Mavic Aksium voor ''zwaardere rijders''
Foosho schreef:In de laatste Roadbike test zaten ze onder verschillende fietsen en ze bleken behoorlijk slap te zijn.. bijv. Fulcrum 7 is een veel betere keuze.
Volgens mij zitten onder de best geteste fietsen de mavic's......
Voor het geld zijn het top of the bill wielen, liever dan die shimano RS10 wielen..
Otje 2 schreef:Foosho schreef:In de laatste Roadbike test zaten ze onder verschillende fietsen en ze bleken behoorlijk slap te zijn.. bijv. Fulcrum 7 is een veel betere keuze.
Volgens mij zitten onder de best geteste fietsen de mavic's......
Nee hoor.. je moet bij de wielstijfheid kijken. De slecht scorende setjes komen bijna allemaal van Mavic af..
De testsieger en kauftipp hebben beide Fulcrum 7 overigens.
Toch raar dat iedereen zo negatief is over Shimano wielen... Rijdt al jaren op Wh-7701 met mijn 100kg, en nog geen millimeter slag in gehad, kuilen, putten etc meegenomen en niks aan het handje, naven lopen als een zonnetje, en vindt het spaakpatroon nog steeds prachtig uitzien! Enige nadeel waren de ietwat goedkoop overkomende stickers, die hadden wel wat beter gekund, maar zonder stickers doen ze het ook goed! Rijdt nu sinds een week ook met 1e gen. ksyrium elite, en ook die houden zich prima, ook met vol op de pedalen berg op niet tegen de blokken... Volgens mij is en blijft het gewoon een kwestie van hoe je met je wielen omgaat... Naven af en toe nieuw in het vet, spaakspanning controleren ( nog nooit een loszittende spaak gehad in de shimano's)... Leuke is dat mijn Cannondale werd geleverd met een set handgespaakte cxp23 velgen met 32 dt-swiss spaken en coda naven ( volgens fm vergelijkbaar met 105) en had ik de ene loslopende spaak na de andere wielen staan nog steeds stof te happen voor een liefhebber van handgespaakt... voor mij geen handgespaakt meer! Doe maar een goede complete set!
@kstoer
WH-7701 zijn oude Dura Ace. Natuurlijk zijn die goed, dat is waar de profs op rijden/reden. Zelfde met een Ksyrium Elite. Dat zijn wielen van 400 euro, dus daar mag je wat van verwachten.
De Shimano's waar hier over gesproken wordt zijn WH-R500-serie en RS10 en -20. Prijzen van rond 130 a 150 euro. Die wielen zijn slecht en een vergelijkbare Fulcrum is dan veel beter. Mavic en Easton hebben in dit segment hun slechte momenten.
Vooral in het lage prijssegment zijn de verschillen enorm. En deze wielen zitten vaak standaard onder fietsen, van soms wel tot 2000 euro. Topprijs betalen, goed frame en goede groep (daar let iedereen op) en dan baggerwielen.
WH-7701 zijn oude Dura Ace. Natuurlijk zijn die goed, dat is waar de profs op rijden/reden. Zelfde met een Ksyrium Elite. Dat zijn wielen van 400 euro, dus daar mag je wat van verwachten.
De Shimano's waar hier over gesproken wordt zijn WH-R500-serie en RS10 en -20. Prijzen van rond 130 a 150 euro. Die wielen zijn slecht en een vergelijkbare Fulcrum is dan veel beter. Mavic en Easton hebben in dit segment hun slechte momenten.
Vooral in het lage prijssegment zijn de verschillen enorm. En deze wielen zitten vaak standaard onder fietsen, van soms wel tot 2000 euro. Topprijs betalen, goed frame en goede groep (daar let iedereen op) en dan baggerwielen.
@ fructus
Natuurlijk zijn de wielen die ik noem wat duurder, maar ik denk dat je als zware rijder beter kan investeren in veiligheid, ook voor je gevoel op de fiets! Ieder topic waarin een zware rijder vraagt welke wielen hij moet kopen wordt geroepen handgespaakt met 32 of 36 spaken, maar de shimano's zijn 16 spaaks en superstijf, duurzaam, en smoelen goed! Het oog wil natuurlijk ook wat Enige wat ik dus wil zeggen is dat er meer is dan handgespaakt voor zware rijders, en zoals ik zelf heb ervaren, soms handgespaakt ronduit slecht is. Overigens woog ik toen ik de handgespaakte wielen gebruikte zelfs nog veel minder!
Natuurlijk zijn de wielen die ik noem wat duurder, maar ik denk dat je als zware rijder beter kan investeren in veiligheid, ook voor je gevoel op de fiets! Ieder topic waarin een zware rijder vraagt welke wielen hij moet kopen wordt geroepen handgespaakt met 32 of 36 spaken, maar de shimano's zijn 16 spaaks en superstijf, duurzaam, en smoelen goed! Het oog wil natuurlijk ook wat Enige wat ik dus wil zeggen is dat er meer is dan handgespaakt voor zware rijders, en zoals ik zelf heb ervaren, soms handgespaakt ronduit slecht is. Overigens woog ik toen ik de handgespaakte wielen gebruikte zelfs nog veel minder!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Die wielen zijn echt niet super stijf, dat kan nu eenmaal niet met 16 dunne spaken en een niet absurd hoge velg. En tja een hand gespaakt wiel is zo goed als spaker, maar een 32 spaaks wiel met een vergelijkbare velg is echt veel stijver dan zo'n 7700 wiel. Fulcrum R7's zijn gewoon veruit de beste wielen onderin het segment.
eelcoz schreef:Klopt het verhaal dat wanneer je erg licht bent (63 kg), het eigenlijk niet uitmaakt met wat voor wielen je rijdt omdat je het verschil toch niet merkt? Of is dit niet helemaal waar? De fiets die ik besteld heb, heeft namelijk Mavic Aksium wielen, en ik zit nog een beetje te twijfelen of ik die niet om moet wisselen voor setje Eastons of Fulcrums. Zeker na het lezen van dit topic.
Hi,
Ik weeg zelf 55kg en heb een setje aksiums voor in de winter mee te trainen. Deze rijd ik met gemak tegen de remblokken aan. Mijn setje wielen voor tijdens de zomermaanden zijn Eastons EA90 Aero, en die zijn werkelijk knalstijf. Een wereld van verschil. (maarja, de prijs is dat ook).
Het maakt dus ook bij pluimgewichten zeker wat uit. Ik ben wel een redelijk krachtige en getrainde coureur, als je nog een beginner bent zal je met je aksiums niet meteen problemen hebben.
Stockie
Amclassic-fan schreef:Die wielen zijn echt niet super stijf, dat kan nu eenmaal niet met 16 dunne spaken en een niet absurd hoge velg. En tja een hand gespaakt wiel is zo goed als spaker, maar een 32 spaaks wiel met een vergelijkbare velg is echt veel stijver dan zo'n 7700 wiel. Fulcrum R7's zijn gewoon veruit de beste wielen onderin het segment.
De Khamsins moeten minstens net zo goed zijn..? Die hebben in elk geval meer spaken bij dezelfde naven/velgen: 18/9 achter tegenover 16/8.
Ik heb eerst gereden met Shimano Wh-R500. Daarna met Aksiums en dat was een behoorlijk verschil. Met mijn 80 kilo geen enkel probleem gehad met de Aksiums, ook niet als ik met behoorlijke snelheid over klinkers rijd. Ik ben echt zeer te spreken over die wielen!
Ik heb een ander probleempje met Mavic Aksiums. Ik heb een setje Aksiums gekocht via Marktplaats.nl. Ze zijn nieuw. Nu kan ik echter niet de 9 speed shimano cassette vast op de body (van Shimano) krijgen.
Elke keer als ik de sluitring vastdraai kan ik de tandwielen bewegen. Als ik het ringetje er eerst op plaats en dan de tandwielen is de cassette wel strak gemonteerd, maar schakelt de Dura Ace achterderailleur zeer slecht. Dit ringetje moet je dus inderdaad alleen bij 10-speed gebruiken.
Voor zover ik weet heb ik alleen 9-speed tandwielen gebruikt en geen 10-speed tandwielen.
Wie heeft de oplossing en hoe kun je trouwens het verschil zien tussen een 9 speed en 10 speed tandwiel van Shimano?
Elke keer als ik de sluitring vastdraai kan ik de tandwielen bewegen. Als ik het ringetje er eerst op plaats en dan de tandwielen is de cassette wel strak gemonteerd, maar schakelt de Dura Ace achterderailleur zeer slecht. Dit ringetje moet je dus inderdaad alleen bij 10-speed gebruiken.
Voor zover ik weet heb ik alleen 9-speed tandwielen gebruikt en geen 10-speed tandwielen.
Wie heeft de oplossing en hoe kun je trouwens het verschil zien tussen een 9 speed en 10 speed tandwiel van Shimano?
When the going gets rough, the tough get going.
See what ? C40 !
See what ? C40 !
De Aksiums zaten standaard op m'n fiets. Weeg 93kg en krijg het idee dat ze de zwaardere rijder prima kunnen hebben. Zowel bij klimmen als afdalen. Wel denk ik dat het wiel meer toer gericht is, als ik echt ga doortrappen, zeg boven de 34/35 per uur dan beginnen ze voor m'n gevoel iets slapper, zeg zweverig, te worden. Niet hinderlijk en tegen de remblokken heb ik ze nog niet gekregen en kan echt behoorlijk kracht zetten ! (zeg ik zelf) Het gewicht van het wiel zelf is prima.
Toch wil ik denk ik voor een iets stijver wiel gaan, ben weer voor het eerst wezen fietsen sinds 2 jaar en merk dat die 34/35 per uur kruissnelheid weer redelijk standaard gaat worden na een aantal trainingen. Als iemand nog interesse heeft in een setje Aksiums
Toch wil ik denk ik voor een iets stijver wiel gaan, ben weer voor het eerst wezen fietsen sinds 2 jaar en merk dat die 34/35 per uur kruissnelheid weer redelijk standaard gaat worden na een aantal trainingen. Als iemand nog interesse heeft in een setje Aksiums