Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
Tsja, van fouten leer je. Ik heb regelmatig wel iets kapot gemaakt waar ik achteraf zo van baalde dat ik mezelf wel voor mijn kop kon slaan. Een paar jaar geleden (toen ik pas begon met wielrennen, 14 jaar was ik toen) dacht ik wel even mijn achterderailleur af te kunnen stellen, zonder ook maar enig idee te hebben waar ik mee bezig was. Toen ik vertrok was er nog niks aan de hand. Het was mijn eerste rit nadat ik het "gemaakt" had, stom, want ik had samen met mijn vader een rit door de ardennen/eifel gepland (Spa-Stavelot-Monschau-Aken). Rond monschau hoor ik ineens een knal en kan ik niet meer fietsen. Hup achterderailleur in de spaken en achterpad kapot. Sinsdien heb ik besloten niks meer te doen zonder dat ik weet wat ik aan het doen ben.
Verder nog geen kapotte zadelennen of zo.
Verder nog geen kapotte zadelennen of zo.
-
- Forum-lid
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 11 mar 2008 12:47
53x11 schreef:@Watikjebrom
Busje uitboren. De valt dan in je frame en moet er bij je bracket weer uit (dus crank en trap-as demonteren). Nieuw busje plaatsen dmv een speciale tang of met een boutje en moertje (staat vast ergens tussen de sleuteltips hoe, anders wil ik het je ook wel uitleggen)
Kost je een paar euro voor een busje als je het zelf doet of een paar tientjes als je fietsenmaker het moet doen (want veel werk)
Thx. Wordt toch een klusje voor de fm want crank en trapas heb ik nog nooit eerder gedaan. Bij eerstvolgende servicebeurt maar meenemen.
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"
- geertjan5
- Forum-lid
- Berichten: 1093
- Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
- Locatie: Friesland, nabij Sneek
Net als mijn naamgenoot (hier 5 posts boven) ook een keer wat met een zadelstrop gehad. Zat een klein scheurtje in de bout en had het idee dat de zadelstrop niet vast kwam te zitten. Tot dat in 1x een stuk zadelstrop om mijn hoofd vloog. Dus moest een nieuwe zadelstrop monteren..
Ook wel kabels iets te kort afgeknipt.. Maar die kon ik weer mooi gebruiken voor een ander stukje..
Toen ik net begon met wielrennen dus nog geen verstand had van wielrennen een scheef velglint. Gevolg mooi wat lekke banden!
Een maat van me sluitring scheef op de body gedraaid. Gevolg een hele hap uit de body! Nu heb ik wel redelijk verstand van wielrennen en mag ik hem nu dus maken:-P
Vriendin van mijn broer. Mijn dure fietspomp verN(*%#@ met manometer. Uiteindelijk met wat prutsen wel weer gemaakt. Maar had al vrij snel een nieuwe pomp van BBB erbij gekocht. Dus nu staat er nog een spiksplinter nieuwe pomp in de schuur..
Verder heb ik niks.. Gelukkig nog niet echt iets duurs. Even afkloppen.
Wat een geniaal topic word dit btw!
Ook wel kabels iets te kort afgeknipt.. Maar die kon ik weer mooi gebruiken voor een ander stukje..
Toen ik net begon met wielrennen dus nog geen verstand had van wielrennen een scheef velglint. Gevolg mooi wat lekke banden!
Een maat van me sluitring scheef op de body gedraaid. Gevolg een hele hap uit de body! Nu heb ik wel redelijk verstand van wielrennen en mag ik hem nu dus maken:-P
Vriendin van mijn broer. Mijn dure fietspomp verN(*%#@ met manometer. Uiteindelijk met wat prutsen wel weer gemaakt. Maar had al vrij snel een nieuwe pomp van BBB erbij gekocht. Dus nu staat er nog een spiksplinter nieuwe pomp in de schuur..
Verder heb ik niks.. Gelukkig nog niet echt iets duurs. Even afkloppen.
Wat een geniaal topic word dit btw!
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.
Heerlijk topic! Mijn lijstje:
-Crankarmen verkeerd om gemonteerd (de derailleur had k nog niet gemonteerd...).
-Gaatje in het bracket voor de kabel van de voorderailleur niet kunnen vinden en de kabel kaal over het carbon trekken. Na een paar testritjes ontdekt dat dit niet de goede manier van monteren kon zijn.
-Een nog steeds veel voorkomende blunder is het verwisselen van de buitenkabels voor de remmen en de derailleurs.
-Doordraaien van imbusbouten en schroefdraad van bidonhoudernokken.
-Te kort afknippen van buitenkabels en de verkeerde kant afknippen van de binnenkabel.
-Monteren van zadelpennen zonder montagepasta.
-Fietscomputer iets te ruim afstellen waardoor je altijd met schitterende gemiddeldes thuiskomt
-Binnenband monteren, oppompen tot 8 bar en ontdekken dat er nog een stuk binnenband tussen de velg en de buitenband zit -->> klap!
-Lek rijden, band met minipomp kwartier lang oppompen, na 200m ontdekken dat je vergeten bent het steentje eruit te halen -->> weer lek
Etc. etc. etc.
-Crankarmen verkeerd om gemonteerd (de derailleur had k nog niet gemonteerd...).
-Gaatje in het bracket voor de kabel van de voorderailleur niet kunnen vinden en de kabel kaal over het carbon trekken. Na een paar testritjes ontdekt dat dit niet de goede manier van monteren kon zijn.
-Een nog steeds veel voorkomende blunder is het verwisselen van de buitenkabels voor de remmen en de derailleurs.
-Doordraaien van imbusbouten en schroefdraad van bidonhoudernokken.
-Te kort afknippen van buitenkabels en de verkeerde kant afknippen van de binnenkabel.
-Monteren van zadelpennen zonder montagepasta.
-Fietscomputer iets te ruim afstellen waardoor je altijd met schitterende gemiddeldes thuiskomt
-Binnenband monteren, oppompen tot 8 bar en ontdekken dat er nog een stuk binnenband tussen de velg en de buitenband zit -->> klap!
-Lek rijden, band met minipomp kwartier lang oppompen, na 200m ontdekken dat je vergeten bent het steentje eruit te halen -->> weer lek
Etc. etc. etc.
Canyon Ultimate CF SL 2016
Ik moet mijn oude kale frame weer ombouwen van Dura Ace naar Ultegra. De eerste keer, van Ultegra naar Dura Ace, is probleemloos verlopen. Maar na het lezen van alle staaltjes van montage techniek is dat meer geluk dan wijsheid geweest. Ik hou mijn hart nu dan ook vast of zou dat niet helpen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 11 mar 2008 12:47
BonoCross schreef:Fietscomputer iets te ruim afstellen waardoor je altijd met schitterende gemiddeldes thuiskomt
Wel goed voor je moraal :p
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"
Ik sleutel niet heel veel, maar toch genoeg ner*$&@kt Hoe vaak ik vroeger op mijn bmx de schroeven om de remkabel te klemmen niet kapot heb gedraaid....pfff vast is vast heb ik daar wel van geleerd.
Verder op mijn gewone fiets een keer het achterwiel eruit gehaald, onderdelen niet netjes naast elkaar neer gelegd, bleek een verschil te zitten tussen linker en rechterringetje wat naast de versnellingsnaaf moet zitten, resultaat, hele binnenwerk kapot omdat de as scheef kwam te zitten(volgens fietsenmaker).
Inderdaad ook een keer vergeten de wielomtrek terug te zetten waardoor ik heel hard reed ineens;wat een moraal geeft dat...totdat je je fout ontdekt
Meerdere malen de kabels te kort afknippen (iets met een ezel en een steen??)
etc etc
Verder op mijn gewone fiets een keer het achterwiel eruit gehaald, onderdelen niet netjes naast elkaar neer gelegd, bleek een verschil te zitten tussen linker en rechterringetje wat naast de versnellingsnaaf moet zitten, resultaat, hele binnenwerk kapot omdat de as scheef kwam te zitten(volgens fietsenmaker).
Inderdaad ook een keer vergeten de wielomtrek terug te zetten waardoor ik heel hard reed ineens;wat een moraal geeft dat...totdat je je fout ontdekt
Meerdere malen de kabels te kort afknippen (iets met een ezel en een steen??)
etc etc