Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Beginnen met tijdrijden

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 16 nov 2009 12:50

Ik snap de laatste stap eigenlijk niet :).

Hoe kan het naar achteren plaatsen van je zadel winst geven? En waarom zitten alle profs dan maximaal naar voren?

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 16 nov 2009 13:10

Die tabel lijkt me afkomstig uit een artikel over tijdrijden en aerodynamica in de TOUR van een jaar of 2 geleden. Kan 'm online niet zo snel vinden. Het kwam er in ieder geval op neer dat ze een Duitse ex-prof tijdrijder (naam even vergeten) rondjes hebben laten rijden op een wielerbaan en bij steeds verder "professionaliserende" setup hebben gemeten hoeveel vermogen hij moest leveren op een tempo van 40 of 45 kmh vast te houden. Was een uitvoerige test en voor mij tot nu toe een van de beste referenties hierover.
Het zadel naar achteren zetten was de allerlaatste finetuning aan zijn positie op de P3C.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 16 nov 2009 13:33

@superrose: dat ligt er aan hoe je nu traint. Maar coulthard heeft daar het forum mooie uitvoerige stukken aan gewijd.

Om kort te gaan: voor tijdrijden lassen de meesten wat meer interval training in.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 nov 2009 13:36

3 Watt vermogensbesparing lijkt mij erg weinig, volgens andere bronnen levert een tijdrithelm namelijk een winst van 30 seconde op in een tijdrit over 40 km.
Daarnaast lijkt me het naar achteren zetten van het zadel behoorlijk onlogisch, maar deze grafiek gaat enkel over aerodynamica en niet over de uiteindelijke snelheid.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 16 nov 2009 14:04

En 45 km/u bij 293 Watt lijkt me ook nogal hard...

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 16 nov 2009 14:14

Corniel schreef:@superrose: dat ligt er aan hoe je nu traint. Maar coulthard heeft daar het forum mooie uitvoerige stukken aan gewijd.

Om kort te gaan: voor tijdrijden lassen de meesten wat meer interval training in.



oh shit, ja das jammer heh
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

11847
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 aug 2009 14:43

11847 16 nov 2009 18:51

is er niemand die ervaring heeft met de profile design fast forward?
wil 'm toch wel zeer waarschijnlijk aanschaffen

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 16 nov 2009 19:49

11847 schreef:is er niemand die ervaring heeft met de profile design fast forward?
wil 'm toch wel zeer waarschijnlijk aanschaffen


Mooie goede pen. Ik heb nu de lelijke aluversie in mijn trainingsTTfiets, maar daarvoor de mooie carbonversie. Destijds besteld via vrienden in Amerika, stuk goedkoper aldaar.
Helaas is de carbonversie afgebroken, mijn eigen schuld, te hard aangedraaid in een alu-frame met een te smalle zadelpenstrop. Daar moet je dus even op letten...

Verder puike pen, en verandert de geometrie van een standaardracefiets in een meer steilere variant (zitbuis) zoals je bij TTframes ziet. Je komt dus iets meer boven de bracket te zitten.... en je ellebooghoek verandert iets als je in je ligstuur hangt (vaak gunstiger, zodat je beter aan het stuur kunt trekken). Je wielbasis verandert hier uiteraard niet mee.... daar moet je toch een echt TTframe voor kopen.... dan merk je dat je iets makkelijker&stabieler vooruit fietst. Maar goed dat verschil merk je pas als je ook een TTframe hebt en van de een op de ander springt...

11847
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 aug 2009 14:43

11847 16 nov 2009 21:31

nou ja, als je ervaringen goed zijn ga ik kijken of ik hem ergens goedkoop kan krijgen.
TTframe zit er niet in, ben namelijk scholier en zo'n groot budget heb ik niet

gugi100
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 28 nov 2008 11:14

gugi100 16 nov 2009 22:06

BartV schreef:Die tabel lijkt me afkomstig uit een artikel over tijdrijden en aerodynamica in de TOUR van een jaar of 2 geleden. Kan 'm online niet zo snel vinden. Het kwam er in ieder geval op neer dat ze een Duitse ex-prof tijdrijder (naam even vergeten) rondjes hebben laten rijden op een wielerbaan en bij steeds verder "professionaliserende" setup hebben gemeten hoeveel vermogen hij moest leveren op een tempo van 40 of 45 kmh vast te houden. Was een uitvoerige test en voor mij tot nu toe een van de beste referenties hierover.
Het zadel naar achteren zetten was de allerlaatste finetuning aan zijn positie op de P3C.


Kijk eens dat is inderdaad zinnige informatie.
Corniel schreef:En 45 km/u bij 293 Watt lijkt me ook nogal hard...

Dat valt wel mee Corniel. Uit bovenstaande lijkt het om metingen op een wielerbaan te gaan.
Dan is die 293 Watt en 45 kmh wel weer heel realistisch.
Er zijn zelfs mensen die met 302 Watt 48.317 kmh gaan.
Dat is dan wel een vlieggewicht van 61 kg en 173 cm. Lijstjes met vermogen sen snelheden hebben wel wat toelichting nodig over het algemeen :-)

Als je met een snelle (tijdrit-) fiets de wielerbaan opgaat zul je merken dat je harder kunt dan je ooit voor mogelijk houdt.


Groet GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 17 nov 2009 09:31

@gugi100: Sorry, ik was wat kort door de bocht: het lijkt met nogal hard op de weg. Onder 'gemiddelde' omstandigheden.

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 17 nov 2009 13:29

Ik ben voor werk een paar weekjes weg geweest. Heb net even bij zitten lezen. In het kader van de discussie over besparing met verschillende onderdelenkwam ik een tijdje terug dit artikel tegen met een vergelijking met metingen op de weg en in een windtunnel:
http://www.bikeradar.com/news/article/h ... aero-19273
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

Plaats reactie