Tja, hoe het gebeurt is zullen we nooit weten. Feit is wel dat de wielrenner wederom negatief in het nieuws staat. Er zijn asocialen genoeg op de weg, de normale fietsers, de wielrenners, de scooter piloot maar ook de automobilisten. ik rij dagelijks 30km woon-werk, maar ben de laatste jaren al voor 8 uur op m'n werk om maar niet geconfronteerd te worden met hele kuddes schoolgaande fietsers. En als ik toch min of meer belemmerd word, even 'n belletje laten horen, beetje inhouden, en weer met een vete spurt verder. Nog goed voor je training ook! ;o)
Het is nou eenmaal erg druk op de weg, dus 'n beetje begrip naar elkaar helpt al 'n hoop.
Wielrenner mishandelt automobilist
<<Pijn is tijdelijk, opgeven is voor eeuwig!>>
Mijn Bloggie!
Mijn Bloggie!
Dit nieuws staat ook op de website van het laatste nieuws. De reacties zijn niet mals te noemen. 90% van de posters maakt zich schuldig aan veralgemening, wat spijtig is voor degene die wel fietsen met goede manieren.
Ik vermoed dat de meisjes weigerden opzij te gaan. Als student moet ik ook vaak over fietspaden in een drukke studentenstad en een pak studenten en studentes denkt werkelijk dat ze zomaar het fietspad mogen blokkeren door naast elkaar te rijden en weigeren plaats te maken voor anderen.
Geweld is zowieso verwerpelijk. Als iedereen wat rekening houdt met andere mensen zouden al vele problemen opgelost zijn.
Ik vermoed dat de meisjes weigerden opzij te gaan. Als student moet ik ook vaak over fietspaden in een drukke studentenstad en een pak studenten en studentes denkt werkelijk dat ze zomaar het fietspad mogen blokkeren door naast elkaar te rijden en weigeren plaats te maken voor anderen.
Geweld is zowieso verwerpelijk. Als iedereen wat rekening houdt met andere mensen zouden al vele problemen opgelost zijn.
Wat ik me afvraag is of de wielrenners van voren of van achteren kwamen. Overal wordt namelijk verondersteld dat de wielrenners de twee meiden inhalen maar dit staat nergens in het bericht.
Mijn eigen ervaring is dat tegemoet komende groepen (scholieren) gevaarlijker zijn.
Ze letten soms niet op (wat met een schreeuw of belletje nog wel op te lossen valt maar je nadert elkaar aardig snel).
OF ze maken er een spelletje van wie het langst rechtdoor durft te fietsen.
Een groep inhalen is niet zo'n probleem, je moet gewoon een beetje geduld hebben.
Mijn eigen ervaring is dat tegemoet komende groepen (scholieren) gevaarlijker zijn.
Ze letten soms niet op (wat met een schreeuw of belletje nog wel op te lossen valt maar je nadert elkaar aardig snel).
OF ze maken er een spelletje van wie het langst rechtdoor durft te fietsen.
Een groep inhalen is niet zo'n probleem, je moet gewoon een beetje geduld hebben.
We rarely think people have good sense unless they agree with us.
Het lijkt wel of dat gekonkel elk jaar eerder begint. Het is pas februari, dat wordt nog wat in de lente:(
Op een doordeweekse middag vermijdt ik de schoolroutes zo veel mogelijk. En als ik al eens last heb met een groep scholieren, haal ik m'n schouders op, best moeilijk soms. Dan bedenk ik maar hoe ik zelf (mogelijk;)) was als puber.
Op een doordeweekse middag vermijdt ik de schoolroutes zo veel mogelijk. En als ik al eens last heb met een groep scholieren, haal ik m'n schouders op, best moeilijk soms. Dan bedenk ik maar hoe ik zelf (mogelijk;)) was als puber.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Het feit dat 't (meestal) pubers zijn die je hinderen vind ik geen reden om het af te doen als "hoort bij de leeftijd" of iets dergelijks. Ik ben zelf 15 maar mij zul je nooit betrappen op aso gedrag jegens andere weggebruikers.
Als iedereen eens fatsoenlijk werd opgevoed dan zou er een hoop minder frustraties/fricties zijn van/tussen mensen.
Als iedereen eens fatsoenlijk werd opgevoed dan zou er een hoop minder frustraties/fricties zijn van/tussen mensen.
Quarante schreef:Het feit dat 't (meestal) pubers zijn die je hinderen vind ik geen reden om het af te doen als "hoort bij de leeftijd" of iets dergelijks. Ik ben zelf 15 maar mij zul je nooit betrappen op aso gedrag jegens andere weggebruikers.
Als iedereen eens fatsoenlijk werd opgevoed dan zou er een hoop minder frustraties/fricties zijn van/tussen mensen.
Dat klinkt wel volwassen maar verlies vooral zelf ook tolerantie en de nuance niet uit het oog. Het is soms maar de vraag in hoeverre het aso gedrag is. Opzettelijk hinderen (expres niet aan de kant gaan) is dat natuurlijk, maar giechelend naar huis fietsen en een beetje in je eigen wereld zitten, tja ik kan dat zulke jonge mensen niet kwalijk nemen. Die zijn gewoon niet in de eerste plaats bezig met het verkeer of in een zo recht mogelijke lijn fietsen. Net als bij ouderen, die horen niet altijd goed en hun voertuigbeheersing wil wel eens te wensen overlaten waardoor ze kunnen slingeren en niet altijd gelijk aan de kant gaan, maar moeten ze daarom maar binnen blijven zitten? Ik mag hopen dat ik over een jaar of 45 ook nog een fijne Spaziergang kan maken als ik daar zin in heb zonder de berm in gekegeld te worden.
Ik vind dit soort berichten vooral jammer, voor de meisjes die in de sloot belandden en natuurlijk ook voor het imago van de wielrenner, dat ongetwijfeld verder beschadigd wordt. Zolang je niet weet wat er precies gebeurd is, blijft het moeilijk erover te oordelen. Het valt niet eens uit te sluiten dat de fietser de jongere een duwtje heeft gegeven om een botsing te voorkomen, welk gevaar gedreigd zou kunnen hebben door een plotselinge stuurbeweging tijdens het inhalen..? Maar de fietser heeft de schijn natuurlijk wel erg tegen, de kans dat hij niets gemerkt heeft van de valpartij lijkt me gering.
Toch altijd frapant dat wij ons eigen gedrag proberen goed te praten door te wijzen naar het (mogelijke) gedrag van een ander!!!
Wat met de automobilist en de twee fietsende meiden is gebeurd is asociaal, verwerpelijk en iets dat het imago van ons allemaal benadeeld. Op geen enkele manier goed te praten dus!
Wat met de automobilist en de twee fietsende meiden is gebeurd is asociaal, verwerpelijk en iets dat het imago van ons allemaal benadeeld. Op geen enkele manier goed te praten dus!
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is aleen jammer dat er op het fietspad kennelijk andere regels schijnen te gelden dan op de weg nl.:
1. Je hoeft als voetganger vooral niet te kijken als je oversteekt.
2. Je laat gewoon je hond los lopen.
3. Je mag gewoon naast elkaar fietsen, het liefst 2 meter uit elkaar en hoeft geen rekening te houden met sneller verkeer.
4. Je hoeft niet op je eigen weghelft te blijven.
5 Slingeren is de norm.
Met andere woorden ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat mensen vaak met alles bezig zijn behalve met opletten en ja dan kom je als wielrennen door je snelheid en vooral ook door je geruisloze voorbeweging snel en ongewild in een gevaarlijke situatie terrecht. Als je dan een mogelijk ongeval probeert te vermijden door een "schreeuw om aandacht" van de andere partij dan zijn de reakties niet van de lucht en verlaat je het "straat toneel" meestal ongeschonden maar met een nare nasmaak omdat je ondanks dat je niets verkeerd doet als asociale wielrenner wordt uitgemaakt. Kan ik het helpen dat iemend anders niet oppast. Laat ik er maar over op houden want we doen het toch altijd verkeerd.
1. Je hoeft als voetganger vooral niet te kijken als je oversteekt.
2. Je laat gewoon je hond los lopen.
3. Je mag gewoon naast elkaar fietsen, het liefst 2 meter uit elkaar en hoeft geen rekening te houden met sneller verkeer.
4. Je hoeft niet op je eigen weghelft te blijven.
5 Slingeren is de norm.
Met andere woorden ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat mensen vaak met alles bezig zijn behalve met opletten en ja dan kom je als wielrennen door je snelheid en vooral ook door je geruisloze voorbeweging snel en ongewild in een gevaarlijke situatie terrecht. Als je dan een mogelijk ongeval probeert te vermijden door een "schreeuw om aandacht" van de andere partij dan zijn de reakties niet van de lucht en verlaat je het "straat toneel" meestal ongeschonden maar met een nare nasmaak omdat je ondanks dat je niets verkeerd doet als asociale wielrenner wordt uitgemaakt. Kan ik het helpen dat iemend anders niet oppast. Laat ik er maar over op houden want we doen het toch altijd verkeerd.
No pain no gain, no guts no glory!
Diesltje, we begrijpen je punt, de meesten zullen wel dergelijke ervaringen hebben.
Maar een 'mogelijk ongeval', vermijd ik in de eerste plaats door te remmen;)
Je kan mensen trouwens best, op een normale manier, aanspreken. Dat doe ik zelf wel eens, meestal gaat dat heel redelijk.
Maar een 'mogelijk ongeval', vermijd ik in de eerste plaats door te remmen;)
Je kan mensen trouwens best, op een normale manier, aanspreken. Dat doe ik zelf wel eens, meestal gaat dat heel redelijk.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Denk dat aggressie gewoon over en weer gaat, gewoon een uitvloeisel van de huidige samenleving (die aggressieve fietser is even later weer automobilist en dan verhanderd zijn houding echt niet). Symptomen zijn gewoon terug te voeren op een te vol lang met iets teveel individuen die teveel bewegingsvrijheid claimen (teveel ratten in een te kleine kooi levert ook als snel irritatie en vechtpartijen op).
Ben in de loop der jaren al heel wat keren gesneden door auto's en enkele malen gebeten door loslopende honden (fout eigenaren, niet van het beest) maar wraak nemen of geweld gebruiken heeft nog nooit geholpen.
Heb ooit één keer (in een groep) een handgemeen gehad met een automobilist die vondt dat hij gehinderd werk en even later uitstapte om verhaal te halen en de afloop was niet echt leuk.
Als iedereen zich gewoon aan de regels houdt en zich niet zo snel ergert loopt alles een stuk vlotter (en dan doel ik specifiek ook op toerfietsers die zo gauw ze op een fiets stappen echt geen enkele verkeersregel meer schijnen schijnen te kennen). Gewoon in je achterhoofd houden dat je een kwetsbare verkeersdeelnemer bent en dat naast elkaar rijden strikt genomen al niet is toegestaan (enkel als de situatie het toelaat en dat is bijna nergens).
Ben in de loop der jaren al heel wat keren gesneden door auto's en enkele malen gebeten door loslopende honden (fout eigenaren, niet van het beest) maar wraak nemen of geweld gebruiken heeft nog nooit geholpen.
Heb ooit één keer (in een groep) een handgemeen gehad met een automobilist die vondt dat hij gehinderd werk en even later uitstapte om verhaal te halen en de afloop was niet echt leuk.
Als iedereen zich gewoon aan de regels houdt en zich niet zo snel ergert loopt alles een stuk vlotter (en dan doel ik specifiek ook op toerfietsers die zo gauw ze op een fiets stappen echt geen enkele verkeersregel meer schijnen schijnen te kennen). Gewoon in je achterhoofd houden dat je een kwetsbare verkeersdeelnemer bent en dat naast elkaar rijden strikt genomen al niet is toegestaan (enkel als de situatie het toelaat en dat is bijna nergens).