Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.
-
marconi
- Forum-lid
- Berichten: 2459
- Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00
marconi
09 aug 2010 23:42
C h o r o n z o n schreef:Zijn de fotocromische lenzen van zo'n zonnebrillen een beetje goed?
Ik bedoel, kun je ze in het ene uiterste in zeer helder zonnelicht gebruiken, en in het andere uiterste in bewolkt donker weer ? Of verduisteren ze daar niet genoeg voor ?
En welk verschil zit er dan in zo'n Agu bril van zo'n 60 euro, en een Rudi Project, of Oakley van tegen de 200 euro?
Ik denk zo'n 140 euro !
)
volgens een test in het Duitse magazin TOUR zijn er nogal wat verschillen tussen de diverse merken. Helaas stond de bril van AGU hier niet vermeld. Er is getest op 4 punten: Uitvoering- Reactietijd - mate van hoe Licht en hoe donker - krasbestendigheid.
Er zijn brillen die er erg lang over doen om van licht naar donker en weer terug van donker naar licht te gaan. Vaak duurde het lichter worden erg lang. Vaak minuten ! De Oakley Radar G40 photogromic en de Rudy Project Genetyk X photogromic kwamen als beste uit de test. Ze reageerden het snelst maar de Oakley was zelfs in de heldere kleur nog te donker om in de schemer te rijden. De Rudy Project was de duidelijke winnaar op alle punten behalve de reactietijd. Hier was de Oakley ietsje sneller. Deze test was in TOUR Heft 6 juni 2010.
Het lijkt mij verstandig zo 'n bril niet te kopen zonder dat je die zelf uittest. Vele brillen waren in de lichtste stand nog erg donker en vele deden er lang over om van donker weer naar licht te gaan.
Ik zou iets meer betalen en iets goeds kopen anders heb je er meer last dan gemak van.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
lior63
- Forum-lid
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01
lior63
10 aug 2010 10:43
De mate van kleuring is (mede)afhankelijk van de beginkleuring. Die wordt in de loop van de tijd wel donkerder.
Iets om serieus rekening mee te houden is tunnels.
Met name in de bergen is dat een groot probleem. De zon is daar fel, dus kleurt de bril maximaal.
Als je dan een tunnel induikt in de afdaling, dan zie je dus niets meer, rijdt je dus een zwart gat in.
Tegen de tijd dat je de tunnel uit bent, begint de bril met lichter kleuren, maar dat is bepaald niet ongevaarlijk want intussen zit je dus met je zonnebril op in een zwarte tunnel.
Kan erg vervelend zijn....weet ik uit ervaring.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40125
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
10 aug 2010 10:59
Je moet er niet vanuit gaan dat je met één lens in alle omstandigheden kunt rijden. Ik heb sinds 2 maanden de VR50 voor mijn Jawbone en die bevalt in 70% van de tijd prima. Lichtbewolkt weer tot een gemiddelde zomerdag werkt ie perfect. Ook voor mountainbiken erg fijn (lichtsterkte verschil tussen bos en open vlakte).
Voor de overige omstandigheden heb ik nog een Yellow (donker weer) en een Bue Irridium (hele mooie zomerdagen, buitenland).
Less is bore
-
martijn_a
- Forum-lid
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 20 jul 2006 14:00
- Locatie: Reeuwijk
-
Contact
martijn_a
10 aug 2010 14:06
Marconi schreef:C h o r o n z o n schreef:Zijn de fotocromische lenzen van zo'n zonnebrillen een beetje goed?
Ik bedoel, kun je ze in het ene uiterste in zeer helder zonnelicht gebruiken, en in het andere uiterste in bewolkt donker weer ? Of verduisteren ze daar niet genoeg voor ?
En welk verschil zit er dan in zo'n Agu bril van zo'n 60 euro, en een Rudi Project, of Oakley van tegen de 200 euro?
Ik denk zo'n 140 euro !
)
volgens een test in het Duitse magazin TOUR zijn er nogal wat verschillen tussen de diverse merken. Helaas stond de bril van AGU hier niet vermeld. Er is getest op 4 punten: Uitvoering- Reactietijd - mate van hoe Licht en hoe donker - krasbestendigheid.
Er zijn brillen die er erg lang over doen om van licht naar donker en weer terug van donker naar licht te gaan. Vaak duurde het lichter worden erg lang. Vaak minuten ! De Oakley Radar G40 photogromic en de Rudy Project Genetyk X photogromic kwamen als beste uit de test. Ze reageerden het snelst maar de Oakley was zelfs in de heldere kleur nog te donker om in de schemer te rijden. De Rudy Project was de duidelijke winnaar op alle punten behalve de reactietijd. Hier was de Oakley ietsje sneller. Deze test was in TOUR Heft 6 juni 2010.
Het lijkt mij verstandig zo 'n bril niet te kopen zonder dat je die zelf uittest. Vele brillen waren in de lichtste stand nog erg donker en vele deden er lang over om van donker weer naar licht te gaan.
Ik zou iets meer betalen en iets goeds kopen anders heb je er meer last dan gemak van.
Ik kan het niet beter verwoorden
Sportbrilspecialist. Wij leveren de beste sportbrillen op sterkte.
-
marconi
- Forum-lid
- Berichten: 2459
- Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00
marconi
11 aug 2010 13:37
martijn_a schreef:Marconi schreef:C h o r o n z o n schreef:Zijn de fotocromische lenzen van zo'n zonnebrillen een beetje goed?
Ik bedoel, kun je ze in het ene uiterste in zeer helder zonnelicht gebruiken, en in het andere uiterste in bewolkt donker weer ? Of verduisteren ze daar niet genoeg voor ?
En welk verschil zit er dan in zo'n Agu bril van zo'n 60 euro, en een Rudi Project, of Oakley van tegen de 200 euro?
Ik denk zo'n 140 euro !
)
volgens een test in het Duitse magazin TOUR zijn er nogal wat verschillen tussen de diverse merken. Helaas stond de bril van AGU hier niet vermeld. Er is getest op 4 punten: Uitvoering- Reactietijd - mate van hoe Licht en hoe donker - krasbestendigheid.
Er zijn brillen die er erg lang over doen om van licht naar donker en weer terug van donker naar licht te gaan. Vaak duurde het lichter worden erg lang. Vaak minuten ! De Oakley Radar G40 photogromic en de Rudy Project Genetyk X photogromic kwamen als beste uit de test. Ze reageerden het snelst maar de Oakley was zelfs in de heldere kleur nog te donker om in de schemer te rijden. De Rudy Project was de duidelijke winnaar op alle punten behalve de reactietijd. Hier was de Oakley ietsje sneller. Deze test was in TOUR Heft 6 juni 2010.
Het lijkt mij verstandig zo 'n bril niet te kopen zonder dat je die zelf uittest. Vele brillen waren in de lichtste stand nog erg donker en vele deden er lang over om van donker weer naar licht te gaan.
Ik zou iets meer betalen en iets goeds kopen anders heb je er meer last dan gemak van.
Ik kan het niet beter verwoorden
Dank je ! Kleding,helmen, zadels en brillen e.d. zijn zó persoonlijk dat je dat beter eerst kan passen, uit-proberen, opzetten enz voordat je dat zomaar klakkeloos ergens bestelt of van een plaatje meent dat die bril wel mooi is.
Een bril kan bij iemand heerlijk zitten maar bij een ander kan die te groot of te klein uitvallen. De verstelbaarheid van brillen is ook niet hetzelfde. Vaak blijkt goedkoop , duurkoop te zijn !
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
franklin
- Forum-lid
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16
franklin
13 sep 2010 20:47
Heb inmiddels aardig wat zonnebril topics doorgeworsteld, maar kan niets vinden over de clip-on die op diverse zonnebrillen van Rudy project gebruikt kunnen worden. In de clip-on kun je dus je glazen op sterkte zetten. Is ook geen probleem om deze clip-on te vinden op diverse internet winkels, maar het is mij nog steeds niet duidelijk hoe ik nu aan mijn glazen op sterkte ga komen. Als ik de zonnebril met bijpassende clip-on koop kan ik dan gewoon naar een opticien gaan om glazen te laten maken voor de clip-on?
Heb een mooie kleur Rudy project Horus gezien, maar wil eerst zeker weten dat als ik die koop met bijbehorende clip-on ik de glazen op sterkte kan laten maken door de opticien. Heb lang gezocht naar een opticien die de Rudy project zonnebrillen verkoopt, maar op een, zwaar overprijsde zaak, na heb ik er geen kunnen vinden.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012
-
neel
- Forum-lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 21 dec 2005 22:24
neel
13 sep 2010 22:12
Ik heb ook een Rudy clip-on in een Ekynox SX. En heb de glazen gewoon bij een opticien laten aanmeten.
Het nadeel vindt ik dat de bril met de clip-on vrij dicht op je ogen zit. En dat de vertekening anders is als dat je gewend bent bij een gewone bril.
Ik overweeg dan ook om glazen op sterkte te gaan aanschaffen en de clip-on te verkopen. Deze glazen kosten wel aanzienlijk meer (€160-250/stuk) dan een clip-on met glazen op sterkte.
-
wielrenner2
- Forum-lid
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 31 mar 2010 12:35
- Locatie: Den haag
wielrenner2
13 sep 2010 22:39
Ik heb een vraagje Hoe verwissel ik de lens van me radar?
Bvd
Merida Race lite 904