Geplaatst: 09 jan 2009 22:03
[quote="53x11"][quote="Jorn"][quote="Thor"]Ik lees veel mensen dat ze er last van hebben bij rustige tochtjes, maar wanneer de intensiteit omhoog gaat minder.
Dit is heel makkelijk te verklaren. Bij lage intensiteit draait je motortje vooral op vetten. Een afvalproduct van vetverbanding is .... VOCHT! Bij de hogere intensiteiten wordt dit steeds minder en krijg je andere afvalstoffen...[/quote]
Hoe kom je erbij dat bij lage intensiteit je motortje vooral op vetten draait?
Volgens mij ligt het net iets anders. Vetten worden namelijk zeer gemakkelijk opgeslagen in je lichaam. Dit wil automatisch ook zeggen dat deze als eerste worden opgeslagen en als laatste worden aangesproken. Koolhydraten daarentegen (worden door je lichaam omgezet in glucose) zijn een gemakkelijke energiebron. Glucose zorgt via de citroenzuurcyclus voor energie. Pas als de energie van de glucose op is, gaat het lichaam over naar de vetverbranding.
En volgens mij is vocht geen product van de vetverbranding. Er is juist vocht nodig bij het splitsen van vetzuren. Als vetzuren worden gesplitst (met behulp van water; lypolyse), dan ontstaat er een monoglyceride en glycerol. Nadat deze stoffen wat veranderingen hebben ondergaan kunnen ook deze de citroenzuurcyclus in.
[/quote]
Beetje klok-klepel Jorn. Inderdaad worden koolhydraten als eerste aangesproken omdat ze snel beschikbaar zijn. Echter, zodra de motor eenmaal op gang is (en dat is al heel erg snel) dan bestaat bij lage intensiteit de energietoevoer bijna uitsluitend uit vetten. Pas bij hogere intensiteiten worden de koolhydraten steeds meer aangesproken en gaat de vetverbranding omlaag (omdat laatstgenoemde dan te langzaam is om de spieren van energie te voorzien).
Goedgetrainden kunnen (ook relatief gezien) bij hogere intensiteiten nog vetten verbranden. Da's handig, want de energievoorraad uit vetten is vrijwel onbeperkt (voldoende voor dagen) terwijl koolhydraten na zo'n drie kwartier intensief inspannen wel zo'n beetje op zijn.
(Ik weet overigens niet of Thor gelijk heeft met zijn water-uit-vet verhaal. Ook koolhydraten worden omgezet in CO2 en water. Zowel vet als water zijn kool-waterstof verbindingen namelijk. Weet je nog, scheikunde op de middelbare school )
ON-TOPIC: ook ik sta, met name bij 's ochtends trainen, binnen een uur tegen een boompje. Vooral inderdaad als het koud is en de inspanning laag. Vind dat geen groot probleem.[/quote]
Ja, je hebt ook gelijk. Al dacht ik dat de vetverbranding pas echt begon nadat de koolhydratenvoorraad op was. Idd ongeveer na drie kwartier. Maar dit weet ik dus niet zeker.
Ik denk alleen niet dat zijn water-uit-vet verhaal klopt. Want bij vet komt er in feite minder water vrij dan bij koolhydraten, omdat er bij het splitsen van vet ook nog water nodig is. Zo is er dus netto minder waterafgifte. Ik denk dus niet dat het aan de vetverbranding ligt.
(Trouwens, volgens mij had je toch nog iets beter op moeten letten bij de scheikundeles op de middelbare school, want water is toch echt geen koolwaterstofverbinding;))
Dit is heel makkelijk te verklaren. Bij lage intensiteit draait je motortje vooral op vetten. Een afvalproduct van vetverbanding is .... VOCHT! Bij de hogere intensiteiten wordt dit steeds minder en krijg je andere afvalstoffen...[/quote]
Hoe kom je erbij dat bij lage intensiteit je motortje vooral op vetten draait?
Volgens mij ligt het net iets anders. Vetten worden namelijk zeer gemakkelijk opgeslagen in je lichaam. Dit wil automatisch ook zeggen dat deze als eerste worden opgeslagen en als laatste worden aangesproken. Koolhydraten daarentegen (worden door je lichaam omgezet in glucose) zijn een gemakkelijke energiebron. Glucose zorgt via de citroenzuurcyclus voor energie. Pas als de energie van de glucose op is, gaat het lichaam over naar de vetverbranding.
En volgens mij is vocht geen product van de vetverbranding. Er is juist vocht nodig bij het splitsen van vetzuren. Als vetzuren worden gesplitst (met behulp van water; lypolyse), dan ontstaat er een monoglyceride en glycerol. Nadat deze stoffen wat veranderingen hebben ondergaan kunnen ook deze de citroenzuurcyclus in.
[/quote]
Beetje klok-klepel Jorn. Inderdaad worden koolhydraten als eerste aangesproken omdat ze snel beschikbaar zijn. Echter, zodra de motor eenmaal op gang is (en dat is al heel erg snel) dan bestaat bij lage intensiteit de energietoevoer bijna uitsluitend uit vetten. Pas bij hogere intensiteiten worden de koolhydraten steeds meer aangesproken en gaat de vetverbranding omlaag (omdat laatstgenoemde dan te langzaam is om de spieren van energie te voorzien).
Goedgetrainden kunnen (ook relatief gezien) bij hogere intensiteiten nog vetten verbranden. Da's handig, want de energievoorraad uit vetten is vrijwel onbeperkt (voldoende voor dagen) terwijl koolhydraten na zo'n drie kwartier intensief inspannen wel zo'n beetje op zijn.
(Ik weet overigens niet of Thor gelijk heeft met zijn water-uit-vet verhaal. Ook koolhydraten worden omgezet in CO2 en water. Zowel vet als water zijn kool-waterstof verbindingen namelijk. Weet je nog, scheikunde op de middelbare school )
ON-TOPIC: ook ik sta, met name bij 's ochtends trainen, binnen een uur tegen een boompje. Vooral inderdaad als het koud is en de inspanning laag. Vind dat geen groot probleem.[/quote]
Ja, je hebt ook gelijk. Al dacht ik dat de vetverbranding pas echt begon nadat de koolhydratenvoorraad op was. Idd ongeveer na drie kwartier. Maar dit weet ik dus niet zeker.
Ik denk alleen niet dat zijn water-uit-vet verhaal klopt. Want bij vet komt er in feite minder water vrij dan bij koolhydraten, omdat er bij het splitsen van vet ook nog water nodig is. Zo is er dus netto minder waterafgifte. Ik denk dus niet dat het aan de vetverbranding ligt.
(Trouwens, volgens mij had je toch nog iets beter op moeten letten bij de scheikundeles op de middelbare school, want water is toch echt geen koolwaterstofverbinding;))