Cinglé du Mont Ventoux
[quote="Bottecchia"]Het leuke van de Cinglé is dat het weliswaar één berg is maar dat het wel drie verschillende kanten zijn. Met de Galérien heb je dat idee ook nog omdat de klim vanuit Bedoin met het stuk onverhard ook wel een andere ervaring is. Alles wat daarna komt is steeds meer van hetzelfde. Dat is wel waar.
Daarom heb ik maar vast een mogelijk programma in elkaar gezet dat voor wat afwisseling moet gaan zorgen:
's nachts vertrekken richting Barcelonette
Dag 1: Aankomst in het begin van de middag en dan even een stukje los fietsen.
Dag 2: Meteen één serieuze klim maar wel op het gemakje: Cime de la Bonette
Dag 3: Mooi rondje met 3 beklimmingen: Col d'Allos, Col des Champs, Col de la Cayolle
Dag 4: Uitstapje naar 2 cols met historie: Col de Vars, Col d'Izoard
Dag 5: Semi rustdag: Col du Parpaillon met 28mm retro bike/mtb. Lunch en camera mee en mag de hele dag duren.
[/quote]
Ziet er leuk uit; heel misschien zit ik daar de 1e week van september en dan zal ik ook wel een paar van deze jongens gaan doen:D
Daarom heb ik maar vast een mogelijk programma in elkaar gezet dat voor wat afwisseling moet gaan zorgen:
's nachts vertrekken richting Barcelonette
Dag 1: Aankomst in het begin van de middag en dan even een stukje los fietsen.
Dag 2: Meteen één serieuze klim maar wel op het gemakje: Cime de la Bonette
Dag 3: Mooi rondje met 3 beklimmingen: Col d'Allos, Col des Champs, Col de la Cayolle
Dag 4: Uitstapje naar 2 cols met historie: Col de Vars, Col d'Izoard
Dag 5: Semi rustdag: Col du Parpaillon met 28mm retro bike/mtb. Lunch en camera mee en mag de hele dag duren.
[/quote]
Ziet er leuk uit; heel misschien zit ik daar de 1e week van september en dan zal ik ook wel een paar van deze jongens gaan doen:D
[quote="Amclassic-fan"]Dan sla je wel de mooiste col over: Col de la Lombarde. Het is een pittig rondje, vanuit Jausier de Vars over (officieel verboden, maar niemand trekt zich er iets van aan), dan de Lombarde die fenomenaal is vanaf de Italiaanse kant (enkel natuur, mooie weg) en als toetje de Bonette vanaf de zuid kant. Rondje is wel iets van 170 km en bijna 4000 hoogte meters (zo uit m'n hoofd).[/quote]
Zo uit m'n hoofd... Als je de (officieel niet verboden) Col de Vars over rijdt, kom je uit bij Guillestre, en sta je aan de voet van de Izoard en de Agnel. Dan moet je wel een flink rondje trappen om bij de Lombarde uit te komen. En dan nog via de Bonette (geen 2860 maar 2802m hoog) retour naar Jausiers? Ben je wel een tijdje bezig, lijkt me. Ipv linksaf via de Vars is rechtsaf over de Larche vermoedelijk iets eenvoudiger...
@Bottecchia: Hoe ga je de Vars en de Izoard combineren? (Bedenk daarbij dat de zuidzijden van beide beklimmingen een stuk aantrekkelijker zijn.)
Zo uit m'n hoofd... Als je de (officieel niet verboden) Col de Vars over rijdt, kom je uit bij Guillestre, en sta je aan de voet van de Izoard en de Agnel. Dan moet je wel een flink rondje trappen om bij de Lombarde uit te komen. En dan nog via de Bonette (geen 2860 maar 2802m hoog) retour naar Jausiers? Ben je wel een tijdje bezig, lijkt me. Ipv linksaf via de Vars is rechtsaf over de Larche vermoedelijk iets eenvoudiger...
@Bottecchia: Hoe ga je de Vars en de Izoard combineren? (Bedenk daarbij dat de zuidzijden van beide beklimmingen een stuk aantrekkelijker zijn.)
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
[quote="pinarello"]
Ziet er leuk uit; heel misschien zit ik daar de 1e week van september en dan zal ik ook wel een paar van deze jongens gaan doen:D[/quote]
Zit er dik in dat het voor mij in die periode zal zijn. Dus misschien komen we elkaar dan wel tegen.
[quote="dummy"]@Bottecchia: Hoe ga je de Vars en de Izoard combineren? (Bedenk daarbij dat de zuidzijden van beide beklimmingen een stuk aantrekkelijker zijn.)
[/quote]
Daar moet ik nog even goed over nadenken. Mijn idee was met de auto de Vars op, afdalen met de fiets en dan de zuidkant Izoard doen, omdraaien en weer de Vars omhoog. Maar als de zuidkant van de Vars nu veel interessanter is moet ik misschien even creatief worden.
1e idee wat in me opkomt is zuidkant Vars op rijden, zuidkant Izoard oprijden. Boven blijven slapen (is een GastheerG geheimtip die ik ook nog op m'n lijstje heb staan) en de volgende dag terugfietsen naar Barcelonette. Alleen dan moet ik misschien de Parpaillon offeren of er een dag aan vast plakken.
Nou ja, ik heb nog even de tijd om aan de plannen te werken. Kan ook zo nog heel iets anders worden hoor. Dit heb ik ook maar in een opwelling bedacht. Maar die Ventoux trip komt er sowieso.
Ziet er leuk uit; heel misschien zit ik daar de 1e week van september en dan zal ik ook wel een paar van deze jongens gaan doen:D[/quote]
Zit er dik in dat het voor mij in die periode zal zijn. Dus misschien komen we elkaar dan wel tegen.
[quote="dummy"]@Bottecchia: Hoe ga je de Vars en de Izoard combineren? (Bedenk daarbij dat de zuidzijden van beide beklimmingen een stuk aantrekkelijker zijn.)
[/quote]
Daar moet ik nog even goed over nadenken. Mijn idee was met de auto de Vars op, afdalen met de fiets en dan de zuidkant Izoard doen, omdraaien en weer de Vars omhoog. Maar als de zuidkant van de Vars nu veel interessanter is moet ik misschien even creatief worden.
1e idee wat in me opkomt is zuidkant Vars op rijden, zuidkant Izoard oprijden. Boven blijven slapen (is een GastheerG geheimtip die ik ook nog op m'n lijstje heb staan) en de volgende dag terugfietsen naar Barcelonette. Alleen dan moet ik misschien de Parpaillon offeren of er een dag aan vast plakken.
Nou ja, ik heb nog even de tijd om aan de plannen te werken. Kan ook zo nog heel iets anders worden hoor. Dit heb ik ook maar in een opwelling bedacht. Maar die Ventoux trip komt er sowieso.
Het blijft inderdaad lastig kiezen met al dat moois om je heen. Want ja, als voorbereiding op de Galérien du Mont Ventoux zou de Col du Parpaillon toch eigenlijk niet mogen ontbreken? Je zou b.v. ook de Izoard nog kunnen laten vallen, en dan de Vars (zuidzijde) en de Parpaillon (oostzijde) combineren. Met als prettige bijkomstigheid dat je daardoor een dag overhoudt om de steile Mont Colombis en de Col de Pontis mee te pakken. (En heeft je auto een extra rustdag...)
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
De Parpaillon leek me inderdaad een prachtige voorbereiding voor de 4e klim van de Galérien poging. Hoewel ik veel berichten heb gelezen van mensen die aangeven dat het met de racefiets eigenlijk niet te doen is zie ik ook verhalen van mensen die het gewoon wel hebben gedaan. Het probleem zit 'm meestal vooral in het dalen maar als je er gewoon een dagje van maakt en absoluut geen haast hebt is dat geen issue.
Ik zie het tegen die tijd wel. Want zo'n schema is leuk maar je kan door (weers)omstandigheden zomaar worden gedwongen om het compleet anders te doen.
Ik zie het tegen die tijd wel. Want zo'n schema is leuk maar je kan door (weers)omstandigheden zomaar worden gedwongen om het compleet anders te doen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Het gaat resumé dus even hierom:
het beklimmen van de Mont Ventoux op één en dezelfde dag.
Doe je dit:
- 3 keer: noem je dit Cinglé;
- 4 keer: heet je Galérien;
- 5 keer: wordt het Diable;
- 6 keer: ben je een echte Cannibale.
Doe je dit bijvoorbeeld 3 keer op de mountainbike, dan ben je een Grandonneur.
Het laatste trekt mij ook wel heel erg, maar mijn eerste doelstelling voor komend jaar wordt Cinglé of Galérien.
het beklimmen van de Mont Ventoux op één en dezelfde dag.
Doe je dit:
- 3 keer: noem je dit Cinglé;
- 4 keer: heet je Galérien;
- 5 keer: wordt het Diable;
- 6 keer: ben je een echte Cannibale.
Doe je dit bijvoorbeeld 3 keer op de mountainbike, dan ben je een Grandonneur.
Het laatste trekt mij ook wel heel erg, maar mijn eerste doelstelling voor komend jaar wordt Cinglé of Galérien.
[quote="dummy"][quote="Amclassic-fan"]Dan sla je wel de mooiste col over: Col de la Lombarde. Het is een pittig rondje, vanuit Jausier de Vars over (officieel verboden, maar niemand trekt zich er iets van aan), dan de Lombarde die fenomenaal is vanaf de Italiaanse kant (enkel natuur, mooie weg) en als toetje de Bonette vanaf de zuid kant. Rondje is wel iets van 170 km en bijna 4000 hoogte meters (zo uit m'n hoofd).[/quote]
Zo uit m'n hoofd... Als je de (officieel niet verboden) Col de Vars over rijdt, kom je uit bij Guillestre, en sta je aan de voet van de Izoard en de Agnel. Dan moet je wel een flink rondje trappen om bij de Lombarde uit te komen. En dan nog via de Bonette (geen 2860 maar 2802m hoog) retour naar Jausiers? Ben je wel een tijdje bezig, lijkt me. Ipv linksaf via de Vars is rechtsaf over de Larche vermoedelijk iets eenvoudiger...
[/quote]
Is inderdaad de Larche (rondje van nabij 170km). Maar neemt niet weg dat die Lombarde echt super super mooi is! En niet alleen omdat ik een kudde gerustreerd vloekende italianen er een voor een eraf reed . Maar wat een omgeving daar. Domper is wel de afdaling via Isola2000, daar hebben die Fransen hem helemaal leeggestript en er een skioord neergekwakt...
Zo uit m'n hoofd... Als je de (officieel niet verboden) Col de Vars over rijdt, kom je uit bij Guillestre, en sta je aan de voet van de Izoard en de Agnel. Dan moet je wel een flink rondje trappen om bij de Lombarde uit te komen. En dan nog via de Bonette (geen 2860 maar 2802m hoog) retour naar Jausiers? Ben je wel een tijdje bezig, lijkt me. Ipv linksaf via de Vars is rechtsaf over de Larche vermoedelijk iets eenvoudiger...
[/quote]
Is inderdaad de Larche (rondje van nabij 170km). Maar neemt niet weg dat die Lombarde echt super super mooi is! En niet alleen omdat ik een kudde gerustreerd vloekende italianen er een voor een eraf reed . Maar wat een omgeving daar. Domper is wel de afdaling via Isola2000, daar hebben die Fransen hem helemaal leeggestript en er een skioord neergekwakt...
~live fast, die young ~
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
[quote="pinkman"]Ik ga dit jaar de conglé rijden en heb inmiddels de spullen hiervoor ontvangen. Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is waar je precies allemaal kunt stempelen. Kan dit bij iedere commercant ( winkel ) ?[/quote]
Alhoewel ik er zelf nog nooit gebruik van heb gemaakt, weet ik, doordat ik er elk jaar kom en dan de berg op fiets, wel waar je in ieder geval (dus 24 uur per dag) kunt stempelen. Bij de Offices du Tourisme in Bédoin, Maulaucène en Sault en bovenop de Ventoux hangen "blauwe kastjes" waar je kunt stempelen. De "localo's" kunnen je wel vertellen waar de exacte lokatie van die kastjes is. Ik meen dat het elders ook kan, doch daar weten anderen waarschijnlijk meer van!
Alhoewel ik er zelf nog nooit gebruik van heb gemaakt, weet ik, doordat ik er elk jaar kom en dan de berg op fiets, wel waar je in ieder geval (dus 24 uur per dag) kunt stempelen. Bij de Offices du Tourisme in Bédoin, Maulaucène en Sault en bovenop de Ventoux hangen "blauwe kastjes" waar je kunt stempelen. De "localo's" kunnen je wel vertellen waar de exacte lokatie van die kastjes is. Ik meen dat het elders ook kan, doch daar weten anderen waarschijnlijk meer van!
60 x Ventoux
Zo goed weet ik het niet meer maar overdag kun je bijna overal terecht : zowel bij de dienst toerisme als zowat elk winkeltje (bakker, kruidenier etc). Van horeca-zaken ben ik niet zeker. Boven heb je niet veel keuze natuurlijk.
Succes nog en veel plezier want het is zalig om het zo 'officieel' te doen....al weet ik nog altijd niet waar dat kaderplaatje voor diende haha...
Succes nog en veel plezier want het is zalig om het zo 'officieel' te doen....al weet ik nog altijd niet waar dat kaderplaatje voor diende haha...
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 483
- Lid geworden op: 07 aug 2009 23:20
[quote="timper"]Zo goed weet ik het niet meer maar overdag kun je bijna overal terecht : zowel bij de dienst toerisme als zowat elk winkeltje (bakker, kruidenier etc). Van horeca-zaken ben ik niet zeker. Boven heb je niet veel keuze natuurlijk.
Succes nog en veel plezier want het is zalig om het zo 'officieel' te doen....al weet ik nog altijd niet waar dat kaderplaatje voor diende haha...[/quote]
bedankt voor deze informatie, zal mij helpen als ik deze zomer ook de cinglé zal doen
Succes nog en veel plezier want het is zalig om het zo 'officieel' te doen....al weet ik nog altijd niet waar dat kaderplaatje voor diende haha...[/quote]
bedankt voor deze informatie, zal mij helpen als ik deze zomer ook de cinglé zal doen