Pagina 4 van 4

Geplaatst: 22 mar 2011 21:23
door fdegrove
Hoi,
EM schreef:Als je alles terugbrengt tot de essentie is het heel simpel. Je kiest of voor een zeer soepele band en neemt voor lief dat deze wat minder lekbestendig is, of je kiest een band die goed lekbestendig is maar daardoor wat minder soepel. En-en bestaat niet, het blijft altijd een compromis, waarbij de berijder zelf dient te bepalen wat voor hem het belangrijkst is.


In principe is een soepelere band (op voorwaarde dat je er de soepelheid niet uitpompt uiteraard) lekbestendiger als een stugge band.
Dat is dan ook de hoofdreden waarom net die moeten worden uitgerust met allerhande snufjes om de lekbestendigheid op een aanvaardbaar niveau te krikken.

De meeste echt soepele banden zijn miscchien wat kwetsbaarder aan de zijflanken, ze zijn vaak ook lichter, maar of je daar nu meer lek mee rijdt?

Als het moet kan je alles lekrijden natuurlijk maar naar mijn ervaring zijn het maar al te vaak dezelfde rijders die lekrijden en anderen dan weer zelden of nooit.
Zelf heb ik er geen sluitende verklaring voor, het is maar een vastelling. Mensen die in clubverband rijden hebben misschien gelijklopende ervaringen?
Algemeen vat ik het samen in geluk, ervaring, attent zijn en jawel, het ene bandje is ook het andere niet.

Ciao, ;)

Geplaatst: 22 mar 2011 21:26
door fdegrove
Hoi,
Forcevelo schreef:
db87 schreef:Als je een mooi weer fietser bent dan zou ik de Continental GP4000S pakken. Eventueel kun je voor de achterband 25mm pakken. Door achter voor 25mm te gaan ipv 23mm heb je iets minder druk per vierkante centimeter waardoor je iets minder snel lek rijdt.



Dat je minder druk hebt per vierkante centimeter is waar, echter heb je door het bredere raakvlak ook meer kans dat je over een puntig voorwerp rijdt.


We hebben het over enkele vierkante mm verschil, denk ik.
Door de lagere bandenspanning kan de band ook beter om het voorwerp heen vervormen. Zie post hier boven.

Ciao, ;)