Lengte kooi sram XO
Inderdaad, shifter indexeert, dus achterderailleur zal het probleem niet zijn. Een gripshift zit volgens mij maar eenvoudig in elkaar hoor, dus in het in- en uit elkaar halen zal het geld niet zitten. Ze zijn een van de weinigen (zo niet de enigen) die dit op de markt brengen, en kunnen er dus een aardig bedrag voor vragen.
XX derailleur op 9 speed shifters gaat trouwens sowieso niet werken vanwege de 1.3/1 ratio van de XX derailleur IIRC, en v.v. dus ook niet.
Gripshift heeft icm. handschoenen meer dan genoeg grip, tenzij het extreem modderig is of de rubberen grip is versleten. In dat eerste geval 2 tie-wraps eromheen trekken en rijden maar.
En gaan we niet héél erg off-topic ?
XX derailleur op 9 speed shifters gaat trouwens sowieso niet werken vanwege de 1.3/1 ratio van de XX derailleur IIRC, en v.v. dus ook niet.
Gripshift heeft icm. handschoenen meer dan genoeg grip, tenzij het extreem modderig is of de rubberen grip is versleten. In dat eerste geval 2 tie-wraps eromheen trekken en rijden maar.
En gaan we niet héél erg off-topic ?
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
Met 'knutselwerk' bedoelde ik niets negatiefs, btw. Maar wat blackcatbone doet is inderdaad eerder een custom made oplossing. En daar kan je veel geld voor vragen, zeker gezien de doelgroep.
En ik wil ook wel een poging wagen om weer on-topic te gaan :
een extra kransje op je cassette, dus 10speed shifters, is wel handig in het geval van een enkel voorblad. Dan kun je een shortcage rijden.
En ik wil ook wel een poging wagen om weer on-topic te gaan :
een extra kransje op je cassette, dus 10speed shifters, is wel handig in het geval van een enkel voorblad. Dan kun je een shortcage rijden.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Dat was de combo die Julien Absalon op het WK XC in Canberra reed. E-thirteen chainguide en verder XX setup, dus 1x9. De X.0 shortcage is volgens mij vooral op bedoeld voor downhillers.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
-
- Forum-lid HC
Mijn set up dan maar:
Op mijn cube elite zit een medium X0 met draai shifters, voor mij de combo als je triggers wilt neem dan gewoon shimano, de shiters zijn beter van shimano vind ik dan de triggers van sram (maar om er niet weer een discussie van te maken dat is mijn mening, netzo als ik zweer bij een F80X wat sommigen ook waardeloze vork vinden)
Casette XTR 11-32 voor de standaard combo 44/32/22
Ik kan 22 op de vijf rijden de middelste dus, daarna loopt ie aan. (kleiner uiteraard)
Maargoed ik rijd twee versnellingen op mijn 22 de 28 en 24. De 32 zelden en minder dan staat ie op de 32 voor
Ik haal van mijn XTR/duraace kettingen standaard vijf links
Op mijn cube elite zit een medium X0 met draai shifters, voor mij de combo als je triggers wilt neem dan gewoon shimano, de shiters zijn beter van shimano vind ik dan de triggers van sram (maar om er niet weer een discussie van te maken dat is mijn mening, netzo als ik zweer bij een F80X wat sommigen ook waardeloze vork vinden)
Casette XTR 11-32 voor de standaard combo 44/32/22
Ik kan 22 op de vijf rijden de middelste dus, daarna loopt ie aan. (kleiner uiteraard)
Maargoed ik rijd twee versnellingen op mijn 22 de 28 en 24. De 32 zelden en minder dan staat ie op de 32 voor
Ik haal van mijn XTR/duraace kettingen standaard vijf links
Beste Wasbeer,
gelukkig ben je tevreden met je prachtige fiets en prima schakelspul. je geeft aan dat de medium kooi een enkele beperking (groot voor en achter) heeft maar dat dat niet belangrijk is voor je en dat het zo uitstekend werkt. Goede ketting by the way?
aan alle posts te merken was het een nuttig topic thnx.
gelukkig ben je tevreden met je prachtige fiets en prima schakelspul. je geeft aan dat de medium kooi een enkele beperking (groot voor en achter) heeft maar dat dat niet belangrijk is voor je en dat het zo uitstekend werkt. Goede ketting by the way?
aan alle posts te merken was het een nuttig topic thnx.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik dacht ik stel als mtb newbie misschien wel een hele domme vraag maar het is inderdaad wel een hele discussie geworden zie ik.
Maar net wat ReinR aangeeft dat je met een medium kooi toch wel enige beperkingen hebt en omdat ik nog niet zo lang op de mtb zit ga ik wanneer ik er
1 bestel maar op safe en voor een lange kooi.
Maar net wat ReinR aangeeft dat je met een medium kooi toch wel enige beperkingen hebt en omdat ik nog niet zo lang op de mtb zit ga ik wanneer ik er
1 bestel maar op safe en voor een lange kooi.
- daniel1975
- Forum-lid HC
wasbeer2006 schreef:voor mij de combo als je triggers wilt neem dan gewoon shimano, de shiters zijn beter van shimano vind ik dan de triggers van sram (maar om er niet weer een discussie van te maken dat is mijn mening, netzo als ik zweer bij een F80X wat sommigen ook waardeloze vork vinden)
Lol, is idd persoonlijk. Ik heb de XT shifters gehad en die halen het niet bij de X9 triggers die ik nu heb (heb jij de nieuwe gehad of de oude?)
En die F80X is idd door velen vervloekt. Ook ik wil zelf bepalen wanneer de lockout werkt.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
@daniel1975, precies! iedereen zijn eigen keuze en dat wordt wel eens vergeten! Qua kwaliteit scheelt het bijna niet en koop gewoon wat je zelf fijn vind! en niet wat een ander mooi of prettig vind. Mijn maat rijd op dezelfde fiets met XTR triggers en vind mijn setup vreselijk! Leuke discussie altijd en als van ons een foutje maakt onderweg -:)
@reinr, volgens mij begrijp ik je reactie niet of jij de mijne. Groot Groot schakelen kan wel, maar bij een beetje aanzetten breekt je ketting dus waarom je dat zou doen is me een raadsel. Kijk maar eens in de manuals.
Ik houd het volgende vast. op de 22 de grootste vier achter, of de middelste alles (de 11 kan je over twisten) en op de 44 de kleinste 6. De overige combinaties heb je niet nodig tenzij je voor " schakellui" wilt rijden. Dan nog de vraag wat zegt dat over de ketting.
Met een long cage kun je overigens ook prima uit de voeten, maar standaard werd bij mij een medium meegeleverd, dat zal wellicht ook aan het soort fiets liggen want bij de reactions is tijden lang een longcage meegeleverd.
@reinr, volgens mij begrijp ik je reactie niet of jij de mijne. Groot Groot schakelen kan wel, maar bij een beetje aanzetten breekt je ketting dus waarom je dat zou doen is me een raadsel. Kijk maar eens in de manuals.
Ik houd het volgende vast. op de 22 de grootste vier achter, of de middelste alles (de 11 kan je over twisten) en op de 44 de kleinste 6. De overige combinaties heb je niet nodig tenzij je voor " schakellui" wilt rijden. Dan nog de vraag wat zegt dat over de ketting.
Met een long cage kun je overigens ook prima uit de voeten, maar standaard werd bij mij een medium meegeleverd, dat zal wellicht ook aan het soort fiets liggen want bij de reactions is tijden lang een longcage meegeleverd.
Ik ben het helemaal eens met wasbeer2006 wat betreft de verzet-combinaties (ook wel met de rest, trouwens). Ik probeer op het middenblad ook het grootste kransje te vermijden, die loopt toch niet echt lekker.
Nog een voordeeltje van SRAM: afstelgemak. Zojuist nog een X0 opnieuw gemonteerd. Kabeltje vastzetten in de ontspannen stand, en in 1 keer goed. Misschien morgen onder het rijden nog even nastellen bij de shifter.
Bij Shimano kost me dat altijd iets meer moeite, maar dat is een klein detail.
Nog een voordeeltje van SRAM: afstelgemak. Zojuist nog een X0 opnieuw gemonteerd. Kabeltje vastzetten in de ontspannen stand, en in 1 keer goed. Misschien morgen onder het rijden nog even nastellen bij de shifter.
Bij Shimano kost me dat altijd iets meer moeite, maar dat is een klein detail.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Shimano luistert iets preciezer, aangezien die een 1:2 trekratio heeft en SRAM 1:1. Het zou iets beter moeten zijn, maar eerlijk gezegd is mij dat alleen in een gigantisch modderbad ooit opgevallen dat ik langer kon blijven schakelen dan mij fietsmaatje.
Mediumcage kan alles schakelen zonder dat het kapot gaat. Als je vermoeid bent, niet goed oplet, etc dan maak je gewoon wel eens een schakelfoutje en kun je per ongeluk groot-groot schakelen. Gebeurt niets, ook niet onder volle belasting. Maar vermijden is beter uiteraard!!!!
Mediumcage kan alles schakelen zonder dat het kapot gaat. Als je vermoeid bent, niet goed oplet, etc dan maak je gewoon wel eens een schakelfoutje en kun je per ongeluk groot-groot schakelen. Gebeurt niets, ook niet onder volle belasting. Maar vermijden is beter uiteraard!!!!
Less is bore
vermijden van groot groot doe ik uiteraard ook, maar merk dat als ik dat toch moet (heuvelop een slingerende medebiker inhalen) ik er wel gebruik van maak, de overgang verloopt in het verzet soepeler naar 1 groter achter dan heuvelop wisselen naar het middenblad. in de manuals staat het duidelijk dat weet ik maar toch: ik rij veel op het grote blad (lelystad). de kettingbreuk heb ik nog niet beleefd, maar ja ik weeg 67 kg en dat zal minder krachten op ketting geven dan iemand met sterkere benen. Als ik jullie ervaringen zo lees dan kun je met een mediumcage (xo) erg goed uit de voeten. Dat wordt dan een mooie aanvulling op mijn nieuwe 11-26 cassette.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid HC
Zeker, voordeeltje van de medium vind ik dat je een wat preciezer lopend geheel hebt, je bent iets beperketer in de keuzes dat wel, maar ik heb daar geen last van. Je "leert" automatisch wat netter te schakelen en dat komt de levensduur weer ten goede!