Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wie kent Velonia ?

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 27 okt 2009 00:54

China/Taiwan..... één pot sambal ;)
mijn Flickr

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 okt 2009 00:58

Elboutero schreef:meeste frames worden toch gemaakt in Taiwan?


Nee in China, meeste productie is afgelopen jaren verplaatst. In de buurlanden wordt her en der ook nog wel wat aluminium in elkaar gelast. Maar waar een frame vandaan komt zegt helemaal niets. De vezelrichting en plaatsing, de vezels zelf, epoxy, druk tijdens de uitharding, enz bepalen hoe goed het frame is. Of dat nu door iemand gedaan wordt die in China is geboren of in Europa maakt echt niet uit. Een compressor om de ballonnen op te blazen doet het in China ook net zo goed als in Europa of Amerika.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

elboutero
Forum-lid
Berichten: 843
Lid geworden op: 24 apr 2009 13:49

elboutero 27 okt 2009 01:08

Amclassic-fan schreef:
Elboutero schreef:meeste frames worden toch gemaakt in Taiwan?


Nee in China, meeste productie is afgelopen jaren verplaatst. In de buurlanden wordt her en der ook nog wel wat aluminium in elkaar gelast. Maar waar een frame vandaan komt zegt helemaal niets. De vezelrichting en plaatsing, de vezels zelf, epoxy, druk tijdens de uitharding, enz bepalen hoe goed het frame is. Of dat nu door iemand gedaan wordt die in China is geboren of in Europa maakt echt niet uit. Een compressor om de ballonnen op te blazen doet het in China ook net zo goed als in Europa of Amerika.


allicht, maar ik vroeg het me gewoon even af daar mij laatst bij twee FM's werd verteld dat de meeste frames tegenwoordig gemaakt worden in Taiwan
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 27 okt 2009 01:20

jaapieo schreef:ja -Divo- maar zo zijn er wel meer merken te vinden....
Nu krijg je een beetje het idee dat het chinese "rotsooi" is terwijl 3/4 van de frames in china geproduceert word...
Beetje ala danvee


Ik schrijf helemaal nergens dat het rotzooi is. Dat hou ik juist helemaal open.


Ik lees op de site van Velonia het volgende:
product engineering brainwork is carried out in Tallinn, Estonia, manufacturing in Fushou, China.
Tja wat is eigenlijk de definitie van "product engineering brainwork"?

Ik heb het sterke vermoeden dat de jongens van Velonia gewoon een bestaand frame kopen en geen enkele bijdrage hebben gedaan in het ontwerp. Als je de tekst op Velonia website voor het eerst leest lijkt dat echter wel zo. Natuurlijk kan ik het fout hebben, hang me er niet aan op.

Ik kan creatieve geesten wel waarderen en mensen die een bedrijfje opzetten ondersteun ik van harte. Ik hoop ook dat ze in staat zijn een gezondbedrijfje te bouwen waar een x aantal mensen een leuke boterham weet te verdienen.

Ik probeer hier niets af te kraken. Het topic gaat echter over de vraag wie Velonia bikes kent, wel we weten nu iets meer maar zeker niet alles. Velonia tracht frames/fietsen in de markt te zetten die betaalbaar zijn en er goed uitzien. Prima toch? Ik wil wel graag weten hoe dit frame is. Die andere fiets, de Figno in dit topic is trouwens in Frankrijk heel goed ontvangen heb ik vernomen. Ik hoop dat dat voor Velonia ook zo zal zijn. Wat deze jongens nodig hebben is wat positieve aandacht in magazines en forums met hun (eind)producten.

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 27 okt 2009 01:53

Het is gewoon een zojuist gestart bedrijf die graag een fiets (merk) in de markt willen zetten dat volledig "ontworpen" is in hun eigen land. Zover ik het begrijp van de eigenaar zijn ze verantwoordelijk voor het design en brengen ze fietsen uit waar ze meedenken mbt ontwikkelingen.

De frames zijn geen top secret modellen maar in dit geval van een fabriek uit China, die uiteraard meerdere frames maakt voor andere afnemers. Misschien dat ik op korte termijn meer over het frame (en de eigenschappen) kan vertellen.

ps. het feit dat de eigenaar een liefhebber is van BMC mag duidelijk zijn ;-)
"Try not. Do or do not......there is no try"

gerrit-1963
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:20

gerrit-1963 27 okt 2009 10:08

Nog een paar plaatjes van Velonia bikes

[img=http://bit.ly/29BgKG]


[img=http://bit.ly/aZJeU]

ariejee
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 29 jan 2009 19:15

ariejee 27 okt 2009 10:26

heel erg mooi! jammer dat ik geen nieuwe fiets nodig heb...

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 27 okt 2009 16:21

Ziet er goed uit, je moet alleen een contact persoon hebben die je kunt vertrouwen als je iets uit china haalt. En dan de douane nog. Ik heb 3 frame's laten komen 2 waren geen probleem 1 werd tegen gehouden (invoer rechten betaald en alsnog in goede staat ontvangen) en 1 was stuk (tijdens transport iets mis gegaan kon frame door brievenbus duwen!). Heb wel geld terug gekregen gelukkig. Het is maar een indicatie hoe het kan gaan.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 27 okt 2009 16:35

Dit is het risico van importeur spelen. Het betalen van invoerrechten van buiten de EU is normaal (zijn we bijna vergeten) en niet betalen = geluk hebben.

Discussies op dit forum gaan vooral over kwaliteit en vermeende onberekenbaarheid hiervan. Het ontbreken van tests van gerenomeerde fietsbladen is voor velen een drempel terwijl veel van de OEM'ers in China gewoon ook voor gerenomeerde bedrijven werken.

In alle opzichten verschillen de chinezen in niets van de merkframes. Ze laten ons allen in het ongewisse over de compositie van het materiaal en slaken kreten die ons een schijnzekerheid geven. Voordeel voor de merkframes zijn de testen van de bladen; voordeel voor de chinees is de prijs.
Twitter: @rbruijns

IBAN
Forum-lid
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 27 okt 2009 16:50

is er al een verkooppunt in NL? of bekend wie dat gaat doen?

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 27 okt 2009 17:07

Leuke fiets.
Vind alleen die dikke zadelpen wel enigzins buiten proportie (als ik toch moet zeiken...)

adu
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 aug 2009 13:14

adu 27 okt 2009 17:41

Op uiterlijk zou ik hem kopen, erg fraai hoor. Maar de kwaliteit is onbekend, en onbekend maakt over het algemeen onbemind, in dit geval misschien wel ten onrechte. Onafhankelijke testresultaten en praktijkervaringen zijn kennelijk niet beschikbaar, anders zouden die wel in de voorgaande reacties zijn vermeld. Tot die tijd blijft het gissen.
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

Plaats reactie