Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

stoppen met roken

waterman
Forum-lid

waterman 26 sep 2009 22:59

Zal ik eens eerlijk mijn verhaal doen. Er is hierover al een topic gemaakt, waar ik ook gereageerd
had. Maar goed, er is een tijd overheen gegaan. Ik heb 9 jaren gerookt en sinds
een 10 dagen en tot nu toe zonder moeite gestopt.

Het verhaal: Ik heb tot mijn 32ste nooit gerookt en alcohol gedronken, altijd sporten vanaf mijn
14'de. Op een gegeven moment eens een joint gerookt ( met 32 jaar dus ). Dat
was zo een prachtige belevenis ( nogmaals rechtuit en eerlijk verhaal ) en ik was
verkocht. Maar dat merkte ik pas later.
Dit wil zeggen, dat ik via een collega die een fervent blower was, een jointje liet maken, en meenam voor mij. Ik wist er nog niets vanaf. Maar als hobby kunstenaar gaf mij dat een extra dimensie, wat ik ervaren heb. Zodoende kwam ik aan de tabak. Want het bleef niet bij een jointje. Ik ben/was geen zware roker en rookte gem. 15 peuken per dag.

Ik heb in het verleden wel 25 pogingen gewaagd en soms weken ervan af geweest
maar dan toch weer aan de tabak, mede door de jointjes die ik graag rookte om te
relaxen en heel diep in de kunst te gaan. Het veruimd je geestelijk vermogen ect.
maar goed dat terzijde. Uiteindelijk bleef ik wel aan de cigaretten hangen.Doordat
ik altijd en regelmatig sporte, had ik er niet zoveel last van, maar toch het bleef een
slecht geweten houden. Ik ben sportman! De afgelopen 3 jaren waren zwaar door om-
standigheden, dus stop pogingen waren bij voorbaat tot mislukken gedoemd.

Nu recentelijk, ben ik zwaar verkouden geweest, en ja zoals de verslaving doet, toch
ondanks keelpijn en wat koorts, een peuk opsteken! Ik dacht toen dat ik stikte! ( 10
dagen geleden dus ), en had meteen de peuk uitgemaakt. Het pakje weggegooid.

Ik dacht waar ben je in godsnaam mee bezig! Het is de eerste keer dat ik zonder
opzet en met nadenken, het roken heb gestopt. ( ik hoop dat het een succes is )

Wat ik met dit verhaal wil duidelijk maken is: jezelf een datum zetten en zeggen nu
ga ik stoppen is bullshit! Je stopt als A; of er een ernstige lichamelijke aandoening voordoet
en e.v de huisarts je waarschuwd i.v.m roken ( de schrik ) of B; je het vanzelf zo zat word
dat je er niets meer mee te maken wil hebben. Laat het gewoon vanzelf gebeuren is mijn ervaring.
Ga niet denken; zo nu ga ik op Maandag stoppen. Je stopt als je het echt zat bent
of door een behoorlijke schrik wegens gezondheids klachten. Ik heb zo al een aantal mensen
meegemaakt!
Ik geloof niet in pleisters, acupunctuur, therapien of wat dan ook. Het komt uit jezelf.

Ik wens je heel veel succes, en ga lekker veel sporten want je zal er iets tegenover
moeten zetten zoals sporten. Dat helpt beter dan een of andere therapie.

Ook een middel: heb je het moeilijk ga meteen iets anders doen bv, poetsen of opruimen of wandelen.

jpp
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jpp 26 sep 2009 23:15

Ik moet zeggen dat ik het erg confronterend vind dit alles te lezen.

Ik ben 2 jaar geleden (weer) begonnen met fietsen, na 25 jaar niets aan sport gedaan te hebben. Wel 'lekker' gerookt, gedronken en gegeten in die tijd. Ik was erg trots op mezelf dat ik weer ben gaan sporten. Als vanzelf ging ik wat gezonder leven. Het was erg bevredigend te merken dat mijn conditie aanmerkelijk verbeterde. Goed bezig!

Natuurlijk, ik ben een kilo of 10 afgevallen en ik rook geen pakje sigaretten per dag meer. Maar, al jullie reakties lezend besef ik me des te meer dat ik mezelf nog steeds voor de gek hou. Daadwerkelijk stoppen met roken is me namelijk niet gelukt. Overdag hoef ik niet te roken. Maar om een of andere reden, vind ik het nodig om mezelf 's avonds te belonen door sigaren te roken (en ja, ik inhaleer ...). En ik heb er last van. Net als Frigo, kan ik zonder grote problemen een rit van 100/150 km aan met een gemiddelde van rond de 30. Maar echt diep gaan, zonder kortademig te worden of pijn op mijn borst te krijgen gaat niet. Dat doe ik dus niet. Ik pas me aan. Hou mezelf voor de gek en vind dat ik desondanks goed bezig ben.

Confronterend dus. GastheerG schreef: Grote doelen waar zowel een fysieke als mentale prestatie voor moet worden geleverd lukken alleen met wilskracht, doorzettingsvermogen en discipline. Een waarheid als een koe! Het is mij totnutoe niet gelukt voldoende wilskracht, doorzettingsvermogen en discipline op te brengen. Voor mij stof tot nadenken.

Het is goed om jullie bijdragen aan dit topic te lezen. Het confonteert, ... maar inspireert gelukkig ook.
... más allá ...

waterman
Forum-lid

waterman 26 sep 2009 23:48

@JPP: ik ben al 22 jaren met sport bezig en ik kan je zeggen, zelfs al na 5 dagen, voel ik
de energie en conditionele verbetering.
Vroeger Hf 215 en nu nog 195 max. pieken. Als ik er van af blijf gaat mijn hfmax. met
42 jaar straks nog aan de 200 bpm. zeker weten. Nu even op mijn bijdrage; het
bleef knagen dat ik rookte.
Ik heb het vaak vervloekt, maar was er nooit 100% achter gaan staan. Nu was de
"pis lauw" gemaakt doordat ik ezel nog waagde eentje op te steken met een
keelpijn !
Ik hoop dat we ( alle die roken ) succes mee hebben, te kappen. Twee weken roken is
een maand contributie aan een sportschool, zoals bij mij in de buurt bijvoorbeeld.

elni01
Forum-lid

elni01 27 sep 2009 00:21

ik vind het fijn dat ik niet de enigste ben.Ik ga hier zekers moed uit putten om vol te gaan houden.
@waterman,veel succes,je bent er al 10 dagen er van af,volhouden

frigo
Forum-lid

frigo 27 sep 2009 02:07

Misschien een leuk idee; een rokers-forumrit:D

Kunnen we lekker tegen elkaar aan zeiken en daarna misschien (?) besluiten om gezamenlijk te stoppen;)

dan kunnen we elkaar daarna via het forum moed inspreken en steunen in onze stoppoging. Voordeel is dat je elkaar dan een keer in de ogen hebt gekeken, vreemde ogen dwingen, zeggen ze immers!

Dan kunnen we daarna een aantal 'ex-rokers forumritten' organiseren, waarbij we vooraf een doping (nicotine) controle houden. Wie dan weer begonnen is riskeert een schorsing van 2 jaar:p

Mooi doel voor degenen die het volhouden; samen deelnemen aan Alpe duZes! Dit is een fondsenwervingsrit voor het KWF Kankerfonds. Dan voel je je moreel toch wel verplicht om mee te doen als 'niet-roker' lijkt mij...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

bingohome
Forum-lid

bingohome 27 sep 2009 02:17

Mijn geschiedenis:

15 jaar een pakje sigaretten per dag.
10 a 20 keer gestopt en weer teruggevallen.
Uiteindelijk toch de knop in mijn hoofd om kunnen zetten (01-02-2001).

In die tijd was Allen Carr, met zijn boekje 'Stoppen met roken' nogal populair.
Ik heb dat boek niet gelezen, geloof er ook niet in, wil er ook niet in geloven, en ik ben dus gewoon gestopt...

Ondertussen wilde ik wel graag bewijzen dat ik dat boekje niet nodig had, en indirect was datzelfde boekje dus toch nog een stimulans / steuntje in de rug.

Het is een gemene verslaving, dat wel, maar stel je zelf voor in een boksring tegenover een sigaret, wie denk je dat er sterker is? Ga je het echt verliezen van een genotsmiddel dat nauwelijks genot geeft?

Succes! Het is mij ook gelukt, en ik beleef meer vreugde aan het bevrijd zijn van die stomme verslaving, dan ik ooit van het roken zelf heb genoten...

Maar ik heb meer verstand van gitaren...

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 27 sep 2009 02:55

Na de stap gezet te hebben om mijn onderneming over te dragen ben ik full-time huisman/vader geworden en vond dat tevens een mooie gelegenheid om na 20jaar te stoppen met roken.
A.s. 4 oktober alweer 6mnd geleden dat ik mijn laatste Belga opstak... Het halve pakje in de vuilnisbak en zoveel mogelijk mensen in mijn omgeving laten meedelen in mijn poging tot stoppen. Zonder hulpmiddellen (en zonder stess) tot op de dag van vandaag nog niet echt een grote behoefte gehad om weer te beginnen. Er zijn momenten (je kent ze wel, na een etentje) dat ik er wel eentje zou lusten.
Ben trots op mezelf en het sterkt me ook omdat mijn schoonmoeder het afgelopen half jaar al 2 tevergeefse pogingen heeft gedaan.
Iedere ex-roker zal ook beamen hoe fris je gaat ruiken na het stoppen.
Niet dat ik nu alles waar rook is vermijd hoor. Sterker nog, er tussen staan maakt me alleen maar sterker... Elke week gaat symbolisch mijn "rookgeld" in een potje en verwen ik me aan het einde van elke maand met nieuwe spullen voor mijn fietspassie.
Kan het natuurlijk ook gewoon kopen en het klinkt misschien kinderachtig maar zó zie ik werkelijk wat het me opbrengt. En hopelijk is de slogan; "niet rokers leven langer" vanaf nu ook mijn toekomst.

Aan een ieder die wil/kan stoppen met roken, heel veel succes!
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

elni01
Forum-lid

elni01 27 sep 2009 12:12

[quote="Frigo"]Misschien een leuk idee; een rokers-forumrit:D

Kunnen we lekker tegen elkaar aan zeiken en daarna misschien (?) besluiten om gezamenlijk te stoppen;)

dan kunnen we elkaar daarna via het forum moed inspreken en steunen in onze stoppoging. Voordeel is dat je elkaar dan een keer in de ogen hebt gekeken, vreemde ogen dwingen, zeggen ze immers!

Dan kunnen we daarna een aantal 'ex-rokers forumritten' organiseren, waarbij we vooraf een doping (nicotine) controle houden. Wie dan weer begonnen is riskeert een schorsing van 2 jaar:p

Mooi doel voor degenen die het volhouden; samen deelnemen aan Alpe duZes! Dit is een fondsenwervingsrit voor het KWF Kankerfonds. Dan voel je je moreel toch wel verplicht om mee te doen als 'niet-roker' lijkt mij...[/quote]

Geen gek idee vind ik

erwinb
Forum-lid

erwinb 27 sep 2009 23:29

Ik ben sinds 10 maanden (na 15 jaar gerookt te hebben met af en toe tussenpozen) gestopt met roken. 15 Jaar gelden redelijk veel gefietst, mede door tijdgebrek en andere interesses weer mee gestopt.

In april kwam het mooie weer opzetten en zag ik de fietsers overal over de weg racen en heb ik weer een fiets aangeschaft. Vanaf het eerste tochtje was ik verkocht en als ik al weer van plan was om een sigaret op te steken heeft het fietsen en de bere-conditie die je er mee op kunt bouwen zeker geholpen om dat niet te doen.

In de tijd dat ik rookte heb ik wel gevoetbald (op de een of andere manier heb je er dan minder last van), maar het gevoel dat je lucht hebt en hoe ontzettend diep je adem kunt halen was voor mij echt een openbaring en geeft een heerlijk gevoel.

Overigens heeft meelezen op het ik stop forum (http://www.ikstop.nl/forum/) me wel de eerste paar weken doorgeholpen (doordat ik tegelijkertijd met mijn vriendin gestopt ben, waren er wel wat ontwenningsverschijnselen de eerste maand en was het niet altijd even gezellig, beide wel doorgezet overigens).

Dus zet hem op vanaf morgen en veel succes!

rene1
Forum-lid

rene1 27 sep 2009 23:51

Mijn verhaal lijkt op dat van Bingohome.
Ik heb van mijn 15e tot mijn 30e gerookt, stond bekend als stopper (dan weer een week, dan weer 3 maanden. Soms in de meest bizarre situaties weer begonnen; gezellig pratend met een longkankerpatient besloten om er weer een op te steken, stoppen was toch gemakkelijk hield ik me voor.
Affijn inmiddels 11 jaar gestopt omdat het zo bere ongezond is, beroepsmatig kom ik er wel wat narigheid van tegen.
Boekje van Allen Carr voor de helft gelezen; vondt het te doorzichtig zweverig. Waar ik wel wat aan gehad heb uit dat boek:"Roken is niet lekker, want je eerste sigaret was ook niet lekker. Je bent er aan gewend." En ik geloof dat dat waar is.
Google eens op Pack years; er is een directe relatie tussen het aantal jaren roken van 20 sigareten /dag (= 1 pack year) en het ontstaan van longkanker.
Paar voorbeelden: http://www.longkanker.info/faq/alles.asp?id=835
http://en.wikipedia.org/wiki/Pack_year
Je loopt extra risico zonder dat je dit nodig hebt.
Ik heb er wat aan gehad om intensief bezig te zijn zeker de eerste weken van het stoppen, ik fietste toen nog niet maar ik ging zwemmen en kroop achter een computerspel, evt. gaan slapen als je't niet meer trekt.
Inmiddels ben ik een bovengemiddeld fietser (geen topper) en heb nog best eens behoefte aan roken.

Succes met het stoppen!

padelzijn
Forum-lid

padelzijn 28 sep 2009 01:00

[quote="Flores"]Elke week gaat symbolisch mijn "rookgeld" in een potje en verwen ik me aan het einde van elke maand met nieuwe spullen voor mijn fietspassie.
Kan het natuurlijk ook gewoon kopen en het klinkt misschien kinderachtig maar zó zie ik werkelijk wat het me opbrengt.
[/quote]

:) Een exactie kopie van mijn voornaamste motivator om te stoppen... pecunia, doekoe, pegels, centen. En na 9 maanden gestopt te zijn kon ik er een leuke fiets en de nodige sets kleding, schoenen enzovoorts van kopen.

Overigens kan ik iedereen aanraden om te stoppen met Champix pillen. Die hebben mij echt geholpen de paar weken dat ik het middel gebruikt heb.
Ik fiets dus ik besta.

gregory
Forum-lid

gregory 28 sep 2009 01:19

Geld mag natuurlijk de enige motivatie niet zijn , maar het helpt wel.
7 dagen per week 1 pakje (5.50 euro)=38.50 euro.
Dit maal 52 weken maakt 2002 euro per jaar.
Maar de gezondheid is toch nog altijd de belangrijkste reden.

Plaats reactie