Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nu te koop bij de lidl: fietsgereedschap

bikingme
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 24 mar 2011 22:05

bikingme 11 apr 2011 19:16

wel leuk dat mensen denken dat het allemaal hetzelfde is. Ga voor de grap dan ook eens naar een frame kijken. Namaken heet zoiets chinese specialiteit net als het maken van bende

frankmx
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 sep 2010 01:09

frankmx 12 apr 2011 18:33

in china maken ze wel goede spullen en denk niet dat ze een gereedschapskist van 50 euro gaan namaken waar de kwaliteit toch al niet geweldig van is.
edit: heb de maker van de lidl kit en ook de rose kit al gevonden

quint070
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2010 10:47

quint070 12 apr 2011 22:21

Ik heb een keer een fietsstandaard gekocht bij de lidl , hij is super.
Niet oordelen op merken, eerst proberen

Offtopic: op de eerste pagina dat setje van icetoolz de pedaal sleutel , bij mij zijn er stukjes afgebroken.
D-H 070 x.

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 13 apr 2011 17:40

Quint070 schreef:Ik heb een keer een fietsstandaard gekocht bij de lidl , hij is super.
Niet oordelen op merken, eerst proberen

Offtopic: op de eerste pagina dat setje van icetoolz de pedaal sleutel , bij mij zijn er stukjes afgebroken.


Grappige post.
Je eerste zin gaat over Lidl spullen en merken.
Niet oordelen maar eerst proberen schrijf je.
Je moet inderdaad niet uitgaan van merken.
Je kunt echter wel een logische beredenering gebruiken om een eerste oordeel te vellen. Voor zo'n laag bedrag kun je nooit een goed setje kopen is dan de conclusie. (Lidl koopt in China goedkoop geproduceerde spullen in en verkoopt die in haar winkels onder de huismerknaam Crivit)

Eerst proberen?
Waarom zou ik eerst proberen om daarna vast te moeten stellen dat ik beter iets meer uitgeef aan gereedschap. Dan moet ik dus 2 maal hetzelfde product kopen. Kost altijd meer toch? Goedkoop is vaak duurkoop. Je bent minder geld kwijt als je direct iets goeds koopt. Ook bespaar je je daarbij een hoop ergenis die je keer op keer hebt bij het gebruik van inferieure producten.

Je tweede zin die je offtopic bestempeld is mijns inziens juist erg ontopic
Dat er stukjes afbreken van je goedkope gereedschap is juist alleszeggend.


- - - - - - - - - - - - -
In China maken ze heel veel spullen van zeer goed tot brak en alles er tussenin.
Je kunt voor zo'n lage prijs van 30 euro niet verwachten dat het een goed setje is.

Goed gereedschap:
Is gemaakt van een hoge kwaliteit metaal.
Is gemaakt met andere onderdelen van hoogwaardig materiaal.
Het heeft de juiste afmetingen en vorm.
Het heeft de juist passing.
Het heeft een goede antiroest afwerking.
Bepaalde delen van het gereedschap zijn gehard.
Handvaten zijn ergonomisch.
Handvaten zijn gemaakt van de juiste materialen die grip geven.

Goedkoop gereedschap:
Is gemaakt van goedkope metalen en plastics.
Heeft vaak een wat rare vorm en afmetingen.
Past vaak slecht.
Magere antiroest behandeling.
Niet gehard.
Handvaten niet ergonomisch.
Handvaten gemaakt van goedkoop materiaal.

Gereedschap wat niet lekker past en waar stukken afbreken. Daarnaast door de slechte afwerking zitten er vaak scherpe randen aan. Roest snel als het met vocht in aanraking komt. etc

Je hoeft helemaal niet overdreven veel geld uit te geven voor redelijk gereedschap. Rob noemde bijv al BBB gereedschap wat een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft. Veel mensen die zo'n Lidl setje willen kopen zijn beginnende sleutelaars die eens zelf een cassete willen verwisselen. Wel een BBB kettingzweep en een lockout sleutel kosten ongeveer 12 euro per stuk. Als je die normaal behandeld gaan die vele jaren mee. Koop dan gewoon daarnaast elke keer gereedschap als je het werkelijk nodig hebt. Dan ben je per keer niet al teveel kwijt en bouw je gestaag een gereedschapset op van goede kwaliteit.

Beter 2 stuks gereedschap van goede kwaliteit dan een doos vol prul voor hetzelfde geld.
Afbeelding

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 13 apr 2011 17:50

Yup. Je hoeft echt geen premium gereedschap te kopen, maar lidl is weer het andere uiterste. Het is gewoon geen hard staal, dus het is snel niet meer zuiver (en dat is het in nieuwstaat ook al niet).
En ja, ik weet het ook uit eigen ervaring van een gereedschapsetje van de lidl (niet specifiek voor de fiets), dat is grotendeels na matig gebruik rijp voor de prullenmand..

quint070
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2010 10:47

quint070 14 apr 2011 22:59

Nooit geschoten altijd mis , maar je hebt wel gelijk beter 45 euro uitgeven dan 30 en alles gaat kapot.

Goedkoop = duurkoop
D-H 070 x.

frankmx
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 sep 2010 01:09

frankmx 15 apr 2011 01:02

Voor 45 heb je precies hetzelfde. het setje van PRO ziet er wel degelijk uit.

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 15 apr 2011 02:41

Als je dan toch persé "een setje" wil kopen . . . . . doe het dan HIER.


:)
Afbeelding

Gebruikersavatar
dapoker
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 apr 2010 21:37

Gebruikersavatar dapoker 15 apr 2011 03:18

Swoosh schreef:Als je dan toch persé "een setje" wil kopen . . . . . doe het dan HIER.
:)


o... Pies uk hier toch in m'n broek van het lachen! Geniaal ;-)
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

quint070
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2010 10:47

quint070 15 apr 2011 09:12

Swoosh schreef:Als je dan toch persé "een setje" wil kopen . . . . . doe het dan HIER.


:)


+1
D-H 070 x.

bikingme
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 24 mar 2011 22:05

bikingme 16 apr 2011 21:40

Swoosh schreef:
Quint070 schreef:Ik heb een keer een fietsstandaard gekocht bij de lidl , hij is super.
Niet oordelen op merken, eerst proberen

Offtopic: op de eerste pagina dat setje van icetoolz de pedaal sleutel , bij mij zijn er stukjes afgebroken.



Goed gereedschap:
Is gemaakt van een hoge kwaliteit metaal.
Is gemaakt met andere onderdelen van hoogwaardig materiaal.
Het heeft de juiste afmetingen en vorm.
Het heeft de juist passing.
Het heeft een goede antiroest afwerking.
Bepaalde delen van het gereedschap zijn gehard.
Handvaten zijn ergonomisch.
Handvaten zijn gemaakt van de juiste materialen die grip geven.

Goedkoop gereedschap:
Is gemaakt van goedkope metalen en plastics.
Heeft vaak een wat rare vorm en afmetingen.
Past vaak slecht.
Magere antiroest behandeling.
Niet gehard.
Handvaten niet ergonomisch.
Handvaten gemaakt van goedkoop materiaal.



Goed/slecht gereedschap is deels waar alleen je punt over anti-roest en ergonomische handvatten moet ik toch wel tegenspreken. En gehard verschilt per gereedschap. Snap-on tangen bijvoorbeeld zijn alles behalve ergonomisch en over die kwaliteit is weinig discussie mogelijk. Sonic roest relatief snel maar qua kwaliteit staat hij bij de toppers. Lie Nielsen produceert nog altijd zagen zonder geharde punten. Als je dat rommel durft te noemen moeten ze je opsluiten :P Nooitgedacht beitels roesten ook vrij snel en we gaan toch niet aan hollandse wereldkwaliteit komen?

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 16 apr 2011 22:36

Ik gaf gewoon een opsomming van wat globale punten. Niet elk stuk gereedschap voldoet altijd aan alle punten zoals genoemd. Het is geen harde definitie en ik denk dat de gescheiden opsomming wel voor zichzelf spreekt.

Ergonomie en handvatmaterialen zijn vooral voor schroef gereedschap belangrijk.
Gehard materiaal daar vooral waar je geen speling of vervorming wilt. Dus met name uiteinden van tools (maar niet alleen)
Een beitel slijp of wet je voor gebruik en weg is de roest. Op een tang of zaag heeft roest direct nadelige invloed etc.

Soms kun je het best wel eens treffen en werkt een tool boven verwachting. Maar dat betreft dan een individueel product wat meestal alleen zo nu en dan gebruikt hoeft te worden. Hele sets gereedschappen vallen daar sowieso buiten.
Afbeelding

Plaats reactie