Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic Cosmic Carbon sl Premium of Fast Forward F6R?

xinram
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 feb 2006 16:58

xinram 25 apr 2009 17:10

deze morgen mijn nieuw wielset FFWD F6R met DT Swiss 240 naven eens getest met een ritje van 80 km in de Vlaamse Ardennen.
Eerste indruk: 'amaai dat bolt goed' .Niet te zot gedaan en enkele fietstoeristen gevolgd naar Vloesberg, daar tot de constatie gekomen dat achterwiel een licht krakend geluid maakte bij het 'en danseuse' rijden en kracht zettend op de pedalen. Afgestapt en de snelspanners wat minder strak gezet : probleem opgelost.
Bergsken op en af : alles verliep prima, strakke wielen,mooi geluid en great looks. Er was wel tamelijk wind en dit is even wennen,vooral bij zijwind ;maar daar ik enkele jaren terug een set Corima's met hoge velg heb gehad, was dit geen probleem.
Enkele 'mooie' kasseistroken gedaan in Huise, flanken van Nokereberg en Valkenberg en mijn tweede indruk was : amaai dat bolt nog beter !

Xinram

lyot
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 28 mar 2005 15:10

lyot 25 apr 2009 21:19

hoe bollen ze in vergelijking met de vroegere Corima's ?

xinram
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 feb 2006 16:58

xinram 26 apr 2009 20:59

vooreerst moet ik aanstippen dat de Corima's indertijd full carbon clinchers waren, en de FFWD een combinatie van carbon met alu velgrand.
Het aantal bar dat je in bandjes die op de Corima's lagen 'pompte 'was steeds beperkt tot 7.5, bij de FFWD kan je er ietske meer druk op zetten.
De naven van de Corima's waren niet zo spectaculair te noemen en velgen waren eerder ruw van oppervlak met enkele kleine oneffenheden in de carbon; ook moet je speciale remblokjes gebruiken .Achternaaf had het begeven na 8 jaar ( steeds in goede klimatologische omstandigheden gefietst)
De naven van de FFWD zijn de DT 240S naven , waarvan ik al veel lovende kritiek heb over gehoord en gelezen .
Het 'freewheelgeluid' was meer hoorbaar bij de Corima's dan de FFWD (maar dit is persoonlijk, veel rijders houden het liever stil als ze niet trappen!)
Al bij al vind ik het nog veel te vroeg om reeds diepgaande vergelijkingen te posten over deze wielsets, maar zal dit zeker doen na de ( hopelijk hete) zomer,

Mvg
xinram

xinram
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 feb 2006 16:58

xinram 06 jun 2009 20:42

Ben vorige week met het prachtig lentezonnetje enkele dagen naar De Haan geweest en mijn fietsje meegenomen om daar wat te fietsen. Zon was er inderdaad genoeg, maar ook een duivelse wind,dag jan!!
Heb de wielset nog eens grondig getest en ben er nog steeds wild van, enkel bij 5 à 6 beaufort valt dat wat tegen, doch dat zal wel met iedere fiets en/of wielset zo zijn durf ik te wedden .
Wat me wel is opgevallen is dat de achternaaf bij het freewheelen meer hoorbaar is dan in het begin. Navraag bij DT Swiss en enkele amerikaanse 'fietsgekken', leerde me dat het 'oneven' freewheelgeluid bij dit soort naaf (DT240) normaal is.
Heb ondertussen nieuwe bandjes opgelegd nml Michelin Prorace 3 (rode zijkant met donkergrijs loopvlak), heb er een 400 km mee gebold en deze voelen goed aan en ogen mooi met de rest van de fiets.
Zal nog eens een fotooke plaatsen

Tot
Mvg
Xinram

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 25 mei 2011 13:27

Bump:D

Is het gewicht van de ffwd f6r niet een beetje aan de hoge kant? Ze zijn namelijk 1899 gram per set. En de Mavic cosmic carbon SL wielen 1755 gram (wat op zich ook niet heel weinig is).

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 27 mei 2011 14:43

Niemand??

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 05 mar 2012 13:44

bump

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 05 mar 2012 15:02

@linkeballen: Wat wil je weten? Of iemand vindt dat 1900g zwaar is?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 05 mar 2012 17:11

ja precies! Ik snap dat een hogevelg aerodynamisch is, maar met een wielset van 600-1200 euro zit je al snel op de 1900g. Dit lijkt me niet ten goede te komen qua acceleratie enz.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 05 mar 2012 18:31

Het is maar waar je voor kiest, best een wielset voor bochtige parcours en eentje voor hoge snelheid/aero parcours. Waar wil je ze voor gebruiken?
Die 1900g is vrij veel, maar als je lichter wilt moet je al gauw naar duurder of carbon remrand of tubes of...
Uiteindelijk koop je ze omdat ze aero zijn en snel gaan. Die acceleraties win je in de meeste gevallen terug als de wielen een beetje aero zijn en stijf.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie