Ben ik de enige in de auto met mijn fiets, dan gaat ie achterin.
Door klemming op buizen heb ik helaas al wel wat schades voorbij zien komen, niet doen dus.
Tot nu toe nooit een probleem gehad.
Ben ik de enige in de auto met mijn fiets, dan gaat ie achterin.
Door klemming op buizen heb ik helaas al wel wat schades voorbij zien komen, niet doen dus.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Amclassic-fan schreef:Ga maar uit van carbon buizen met scheuren erin
Slik....komt dat dan omdat de klem rond de buis te strak wordt aangedraaid of door trillingen?
Ik doe er altijd van dat isolatiemateriaal tussen welke ze rond warmwaterleidingen gebruiken en draai de klem nooit strak aan, nog nooit een beschadiging gezien.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.
- chassepatate
- Forum-lid
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55
Het komt voornamelijk doordat het carbonframe op een manier wordt belast waarvoor het niet ontworpen is. De krachten die op het frame komen, boven op de auto zijn best groot...