laguna schreef:Ik vind de discussie op dit forum wel tamelijk zwart/wit. Maar nog belangrijker stel ik vast dat het materiaal volledig verkeerd wordt geinterpreteerd: Museeuw Bikes maakt geen frames in vlas, maar wel in vlascarbon. Het is dus niet of vlas of carbon, het is een nieuw composiet, een mengeling van vlas en carbon.
Vlascarbon, groeit dat aan de vlascarbonplant?
Dat vlas kan je op 2 punten aan het carbon toevoegen. Op het moment dat je de filamenten combineert tot de 'yarn'. Of op 't moment van weven. Ipv duur carbon gebruiken jullie gewoon goedkope vlasvezels, dat drukt dus de prijs. Allicht dat de prijs weer omhoog gaat doordat de aantallen klein zijn, maar dat doet er niet toe. Zeker nooit gehoord van micromechanics? Misschien je 1e in het onderwerp verdiepen voordat je vast wilt stellen dat ik materiaal verkeerd interpreteer.
laguna schreef:
Het gaat ook niet over stijver maar over trillingsabsorptie. Door een natuurvezel te vermengen met carbon bekomen ze bij Museeuw Bikes een nieuw composiet die de trillingen beter absorbeert. En dat leggen ze uit op hun website. Dat tonen ze ook zwart op wit aan in een proefondervindelijke test met die grafiekjes.
Waarom stoppen die grafiekjes bij 25 Hz? Er zijn meer dan genoeg accelerometers verkrijgbaar die op z'n minst een sampling frequency van enkele 100'en Hz halen. Waarom is er ook een as met 'ride time'? Sinds wanneer is een frame niet meer tijdinvariant? Hoe kan het dat de Prince 1e heel goed 25 Hz trillingen dempt en daarna op eens niet meer? Bij de Cento Uno is het precies andersom... Hoe gelijk waren de testomstandigheden, was het vermogen steeds netjes gelijkt wat de berijder leverde? Was het steeds dezelfde berijder? Had die persoon geen last dat hij vermoeid werd? Was de bandenspanning steeds exact gelijk?
Met enkel een paar fancy 3d grafiekjes bewijs je helemaal niets.
laguna schreef:
De moderator is duidelijk een non-believer en verkiest de ultrastijve Giant-frames. Hij poneert ook uitspraken omtrent de kostprijs van het materiaal. Het is onmogelijk dat hij de prijs van vlascarbon kent (die heeft helaas niets te maken met de prijs van vlas).
Ow je moet erin geloven en dan heeft het vlas(carbon) op eens veel betere materiaal eigenschappen. Voor de rest zie mijn reactie op 1e alinea, als de prijs hoger is komt dat enkel en alleen doordat het in kleine aantallen wordt gemaakt omdat enkel jullie het gebruiken.
En sinds wanneer zijn Giant frames ultra stijf?
laguna schreef:
Als je echt meer wil weten over vlascarbon moet ik jullie toch de raad geven om de informatie op de site van Museeuw Bikes te raadplegen en aandachtig te lezen en juist te interpreteren. Met de welles-nietes spelletjes hier schiet niemand op.
En als je oprechte vragen hebt omtrent het materiaal stuur dan een mailtje naar de constructeur. Bij Museeuw Bikes zal de afdeling Onderzoek en Ontwikkeling jullie graag een technisch antwoord geven, geen marketing antwoord. Ook aan de moderator zou ik willen vragen: als je het niet eens bent met informatie die verstrekt wordt door een constructeur, deel hen dat dan eerst mee vooraleer je op een forum een half onderbouwde mening verkondigt en heb de ernst om er vragen omtrent te stellen aan die constructeur.
Dat heb ik echt al lang gedaan. Dit heeft helemaal niets met een welles-nietes spelletje te maken. Er staan gewoon onwaarheden op jullie website, jullie doen claims die niet deugen. Dat zijn allemaal gewoon harde feiten. Maar laat die afdeling hier maar gewoon mijn argumenten ontkrachten. Anders ben ik de enige die er wijzer van wordt en blijven hier de vragen nog steeds bestaan.
laguna schreef:
Carbon is een fantastisch materiaal maar het heeft ook een paar nadelen. Eén: het geeft alle trillingen door en is niet comfortabel. Twee: het heeft een lage impactsterkte en als je er mee valt zal je carbonframe mogelijks breken.
Carbon geeft helemaal niet alle trillingen door. Als een frame goed ontworpen is en de vezel orientatie juist is (pas op dat moment benut je het composiet optimaal) dan is het gewoon heel comfortabel. En die impact resistance is helemaal niet zo'n probleem. Een licht gewicht aluminium, titanium of stalen frame is niets beter op dat vlak.
laguna schreef:
Ter verduidelijking: ik werk inderdaad voor Museeuw Bikes. Ik wil hier echter niet verder de zwart/wit discussie voeren maar oproepen tot een zekere forum-etiquette. De eerste vraag op dit topic was een vraag omtrent een model van een Museeuw Bikes. Die persoon vroeg niet om jullie eigen interpretaties van teksten, hij vroeg om referenties. Als je nog nooit met een vlascarbonframe gereden hebt dan kan je er niets zinnigs over zeggen.
Ik snap dat jullie liever hebben dat we hier gewoon roepen hoe geweldig die frames van jullie wel niet zijn. Maar dan zou het forum weinig waarde meer hebben. Dus nee we gaan echt niet verbieden dat forumleden zaken in twijfel trekken. En ik kan prima conclusies trekken over het gebruikte materiaal zonder met een fiets gereden te hebben. Materialen laten zich nu eenmaal goed karakteriseren met wat getalletjes.
En dat ik ook moderator ben heeft hier helemaal niets vandoen. Ik zie uit naar het antwoord van de technici. Enkel roepen dat ik er niets van begrijp is wel erg goedkoop als je zelf totaal niet met steekhoudende argumenten komt.