Ha, zo lust ik ook nog wat onderzoekjes;
Als je:" why+is+WD40+bad+for+cycling" in google pleurt geeft dat 19.200 hits
Als je:" why+is+WD40+good+for+cycling" in google pleurt geeft dat 44.400 hits
Zeg het maar....
ontvetten ketting
Doe maar wat je wil, ik gebruik het niet
Maakt mij niet uit wat jij op je fiets spuit, ik zou zeggen vraag het eens een goede FM met ervaring
Maakt mij niet uit wat jij op je fiets spuit, ik zou zeggen vraag het eens een goede FM met ervaring
Cannondale Six Carbon 105 2010
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!
Yep, daarvoor is het ook wel geschikt, puur ontvetten. Ik zou het wel op een cassette doen in het bad bijvoorbeeld om te ontvetten en schoon te maken, en daarna weer goed alles insmeren. Maar het direct als alles gemonteerd is op de fiets te spuiten vind ik wat minder, omdat het overal komt en 1 vieze boel wordt, tenzij je met de tuinspuit alles er weer af spuit, maar daar kom je ook niet overal mee.
Ik kwam ooit voor een slag in het achterwiel bij de fietsenmaker en had het wiel schoongemaakt met WD40, toen kreeg ik op me kop, en legde hij uit dat WD40 vet in de lagers verdrijft/oplost en uiteindelijk verdampt/verdwijnt de smering van WD40, en slijten je lagers veel sneller door. Dat was ook uiteindelijk gebeurt met een achterwiel van mij die na 8000km al er helemaal doorheen zat. Ik denk persoonlijk, omdat ik WD40 ook als smeermiddel toen gebruikte dat dit niet goed is.
Tegenwoordig gebruik ik WD40 al een tijdje niet meer, en het ontvetten met kettingbadje of demonteren en ontvetten in het bad met diverse ontvettings middelen werken perfect. Daarna alles netjes insmeren met wat dry lube en het zit alleen waar het moet zitten.
Op het internet heb ik er veel over gelezen, en mensen zeggen dus, het is een goed ontvettingsmiddel, maar het is geen smeermiddel. Ja daar is alles wel mee gezegd, en dat bedoel ik ook eigenlijk gewoon ook.
Ik kwam ooit voor een slag in het achterwiel bij de fietsenmaker en had het wiel schoongemaakt met WD40, toen kreeg ik op me kop, en legde hij uit dat WD40 vet in de lagers verdrijft/oplost en uiteindelijk verdampt/verdwijnt de smering van WD40, en slijten je lagers veel sneller door. Dat was ook uiteindelijk gebeurt met een achterwiel van mij die na 8000km al er helemaal doorheen zat. Ik denk persoonlijk, omdat ik WD40 ook als smeermiddel toen gebruikte dat dit niet goed is.
Tegenwoordig gebruik ik WD40 al een tijdje niet meer, en het ontvetten met kettingbadje of demonteren en ontvetten in het bad met diverse ontvettings middelen werken perfect. Daarna alles netjes insmeren met wat dry lube en het zit alleen waar het moet zitten.
Op het internet heb ik er veel over gelezen, en mensen zeggen dus, het is een goed ontvettingsmiddel, maar het is geen smeermiddel. Ja daar is alles wel mee gezegd, en dat bedoel ik ook eigenlijk gewoon ook.
Cannondale Six Carbon 105 2010
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!
WD40 is toch alom geaccepteerd in de techniekwereld.
Maar het moet niet vergeleken worden met smeerolie want dat is het niet.
En overdaad in gebruik is ook helemaal nergens voor nodig.
Gewoon hier en daar een pufje op de scharnieertjes en rubbertjes is ruim voldoende.
Dan blijft het vet netjes in je lagers.
Verder houdt het de ketting tijdelijk uit de roest na het wassen en drogen.
Smeren komt dan later wel bij het poetsen
Tip: lees in de BIKE van Februari over een kettingolie vergelijkingstest en verbaas u.
Maar het moet niet vergeleken worden met smeerolie want dat is het niet.
En overdaad in gebruik is ook helemaal nergens voor nodig.
Gewoon hier en daar een pufje op de scharnieertjes en rubbertjes is ruim voldoende.
Dan blijft het vet netjes in je lagers.
Verder houdt het de ketting tijdelijk uit de roest na het wassen en drogen.
Smeren komt dan later wel bij het poetsen
Tip: lees in de BIKE van Februari over een kettingolie vergelijkingstest en verbaas u.
Zij is ook tegen