Pagina 4 van 7

Geplaatst: 19 mar 2009 09:04
door skimons
Diogenes schreef:Ik heb het even aan een vriend van mij gevraagd, die meer dan 12000 wielsets heeft gebouwd en professioneel FM is. . Hij was o.a. mecanicien van het Olympisch Team in de VS:

Zijn antwoord:

"I've heard that crap before and it just total rubbish. They say the  
weakest part of the wheel is where spokes are parallel from the rim  
to hub. There are 5 sections of parallel spokes on 36h and 4 with 32  
hole so it must be stronger. Absolute poppycock. There are a few  
truths about wheels and one is more spokes, stronger wheel. It's  
about support of the rim. More spokes, more support."

Diogenes


ah, ok. dan zit ik er naast. is dat ook weer duidelijk

Geplaatst: 19 mar 2009 09:36
door diogenes
Het antwoord was niet helemaal subtiel, maar wel duidelijk ;-)

Diogenes

Geplaatst: 19 mar 2009 11:08
door edwinfe
ik zou voor de ambrosio excellence gaan (lage velg)

Geplaatst: 19 mar 2009 11:12
door vincenth
Edwinfe schreef:ik zou voor de ambrosio excellence gaan (lage velg)


Waarom?

Geplaatst: 19 mar 2009 11:51
door diogenes
Als ik moet kiezen tussen bv de Open Pro en de CXP33, dan heb ik veel liever de hogere CXP33, want die is veel minder gevoelig voor slag.

Diogenes

Geplaatst: 19 mar 2009 12:29
door edwinfe
omdat ik een verschikkelijke mooie velg vindt. Het gewoon mooi afgewerkt. Als je er 32 of 36 spaken in zet dan valt die slag gevoeligheid ook wel mee. oke de velg is ietsie zwaarder. de open pro weegt 435g en de excellence 460.

Maar een CXP33 weegt dan weer 480.

Ik zelf vind die grammen (25g) onbelangerijk.

Geplaatst: 19 mar 2009 12:35
door diogenes
De CXP33 staat gewogen op weightweenies: 455 g

De velg is dubbel gebusd en is in mijn ervaring zo ongeveer de betrouwbaarste die er is.

Ik kan het gewicht van de Ambrosio niet vinden op weighweenies.

Diogenes

Geplaatst: 19 mar 2009 12:40
door edwinfe
ik heb gekeken op de mavic site

http://www.ambrosiospa.com/catalog_eng/
http://www.mavic.com/road/products/rims_range.2.aspx


ik had cxp23 bekeken, sorry. De cxp 33 weegt 470 volgens mavic.

Geplaatst: 19 mar 2009 14:03
door diogenes
Weet je, als je echt grammen gaat jagen, dan moet je ook alu nippels gebruiken en die zijn gewoon kwetsbaarder. Vooral als je ook in de winter rijdt. Dat beetje gewicht is volstrekt onbelangrijk. Het enige dat telt, is dat je niet continu je wiel moet richten en probleemloos door kan rijden (vind ik).

Diogenes

Geplaatst: 19 mar 2009 14:26
door vincenth
Daar ben ik het helemaal mee eens. Zeker als je vooral in Nederland rijdt.
De makkelijkste gewichtsbesparing (en de goedkoopste) blijft toch om zelf dat tweede bord te laten staan...
Pas als ik echt afgetraind zou zijn wordt het echt de moeite om grammen te gaan jagen.
Dingen die kapot gaan zijn pas echt irritant.

Geplaatst: 19 mar 2009 14:51
door diogenes
Ik had ooit Ksyrium SSC Sl's. De ene na de andere achtervelg scheurde, terwijl ik maar net 70 kg weeg en heel erg zuinig ben op mijn materiaal. Verder kraakten die wielen altijd. Ik heb toen besloten om NOOIT meer systeemwielen te kopen. Sinds die tijd heb ik handgespaakte wielen (die ik nu zelf maak) en ik heb nooit meer gescheurde velgen en/of spaakbreuk gehad.

Diogenes

Geplaatst: 19 mar 2009 15:06
door edwinfe
idd ik heb zo'n beetje 5kg te veel hangen (nog). Ik heb ook gewoon de zwaardere messing nippels erin laten zetten. De gekleurde alu nippels zijn wel leuk en je kunt met olie ertussen ook een hoop doen, maar feit blijft dat ze vast kunnen gaan zitten. Degelijkheid is voor mij ook belangerijk als ik aanschaf.