Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ontvetten ketting

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 11 jan 2010 10:50

Ha, zo lust ik ook nog wat onderzoekjes;
Als je:" why+is+WD40+bad+for+cycling" in google pleurt geeft dat 19.200 hits
Als je:" why+is+WD40+good+for+cycling" in google pleurt geeft dat 44.400 hits

Zeg het maar....

Gebruikersavatar
tjb
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:40

Gebruikersavatar tjb 11 jan 2010 16:38

Doe maar wat je wil, ik gebruik het niet

Maakt mij niet uit wat jij op je fiets spuit, ik zou zeggen vraag het eens een goede FM met ervaring
Cannondale Six Carbon 105 2010
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 11 jan 2010 19:08

Ik gebruik WD40 ook alleen maar om een vette motorvelg te reinigen.
Ben tot nu toe tevreden met Squirt.

Gebruikersavatar
tjb
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:40

Gebruikersavatar tjb 11 jan 2010 19:40

Yep, daarvoor is het ook wel geschikt, puur ontvetten. Ik zou het wel op een cassette doen in het bad bijvoorbeeld om te ontvetten en schoon te maken, en daarna weer goed alles insmeren. Maar het direct als alles gemonteerd is op de fiets te spuiten vind ik wat minder, omdat het overal komt en 1 vieze boel wordt, tenzij je met de tuinspuit alles er weer af spuit, maar daar kom je ook niet overal mee.

Ik kwam ooit voor een slag in het achterwiel bij de fietsenmaker en had het wiel schoongemaakt met WD40, toen kreeg ik op me kop, en legde hij uit dat WD40 vet in de lagers verdrijft/oplost en uiteindelijk verdampt/verdwijnt de smering van WD40, en slijten je lagers veel sneller door. Dat was ook uiteindelijk gebeurt met een achterwiel van mij die na 8000km al er helemaal doorheen zat. Ik denk persoonlijk, omdat ik WD40 ook als smeermiddel toen gebruikte dat dit niet goed is.

Tegenwoordig gebruik ik WD40 al een tijdje niet meer, en het ontvetten met kettingbadje of demonteren en ontvetten in het bad met diverse ontvettings middelen werken perfect. Daarna alles netjes insmeren met wat dry lube en het zit alleen waar het moet zitten.

Op het internet heb ik er veel over gelezen, en mensen zeggen dus, het is een goed ontvettingsmiddel, maar het is geen smeermiddel. Ja daar is alles wel mee gezegd, en dat bedoel ik ook eigenlijk gewoon ook.
Cannondale Six Carbon 105 2010
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 11 jan 2010 23:21

WD40 is toch alom geaccepteerd in de techniekwereld.
Maar het moet niet vergeleken worden met smeerolie want dat is het niet.

En overdaad in gebruik is ook helemaal nergens voor nodig.
Gewoon hier en daar een pufje op de scharnieertjes en rubbertjes is ruim voldoende.
Dan blijft het vet netjes in je lagers.
Verder houdt het de ketting tijdelijk uit de roest na het wassen en drogen.
Smeren komt dan later wel bij het poetsen

Tip: lees in de BIKE van Februari over een kettingolie vergelijkingstest en verbaas u.
Zij is ook tegen

waterman
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:24

waterman 15 jan 2010 20:03

De ketting reinigen doe ik met doek de ergste rommel er van af, dan cyclon Bionet en
smeren met Zep ketting olie, voor mij de beste smering.

Plaats reactie