Over de wielersport en zijn beoefenaars.

giro d'italia 2010

moustache
Forum-lid

moustache 28 okt 2009 21:48

Ik sta echt wel die zondag op de Grebbeberg! Of ze nu langs komen of niet... :)

eelcoz

eelcoz 28 okt 2009 22:38

Is dit eigenlijk alleen in Nederland af en toe een issue, of hebben andere landen hier ook 'last' van? Vlaanderen was vroeger toch heel erg katholiek, of hebben katholieken niet zoveel met zondagsrust?

moustache
Forum-lid

moustache 28 okt 2009 22:41

eelcoz schreef:Is dit eigenlijk alleen in Nederland af en toe een issue, of hebben andere landen hier ook 'last' van? Vlaanderen was vroeger toch heel erg katholiek, of hebben katholieken niet zoveel met zondagsrust?

Ik denk dat die katholieken in Vlaanderen maar al te graag koers kijken.
Eens een wielerliefhebber altijd een wielerliefhebber. Kunnen wij hier nog wat van leren hoe ze daar in Vlaanderen met wielrennen omgaan.

En het zijn ook doorgaans niet de katholieken die moeilijk doen. Dat zijn de grefo's.

eelcoz

eelcoz 28 okt 2009 22:47

Toen ik jonger was, was de Tour voor mij altijd de ronde van het jaar. Dat kwam ook omdat ik toen nog alleen maar NOS keek, en die de Giro vaak alleen in het weekend of helemaal niet uitzonden (op een paar flitsen in het Sportjournaal na). De laatste jaren echter begin ik de Giro steeds mooier te vinden. Afgelopen jaar heb ik bijvoorbeeld meer genoten van de Giro dan van de Tour (ik denk dat ik hier niet de enige ben). Ook begin ik steeds meer belangstelling te krijgen voor de historie van de Giro, en het wielrennen in Italie in het algemeen, ook enthousiast gemaakt door sommige personen en verhalen hier op het forum. Volgens mij is Italie toch wel het ultieme wielerland, zowel qua historie als qua populariteit. Ik heb in ieder geval enorm veel zin in de Giro en ga zeker even kijken hier in Nederland.

herbawife
Forum-lid

herbawife 28 okt 2009 23:05

eelcoz schreef:Is dit eigenlijk alleen in Nederland af en toe een issue, of hebben andere landen hier ook 'last' van? Vlaanderen was vroeger toch heel erg katholiek, of hebben katholieken niet zoveel met zondagsrust?

Vlaanderen is katholiek ja, maar de kerken zijn hier zo leeg als mijn portemonnee.
Als er fruhshoppen of een koerske op het programma staan, willen we nog wel eens een 'efforke' doen.
De Gereformeerde Kerk is typisch Nederlands denk ik, heb ik hier nog nooit over gehoord.

dario
Forum-lid

dario 29 okt 2009 11:14

Tiens, nu ik erbij stilsta: in het katholieke Italië worden zowel Milaan-San Remo als de RvLombardije niet op de dag des Heren maar op zaterdag gereden.
Anderzijds, voor het goddeloze voetbal geldt dat dan weer niet: zou wielrennen dan echt een katholiekere sport zijn?
Wielrennen was in elk geval al veel vroeger dan voetbal een geprofessionaliseerde sport (voetbal werd dat pas onder Mussolini, toen de macht van de kerk wat kleiner werd). Dus misschien heeft het daar toch iets mee te maken?
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 29 okt 2009 11:25

Het strikt vasthouden aan de zondagsrust is een typisch gereformeerd verschijnsel en het probleem beperkt zich in Zeeland dan ook typisch tot die dorpen die in de Nederlandse "bible belt" liggen. Nederland is nu eenmaal een protestants land van oorsprong. In Italië heeft (en en België inmiddels meer "had" ) de katholieke kerk het voor het zeggen en daar is de zondagsrust eigenlijk geen issue.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

dario
Forum-lid

dario 29 okt 2009 11:48

GastheerG schreef: Dat is ook maar sinds "kort". MS werd namelijk jaren lang op Sint Josef georganiseerd. Dat is 19 maart en die valt ook regelmatig op zondag. Sint Josef is een een belangrijke katholieke dag (hoogfeest!!!!) en als de kerk een rol zou spelen zou die dag niet gekozen zijn.

Ah, kijk eens: dat wist ik niet eens. Het zou me eigenlijk ook wel verbaasd hebben, want inderdaad is die zondagsrust in Italië alvast zolang ik leef ook weer niet zó heilig; maar vroeger dus kennelijk ook niet (we zijn allicht wat pragmatischer dan die Hollandse protestanten: als de pastoor zijn zegen geeft aan een activiteit is het O.K. - en de meeste Italiaanse pastoors houden ook wel van voetbal en koers) :)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

eelcoz

eelcoz 29 okt 2009 19:56

Over de ochtendmis gesproken; ik las dat Eddy Merckx tijdens de Giro van 1970 voor de start van een etappe nog even naar de ochtendmis ging en z'n koersfiets met bidon tegen de kerk parkeerde. Die bewuste etappe werd hij ook gepakt op doping en hij schijnt te beweren dat men (Italiaans complot) tijdens de mis iets in z'n bidon heeft gedaan. Mooi verhaal.

Plaats reactie