Tour 2010 (met kasseien)
dummy schreef:mrcoffee schreef:Ja, ik verwacht net als voorgaanden inderdaad al een slagveld in de eerste dagen. Het peloton weet dat en er zal erg nerveus gekoerst worden en wellicht zal daardoor toch ook nog het nodige aan valpertijen plaatsvinden.
Ook ik herinner me nog die klap van Armstrong op de kasseien in de tour van 2004 Waterloo-Wasquehal oid?) en dat was maar een strook.... Nu hebben ze er 13 km in gestopt. Naar mijn mening kan hier al een flinke Vorentscheidung, om maar eens een fraai germanisme te gebruiken, plaatsvinden. Ik vrees al een beetje voor Gesink....
Klap van Armstrong op de kasseien? Je bedoelt dat ie gevallen is, of dat ie - zoals Ducrot vaak zegt - er een klap op gegeven heeft, oftewel: is gaan versnellen? Volgens mij is Armstrong i.i.g. nooit op kasseien gevallen.
zoals ik eerder al zei: dat was mayo die viel waarop armstrong er inderdaad een klap op gaf en de hendel opendraaide. Er was daar ook een echte kasseirenner bij betrokken die in die rit een grote rol speelde bij het uitdiepen van de voorsprong van LA, maar 100% weet ik het allemaal niet meer.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
dummy schreef:mrcoffee schreef:Ja, ik verwacht net als voorgaanden inderdaad al een slagveld in de eerste dagen. Het peloton weet dat en er zal erg nerveus gekoerst worden en wellicht zal daardoor toch ook nog het nodige aan valpertijen plaatsvinden.
Ook ik herinner me nog die klap van Armstrong op de kasseien in de tour van 2004 Waterloo-Wasquehal oid?) en dat was maar een strook.... Nu hebben ze er 13 km in gestopt. Naar mijn mening kan hier al een flinke Vorentscheidung, om maar eens een fraai germanisme te gebruiken, plaatsvinden. Ik vrees al een beetje voor Gesink....
Klap van Armstrong op de kasseien? Je bedoelt dat ie gevallen is, of dat ie - zoals Ducrot vaak zegt - er een klap op gegeven heeft, oftewel: is gaan versnellen? Volgens mij is Armstrong i.i.g. nooit op kasseien gevallen.
Inderdaad ongelukkig geformuleerd maar ik bedoelde dat Armstrong zijn teamgenoot Ekimov eens goed aan het werk zette op die kasseienstrook waardoor alles uitelkaar getrokken werd. Iban Mayo was toen het belangrijkste slachtoffer omdat hij viel.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
-
- Forum-lid
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50
Armstrong is nog nooit gevallen (in zijn hele tourcarriere geloof ik slechts 1 maal, in een massaspurt in 2003) op kasseien. Ik dacht dat Mayo idd onderuit ging en in een derde of vierde peloton terecht kwam.
Maar ook zonder valpartijen breekt het hoe dan ook, zeker als cancelara en/of boonen er goesting in krijgen. En dan een lichte spanjaard op carbon velgen met 7 bar druk zien stuiteren...
En laat het de ritten ervoor maar lekker waaien: niks saaie aanloop-vroege vlucht - jacht - controle -sprint en Cavendish wint.
Maar ook zonder valpartijen breekt het hoe dan ook, zeker als cancelara en/of boonen er goesting in krijgen. En dan een lichte spanjaard op carbon velgen met 7 bar druk zien stuiteren...
En laat het de ritten ervoor maar lekker waaien: niks saaie aanloop-vroege vlucht - jacht - controle -sprint en Cavendish wint.
hoe voorspelling en realiteit toch heel anders kunnen uitdraaien: stukje uit de volkskrant juli 2004:
"Hinault gisteren in Charleroi: `Ik vind het een professionele fout dat Jan Ullrich en Lance Armstrong nog nooit zijn gestart in Parijs-Roubaix. Of je het nu leuk vindt of niet: je moet het een keer doen. Iban Mayo zal in het voordeel zijn.'
De kleine Bask van Euskaltel reed in 2001 in Parijs-Roubaix mee tot de bevoorrading en stapte dinsdag in de auto om de stroken nog eens te gaan verkennen.
Zelf reed Hinault één keer Parijs-Roubaix. Zijn woede bracht hem in 1981 de zege. Net als in die vijfde etappe in de Tour van 1980. Alleen Kuiper kon volgen.
Des duivels was hij toen Raas op de kasseien het heft in handen nam. `We waren overeengekomen om geen oorlog te voeren', zei de vijfvoudig Tourwinnaar gisteren. `Dat heeft geduurd tot Raas aanviel en de afspraak schond. Gelukkig was hij ook de eerste die lek reed en won ik de oorlog. Wie mij een keer iets flikt, maakt het nooit meer goed.'
Zoetemelk was het grootste slachtoffer van die koppigheid. Het verbroken pact bezorgde hemeen achterstand van bijna vier minuten in het klassement (dat werd hem niet fataal; Hinault viel later uit met een pijnlijke knie, Zoetemelk won het geel).
Nooit werd nadien opgehelderd of er opzet in het spel was geweest. Priem: `Het Pact heeft eigenlijk nooit bestaan. De Belgen wilden niet meedoen en de baas van Kuiper moest er ook niets van hebben.'
"Hinault gisteren in Charleroi: `Ik vind het een professionele fout dat Jan Ullrich en Lance Armstrong nog nooit zijn gestart in Parijs-Roubaix. Of je het nu leuk vindt of niet: je moet het een keer doen. Iban Mayo zal in het voordeel zijn.'
De kleine Bask van Euskaltel reed in 2001 in Parijs-Roubaix mee tot de bevoorrading en stapte dinsdag in de auto om de stroken nog eens te gaan verkennen.
Zelf reed Hinault één keer Parijs-Roubaix. Zijn woede bracht hem in 1981 de zege. Net als in die vijfde etappe in de Tour van 1980. Alleen Kuiper kon volgen.
Des duivels was hij toen Raas op de kasseien het heft in handen nam. `We waren overeengekomen om geen oorlog te voeren', zei de vijfvoudig Tourwinnaar gisteren. `Dat heeft geduurd tot Raas aanviel en de afspraak schond. Gelukkig was hij ook de eerste die lek reed en won ik de oorlog. Wie mij een keer iets flikt, maakt het nooit meer goed.'
Zoetemelk was het grootste slachtoffer van die koppigheid. Het verbroken pact bezorgde hemeen achterstand van bijna vier minuten in het klassement (dat werd hem niet fataal; Hinault viel later uit met een pijnlijke knie, Zoetemelk won het geel).
Nooit werd nadien opgehelderd of er opzet in het spel was geweest. Priem: `Het Pact heeft eigenlijk nooit bestaan. De Belgen wilden niet meedoen en de baas van Kuiper moest er ook niets van hebben.'
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Het kan een heel mooie tour worden. Al had ik gehoopt op iets meer aankomsten bergop en een team tijdrit (over brede wegen).
Etappe 16: Col de Peyresourde, Col d'Aspin, Col del Tourmalet, Col d'Aubisque eindigd wat mij betreft te vlak en zullen de klassementsrenners elkaar bij de keel houden.
http://www.youtube.com/watch?v=N4nJwtkS6g0
Etappe 16: Col de Peyresourde, Col d'Aspin, Col del Tourmalet, Col d'Aubisque eindigd wat mij betreft te vlak en zullen de klassementsrenners elkaar bij de keel houden.
http://www.youtube.com/watch?v=N4nJwtkS6g0
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.
2004/// Mayo móest blijkbaar sneuvelen
WASQUEHAL - In het vlakke land van Noord-Frankrijk, met de bergen nog lang niet in zicht, werd de Tour al na vier dagen van een favoriet voor de eindzege beroofd. Iban Mayo werd gisteren het slachtoffer van een valpartij en slaagde er nooit meer in om zijn achterstand met het peloton goed te maken.
print stuur artikel door
Een halfuur nadat hij zich op bijna vier minuten achterstand bij de streep in Wasquehal had gemeld, zat de Bask als een gebroken man in de bus van Euskaltel. Hij wist dat zijn droom voor minstens een jaar is vervlogen. Onlangs had de 26-jarige Bask in de Dauphiné Libéré nog laten zien dat met hem ernstig rekening gehouden moest worden. ,,Hier heb ik het hele jaar voor getraind. In een flits is alles naar de verdommenis. Ik kan alleen nog proberen etappes te winnen.''
De onheilsplek lag niet ver van het bos van Wallers, een beruchte kasseistrook uit Parijs-Roubaix. Op de D13 bij Helesmes, een kaarsrechte en brede weg, was het dringen geblazen in het peloton. Alle ploegen wilden hun klassementsrenners in het voorste gelid brengen of houden. Een paar kilometer verder lag de eerste van twee kasseistroken te wachten. In het gedrang ging het mis. Mayo toucheerde het achterwiel van Velo (Fassa Bortolo), raakte uit balans en smakte tegen het asfalt. Velo, gangmaker van Petacchi, belandde in een ondiepe sloot. Diens witte shirt kleurde rood op de schouder. Het sleutelbeen bleek gebroken.
Mayo kon verder, maar het peloton was uit het zicht verdwenen. De Tour wacht op niemand. Op de kasseien nam US Postal het initiatief. De specialisten Hincapie en Ekimov ontwikkelden op het boerenpad een moordend ritme. Kopman Armstrong zat in hun wiel. Ook Ullrich (T-Mobile) en Hamilton (Phonak) wisten zich voorin te handhaven op de strook van 2800 meter.
Het peloton brak niettemin in stukken. Mannen als Leipheimer, Heras en Basso konden de schade naderhand weer herstellen, Mayo lag in kansloze positie. Alsof hij op een hobbelpaard zat, danste hij in de achterhoede van links naar rechts over de stenen die hij alleen van de tv kende. De achtervolging van het hele Euskaltel-team bleek kansloos. Door het tempo van US Postal, T-Mobile en Phonak in het eerste peloton liep de marge op tot uiteindelijk 3.48. In Wasquehal won Jean-Patrick Nazon de sprint. Dankzij de bonificatieseconden mocht Robbie McEwen voor het eerst in zijn leven de gele trui aantrekken.
Was het fair om niet te wachten op Mayo na zijn val? De recente Tourgeschiedenis biedt voorbeelden van incidenten waarin topfavorieten respect voor elkaar toonden. Armstrong kneep in 2001 in de afdaling van de Peyresourde in de remmen toen rivaal Ullrich een bocht miste en tussen de struiken terecht kwam. Vorig jaar besloten onder anderen Ullrich en Hamilton om even te wachten op Armstrong toen hij achter een tasje van een toeschouwer op Luz-Ardiden was blijven haken.
Bij die incidenten was de Tour in een beslissend stadium. Het draaide beide keren om een man-tegen-man-gevecht in het klassement. Maar in deze eerste dagen van de Tour zien de toppers nog overal om zich heen beren op de weg. Het nerveuze peloton was bovendien zo op drift dat het voor de kasseien niet meer af te remmen was. Maar daarna werd evenmin besloten op Mayo te wachten. Er móest blijkbaar een concurrent sneuvelen.
Ploegleider Johan Bruyneel van US Postal verschool zich in Wasquehal enigszins achter de onuitgesproken beslissing van de renners gezamenlijk. ,,Niemand wachtte. Wij hebben Mayo niet geëlimineerd, dat heeft het hele peloton gedaan. Dit is geen grote dag voor ons, maar een treurige voor Mayo.'' Bruyneels collega van Euskaltel, Julian Gorospe, verweet niemand wat. ,,Mayo was voor deze rit al erg gespannen. Zijn onervarenheid in de Tour heeft hem parten gespeeld.''
WASQUEHAL - In het vlakke land van Noord-Frankrijk, met de bergen nog lang niet in zicht, werd de Tour al na vier dagen van een favoriet voor de eindzege beroofd. Iban Mayo werd gisteren het slachtoffer van een valpartij en slaagde er nooit meer in om zijn achterstand met het peloton goed te maken.
print stuur artikel door
Een halfuur nadat hij zich op bijna vier minuten achterstand bij de streep in Wasquehal had gemeld, zat de Bask als een gebroken man in de bus van Euskaltel. Hij wist dat zijn droom voor minstens een jaar is vervlogen. Onlangs had de 26-jarige Bask in de Dauphiné Libéré nog laten zien dat met hem ernstig rekening gehouden moest worden. ,,Hier heb ik het hele jaar voor getraind. In een flits is alles naar de verdommenis. Ik kan alleen nog proberen etappes te winnen.''
De onheilsplek lag niet ver van het bos van Wallers, een beruchte kasseistrook uit Parijs-Roubaix. Op de D13 bij Helesmes, een kaarsrechte en brede weg, was het dringen geblazen in het peloton. Alle ploegen wilden hun klassementsrenners in het voorste gelid brengen of houden. Een paar kilometer verder lag de eerste van twee kasseistroken te wachten. In het gedrang ging het mis. Mayo toucheerde het achterwiel van Velo (Fassa Bortolo), raakte uit balans en smakte tegen het asfalt. Velo, gangmaker van Petacchi, belandde in een ondiepe sloot. Diens witte shirt kleurde rood op de schouder. Het sleutelbeen bleek gebroken.
Mayo kon verder, maar het peloton was uit het zicht verdwenen. De Tour wacht op niemand. Op de kasseien nam US Postal het initiatief. De specialisten Hincapie en Ekimov ontwikkelden op het boerenpad een moordend ritme. Kopman Armstrong zat in hun wiel. Ook Ullrich (T-Mobile) en Hamilton (Phonak) wisten zich voorin te handhaven op de strook van 2800 meter.
Het peloton brak niettemin in stukken. Mannen als Leipheimer, Heras en Basso konden de schade naderhand weer herstellen, Mayo lag in kansloze positie. Alsof hij op een hobbelpaard zat, danste hij in de achterhoede van links naar rechts over de stenen die hij alleen van de tv kende. De achtervolging van het hele Euskaltel-team bleek kansloos. Door het tempo van US Postal, T-Mobile en Phonak in het eerste peloton liep de marge op tot uiteindelijk 3.48. In Wasquehal won Jean-Patrick Nazon de sprint. Dankzij de bonificatieseconden mocht Robbie McEwen voor het eerst in zijn leven de gele trui aantrekken.
Was het fair om niet te wachten op Mayo na zijn val? De recente Tourgeschiedenis biedt voorbeelden van incidenten waarin topfavorieten respect voor elkaar toonden. Armstrong kneep in 2001 in de afdaling van de Peyresourde in de remmen toen rivaal Ullrich een bocht miste en tussen de struiken terecht kwam. Vorig jaar besloten onder anderen Ullrich en Hamilton om even te wachten op Armstrong toen hij achter een tasje van een toeschouwer op Luz-Ardiden was blijven haken.
Bij die incidenten was de Tour in een beslissend stadium. Het draaide beide keren om een man-tegen-man-gevecht in het klassement. Maar in deze eerste dagen van de Tour zien de toppers nog overal om zich heen beren op de weg. Het nerveuze peloton was bovendien zo op drift dat het voor de kasseien niet meer af te remmen was. Maar daarna werd evenmin besloten op Mayo te wachten. Er móest blijkbaar een concurrent sneuvelen.
Ploegleider Johan Bruyneel van US Postal verschool zich in Wasquehal enigszins achter de onuitgesproken beslissing van de renners gezamenlijk. ,,Niemand wachtte. Wij hebben Mayo niet geëlimineerd, dat heeft het hele peloton gedaan. Dit is geen grote dag voor ons, maar een treurige voor Mayo.'' Bruyneels collega van Euskaltel, Julian Gorospe, verweet niemand wat. ,,Mayo was voor deze rit al erg gespannen. Zijn onervarenheid in de Tour heeft hem parten gespeeld.''
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Hoe meer en meer ik het parcours aan het uitpluizen ben, des te banger ik word dat het weer een oer-saaie tour gaat worden.
Waarom spieken ze gewoon niet bij de Giro of de Vuelta. En wanneer gaan ze nu een met bonificatieseconden werken in ALLE etappes.
Waarom spieken ze gewoon niet bij de Giro of de Vuelta. En wanneer gaan ze nu een met bonificatieseconden werken in ALLE etappes.
In 2003 ging Armstrong onderuit nadat hij in aanraking kwam met een vlaggetje (of zoiets) van een toeschouwer. Hij had even daarvoor een demarrage geplaatst (bergop), met Iban Mayo in zijn wiel. Mayo viel daardoor eveneens. En even later ging Armstrong opnieuw bijna onderuit, toen hij van zijn pedaal schoof.hans darmstrong schreef:Armstrong is nog nooit gevallen (in zijn hele tourcarriere geloof ik slechts 1 maal, in een massaspurt in 2003) op kasseien. Ik dacht dat Mayo idd onderuit ging en in een derde of vierde peloton terecht kwam...
Moustache schreef:Hoe meer en meer ik het parcours aan het uitpluizen ben, des te banger ik word dat het weer een oer-saaie tour gaat worden.
Waarom spieken ze gewoon niet bij de Giro of de Vuelta. En wanneer gaan ze nu een met bonificatieseconden werken in ALLE etappes.
+1 ik ben ook voor boni seconden. Je zag het in de Giro en Vuelta ze moesten elkaar echt pijn doen. Volgend jaar doet Lance weer echt goed mee en zal zijn team weer heel, heel veel gaan controleren.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.
dummy schreef:In 2003 ging Armstrong onderuit nadat hij in aanraking kwam met een vlaggetje (of zoiets) van een toeschouwer. Hij had even daarvoor een demarrage geplaatst (bergop), met Iban Mayo in zijn wiel. Mayo viel daardoor eveneens. En even later ging Armstrong opnieuw bijna onderuit, toen hij van zijn pedaal schoof.hans darmstrong schreef:Armstrong is nog nooit gevallen (in zijn hele tourcarriere geloof ik slechts 1 maal, in een massaspurt in 2003) op kasseien. Ik dacht dat Mayo idd onderuit ging en in een derde of vierde peloton terecht kwam...
Dat was idd in 2003 in de rit naar Luz-Ardiden.
Maar Hans schrijft ook achter de () "op kasseien."
dummy schreef:In 2003 ging Armstrong onderuit nadat hij in aanraking kwam met een vlaggetje (of zoiets) van een toeschouwer. Hij had even daarvoor een demarrage geplaatst (bergop), met Iban Mayo in zijn wiel. Mayo viel daardoor eveneens. En even later ging Armstrong opnieuw bijna onderuit, toen hij van zijn pedaal schoof.hans darmstrong schreef:Armstrong is nog nooit gevallen (in zijn hele tourcarriere geloof ik slechts 1 maal, in een massaspurt in 2003) op kasseien. Ik dacht dat Mayo idd onderuit ging en in een derde of vierde peloton terecht kwam...
zie mijn avatar