Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Help mij met mijn racefiets aankoop.

erwinb
Forum-lid

erwinb 09 mar 2011 22:47

StefanW schreef:Er staan zat zinvolle reacties waar je wat mee kan volgens mij. Ga eerst eens naar de winkel, vraag daar informatie etc. Misschien stel je dan je wensen bij en kunnen we je verder helpen.

Het commentaar dat je krijgt slaat meer op dat je vrij weinig gaat fietsen of fietst en om dan meteen zo'n dure fiets te kopen...
Overigens moet je dat helemaal zelf weten maar ik denk dat je beter eerst eens langs de winkel kan gaan voor advies en een meting.

+1

En met je vraag kun je natuurlijk ook wel dit soort reacties verwachten, of had je dat zelf niet bedacht?

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 09 mar 2011 22:50

Ferrari/TS zegt dat hij veeleisend is en na de aankoop niet het gevoel wil hebben dat er iets beters te koop is. Dan is mijn welgemeende advies om het budget wat op te krikken. Voor 4000 euro koop je nu eenmaal niet het beste van het beste ;)

Het is gewoon net zoiets als zeggen "ik wil een auto kopen voor 100000 euro, welke moet ik kopen?" Er is veel te koop en als je niet weet wat je mooi vindt of anderszins precies voor eisen stelt dan kan hooguit iedereen zijn favoriete auto binnen dat budget opnoemen maar het lijkt me zinvoller om te gaan bedenken wat je zelf mooi vindt en bij je eisen/gebruik past.

galileo
Forum-lid

galileo 09 mar 2011 23:29

Als je 4.000 te besteden hebt, moet het volgende wel lukken:
Pinarello Parid (BOB)
Campa Chorus 50/34
Campa Eurus (wielen).

ace1978
Forum-lid

ace1978 09 mar 2011 23:37

Een Pinarello Parid, is dat ook zo'n chinees frame? :D

nica
Forum-lid

nica 10 mar 2011 11:42

Ik zou met dit bedrag naar dealers gaan. je laten adviseren, en bepalen wat jij zelf mooi vind. Voor 4000 euro heb je dus altijd kwaliteit, zelfs wat meer dan je nodig hebt.

Als je 2 of 3 fietsen hebt die mooi zijn dan kom je terug en vraag je hier of het verhaal van de FM wel waar is.

swoosh
Forum-lid

swoosh 10 mar 2011 17:03

ferrari schreef:Hallo,
Ik zou graag wat hulp willen hebben met het kiezen/samenstellen van een juiste fiets en afwerking. Ik heb een kleine 4000 euro te besteden. Mijn voorkeur gaat wel uit naar een Pinarello maar hoe ik deze aankleed is voor mij nog een ? er is gewoon teveel te verkrijgen en er zijn te veel verschillende meningen over alles.
Ik start als recreant maar wil wel door gaan als een serieuze fietser toeren e.d. ik hoor graag van jullie.
Alvast bedankt.

ferrari schreef:Ik denk dat ik maar stop met reageren, ik krijg toch alleen maar adviezen hoe ik mijn geld om moet gaan. Jullie bedoelen het goed maar............. de Groeten

Eh, je schreef dat je hulp wilde bij het kiezen van een juiste fiets.
Ik denk dat we dat ook aan je gaven. Alleen hebben wij een andere insteek dan jij. :) Maar wat we schrijven is wat wij weten uit ervaring.

Hier een topic over een Pinarello die niet goed paste bij de koper.
http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=1&TID=43904

Afbeelding

Als je dat topic hebt gelezen weet je dat het belangrijk is inzage te krijgen in je eigen specifieke wensen en eisen. Als je slim bent dan zie je je eerste racefiets als een projectje waarin je gaat ontdekken wat jouw wensen en eisen in de praktijk eigenlijk zijn. Omdat je daar voor een deel proefondervindelijk moet achter komen en het iets is wat als het ware evolueert doe je er verstandig aan om dat met een beperkt budget te doen. Mocht de fiets nl niet werken voor jou dan kun je er ook makkelijker afstand van doen dan wanneer het ding een rib uit je lijf heeft gekost.

Maar ja niet iedereen gaat voor de verstandige insteek. Sommige mensen willen toch eigenwijs "direct" een "goede" fiets kopen en steken daar dan liever direct in één keer meer geld in. En ja het is best mogelijk dat dat tenslotte goed afloopt. Maar ik heb vaak gezien dat dat niet zo was. Wat jij verder met het advies doet is geheel aan jou. We geven jou alleen het best mogelijke advies.

;)

Verder schreef je dat er zo veel is te verkrijgen. Waarbij je dan volgens mij de fiets zelf wilt samenstellen toch?
Als je je verdiept in zaken dan krijg je meer persoonlijke voorkeuren.
Je zoekt natuurlijk eerst een frame dat is de basis dat je met elementen gaat opbouwen. De geometrie van het frame moet bij jouw lichaam en jouw soort gebruik passen. Dan maak je de keus voor de groep waarmee je het frame gaat opbouwen. Shimano, Campagnolo, Sram? Allemaal goed, maar alle net ff anders. Persoonlijke voorkeuren geven de doorslag welke groep. Persoonlijke voorkeuren krijg je door je te verdiepen in je eigen eisen en gebruik en door ervaring. Als je dan bijvoorbeeld bij een Italiaans frame graag een Italiaanse groep hebt (Campagnolo) dan wil je misschien de rest van de fiets ook opbouwen met Italiaans spul zoals een Deda stem en seatpost. Maar ja dat hoeft niet het is maar net wat JIJ wil. Misschien wil je je Pinarello wel opbouwen met Shimano als Team Sky. Als je niet echt weet wat je wilt wordt het moeilijk en zie je door de bomen het bos niet meer. Als je wilt experimenteren met bijv de lengte en aantal graden voor de stem dan kun je beter niet beginnen met direct de duurste aan te schaffen en zeker geen carbon wing stuur uit één stuk etc etc.

Als je wat meer eigen ideeen neerzet dan hebben anderen een uitgangspunt om op door te gaan. Je vraag om te helpen is eigenlijk wat te vaag.
Afbeelding

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 10 mar 2011 20:15

ferrari schreef:Blijkbaar is het toch lastig om mij te adviseren, ik vraag niet om een fiets van 1000 euro, ik weet ook wel dat 4000 een boel geld is voor een 1e fiets, maar leg mij dan eens uit wat ik gaande weg ( mijn fietser ervaring e.d. zie LVGH ) zou moeten tegenkomen? Een ander frame of een andere groep dat is wat ik dus wil weten, want dan geef ik daar mijn geld in de eerste instantie wat minder aan uit.

Misschien zijn mijn vragen dan niet duidelijk?

Toen ik begon met fietsen vond ik het heel fijn om een beetje stabiele fiets te hebben, ik had een fiets die een beetje dominant maar wel zeker voelde. Dat was voor mij heel veilig. Ik nam een triple, want ik was nog niet handig genoeg om cassettes en tandwielen enzo te verwisselen en met een triple kwam ik er wel.

Toen ik hem kocht was ik nog niet helemaal gewend aan de race houding.

Ik rijd nu, met plezier op een lichtere en meer zenuwachtige fiets, ik ben erachter gekomen dat ik dat best lekker vind.
Mijn houding is ook veranderd, het schijnt dat ik voor een vrouw relatief diep zit en op deze nieuwe fiets kan dat ook.
De fiets waar ik nu op rijd is een compact, ik kan zelf met gemak kransjes wisselen en de bladen voor ook wel, dus als ik ga klimmen, weet ik wat te doen en ik kan het zelf, de triple is niet meer nodig.

Vorig jaar rond deze tijd reed ik met hoge velgen, vandaag reed ik met lage, omdat ik heb gemerkt dat ondanks de looks, hoge velgen voor mij in het nadeel werken.

De fiets die ik een tijdje geleden zou hebben gekocht is niet meer wat ik nu zou kopen, hetzelfde met het stuur, de groep en de wielen, want ik ben als fietser gegroeid maar ik heb mezelf als fietser beter leren kennen.

Gelukkig was mijn eerste fiets rond de 1000 en is mijn huidige een beetje duurder. Op die eerste fiets heb ik veel ontdekt en daar pluk ik nu de vruchten van.

Ik vergelijk zo'n eerste fiets weleens met het eerste vriendinnetje, ze was fantastisch maar je dankt god op je blote knietjes dat je vandaag de dag naast een andere vrouw wakker wordt. Stel nu dat je toen - ten tijde van dat eerste vriendinnetje - al had mogen kiezen uit topvrouwen met de normen die je had als pubertje, had je dan net zo'n supervrouw gehad als nu?

Just think about it.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

bibske
Forum-lid

bibske 10 mar 2011 20:48

superrose schreef: Ik vergelijk zo'n eerste fiets weleens met het eerste vriendinnetje, ze was fantastisch maar je dankt god op je blote knietjes dat je vandaag de dag naast een andere vrouw wakker wordt. Stel nu dat je toen - ten tijde van dat eerste vriendinnetje - al had mogen kiezen uit topvrouwen met de normen die je had als pubertje, had je dan net zo'n supervrouw gehad als nu?

Just think about it.

Prachtige vergelijking Rose!

ferrari
Forum-lid

ferrari 10 mar 2011 20:57

Inderdaad, een mooie vergelijking maar ik ben dan net het type eigenwijs en wil dus anders beginnen.
Laten we als voorbeeld nemen de wielen, wat zal ik nu niet zien of voelen etc. en over 1 jaar wel? Kan je me dat dan uitleggen en dat geldt het zelfde voor de groep en het frame.
Ik ben dus benieuwd wat er bij jullie 180 graden is veranderd t.o.v. je eerste fiets.

paulwindtegen
Forum-lid

paulwindtegen 10 mar 2011 21:04

Voor 4000 euro kun je een mooie Duell laten maken met topafmontage. Dan ben je niet alleen van het probleem van de aanschaf van je eerste fiets af, maar ook van je laatste fiets.
Wat zijn dat mooie bakken.
Afijn, ik zou het wel weten, laat Jan van Dalen maar lassen!
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

diamond
Forum-lid

diamond 10 mar 2011 21:23

Mijn mening is geen energie meer stoppen in de TS,
laat m lekker 4000 euri of meer uitgeven want hij weet het toch allemaal beter.
als die er geen kloten aanvindt of door een zere kont of rug er de brui aangeeft,wil hij ook nog de hoofdprijs voor de gebruikte fiets.
Wens m veel wijsheid en veul fietsplezier,en misschien nog eens terug denkt aan de goed bedoelde adviezen hier.

de gr

ps het te besteden bedrag is voor mij niet relevant in mijn mening.

swoosh
Forum-lid

swoosh 10 mar 2011 21:24

ferrari schreef:Inderdaad, een mooie vergelijking maar ik ben dan net het type eigenwijs en wil dus anders beginnen.
Laten we als voorbeeld nemen de wielen, wat zal ik nu niet zien of voelen etc. en over 1 jaar wel? Kan je me dat dan uitleggen en dat geldt het zelfde voor de groep en het frame.
Ik ben dus benieuwd wat er bij jullie 180 graden is veranderd t.o.v. je eerste fiets.

Goede allround wielen zijn Campagnolo Zonda en als je niet met Campa opbouwt Fulcrum Racing 3. Dat zijn nagenoeg dezelfde wielen waarbij Fulcrum als merk (door Campagnolo) in het leven is geroepen voor mensen die vinden dat campa wielen in een Shimano fiets vloeken.

Die wielen zijn betaalbaar (+/- 350-400 euro) Zien er goed uit. Zijn erg goed. gaan lang mee. Als je later duurdere wielen wilt kopen heb je nog steeds een uitmuntend trainingssetje. Als je hoge carbon wielen koopt dan heb je ook een gewone set voor handen voor de situaties waarin je beter af bent met gewone wielen. Met deze wielen kun je niet verkeerd gaan. Natuurlijk zijn er nog duurdere wielen maar die heb jij zeker niet nodig voorlopig.
Afbeelding

Plaats reactie