Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Opbouw van de gratis RIH

velo
Forum-lid
Contact

velo 04 dec 2008 20:52

Wat ik niet snap is waarom fantastische fietsen als deze en vele anderen als deze te vaak 'eindigen' als fixie............

Wat te denken van heropbouwen / restaureren zoals ze waren.

Waarom gebeurt dat zo weinig?
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

velo
Forum-lid
Contact

velo 04 dec 2008 21:13

G,

Ik zit regelmatig op dit forum en heb al menig super mooie antique fiets .... zien worden en 'opgeknapt' tot fixie.......

L'Eroica daar staan wel de mensen die begrepen hebben wat de historische waarde van een antique fiets is, maar da's niet de doelgroep die op dit forum zit en daar was mijn opmerking een beetje op gebaseerd.
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

carabo
Forum-lid

Gebruikersavatar carabo 04 dec 2008 21:24

Bedankt voor de foto's Frigo. Toen ik het frame voor het eerst zag had ik precies zo'n Brooks zadel voor ogen :D. Staat hem fantastisch.
velo schreef:Wat ik niet snap is waarom fantastische fietsen als deze en vele anderen als deze te vaak 'eindigen' als fixie............

Ik denk dat dat hem zit in een combinatie van de hogere kosten die het opbouwen van een geared fiets met zich meebrengt, een gigantisch aanbod van goedkope tweedehands racefietsen en de aanzwellende fixie trend zelf.

Als eerste kennismaking is een doortrapper op basis van een oude wegfiets qua kosten niet zo risicovol. Daarom zullen veel nieuwsgierige mensen voor een omgebouwde wegfiets gaan om te kijken of het wat is. Met een fixie op basis van een oud wegframe is ook weinig mis in mijn ogen, het behoedt de fiets in ieder geval van de goot/gracht/smeltoven en mits de dremel er niet op los is gelaten zijn ze ook weer terug om te bouwen. Bij het lezen van cynische reacties over omgebouwde wegfietsen gaan bij mij spontaan de schouders omhoog in ieder geval (mits het geen zeer zeldzame klassiekers betreft natuurlijk).

Trouwens, in Amerika zie je op het moment heel erg veel budget frames met track ends op de markt komen. Hopelijk komt dat in Nederland ook een beetje op gang.

velo
Forum-lid
Contact

velo 04 dec 2008 21:28

Alle argumentatie ten spijt vanuit historisch oogpunt is en blijft het ........... en vul de rest zelf maar in.

carabo
Forum-lid

Gebruikersavatar carabo 05 dec 2008 00:58

Ok:
Vanuit...blijft het, een zegen dat er weer mee gefietst wordt. :D

eclecticos
Forum-lid

eclecticos 05 dec 2008 01:40

velo schreef:Wat ik niet snap is waarom fantastische fietsen als deze en vele anderen als deze te vaak 'eindigen' als fixie............

Daar waar jij het hebt over 'eindigen', is het voor een aantal mensen ' beginnen' .

Ben helemaal met je eens dat ik ook vind dat een aantal mooie fietsen 'verkloot' worden door fixie-bouwers (maar dat is een natuurlijk subjectief)! Binnen 'fixie-land' zijn er natuurlijk ook een aantal 'stromingen', en iedere stroming bouwt met een idee/budget.

Dit lijkt mij typisch zo'n frame wat niet in handen moet komen van iemand die standaard de oogjes gaat verwijderen, en met spuitbus de boel even zwart/roze gaat maken. Zou eeuwig zonde zijn.

Maar mensen zoals ik houden nu eenmaal van de cleane look van een frame zonder allerlei aanhangsels/kabels etc. Dus vandaar geen terugbrengen in originele staat.

Dit zou voor mij wel een frame zijn waar met de opbouw niet op een euro wordt gekeken, zie dat als mijn respect voor het frame. En toch zou de opbouw op een manier gaan die jou zal laten gruwelen:
- cranks, kettingblad, stuur, zadelpen, balhhoofdlager, alle zwart;
- hoge velgen (zwart of precies het rood van de decal), zwarte spaken/naven;
- modern zadel zwart of rood of wit;
- stuur misschien wel een atb-stuur, maar in ieder geval lint of grips in zadelkleur;
- en een zwarte voorrem.

En de een vindt hem dan wondermooi, en de ander afschuwelijk .....

frigo
Forum-lid

frigo 05 dec 2008 10:17

@eclecticOS: dat is nou net het leuke met fietsen, ieder geeft er zijn eigen invulling aan en doet het op zijn eigen manier! Over smaak valt best te twisten, maar als we er allemaal hetzelfde over zouden denken zou het wel heel saai op de weg worden...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

rijden_
Forum-lid

rijden_ 05 dec 2008 13:11

WoW! ...die gaat er weer heel mooi uitzien! En: binnen nu en een paar dagen volgt nog een opzet van het verhaal waar de RIH in gaat verschijnen ( is niet echt ABN...). Met daarbij w.schijnlijk nog extra 'hulp en input gevraagd' van de liefhebbers onder jullie!
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....

hans
Forum-lid

hans 05 dec 2008 13:24

Nog een reden waarom single-speed niet misstaat is dat vroeger veel fietsen in orignele staat SS waren.

Ongeveer een dikke dertig jaar geleden waren single speed en tubes namelijk standaard!

Super mooi framepje trouwens!
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

velo
Forum-lid
Contact

velo 05 dec 2008 19:33

eclecticOS schreef:
Ben helemaal met je eens dat ik ook vind dat een aantal mooie fietsen 'verkloot' worden door fixie-bouwers ..........

Da's precies wat ik bedoel.
eclecticOS schreef: Dit lijkt mij typisch zo'n frame wat niet in handen moet komen van iemand die standaard de oogjes gaat verwijderen, en met spuitbus de boel even zwart/roze gaat maken. Zou eeuwig zonde zijn.

Helemaal mee eens.

Plaats reactie