Pagina 4 van 5
Geplaatst: 04 dec 2008 21:57
door marcelb
Ik rijd weer of geen weer (regen, storm, sneeuw) met mijn racefiets. Ook woon-werk-verkeer. Ik onderhoud mijn (Ultegra) ketting goed en meet mijn ketting zeer regelmatig met een Rohloff meetinstrument. Bij een slijtage van 1% vervang ik de ketting steeds.
Ik zie hierboven dat men soms wel tussen 5000 km en 10.000 km rijdt met één ketting. Bij mijn kettingen kom ik op de door mij beschreven manier nooit verder dan 1750 tot 2500 km. Doe ik iets fout?
Geplaatst: 05 dec 2008 09:15
door lior63
ericpeters schreef:Volgens mij zijn de verschillen in (rekafhankelijke) houdbaarheid van verschillende kettingen wel degelijk te meten. De kracht op de ketting kan wel gesimuleerd worden door er een gewicht aan te hangen, eventeel met een of ander mechanisme kan ook nog gesimuleerd worden dat de kracht op de ketting tijdens een omwenteling varieert.
Dus dan krijg je een resultaat onder vergelijkende omstandigheden maar ja de omstandigheden zullen misschien wel een veel grotere invloed hebben op de levensduur dan de kwaliteit van de ketting zelf.
De grootste schade aan een ketting ontstaat niet door rek op de ketting, maar
1/ door slijtage op de rollen door het in de lengterichting meegaan met de kettingwielen, kransjes en derailleurwieltjes; en
2/ door de zijwaartse beweging tijdens het schakelen; en
3/ Door zand en ander straatslijpsel.
Dus een proefopstelling zou kunnen bestaan uit een opstelling met een electronische schakeling, een plc-besturing die elke tien minuten 1 keer voor en 1 keer achter schakelt, liefst in sequentie over alle mogelijke verzetten, en die 1 keer in het uur een gedefinieerde hoeveelheid water met wat zand over de ketting spuit.
En dan maar meten en vergelijken.
Gezien de marginale kostenverschillen is dit toch wel een soort fetisjistisch hobbyisme / snobbisme
Geplaatst: 05 dec 2008 09:46
door de zwarten
Vergeet ook piekbelastingen niet in de slijtage. Het is zoals een auto en de koppelingsplaat: wie hard optrekt verslijt harder.
Geplaatst: 06 dec 2008 20:29
door indewind
hoe zijn jullie ervaringen met die afbreekpennetje van Shimanokettingen. Ik begin er niet meer aan en monteer meteen schakeltje.
Geplaatst: 06 dec 2008 22:59
door marcelb
Ik begin sowieso al niet meer aan het gedoe met die afbreekpinnetjes. Ik heb daar in het verleden slechte ervaringen mee opgedaan. Ik rijd met Ultegra (SL) en gebruik eigenlijk altijd KMC 10-speed snelsluitingen. Ik ben daar erg tevreden over.
Geplaatst: 06 dec 2008 23:34
door gbrand
Deze week nog een Ultegra combo (cassette + ketting) gemonteerd. Daar zat niet eens een breekpen bij maar een 'gewone' korte pen, die ik prompt scheef in de tegenoverliggende schalm perste. Na een hoop gedoe met weer een andere schakel toevoegen heb ik besloten om nooit meer een Shimano ketting te kopen.
Geplaatst: 08 dec 2008 00:02
door bikerbas
MarcelB vroeg hoe het kan dat ik sommigen 10.000 km rijden met 1 ketting. Marcel; ik ben zo iemand. Komt wel omdat dan alles daarna ook echt versleten is; Cassettes, wieltjes en ook de voorbladen. Dat is dus ook duur. Daarom ben ik nu voorzichtiger en test mijn ketting. Dus jij doet niets fout.
Geplaatst: 08 dec 2008 21:54
door marcelb
BikerBas, ik zou wel eens willen weten wat nu eigenlijk duurder uitvalt: langer doorrijden of regelmatig vervangen. Misschien maakt het niets uit, maar komt bij mij de (financiële) pijn wat geleidelijker. Ik kan me overigens wel voorstellen dat de grote kettingbladen wat langer meegaan bij het met regelmaat vervangen van de ketting.
Geplaatst: 09 dec 2008 23:01
door bikerbas
Marcel, om de hoeveel km vervang jij de voorbladen, cassettes en derailleurwieltjes met de snelle kettingwissel?
Alles ineens vervangen kost denk ik meer; zeker als de voorbladen ook vervangen moeten worden. Een groot blad van Campa kost toch al gauw 120,- euro. Ik heb het geluk dat mijn FM een maker is van cyclocrossfietsen. Zij hebben veel nagenoeg nieuwe grote bladen liggen. Deze krijg ik dan voor een paar tientjes.
Geplaatst: 09 dec 2008 23:30
door marcelb
BikerBas, ik moet eerlijk zeggen dat de kans dat ik mijn fiets inruil voordat de voorbladen versleten zijn erg groot is. Ik heb dit jaar in januari een nieuwe racefiets gekocht en in juli heb ik er nog een nieuwe bij gekocht. Op de eerste fiets heb ik nu circa 4.000 km gereden en zit ik aan de tweede ketting. Op de tweede (slecht weer) fiets heb ik nu dik 3.000 km gereden en zit ik ook alweer aan de tweede ketting. Aan beide cassettes is nog niet veel te zien.
Geplaatst: 09 dec 2008 23:52
door bikerbas
Marcel,
Dat red ik dus niet; ik rijd eigenlijk alles op het middenblad met een hoge frequentie. Die blaadjes verslijt ik dus snel. Vooral bij de mountainbike die eigenlijk alleen modder ziet.
Overigens heb ik 1 racefiets voor alle weeromstandigheden.
Geplaatst: 10 dec 2008 05:19
door Arjan
Marcelb schreef:Ik rijd weer of geen weer (regen, storm, sneeuw) met mijn racefiets. Ook woon-werk-verkeer. Ik onderhoud mijn (Ultegra) ketting goed en meet mijn ketting zeer regelmatig met een Rohloff meetinstrument. Bij een slijtage van 1% vervang ik de ketting steeds.
Ik zie hierboven dat men soms wel tussen 5000 km en 10.000 km rijdt met één ketting. Bij mijn kettingen kom ik op de door mij beschreven manier nooit verder dan 1750 tot 2500 km. Doe ik iets fout?
Volgens mij doe jij niets fout. Zoals jij het doet hoort het volgens mij eigenlijk.
Zelf rij ik Campa Chorus en onderhoud de ketting heel erg goed.
Ik laat de ketting nu zo ongeveer tussen de 3500 en 4500 km zitten. Dan moeten ook de meest gebruikte kransjes vervangen worden. Vaak zet ik er echter toch maar gelijk een nieuwe cassette op.
Het aantal kilometers is ook erg afhankelijk van het weer waarin je rijd. Ik heb ook wel eens een ketting gehad waarmee ik een eind boven de 5000 km kwam. Dat was in de zomer met bijna altijd mooi weer. Echter ook wel eens een ketting gehad waarmee ik nog geen 3000 km haalde, je raad het, slikken tijd en baggerweer.
Ik heb ook geprobeerd om kettingen na 1500 a 1600 km te verwisselen zodat ik geen kransjes hoef te vervangen. Dat werkt wel maar volgens mij zijn de prijsverschillen niet om over naar huis te schrijven en geeft dit wel veel meer gedoe.