Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes verwisselen

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 04 feb 2009 22:10

Hoi,

Als je weet welke lijm is gebruikt gebruik je die opnieuw zonder dat je oude laag dient te verwijderen. Tenzij die er echt belabberd uitziet.

Tubelijm is een contactlijm dus beide zijden van de te verkleven delen moeten met lijm worden ingestreken, wat laten drogen en dan zorgt de druk wel voor de nodige hechting.

Als je niet weet wat de lijm was dan is het geen goed idee om verschillende lijmen te gaan vermengen, dat hecht niet optimaal.
In dat geval verwijder je alle lijmresten (niet die op de tube zelf, dan dringen er teveel solventen in het stootlint) en begin je van voor af aan opnieuw met de lijm van je keuze.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

peteri200
Forum-lid

peteri200 04 feb 2009 22:14

ok bedankt ik heb de lijmpot erbij gekregen, dus dat is geen probleem voor de rest.

peteri200
Forum-lid

peteri200 08 feb 2009 15:26

ik ben vandaag eens aan de gang gegaan met mijn lightweights en m'n tubes.
nu is alles best redelijk gegaan alleen 1 probleempje nog, als ik mijn tube erop leg (je moet behoorlijk duwen om hem erop te krijgen) en hij zit er 1 keer op is het bijna onmogelijk om de tube goed in het velgbed te krijgen hij zit meteen zo gigantisch vast geplakt dat je hem bijna niet meer verdraait krijgt. doe ik iets fout of is dit altijd zo en is het een kwestie van oefenen.?

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 08 feb 2009 16:24

Hoi,

Om welke tubes gaat het?
Heb je ze eerst wat uitgerokken op een ongelijmde velg?
Verdraaien doe je door de tube wat omhoog te lichten waar die verdraaid is. Da's niet altijd even makkelijk.

Ciao, ;)

peteri200
Forum-lid

peteri200 08 feb 2009 17:24

het zijn veloflex servizio corse tubes. ze lagen dus al op de wielen. de vorige eigenaar raade mij aan om ze eens opnieuw te plakken. dus zo kon ik meteen eens oefenen en kijken hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
ik kreeg ze er wel redelijk op maar op het moment dat de tube dus op de velg schoot zat hij dus ook bijna muur vast. ik kon hem wel aan de zijkanten wat losdrukken maar helemaal los ging bijna niet.
met een kunststof banden lichter heb ik hem redelijk om zijn plaats gekregen, maar echt 100% naar mijn zin was het eigenlijk niet.
maar het is dus niet zo dat je de lijm dan juist langer of korter erop moet laten zitten zodat het makkelijker gaat, of meer of minder lijm?

morel
Forum-lid

morel 08 feb 2009 19:30

Hoi,

Tip uit de CX wereld v.w.b. het opnieuw lijmen van gebruikte tubes;
Één tube lijm (30 gr.) voor de velg, en één tube lijm voor de tube liefst van "Vittoria Mastis One".
Beide delen direct achter elkaar insmeren met en borsteltje en onmiddellijk de tube aanbrengen.
De tube kan hierna perfect gericht worden.
Wél 24 uur laten drogen voor het beste resultaat.

Grtz,
Morel.

peteri200
Forum-lid

peteri200 08 feb 2009 20:02

jah ik heb die lijm van vittoria,
maar ik heb tube eraf gehaald, de ergste resten van de velg gehaald. tube met doek en wat ontvetter behandeld. dan de tube ingesmeerd. dan de velg ingesmeerd en dan een min. of 7 laten staan. en dan alles gemonteerd. maar toen was de lijm dus al wat droger/plakkiger.
dus beter gewoon gelijk de tube erop leggen als de lijm nog "nat" is..?

r.hilferink
Forum-lid

Gebruikersavatar r.hilferink 08 feb 2009 21:10

fdegrove schreef: Best is gewoon even slikken en een nieuwe tube aan te schaffen, wat lijm, de nieuwe tube vakkundig monteren en rijden maar.

Hollander dat ik ben heb ik toch even geprobeerd om het stootlint weer aan de tube te monteren. Dit heb ik gedaan met Bison textiellijm, zit muurvast....

Daarna heb ik zoals aangegeven de velg een aantal malen voorgelijmd en de band een keer voorgelijmd.

Heb wel even gevloekt met het erop plaatsen van de tube. De handigheid was ver te zoeken en de lijm zat goed aan mijn vingers. Maar de tube ligt erop. En naar tevredenheid ook.

Vandaag weer genoten van mijn CX tijdens de toertocht in Gorssel.

Misschien is voor een volgende keer inderdaad makkelijker om de velg en de band 1 keer te lijmen en de tube direct te monteren, zal dan wel makkelijker te centreren zijn.

Bedankt voor het advies!
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 08 feb 2009 21:20

Peter i200 schreef:jah ik heb die lijm van vittoria,
maar ik heb tube eraf gehaald, de ergste resten van de velg gehaald. tube met doek en wat ontvetter behandeld. dan de tube ingesmeerd. dan de velg ingesmeerd en dan een min. of 7 laten staan. en dan alles gemonteerd. maar toen was de lijm dus al wat droger/plakkiger.
dus beter gewoon gelijk de tube erop leggen als de lijm nog "nat" is..?
Hoi,

De tip van Morel is in zulk geval wel handig maar het kan een smeerboel worden als het je eerste keer is...
Algemeen gesproken zijn de soepelste tubes het makkelijkst om te leggen, Veloflex moet ik zelden of nooit corrigeren omdat je die er eigenlijk perfect op kan tillen.

Oefening baart kunst. ;)

Ciao, ;)

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 08 feb 2009 21:34

R. Hilferink schreef:
fdegrove schreef: Best is gewoon even slikken en een nieuwe tube aan te schaffen, wat lijm, de nieuwe tube vakkundig monteren en rijden maar.

Hollander dat ik ben heb ik toch even geprobeerd om het stootlint weer aan de tube te monteren. Dit heb ik gedaan met Bison textiellijm, zit muurvast....

Daarna heb ik zoals aangegeven de velg een aantal malen voorgelijmd en de band een keer voorgelijmd.

Heb wel even gevloekt met het erop plaatsen van de tube. De handigheid was ver te zoeken en de lijm zat goed aan mijn vingers. Maar de tube ligt erop. En naar tevredenheid ook.

Vandaag weer genoten van mijn CX tijdens de toertocht in Gorssel.

Misschien is voor een volgende keer inderdaad makkelijker om de velg en de band 1 keer te lijmen en de tube direct te monteren, zal dan wel makkelijker te centreren zijn.

Bedankt voor het advies!

Hoi,

Graag gedaan en blij dat het gelukt is.

Die lijm van Bison ken ik niet maar vaak begint is de verkeerde lijmsoort (en ik zeg niet dat dat het geval is) het begin van de ellende.
Kijk toch even na of de lijm geschikt is voor buiten (temperaturen tussen 0 en 50 graden C). Af en toe eens nagaan of de hechting niet lost.
Ik wil je geen schrik aanjagen maar het is toch aan te raden voorzichtig te zijn.

Het is al niet makkelijk om een lint op een cirkelvormig ding te lijmen dat dan bovendien nog steeds verschuift, als het dan lukt en het blijft mooi verlijmd als je de tube op de velg gooit dan is het een succes.

Als ik een groot stuk stootlint opnieuw moet verlijmen dan laat ik de band voor de rest van zijn levensduur op dat wiel zitten.
Als je hem er van afhaalt kom je vaak tot de vaststelling dat de lijm een flink stuk is uitgehard (dat heb je met Barge cement of Jevelot niet) en dan ziet ie er erbarmelijk uit.
Bij goedkopere tubes durft het lint dan wel eens gaan scheuren ook...

Hopelijk houdt de tube het een tijdje uit en blijf je van lekken gespaard.
Ik kan me best voorstellen dat je dat klusje niet te vaak wil herhalen.

Rijen maar dus, ;)

peteri200
Forum-lid

peteri200 08 feb 2009 23:22

pomp je je tube eerst wat op voordat je hem er op legt, of moet hij helemaal drukloos zijn??

r.hilferink
Forum-lid

Gebruikersavatar r.hilferink 09 feb 2009 00:05

Ik had 'm eerst wat opgepompt maar heb 'm later toch bijna compleet leeg laten lopen om de montage wat te vergemakkelijken.
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie