Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Je maat voor de rechter slepen ?

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 18 feb 2009 20:17

[quote="LVGH"][quote="Peterj"]Dus wanneer ik een wild vreemde wieltjeszuiger aan mijn fiets heb hangen ben ik verantwoordelijk voor zijn veiligheid?
Ik ben dan volgens die rechter verplicht om konstant te zitten bleren op de fiets...PAALTJE!!!!.....AUTO VOOR!!!!!!.....TEGEN!!!!....enz. enz. enz.
Dat zou toch wel van de zotte zijn zekers.[/quote]
Nee natuurlijk niet..dat heeft die rechter ook echt niet gezegd. Degene die in je wiel kruipt moet zich ervan vergewissen dat hij bij dreigend risico gewaarschuwd wordt. Met een vreemde maak je die afspraken niet onmiddellijk (als je al weet dat er iemand in je wiel zit). Soms zijn dingen gewoon zo logisch als ze lijken.
[/quote]

[quote="mdebrune"]Een rechter die gelijk maar voetstoots aanneemt dat de dagelijkse praktijk van rijden in peloton, in groepen nooit meer veilig is, tenzij de voorrijders opletten. Letten zij niet op, dan acht deze rechter de voorrijders aansprakelijk voor gevolgen. Het is niet mijn advocaat die dit verzint, mijn advocaat reageert op de uitspraak van de rechter.
[/quote]

Dan heb ik het verkeerd begrepen.:(
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

arjan916
Forum-lid

Gebruikersavatar arjan916 18 feb 2009 20:25

Als ik zo alle posts eens doorlees, is het merendeel (inclusief mezelf) het erover eens dat wij hier aub geen Amerikaanse claimcultuur moeten gaan opbouwen door zo te gaan procederen.
Verhuis dan zo snel mogelijk daarheen en kom hier nooit meer terug!

Als ik de foto's zie, zou ik zeggen; dikke pech en sterkte met herstel.
En gauw gaan sparen voor nieuw materiaal, want de paal is goed zichtbaar.
Behalve op t plaatje waar je er een vrouwspersoon plaatst, logisch hè dat je zicht geblokkeerd wordt als er iets voor het onderwerp staat / rijdt / fietst / loopt.
't Lijkt mij dat je de gemeente hooguit kan vragen en adviseren om voortaan waaschuwingsborden in de berm ernaast te plaatsen.
Dan worden bermtoeristische auto's ook gelijk geweert :-)

'k Heb geen idee hoeveel je rijdt per jaar en hoe vaak daarvan in groepsverband.
Maar misschien is het een idee, om na je herstel, eerst eens wat meer rijervaring op te doen ipv te procederen :-)

Sterkte en succes.
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 18 feb 2009 20:38

[quote="mdebrune"]Een rechter die gelijk maar voetstoots aanneemt dat de dagelijkse praktijk van rijden in peloton, in groepen nooit meer veilig is, tenzij de voorrijders opletten.
[/quote]

Dat is toch eigenlijk ook zo?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 18 feb 2009 20:50

[quote="Peterj"][quote="LVGH"][quote="Peterj"]Dus wanneer ik een wild vreemde wieltjeszuiger aan mijn fiets heb hangen ben ik verantwoordelijk voor zijn veiligheid?
Ik ben dan volgens die rechter verplicht om konstant te zitten bleren op de fiets...PAALTJE!!!!.....AUTO VOOR!!!!!!.....TEGEN!!!!....enz. enz. enz.
Dat zou toch wel van de zotte zijn zekers.[/quote]
Nee natuurlijk niet..dat heeft die rechter ook echt niet gezegd. Degene die in je wiel kruipt moet zich ervan vergewissen dat hij bij dreigend risico gewaarschuwd wordt. Met een vreemde maak je die afspraken niet onmiddellijk (als je al weet dat er iemand in je wiel zit). Soms zijn dingen gewoon zo logisch als ze lijken.
[/quote]

[quote="mdebrune"]Een rechter die gelijk maar voetstoots aanneemt dat de dagelijkse praktijk van rijden in peloton, in groepen nooit meer veilig is, tenzij de voorrijders opletten. Letten zij niet op, dan acht deze rechter de voorrijders aansprakelijk voor gevolgen. Het is niet mijn advocaat die dit verzint, mijn advocaat reageert op de uitspraak van de rechter.
[/quote]

Dan heb ik het verkeerd begrepen.:([/quote]Blijkbaar, want er is echt een duidelijk verschil. De voorste van een peloton weet altijd dat er mensen achter 'm zitten, een solist die opeens iemand in z'n wiel heeft niet (hij kan bijv. muziek aan het luisteren zijn). Als je een groepje formeert maak je concrete afspraken over waarschuwen. Of je conformeert je aan de afspraken die er al over bestaan, bijvoorbeeld wanneer je aansluit bij een bestaande wielerclub. Je hiervan op de hoogte stellen lijkt me te vallen onder de eigen verantwoordelijkheid. Als je vlak achter iemand gaat rijden ontneem je jezelf een boel zicht, als je die persoon dan die niet kunt vertrouwen (of hij/zij zelfs niet eens weet dat jij daar zit) moet je zelf het risico niet nemen.
Aangezien TS en zijn maat bekenden van elkaar zijn veronderstelt de rechter vermoedelijk dat er afspraken gemaakt zijn over het waarschuwen. Als er al iemand aansprakelijk kan worden gesteld voor het uiteraard betreurenswaardige ongeval is het dus de voorganger. En als je die niet wilt aanklagen dan is het simpelweg op de blaren zitten. Soms is het niet anders. Niet voor elke situatie is een duidelijke schuldige aan te wijzen en al helemaal niet de schuldige die het slachtoffer het beste uitkomt.

De enige uitzondering die ik zou kunnen bedenken is als de gemeente nagelaten heeft een bord te plaatsen met "verkeerssituatie gewijzigd", maar ik neem aan dat dit niet verplicht is voor elk paaltje.

colnagoc40carbon
Forum-lid

colnagoc40carbon 18 feb 2009 22:07

Moet je echt wel lef hebben om je maat voor de rechter te slepen:P

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 feb 2009 22:09

[quote="ColnagoC40Carbon"]Moet je echt wel lef hebben om je maat voor de rechter te slepen:P[/quote]
Ben benieuwd wat jij te verkopen hebt. Zou het iets met je forum naam te maken hebben???
Live fast; die young. mijn blog

kogafanaat
Forum-lid

kogafanaat 18 feb 2009 22:20

Ben lid van een NTFU vereniging en heb ook zoiets dergelijks meegemaakt. Alles vergoed met uiteraard jaarlijkse afschrijving.
Het is sinds kort mogelijk voor iedereen om lid te worden. Is iets om te overwegen.
fietsfanaat

oyah
Forum-lid

oyah 18 feb 2009 23:11

Ik denk, na dit alles gelezen te hebben, dat hier wel degelijk een punt wordt gemaakt. Deze paaltjes staan overal, te pas en helaas te onpas, om de automobilisten te verhinderen over weggedeelten te rijden die sowieso niet voor deze groep weggebruikers bedoeld is. Nergens anders voor.
Als daardoor het gevaar bestaat dat de fietsers er mee in botsing komen, nemen we dus maar voor lief? Dat is wat TS m.i. probeert uit te leggen.
Dat een gemeente vervolgens zich niet wil verantwoorden en dat het hele land al lang vol staat met dit soort "verkeersmaatregelen" geeft sommigen te denken. Anderen zijn er aan "gewend". Of gaan het zelfs "klassiek" verdedigen ...
Het is en blijft de omgekeerde wereld dat, als het "mis" gaat, je daarom aan het kortste eind trekt, of niet? De onduidelijke grens tussen aansprakelijk en verantwoordelijk wordt zo gebruikt om ontstane schade af te wentelen. Wanneer is het risico van dergelijke verkeersmaatregelen onaanvaardbaar voor de andere groep? Bij "voldoende" van dit soort botsingen? Door publiciteit van dergelijke voorvallen? www.wegmetdiepaaltjes.nl ;)
Sterkte!
Fiets... ook eens 11 speed!

bluebird
Forum-lid

Gebruikersavatar bluebird 19 feb 2009 00:36

Ben het wel met Oyah eens met het feit dat er opgetreden moet worden tegen de wildgroei aan paaltjes, drempels etc.

Maar met de conclusie van 'omgekeerde wereld' kan ik me niet verenigen. Ik stoor me juist aan het toenemende cultuurtje van afschuiven in onze maatschappij. Als ik tegen zo'n paaltje knal dan geef ik eerst mezelf de schuld dat ik niet uit m'n doppen heb gekeken. Maar dat lijkt tegenwoordig wel een zeldzaamheid; in onze maatschappij is het tegenwoordig nooit meer 'eigen schuld, dikke bult', het ligt altijd aan of de omstandigheden of aan een ander. Dat vind ik nou de 'omgekeerde wereld'.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

amateurke
Forum-lid

amateurke 19 feb 2009 09:43

@ohay
Op zich heb je wel gelijk en staan er absoluut te veel obstakels op rijweg en wellicht soms ook op fietspaden. Realiseer je echter dat gemeenten ook stapels brieven krijgen van mensen die langs een doorgaande weg wonen waar te hard gereden wordt. Als er dan ook maar iets gebeurd dan wordt de druk zo hoog opgevoerd dat de gemeente zich genoodzaakt ziet om drempels/bloembakken of weet ik veel wat voor soort obstakels te plaatsen.

Het is in Nederland echt een beetje een reactiecultuur. Er gebeurt een ongeluk, de politiek wordt er op afgerekend (want hadden ze dit incident niet weten te voorkomen?) waarop vervolgens gereageerd wordt met (vaak overdreven) maatregelen.

@bleubird
Met je laatste opmerking ben ik het helemaal eens; kijk eerst naar jezelf of daar iets te verbeteren valt. Kijk eens in het topic waar de indicenten met de fietsers besproken worden. Ondanks dat het gedrag van deze fietsers over het algemeen verworpen wordt is er meteen een hoop "goedkeuring" door te wijzen naar het gedrag van de andere weggebruikers; jammer!
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mdebrune
Forum-lid

mdebrune 19 feb 2009 18:11

Ter voorkoming dat er een verkeerd beeld ontstaat over mij: Nee, natuurlijk niet, ik ga Bert en Tamara niet voor de rechter dagen. Ik vind het wel te gemakkelijk van de rechter en dat neem ik hem ook kwalijk om een deel van de schuld op hen af te wentelen. Ik vind dit een glijden van normen en waarden.

Wat betreft mijn ervaring: Zijn 200.000 fietskilometers in 30 jaar voldoende ? Wedstrijden gereden, weg en atb.

Ben ik een voorstander van claimen ? Nee, maar ik ben wel voorstander van dat ieder zijn verantwoordelijkheid durft te nemen voor zijn daden en daar op aan te spreken is. Ik heb dat paaltje niet geplaatst. De gemeente Noordenveld heeft mijn woede opgewekt door niet te reageren en was maar met een zaak bezig: Het mijden van publiciteit. Kai Reus had dezelfde beschadigingen als ik en werd een paar weken in slaap gehouden. Ik heb acht weken als een plant geleefd. Kreeg water en eten en iedere beweging deed zeer. En zelfs voor aanvang van de zitting, werd niet het fatsoen getoond te vragen hoe het er mee stond. Ik vind dat zo onbeschoft, zo ongepast.
En dat voor een overheid die mijns inziens voorop moet gaan als het gaat om het tonen van hoe het wel moet. Als ik van mijn leerlingen verwacht dat ze op tijd zijn, dan moet ik niet te laat komen, anders ben ik als leraar geen knip voor mijn neus waard.

Wilde ik claimen ? Nee, ik vond ook dat ik uit mijn doppen had moeten kijken, alleen toen ik ineens overal paaltjes zag op de gekste plaatsen en ‘mijn’ paaltje inslagen vertoonde van meerdere slachtoffers (zie de foto’s) ben ik aan de slag gegaan.

Het idee dat in deze toeristische omgeving een Boogertje in de dop, dapper fietsend achter pa en ma, domweg omdat pa en ma trots omkijkend naar het kleine menneke, zo dapper stampend op zijn nieuwe fietsje, op het laatste moment dat paaltje zien, wel ontwijkend, je reflex, maar het jochie net even aanzettend, koppie naar voren voor een tussensprintje – kijk paps en mams - op dat paaltje knalt en naar de engeltjes gaat, noem het gevoel voor dramatiek, maar dat drijft mij om – de enige weg nog – naar de rechter te stappen.

Uit jullie reacties, mijn dank, bespeur ik en dat is verontrustend, dat het merendeel die klotendingen accepteert en meent dat er altijd maar uitgekeken moet worden ook als er geen auto’s laat staan autowerende obstakels te verwachten zijn op die plaats. En echt in Noordenveld staan ze. Midden in het veld, in de bossen. Zomaar. Zonder waarschuwing.

Als fietsers mogen wij best ergens veilig fietsen. Dat mogen wij eisen en als wij op fietspaden in bossen en velden ook al op moeten letten op grillen van wegbeheerders, dan is voor mij een grens overschreden.
Bloembakken, stoepranden, ribbels, kuilen in de weg en paaltjes, ja alles wat een perverse idioot verzint, is nu geoorloofd om de fietser te beschermen, alleen zeggen mijns inziens 4000 geregistreerde (er is in werkelijkheid sprake van een veelvoud aanrijdingen) en veelal ernstige ongelukken per jaar (!) van die fietsers met die objecten toch genoeg om reden van plaatsing bij wet te regelen en niet over te laten aan de willekeur van wegbeheerders.

Plaats reactie