ikweetutnietmeer schreef:
ik denk dat patmaessen en ik op zoek zijn naar het beste compromis in comfort, veiligheid en efficient (lees: prestatiegericht) rijden.
een niet verende voorvork past in ieder geval niet in dat compromis want da's niet veilig genoeg en zeker niet comfortabel.
een fully is qua comfort natuurlijk het ultieme maar omdat dit doorgaans minder efficient is, kiezen wij de hardtail.
aldus mijn antwoord op je vraag aan patmaessen.
Nogmaals ik fiets nooit toertochten, dus ik weet het niet zeker, maar ik ga er van uit dat je daar geen prestatie gaat neerzetten.
Anders hadden ze het wel een wedstrijd genoemd.
Fully's van tegenwoordig zijn harstikke efficient overigens, en op interessant terrein vlieg je er hardtails mee voorbij.
Ook als je prestaties neer wilt zetten ben je waarschijnlijk beter af met een fully, tenzij je heel goed kunt fietsen en een erg goed uithoudingsvermogen hebt.
tati schreef:
Waar zit de demping dan in banden?
Vorken hebben een poot met vering en een poot met demping, als een band hetzelfde effect kan nabootsen waarom rijden we dan niet allemaal nog met vorken met elastromeren of alleen een luchtkamer?
Het geeft iets meer comfort een brede band maar je kunt het echt niet vergelijken met een goede vering.
Heb ik gezegd dat banden demping bieden? Dat doen je ellebogen
Ik snap ook wel dat de paar centimeter veerweg die je krijgt met een comfortabel opgebouwde starre MTB niet kan tippen aan fatsoenlijke vering, maar het kan wel net genoeg zijn.
Niet iedereen heeft het beste van het beste nodig.
ikweetutnietmeer schreef:@kukelekupers
ik heb je, overigens hele sjieke niner met vaste voorvork, nog eens bekeken en betwijfel dat je ermee in gulpen zou kunnen rijden...
volgens mij is het gewoon een singlespeed
kom je daar de steile heuveltjes op??
Het zal in ieder geval knap lastig worden :p
Als ik met deze Niner veel zou gaan klimmen had ik er wel versnellingen op gegooid.
De vork zou lekker blijven zitten. Of ik dan andere mensen inhaal, of ik wordt zelf continu ingehaald, dat maakt mij weinig uit.