Alles over vakanties op én met de fiets

passo dello stelvio

pinag
Forum-lid

pinag 04 jan 2010 16:39

ik stelde deze vraag laatst ook ergens anders, maar toen geen reactie - misschien hier meer geluk: weten jullie wanneer de Stelvio opengaat? ik ga eind mei / begin juni die kant op - zijn de wegen dan al open?
Ik hou van Triple.

joostvanbezooijen
Forum-lid

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 04 jan 2010 16:45

Die vraag zal niemand met zekerheid kunnen beantwoorden.

Afhankelijk van de situatie ter plekke worden cols gesloten of geopend. Begin juni is de kans groot dat de col open is maar ik heb ook wel eens in die periode voor een gesloten Galibier gestaan. Ik kon toen gewoon doorfietsen tussen de sneeuw en het smeltwater door. Of dat ik italie kan/mag durf ik niet te zeggen.

pinarello
Forum-lid

pinarello 04 jan 2010 17:01

[quote="PinaG"]ik stelde deze vraag laatst ook ergens anders, maar toen geen reactie - misschien hier meer geluk: weten jullie wanneer de Stelvio opengaat? ik ga eind mei / begin juni die kant op - zijn de wegen dan al open? [/quote]

Je kunt altijd zelf even kijken.....

http://webcam.popso.it/stelvio.php

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jan 2010 17:21

[quote="PinaG"]ik stelde deze vraag laatst ook ergens anders, maar toen geen reactie - misschien hier meer geluk: weten jullie wanneer de Stelvio opengaat? ik ga eind mei / begin juni die kant op - zijn de wegen dan al open? [/quote]

Als jij de weersverwachting voor april, mei en juni hier neer zet kunnen we wel inschatten of de pas open zal zijn ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pinag
Forum-lid

pinag 04 jan 2010 17:39

dank, ik begrijp dat het van het weer afhankelijk is en ik weet dat ik bijvoorbeeld de dag voor vertrek even kan googlen hoe het weatherwise is op de bergtop :) ik zal mijn vraag even wat anders stellen: heeft iemand (recente) ervaring met een trip naar de Stelvio in de genoemde periode?
Ik hou van Triple.

pinarello
Forum-lid

pinarello 04 jan 2010 17:45

[quote="PinaG"]dank, ik begrijp dat het van het weer afhankelijk is en ik weet dat ik bijvoorbeeld de dag voor vertrek even kan googlen hoe het weatherwise is op de bergtop :) ik zal mijn vraag even wat anders stellen: heeft iemand (recente) ervaring met een trip naar de Stelvio in de genoemde periode?[/quote]

Daar heb je toch niets aan voor volgend jaar?
DreilanderGiro is wel eens ingekort 3e week van juni omdat de Stelvio onbegaanbaar was.
Er is geen zinnig woord over te zeggen; als je geluk hebt is ie open en als je pech hebt is ie dicht. In de periode die jij wilt gaan neem je een risico.

joostvanbezooijen
Forum-lid

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 04 jan 2010 17:46

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 04 jan 2010 20:25

De Stelvio kan in elk jaargetijde dicht zitten.

Heb ik een mooi verhaaltje bij. De Stelvio is mijn favoriete Col. Ook al past hij niet bij mijn stijl van rijden.

Ik wilde mijn meissie absoluut op de Stelvio ten huwelijk vragen (op de fiets naar boven natuurlijk). Wij dus op vakantie naar Italië. Helaas kwamen we in een andere streek uit. Dan nog maar een jaartje wachten.

Het jaar daarop weer richting Italie. Eerst ff een weekje fietsen in de Dolomieten en toen verplaatsen naar de voet van de Stelvio. Komen we daar aan (half juli!!) is de pass afgesloten ivm sneeuw. Maar ja.....om nog weer een jaar te wachten....

Dus hotelletje in Gomagoi en eerst maar weer een nachtje snurken. 's Ochtends sneeuwde het nog een beetje, maar er was ook een vaal zonnetje. Met wat aandrang heb ik mijn meissie zover gekregen om toch maar een poging te gaan wagen. Binnen een paar kilometer lag er pakweg 10cm sneeuw op de weg. Auto's, Campers en motoren kwamen niet meer omhoog. Auto's alleen nog met sneeuwkettingen.

Het was wat lastig rijden (staand fietsen ging niet, haarspeldbochten waren moeilijk te sturen) maar we zijn uiteindelijk boven gekomen. Daar waren grote bulldozers met sneeuwkettingen bezig om de weg vrij aan het maken. Daar lag wel wat meer dan 10cm.

En toen.........op de knieën!! Gelukkig heeft ze JA gezegd (inmiddels alweer bijna 13 jaar getrouwd) Hoe we beneden zijn gekomen??? Ik weet het niet meer :-)

Dus...gewoon winterkleren meenemen en fietsen!!

johoop
Forum-lid

johoop 08 jan 2010 12:42

leuk verhaal
Ik ga zonder mijn meissie.
Heeft iemand wat meer informatie over de Umbrial pas?
Is deze pas veel makkelijker dan de Stelvio?
Afbeelding

pinarello
Forum-lid

pinarello 08 jan 2010 12:52

Vanuit St Maria is ie korter maar gemakkelijker zou ik niet zeggen:

http://www.cyclingcols.com/profiles/UmbrailN.gif

Met 4 km onverhard.

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 08 jan 2010 16:44

Dat onverharde hoef je je niet zoveel zorgen over te maken.

peettomaat
Forum-lid

peettomaat 24 mei 2010 23:47

Ook wij zijn van plan om na 5 x Bourg d"Oisans dit jaar naar de Stelvio te gaan.
Waar zit je beter qua leuke routes ? Bormio of Prad ? Als we naar Prad gaan,moet je dan elke keer de Stelvio over om leuke ritten te maken ?

groeten peet

Plaats reactie