Geplaatst: 13 dec 2008 14:41
Het is niet ongewoon dat een dealer of importeur eisen stelt aan de minimum verkoopprijzen. je kunt wel schrijven dat er vrijwillig is ondertekent maar dat is onzin. Zonder deze handtekening te zetten zou de firma 'Vos' natuurlijk gewoon geen dealer meer kunnen zijn. Lap dat woord vrijwillig maar aan je laars dus.
In Nederland leveren bepaalde importeurs van fietsonderdelen bepaalde onderdelen voor een bepalde prijs. Die prijzen zijn zeker gekeken naar omringende landen belachelijk duur. Fietsenmakers mogen die goederen die ze verkregen hebben bij de importeur niet verkopen onder door de importeur gestelde prijzen. Doen ze dat toch dan levert dat problemen op.
Denkt een handelaar onderdelen door grijze import te verkrijgen door zelf in te kopen in het buitenland om de importeur heen, dan zet de importeur deze handelaar op de zwarte lijst en krijg die gewoon niets meer geleverd via de importeur.
Dat is dan de reden waarom in Nederland de prijzen bij gewone fietsenmakers veel hoger zijn. Hun inkoopprijzen liggen per definitie al veel hoger dan de inkoopprijzen van anderen, die niet aan een importeur gebonden zijn.
De verkoopprijzen van ongebonden handelaren zijn de inkoopprijzen van degene die via de importeurs kopen.
Natuurlijk heeft contacten en inkoop via de importeur voor veel FM ook voordelen.
Maar de prijzen worden hier veel te hoog gehouden en ontneemt kansen voor kleine FM's.
Overigens is Orbea helemaal niet de enige die prijzen tracht te reguleren. Cervélo heeft z'n prijzen ook vast gezet op wereldniveau zodat mensen niet in een ander land gaan shoppen. Prijzen zijn overal gelijk.
Daarnaast stelt Cérvelo dat als je niet via een dealer een Cérvelo koopt kun je geen enkele aanspraak maken op welke garantie dan ook. Als dat geen pressie naar de klant is . . .
En natuurlijk zijn er zo meer fabrikanten en importeurs die zo werken.
Prijzen worden kunstmatig op peil gehouden. Zeker in Nederland.
In Nederland leveren bepaalde importeurs van fietsonderdelen bepaalde onderdelen voor een bepalde prijs. Die prijzen zijn zeker gekeken naar omringende landen belachelijk duur. Fietsenmakers mogen die goederen die ze verkregen hebben bij de importeur niet verkopen onder door de importeur gestelde prijzen. Doen ze dat toch dan levert dat problemen op.
Denkt een handelaar onderdelen door grijze import te verkrijgen door zelf in te kopen in het buitenland om de importeur heen, dan zet de importeur deze handelaar op de zwarte lijst en krijg die gewoon niets meer geleverd via de importeur.
Dat is dan de reden waarom in Nederland de prijzen bij gewone fietsenmakers veel hoger zijn. Hun inkoopprijzen liggen per definitie al veel hoger dan de inkoopprijzen van anderen, die niet aan een importeur gebonden zijn.
De verkoopprijzen van ongebonden handelaren zijn de inkoopprijzen van degene die via de importeurs kopen.
Natuurlijk heeft contacten en inkoop via de importeur voor veel FM ook voordelen.
Maar de prijzen worden hier veel te hoog gehouden en ontneemt kansen voor kleine FM's.
Overigens is Orbea helemaal niet de enige die prijzen tracht te reguleren. Cervélo heeft z'n prijzen ook vast gezet op wereldniveau zodat mensen niet in een ander land gaan shoppen. Prijzen zijn overal gelijk.
Daarnaast stelt Cérvelo dat als je niet via een dealer een Cérvelo koopt kun je geen enkele aanspraak maken op welke garantie dan ook. Als dat geen pressie naar de klant is . . .
En natuurlijk zijn er zo meer fabrikanten en importeurs die zo werken.
Prijzen worden kunstmatig op peil gehouden. Zeker in Nederland.