Pagina 4 van 4

eerste test

Geplaatst: 25 apr 2009 17:10
door xinram
deze morgen mijn nieuw wielset FFWD F6R met DT Swiss 240 naven eens getest met een ritje van 80 km in de Vlaamse Ardennen.
Eerste indruk: 'amaai dat bolt goed' .Niet te zot gedaan en enkele fietstoeristen gevolgd naar Vloesberg, daar tot de constatie gekomen dat achterwiel een licht krakend geluid maakte bij het 'en danseuse' rijden en kracht zettend op de pedalen. Afgestapt en de snelspanners wat minder strak gezet : probleem opgelost.
Bergsken op en af : alles verliep prima, strakke wielen,mooi geluid en great looks. Er was wel tamelijk wind en dit is even wennen,vooral bij zijwind ;maar daar ik enkele jaren terug een set Corima's met hoge velg heb gehad, was dit geen probleem.
Enkele 'mooie' kasseistroken gedaan in Huise, flanken van Nokereberg en Valkenberg en mijn tweede indruk was : amaai dat bolt nog beter !

Xinram

Geplaatst: 25 apr 2009 21:19
door lyot
hoe bollen ze in vergelijking met de vroegere Corima's ?

corima-FFWD

Geplaatst: 26 apr 2009 20:59
door xinram
vooreerst moet ik aanstippen dat de Corima's indertijd full carbon clinchers waren, en de FFWD een combinatie van carbon met alu velgrand.
Het aantal bar dat je in bandjes die op de Corima's lagen 'pompte 'was steeds beperkt tot 7.5, bij de FFWD kan je er ietske meer druk op zetten.
De naven van de Corima's waren niet zo spectaculair te noemen en velgen waren eerder ruw van oppervlak met enkele kleine oneffenheden in de carbon; ook moet je speciale remblokjes gebruiken .Achternaaf had het begeven na 8 jaar ( steeds in goede klimatologische omstandigheden gefietst)
De naven van de FFWD zijn de DT 240S naven , waarvan ik al veel lovende kritiek heb over gehoord en gelezen .
Het 'freewheelgeluid' was meer hoorbaar bij de Corima's dan de FFWD (maar dit is persoonlijk, veel rijders houden het liever stil als ze niet trappen!)
Al bij al vind ik het nog veel te vroeg om reeds diepgaande vergelijkingen te posten over deze wielsets, maar zal dit zeker doen na de ( hopelijk hete) zomer,

Mvg
xinram

FFWD F6R

Geplaatst: 06 jun 2009 20:42
door xinram
Ben vorige week met het prachtig lentezonnetje enkele dagen naar De Haan geweest en mijn fietsje meegenomen om daar wat te fietsen. Zon was er inderdaad genoeg, maar ook een duivelse wind,dag jan!!
Heb de wielset nog eens grondig getest en ben er nog steeds wild van, enkel bij 5 à 6 beaufort valt dat wat tegen, doch dat zal wel met iedere fiets en/of wielset zo zijn durf ik te wedden .
Wat me wel is opgevallen is dat de achternaaf bij het freewheelen meer hoorbaar is dan in het begin. Navraag bij DT Swiss en enkele amerikaanse 'fietsgekken', leerde me dat het 'oneven' freewheelgeluid bij dit soort naaf (DT240) normaal is.
Heb ondertussen nieuwe bandjes opgelegd nml Michelin Prorace 3 (rode zijkant met donkergrijs loopvlak), heb er een 400 km mee gebold en deze voelen goed aan en ogen mooi met de rest van de fiets.
Zal nog eens een fotooke plaatsen

Tot
Mvg
Xinram

Geplaatst: 25 mei 2011 13:27
door linkeballen
Bump:D

Is het gewicht van de ffwd f6r niet een beetje aan de hoge kant? Ze zijn namelijk 1899 gram per set. En de Mavic cosmic carbon SL wielen 1755 gram (wat op zich ook niet heel weinig is).

Geplaatst: 27 mei 2011 14:43
door linkeballen
Niemand??

Re: Mavic Cosmic Carbon sl Premium of Fast Forward F6R?

Geplaatst: 05 mar 2012 13:44
door linkeballen
bump

Re: Mavic Cosmic Carbon sl Premium of Fast Forward F6R?

Geplaatst: 05 mar 2012 15:02
door de zwarten
@linkeballen: Wat wil je weten? Of iemand vindt dat 1900g zwaar is?

Re: Mavic Cosmic Carbon sl Premium of Fast Forward F6R?

Geplaatst: 05 mar 2012 17:11
door linkeballen
ja precies! Ik snap dat een hogevelg aerodynamisch is, maar met een wielset van 600-1200 euro zit je al snel op de 1900g. Dit lijkt me niet ten goede te komen qua acceleratie enz.

Re: Mavic Cosmic Carbon sl Premium of Fast Forward F6R?

Geplaatst: 05 mar 2012 18:31
door de zwarten
Het is maar waar je voor kiest, best een wielset voor bochtige parcours en eentje voor hoge snelheid/aero parcours. Waar wil je ze voor gebruiken?
Die 1900g is vrij veel, maar als je lichter wilt moet je al gauw naar duurder of carbon remrand of tubes of...
Uiteindelijk koop je ze omdat ze aero zijn en snel gaan. Die acceleraties win je in de meeste gevallen terug als de wielen een beetje aero zijn en stijf.