Fiets Juni
Sinds een maand of 3 weer maandelijks de Fiets op de mat, na een aantal jaren afhankelijk te zijn geweest van de losse verkoop. Fiets is in de afgelopen jaren behoorlijk geevolueerd. En ik ben er eerlijk gezegd nog niet uit wat ik van Fiets anno 2009 vind. Een aantal gedachten die me zo te binnen schieten als ik aan het blad Fiets van de maand juni denk:
- Of ik ben veel sneller gaan lezen, of het blad leest makkelijker weg. Of er staat gewoon iets minder in of er worden grotere letters gebruikt.
- Artikel over klimfietsen: beetje weinig diepgang. En mensen die zich hierboven uitspreken over de misleidende kop op de voorpagina kan ik wel enigzins volgen. Helemaal omdat in de inleidende alinea van het betreffende artikel gelijk duidelijk wordt gemaakt dat het hier inderdaad niet gaat om klimfietsen van 1500 euro van rond de 7 kilo. Maar dat is een keuze van de redactie, en daar wil ik verder geen waardeoordeel aan hangen.
- Voorvorken-test. Ik heb niks met MTB's, maar ik vind de techniek van verende voorvorken wel weer erg interessant. Goed artikel naar mijn mening, maar wel het enige artikel met diepgang. En die diepgang zou ik ook graag terugzien bij het testen van bijvoorbeeld de klimfietsen.
- Reisverhalen. Het zal misschien aan mij liggen, maar ik zie maandelijks verhalen verschijnen met een hoog "en toen, en toen, en toen-gehalte". Het zal ongetwijfeld bijdragen aan de sfeer van een dergelijk verslag, maar ik haak gewoon snel af bij passages waarbij de schrijver me in detail verteld waar hij linksaf sloeg, wat de temperatuur van het asfalt daar op die kruising was, er wat grind in diezelfde bocht lag en het gras net gemaaid was door de lokale boer die dat elk jaar op de eerste maandagochtend van mei doet. Waarschijnlijk erg leuk als je zelf die omgeving kent en er ooit gefietst hebt, maar voor mij storende factoren in zo'n verhaal. En dat terwijl ik de reisverhalen op de lange termijn het leukst vind om te lezen.
Al met al vind ik de verhoudingen Race/MTB/Reis/Profploegen nog wel in orde. Maar MTB is voor mij een pure winterbezigheid en race juist voor de zomer, wellicht dat ik onderbewust in de zomermaanden meer verlang naar tests van racefietsen, materiaal e.d.
Maar ik besef me terdege dat MTB'en allang geen ondergeschoven kindje voor de winter is. Alleen zijn er wel specifieke MTB-bladen in het Nederlands op de markt, en verwacht ik van Fiets misschien wel teveel dat zij de race-tak voor hun rekening zullen nemen.
Ben wel erg benieuwd naar de verkoopcijfers van Fiets anno 2009. In een lastige markt lijkt het me lastig zoeken naar de juiste positionering t.o.v. je (potentiele) afnemers. Ik vind wat afwisseling in de artikelen leuk, maar denk dat het een gevaar is om van alles net te weinig te bieden. In ieder geval veel succes met de ontwikkeling van je blad, Rodrick. En blijf hier vooral lezen op het forum. Dankzij het forum kwam ik weer bij bij het blad Fiets terecht, en niet omgekeerd.
- Of ik ben veel sneller gaan lezen, of het blad leest makkelijker weg. Of er staat gewoon iets minder in of er worden grotere letters gebruikt.
- Artikel over klimfietsen: beetje weinig diepgang. En mensen die zich hierboven uitspreken over de misleidende kop op de voorpagina kan ik wel enigzins volgen. Helemaal omdat in de inleidende alinea van het betreffende artikel gelijk duidelijk wordt gemaakt dat het hier inderdaad niet gaat om klimfietsen van 1500 euro van rond de 7 kilo. Maar dat is een keuze van de redactie, en daar wil ik verder geen waardeoordeel aan hangen.
- Voorvorken-test. Ik heb niks met MTB's, maar ik vind de techniek van verende voorvorken wel weer erg interessant. Goed artikel naar mijn mening, maar wel het enige artikel met diepgang. En die diepgang zou ik ook graag terugzien bij het testen van bijvoorbeeld de klimfietsen.
- Reisverhalen. Het zal misschien aan mij liggen, maar ik zie maandelijks verhalen verschijnen met een hoog "en toen, en toen, en toen-gehalte". Het zal ongetwijfeld bijdragen aan de sfeer van een dergelijk verslag, maar ik haak gewoon snel af bij passages waarbij de schrijver me in detail verteld waar hij linksaf sloeg, wat de temperatuur van het asfalt daar op die kruising was, er wat grind in diezelfde bocht lag en het gras net gemaaid was door de lokale boer die dat elk jaar op de eerste maandagochtend van mei doet. Waarschijnlijk erg leuk als je zelf die omgeving kent en er ooit gefietst hebt, maar voor mij storende factoren in zo'n verhaal. En dat terwijl ik de reisverhalen op de lange termijn het leukst vind om te lezen.
Al met al vind ik de verhoudingen Race/MTB/Reis/Profploegen nog wel in orde. Maar MTB is voor mij een pure winterbezigheid en race juist voor de zomer, wellicht dat ik onderbewust in de zomermaanden meer verlang naar tests van racefietsen, materiaal e.d.
Maar ik besef me terdege dat MTB'en allang geen ondergeschoven kindje voor de winter is. Alleen zijn er wel specifieke MTB-bladen in het Nederlands op de markt, en verwacht ik van Fiets misschien wel teveel dat zij de race-tak voor hun rekening zullen nemen.
Ben wel erg benieuwd naar de verkoopcijfers van Fiets anno 2009. In een lastige markt lijkt het me lastig zoeken naar de juiste positionering t.o.v. je (potentiele) afnemers. Ik vind wat afwisseling in de artikelen leuk, maar denk dat het een gevaar is om van alles net te weinig te bieden. In ieder geval veel succes met de ontwikkeling van je blad, Rodrick. En blijf hier vooral lezen op het forum. Dankzij het forum kwam ik weer bij bij het blad Fiets terecht, en niet omgekeerd.
[quote="patmaessen"][quote="Rodrick"]Ik heb er helemaal geen moeite mee als iemand Fiets opzegt omdat dat hij andere dingen wil lezen over fietsen; [/quote]
Ik zou als 'eindverantwoordelijke' hier toch wel enigzins bezorgd om zijn als in een simpele topic van pakweg 20 gebruikers deze trend wel zichtbaar is omdat hetgeen dat geboden wordt voor hen onder de maat is.
[/quote]
Het zijn alleen wel iedere maand ruwweg dezelfde mensen die commentaar hebben. Als je het blad niks vindt zeg je het toch lekker op en ga je de Tour lezen? Wat ik overigens weer een hopeloos blad vind, aangezien ik werkelijk niks heb met al die fietsen van Duitse prijsvechters en het feit dat er altijd een Duitse fiets wint ook niet echt voor onafhankelijkheid spreekt. Als dit topic een bespreking van het blad moet zijn, dan kom je niet erg ver met het eindeloos herhalen van dezelfde dingen. Kritiek moet opbouwend zijn, anders heb je er niks aan. Overigens zou ik het wel zeer waarderen wanneer de redactie in dit topic standaard mee zou discussieren. Ik ben namelijk ook wel erg benieuwd waarom de testen in Fiets zulke summiere informatie geven.
Erik
Ik zou als 'eindverantwoordelijke' hier toch wel enigzins bezorgd om zijn als in een simpele topic van pakweg 20 gebruikers deze trend wel zichtbaar is omdat hetgeen dat geboden wordt voor hen onder de maat is.
[/quote]
Het zijn alleen wel iedere maand ruwweg dezelfde mensen die commentaar hebben. Als je het blad niks vindt zeg je het toch lekker op en ga je de Tour lezen? Wat ik overigens weer een hopeloos blad vind, aangezien ik werkelijk niks heb met al die fietsen van Duitse prijsvechters en het feit dat er altijd een Duitse fiets wint ook niet echt voor onafhankelijkheid spreekt. Als dit topic een bespreking van het blad moet zijn, dan kom je niet erg ver met het eindeloos herhalen van dezelfde dingen. Kritiek moet opbouwend zijn, anders heb je er niks aan. Overigens zou ik het wel zeer waarderen wanneer de redactie in dit topic standaard mee zou discussieren. Ik ben namelijk ook wel erg benieuwd waarom de testen in Fiets zulke summiere informatie geven.
Erik
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
'Overigens zou ik het wel zeer waarderen wanneer de redactie in dit topic standaard mee zou discussieren. Ik ben namelijk ook wel erg benieuwd waarom de testen in Fiets zulke summiere informatie geven' Bij deze dan!
De insteek van het verhaal 'betaalbare klimfietsen' was zoals in de inleiding van het verhaal staat: 'Je bent waarschijnlijk geen prof. Je hebt eigenlijk geen fiets nodig van minder dan zeven kilo. Maar je wilt wél met degelijk materiaal de bergen in. Dan is vooral een stevig verzet van belang. Wij testen betaalbare klimmers zoals de Gazelle V6 en de Merida 905. En geven onontbeerlijke tips en trucs voor je klimverzet'. Dat niet iedereen dit onder 'klimfietsen' is duidelijk. Echter, wie zuid-limburg, de vogezen dan wel de Alpen 'intrekt' ziet regelmatig dit 'soort' fietsen. Het moge duidelijk zijn: er zijn heel wat lezers die graag klimmen, maar niet een specifieke 'high tech' klimfiets van heel veel euri willen en kunnen betalen. In een eerder nummer van FIETS -en in de bijlage van Alpe Huzes- staan dan wel lichte racers ( een artikel dat al eerder in FIETS heeft gestaan). Excuses voor het opgegeven 'verzet' van de Merida - crankstel met 34/ 50 kettingbladen. Achter: 11/25. Lichtste verzet: 4,27 meter. Dat moet inderdaad 2,90 meter zijn...
Dan nog even de opmerking van Diogenes: 'Die tests vind ik gewoon niet bruikbaar om een goede indruk van een product te krijgen. Voorbeeld: Campa Veloce 50.000 km test: hooguit halve pagina. Daar is toch wel wat meer over te vertellen?' Daar valt op zich van alles over te vertellen, maar is m.i. niet altijd relevant. Echter, de nieuwe Veloce wordt op dit moment ook 'gekraakt', dus wordt zeker vervolgd!
Tot slot: hoe meer opmerkingen en tips van jullie kant: graag! En we doen niet voor niets regelmatig een oproep op dit forum betreffende info en medewerking van jullie kant! ( o.a. lezerstest en opknappen 'vintage' racer).
Groet en lekker fietsen!
Menno
‘
De insteek van het verhaal 'betaalbare klimfietsen' was zoals in de inleiding van het verhaal staat: 'Je bent waarschijnlijk geen prof. Je hebt eigenlijk geen fiets nodig van minder dan zeven kilo. Maar je wilt wél met degelijk materiaal de bergen in. Dan is vooral een stevig verzet van belang. Wij testen betaalbare klimmers zoals de Gazelle V6 en de Merida 905. En geven onontbeerlijke tips en trucs voor je klimverzet'. Dat niet iedereen dit onder 'klimfietsen' is duidelijk. Echter, wie zuid-limburg, de vogezen dan wel de Alpen 'intrekt' ziet regelmatig dit 'soort' fietsen. Het moge duidelijk zijn: er zijn heel wat lezers die graag klimmen, maar niet een specifieke 'high tech' klimfiets van heel veel euri willen en kunnen betalen. In een eerder nummer van FIETS -en in de bijlage van Alpe Huzes- staan dan wel lichte racers ( een artikel dat al eerder in FIETS heeft gestaan). Excuses voor het opgegeven 'verzet' van de Merida - crankstel met 34/ 50 kettingbladen. Achter: 11/25. Lichtste verzet: 4,27 meter. Dat moet inderdaad 2,90 meter zijn...
Dan nog even de opmerking van Diogenes: 'Die tests vind ik gewoon niet bruikbaar om een goede indruk van een product te krijgen. Voorbeeld: Campa Veloce 50.000 km test: hooguit halve pagina. Daar is toch wel wat meer over te vertellen?' Daar valt op zich van alles over te vertellen, maar is m.i. niet altijd relevant. Echter, de nieuwe Veloce wordt op dit moment ook 'gekraakt', dus wordt zeker vervolgd!
Tot slot: hoe meer opmerkingen en tips van jullie kant: graag! En we doen niet voor niets regelmatig een oproep op dit forum betreffende info en medewerking van jullie kant! ( o.a. lezerstest en opknappen 'vintage' racer).
Groet en lekker fietsen!
Menno
‘
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....
Ik vraag me oprecht af wat die Red Bull te zoeken heeft in de fietstest? De duurste fiets in de test komt op € 1699,00 en deze ligt daar een kleine € 600,00 boven.
Dan zijn er nog wel een paar die je kan noemen in die prijsklasse maar daar gaat het stukje niet over (Klimmen voor een prikkie).
Hij valt buiten de andere prijzen van de geteste fietsen, het voegt niets toe aan het artikel en ik krijg toch sterk de indruk dat het iets te maken heeft met de 2 pagina's full color advertentie.
Dan zijn er nog wel een paar die je kan noemen in die prijsklasse maar daar gaat het stukje niet over (Klimmen voor een prikkie).
Hij valt buiten de andere prijzen van de geteste fietsen, het voegt niets toe aan het artikel en ik krijg toch sterk de indruk dat het iets te maken heeft met de 2 pagina's full color advertentie.
"Try not. Do or do not......there is no try"
'Hij valt buiten de andere prijzen van de geteste fietsen, het voegt niets toe aan het artikel en ik krijg toch sterk de indruk dat het iets te maken heeft met de 2 pagina's full color advertentie'. Andromeda: ook de aanleiding van de Red Bull staat in de inleiding van het artikel.... er kan over getwist worden, dat klopt. Er zouden ook andere fietsen aan bod 'hebben kunnen komen'. Ook dat klopt. Maar we hebben nu eenmaal voor de RB gekozen. En ik weet nu ook wel dat je dit niet gaat geloven: die 2 pagina's hebben daar niks mee te maken. De fiets was al veel eerder opgevraagd. Goed, in het volgende nummer weer andere racers, TdF replica's. En een eerste test van de nieuwe Ultegra en de 11-speed Athena staat op stapel. We houden onze oren en ogen open!
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....
Ik ben best goedgelovig hoor!
Mij viel het alleen op en was benieuwd naar de reactie.
Ik weet dat jullie je ogen en oren open houden, maar er is naar mijn idee toch wel aardig wat kritiek (meer dan bijv een jaar geleden) op het huidige blad.
Maar ik begin erg nieuwsgierig te worden naar de uitkomst van de lezerstest, ik hoop dat jullie daar wat mee kunnen doen.
Mij viel het alleen op en was benieuwd naar de reactie.
Ik weet dat jullie je ogen en oren open houden, maar er is naar mijn idee toch wel aardig wat kritiek (meer dan bijv een jaar geleden) op het huidige blad.
Maar ik begin erg nieuwsgierig te worden naar de uitkomst van de lezerstest, ik hoop dat jullie daar wat mee kunnen doen.
"Try not. Do or do not......there is no try"
M, het is opbouwende kritiek en in mijn ogen niet altijd negatief bedoeld.
Ook geeft men hiermee duidelijk aan betrokken te zijn met jullie of 'ons' blad en ook dat is in mijn ogen zeer positief.
Ik erger me alleen aan de vele advertenties die in het blad staan en de te vele koloms en zou graag meer op fietsgebied willen zien en vooral lezen.
Ik begrijp dat je juist die adverteerders nodig hebt want zonder was er geen blad.
Aan de andere kant: zonder kopers of leden ook niet!
Ook geeft men hiermee duidelijk aan betrokken te zijn met jullie of 'ons' blad en ook dat is in mijn ogen zeer positief.
Ik erger me alleen aan de vele advertenties die in het blad staan en de te vele koloms en zou graag meer op fietsgebied willen zien en vooral lezen.
Ik begrijp dat je juist die adverteerders nodig hebt want zonder was er geen blad.
Aan de andere kant: zonder kopers of leden ook niet!
Niets is wat het lijkt..
@Rijden!
Bij deze dan een opmerking/vraag over de inhoud van het blad cq de testen. Waarom is de inhoudelijke informatie steeds minder aan het worden, vooral bij de racetesten? Ik lees naast Fiets graag CyclingPlus en in dit blad zie je, enigszins vergelijkbaar met Tour, dat van ieder geteste fiets alles uitgespit wordt. Ook staan er uitgebreide tabellen bij met alle gegevens over de fietsen, tot het wel of niet recht zijn van frame en padden toe. In Fiets mis ik deze info - het feitelijke technische verschil tussen de geteste fietsen wordt me niet altijd duidelijk, waardoor je het gevoel houdt dat de testuitslag (op stijfheidmetingen na) vrij subjectief is.
Erik
Bij deze dan een opmerking/vraag over de inhoud van het blad cq de testen. Waarom is de inhoudelijke informatie steeds minder aan het worden, vooral bij de racetesten? Ik lees naast Fiets graag CyclingPlus en in dit blad zie je, enigszins vergelijkbaar met Tour, dat van ieder geteste fiets alles uitgespit wordt. Ook staan er uitgebreide tabellen bij met alle gegevens over de fietsen, tot het wel of niet recht zijn van frame en padden toe. In Fiets mis ik deze info - het feitelijke technische verschil tussen de geteste fietsen wordt me niet altijd duidelijk, waardoor je het gevoel houdt dat de testuitslag (op stijfheidmetingen na) vrij subjectief is.
Erik
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1811
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Beste Mensen, wat een hoop negatieve berichten.
Ik ben misschien niet zo'n hardcorefietser als menig ander hier, maar koop tegenwoordig FIETS vaker dan ooit. Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets, maar heb niet het budget voor een enorm dikke fiets. mijn grens ligt absoluut bij de 1500 euro. Vandaar dat ik dus best heel blij ben met een test van in jullie ogen goedkope "klimmers". iets meer info was dan wel weer welkom en een waar ik erg benieuwd naar ben is het verschil tussen alu en Carbon. voor dit bedrag is ook de Jan Janssen Quadra. Die had ik er best bij willen zien, maar dat is slechts een wens. Natuurlijk vind ik het ook leuk om hele dikke fietsen te zien, maar iets bruikbaars erbij is wat mij betreft prima!
Complimenten ook voor de service om wat extra info (ouder artikel) online te zetten.
Ik ben dus wel te spreken over FIETS anno nu!
Maar de kunst is natuurlijk om de simpele fietser zoals ik en de echte hardcore fietsers beiden te bedienen.
Ik ben misschien niet zo'n hardcorefietser als menig ander hier, maar koop tegenwoordig FIETS vaker dan ooit. Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets, maar heb niet het budget voor een enorm dikke fiets. mijn grens ligt absoluut bij de 1500 euro. Vandaar dat ik dus best heel blij ben met een test van in jullie ogen goedkope "klimmers". iets meer info was dan wel weer welkom en een waar ik erg benieuwd naar ben is het verschil tussen alu en Carbon. voor dit bedrag is ook de Jan Janssen Quadra. Die had ik er best bij willen zien, maar dat is slechts een wens. Natuurlijk vind ik het ook leuk om hele dikke fietsen te zien, maar iets bruikbaars erbij is wat mij betreft prima!
Complimenten ook voor de service om wat extra info (ouder artikel) online te zetten.
Ik ben dus wel te spreken over FIETS anno nu!
Maar de kunst is natuurlijk om de simpele fietser zoals ik en de echte hardcore fietsers beiden te bedienen.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
>Vandaar dat ik dus best heel blij ben met een test van in jullie ogen goedkope "klimmers".
Dit is nu juist mijn punt: vergelijk nu eens een test in TOUR van fietsen tot 1500 Euro met dit artikel in FIETS: TOUR zet dan 25 modellen op een rij met meetwaarden. Daar kan je dan wat mee, alhoewel TOUR sommige merken nooit test, naar hun zeggen omdat deze fabrikanten niet willen meewerken.
Hoe kan je nou tevreden zijn met een test van een handjevol fietsen, terwijl er in dat segment tientalllen modellen te koop zijn?
Diogenes
Dit is nu juist mijn punt: vergelijk nu eens een test in TOUR van fietsen tot 1500 Euro met dit artikel in FIETS: TOUR zet dan 25 modellen op een rij met meetwaarden. Daar kan je dan wat mee, alhoewel TOUR sommige merken nooit test, naar hun zeggen omdat deze fabrikanten niet willen meewerken.
Hoe kan je nou tevreden zijn met een test van een handjevol fietsen, terwijl er in dat segment tientalllen modellen te koop zijn?
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
[quote="de poldertoerist"]Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets, maar heb niet het budget voor een enorm dikke fiets. mijn grens ligt absoluut bij de 1500 euro. [/quote]
In dat geval kun je beter dit forum uitpluizen en op de sites van Tour, Roadbike naar test verslagen zoeken. Krijg je meer info dan een paar blz in Fiets met een beperkt aantal fietsen.
In dat geval kun je beter dit forum uitpluizen en op de sites van Tour, Roadbike naar test verslagen zoeken. Krijg je meer info dan een paar blz in Fiets met een beperkt aantal fietsen.
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05
[quote="Sluit"]- Reisverhalen. Het zal misschien aan mij liggen, maar ik zie maandelijks verhalen verschijnen met een hoog "en toen, en toen, en toen-gehalte". Het zal ongetwijfeld bijdragen aan de sfeer van een dergelijk verslag, maar ik haak gewoon snel af bij passages waarbij de schrijver me in detail verteld waar hij linksaf sloeg, wat de temperatuur van het asfalt daar op die kruising was, er wat grind in diezelfde bocht lag en het gras net gemaaid was door de lokale boer die dat elk jaar op de eerste maandagochtend van mei doet. Waarschijnlijk erg leuk als je zelf die omgeving kent en er ooit gefietst hebt, maar voor mij storende factoren in zo'n verhaal. En dat terwijl ik de reisverhalen op de lange termijn het leukst vind om te lezen. [/quote]
Nog een reden om de gps routes digitaal op de site te zetten !
Nog een reden om de gps routes digitaal op de site te zetten !
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;