Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veiligheid coureur telt niet

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5867
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 29 mar 2011 22:02

Vermeulen schreef:
kaj1500 schreef:Ik ben het er ook mee oneens, als Vermeulen bedoelt dat hij graag renners tegen paaltjes ziet botsen.
Maar de gevolgen (breuken ;) ) van een val kunnen een koers wel degelijk aantrekkelijk maken, met MSR als jongste voorbeeld. Een parcours moet uiteraard zo veilig mogelijk zijn, maar ik denk dat er veel kijkers zullen afhaken wanneer wedstrijden op vierbaanswegen of autocircuits verreden worden. Ik vind een bochtige finale over smalle wegen prachtig om te zien.

Ik zat ook met samengeknepen billen te kijken hoe die ploegwagen Cancellara inhaalde, en zag het nut er ook niet van.
Voor fotografen, officials, VIP's die een stapje te ver naar voren staan heb ik geen goed woord over, dat gebeurt veel te vaak.


Ik geloof niet dat ik heb gezegd dat ik graag renners tegen paaltjes zie botsen, sterker nog, ik heb helemaal niets gezegd over wat ik zelf wil zien in een koers en daar gaat het ook niet om.
Noch heb ik gezegd dat ik vind dat een wedstrijdleiding een hindernisbaan moet aanleggen. Er zijn idd twee soorten valpartijen, tegen paaltjes rijden en onderuitgeschoffeld worden door een fotograaf is iets anders als alla andy schleck onderuit gaan op kasseien door een stuurfout. Dat eerste moet voorkomen worden, maar het laatste is gewoon "part of the game".
Zoals al eerder werd gezegd, Parijs-Roubaix is een van de best bekeken koersen, en dat komt niet omdat het landschap daar zo mooi is, mensen willen gewoon actie zien, en een peloton wat rechtdoor over een asfaltweg fietst voldoet daar niet echt aan.



+ 0,0000000005 !
Kasseien in PR zijn inderdaad part of the game, maar bvb. de afdaling tot over 2 jaar terug van de kemmelberg was er over. 's zondags erger ik mij al genoeg over de spitsvondigheden van onze burgemeesters die het ook voor de wielertoerist al levensgevaarlijk maken, wat als je er dan tegen + 20kms/uur rijdt?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 23 jan 2015 10:15

Stelling: Er moet wat worden gedaan aan de vele valpartijen in de wielerwedstrijden.

Het is slecht voor de renner, die soms een heel seizoen in duigen zien vallen (of erger).
Het is slecht voor het imago van de sport. En het koersverloop wordt er oneerlijk door beïnvloed waardoor er soms minuten worden gewonnen.

Maar wat moet hier aan gedaan worden?

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 23 jan 2015 10:25

Alle renners met zijwieltjes!

Dit is een jaarlijks terugkerende discussie. Volgens mij is het in eerste instantie vooral aan de renners zelf om daar iets aan te doen. Tuurlijk kunnen parcours bouwers er wel wat aan doen. Een licht aflopende finishlijn is niet heel slim, maar met bochten in de finale moet een renner gewoon rekening mee houden. We willen ook geen aankomsten meer waar de laatste 3 km alleen maar op een snelweg gereden wordt, omdat de renners die ruimte 'nodig' hebben.

De renners zullen elkaar moeten aanspreken op roekeloos gedrag. Geen gaatjes induiken waar die niet zijn, twee handen aan het stuur houden, niet van links naar rechts springen door een peloton, als je je werk gedaan hebt niet proberen tijdens het afzakken die concurrent nog even te hinderen.

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 23 jan 2015 10:26

Thijs Zonneveld heeft naar aanleiding van de Ronde van Vlaanderen van afgelopen jaar (waarin vreselijk veel gevallen werd) een column geschreven met daarin zijn ideeen over hoe dit probleem aangepakt kan worden. Ik vond het wel sterk:

http://www.nusport.nl/column/3745653/anti-val.html

Het is een soort vicieuze cirkel: het risico op valpartijen vergroot het risico op valpartijen vergroot het risico op valpartijen etc.

Iedereen wil van voren zitten. Sprinters voor de etappe, klassementsrenners om niet te vallen. Daarom vind ik het punt 9 van Zonneveld ook sterk.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 23 jan 2015 11:12

Zonneveld is een zure, doorgeslagen wereldverbeteraar die, omdat hij niet wilde gebruiken, nu anderen het leven zuurmaakt over zaken van inmiddels 10 jaar geleden.

Hij heeft wat mij betreft hetzelfde probleem als Wilders. Een boodschap zo graag willen overbrengen dat je doorslaat en jezelf belachelijk maakt.

Wat betreft valpartijen zijn er 2 opties. Of er moet een keuring komen van elk parcours door een afvaardiging van het peloton of er moet een sprint regeling komen waarbij er 3 km voor de finish tijden worden genoteerd en er verderop kan worden afgesprint.

Der Schlucht
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 12 nov 2014 22:35

Der Schlucht 23 jan 2015 11:25


geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 23 jan 2015 11:28

Gerboon schreef:Zonneveld is een zure, doorgeslagen wereldverbeteraar die, omdat hij niet wilde gebruiken, nu anderen het leven zuurmaakt over zaken van inmiddels 10 jaar geleden.

Hij heeft wat mij betreft hetzelfde probleem als Wilders. Een boodschap zo graag willen overbrengen dat je doorslaat en jezelf belachelijk maakt.

Wat betreft valpartijen zijn er 2 opties. Of er moet een keuring komen van elk parcours door een afvaardiging van het peloton of er moet een sprint regeling komen waarbij er 3 km voor de finish tijden worden genoteerd en er verderop kan worden afgesprint.
Wel grappig: Je gaat eerst Zonneveld affakkelen (wat overigens echt totaal niet relevant is in dit topic), om vervolgens twee punten te noemen die hij ook in zijn column schrijft. Ondanks dat je het een lul vindt ben je het dus wel met hem eens ;).

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 23 jan 2015 11:46

Jij snapt duidelijk niet wat ik bedoel. Hij draaft door met zijn 10 punten. Begin bij het begin en werk van daaruit verder. Die 2 punten gaan al jaren duren. Ik fakkel niemand af, ik deel alleen mijn inzicht. Wat een ander daarin ziet is voor zijn rekening. Als je hetzelfde denkt op 1 of 2 vd 10 punten dan ben je het niet met iemand eens maar heb je een soortgelijke visie op dat punt.

Zaken als tramadol en overige "grijze" middelen zijn niet de oorzaak van de valpartijen, maar het gevolg. Van 3 weken 200km plus etappes rijden krijgt iedereen vroeg of laat last en dus grijpen renners naar handvatten. [categorie; zij doen het, dus moet ik het ook want anders kan ik niet mee] Als de koers een normale lengte krijgt [uitschieters in klassiekers daargelaten] van 120-150km dan kan er 2 uur gekoerst worden voordat het finale uur begint en iedereen nog van nature redelijk fris is. 2 uur langer door de omgeving dokkeren in het peloton voegt niets toe, alleen vermoeidheid maakt hier een verschil. En volgens mij gaat wielrennen over wie de beste benen heeft die dag en niet wie het beste tegen de vermoeidheid en pijn kan.

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 23 jan 2015 11:49

geertjeb schreef:Thijs Zonneveld heeft naar aanleiding van de Ronde van Vlaanderen van afgelopen jaar (waarin vreselijk veel gevallen werd) een column geschreven met daarin zijn ideeen over hoe dit probleem aangepakt kan worden. Ik vond het wel sterk:

http://www.nusport.nl/column/3745653/anti-val.html

Het is een soort vicieuze cirkel: het risico op valpartijen vergroot het risico op valpartijen vergroot het risico op valpartijen etc.

Iedereen wil van voren zitten. Sprinters voor de etappe, klassementsrenners om niet te vallen. Daarom vind ik het punt 9 van Zonneveld ook sterk.
Ik vind alle punten van Thijs wel goed. Vooral punt 9 lijkt mij er 1 om direct toe te passen.
Maar waarom zijn er dan zoveel valpartijen halfwege koers? Daar zie ik nog niet direct een oplossing voor.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 23 jan 2015 12:07

Alle parkoersen van iedere wedstrijd die onder de UCI de KBWB of en KNWU vallen worden gekeurd op veiligheid, Alle en altijd al meer dan 30 jaar, Dus volgens mij zouden een paar mensen zich eerst wat beter in moeten lezen alvorens mee te praten.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 23 jan 2015 12:58

Sommige renners kunnen gewoon niet fietsen, die komen niet verder dan hard rijden (blijkbaar in de slipstream van anderen).

En 200 km te lang, wat wil je dan? Tour feminine voor mannen. 120 km? Dat zijn kinderafstanden.
Nee begin maar eens met wat 250-300 km etappes, worden de mannen weer van de jongens gescheiden.

Tijdrit solo over 250 km zou ik ook wel eens willen zien, en dan gevolgd door Alpen etappes, afbeulen die broekies!

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 23 jan 2015 13:00

ophetkantje schreef:Alle parkoersen van iedere wedstrijd die onder de UCI de KBWB of en KNWU vallen worden gekeurd op veiligheid, Alle en altijd al meer dan 30 jaar, Dus volgens mij zouden een paar mensen zich eerst wat beter in moeten lezen alvorens mee te praten.
Misschien moet je lezen wat ik schrijf. Ik vind het namelijk opmerkelijk dat hoewel de parcoursen goedgekeurd zijn, er toch vaak over geklaagd wordt door de renners. Dan is dat keuren dus blijkbaar ook maar een formaliteit. Hoe vaak zien we niet een scherpebocht op een paar honderd meter voor de streep, of een serie rotondes of steentjes?

Wellicht kan dat Velon-idee daar iets aan veranderen en wordt het eindelijk een tijd voor vernieuwing. Dat het peloton anders is qua mentaliteit dan 20/30/40 jaar terug is niet gek. Toen was heel de maatschappij anders. De mentaliteit van de huidige maatschappij wordt ook niet aangestuurd om 30 jaar terug in de tijd te gaan, dus probeer dat dan ook niet in het wielrennen. Jongens als Bouhanni zijn nu eenmaal anders dan Zoetemelk en Merckx. Die flikten je vroeger, maar flikkerden je niet met 70 op de straat in de sprint. Je kunt naar mijn mening beter het spel veiliger maken dan de spelers te veranderen.

Plaats reactie