Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

sneller klimmen

corniel
Forum-lid HC

corniel 14 jul 2008 18:25

Moustache schreef:Ik zie het misschien verkeerd, maar volgens mij zeg ik toch echt niet dat je kan verzuren in D1of D2.
Ik heb ook nergens beweerd dat jij dat zei. Het was onze dwangarbeider die dat beweeerde.
Ik beweer juist het tegendeel (althans dat probeer ik).
We zitten hier dus een discussie om niets te voeren.
En het enige wat ik deed was zeggen dat je argumentatie niet deugde (en dat ik voor dat jij dat deed al aangaf dat de bewering van dwangarbeider niet juist was. Maar het is idd allemaal wel offtopic, en daarom wellicht ook wat zinloos.

Dus laten we het weer over het klimmen hebben: onze topic-starter is - als je graag klimt - gewoon een bofkont: hij kan klimmen tot ie een ons weegt. ;) (Of ietsjes meer dan)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 15 jul 2008 14:56

Ik blijf toch ook vasthouden aan een vrij hoge cadans en niet zozeer omdat een hoop toppers het doen maar omdat je minderverzuurd en dus uiteindelijk daardoor langer en harder kunt of de volgende dag harder.

Op het vlakke zit ik tussen de 100-110 op een flinke klim 85-90. Je hebt daardoor altijd nog wat over voor een sprintje omdat je niet zo heel erg verzuurd raakt.

Om het efficient te kunnen moet je het wel lang doen ik doe het al sinds mijn 24ste nu zes jaar elk jaar 2-3 rpm meer en nu zit ik voor mijn gevoel perfect voor mijn lichaam

Wellicht werkt dit niet voor iedereen, zoals hier al beschreven ben ik er ook van overtuigd dat ieder lichaam zijn eigen beste methode heeft.

Qua training intervallen, veel afwisselen staan zitten, (de duinen tussen Hvh en zandvoort zijn hier perfect voor als je daar in de buurt woont) Ik verplicht me dan met drie verzetten te rijden naar beneden vaak net iets te licht naar boven iets te zwaar continu andere belastingingen, maar ook hier zullen wellicht een hoop mesnen zich niet prettig bij voelen

ultimate
Forum-lid

ultimate 16 jul 2008 15:58

Voor zover ik nu begrijp gaat het dus voornamelijk om vermogen per kilo; oftewel het gevecht tegen de zwaartekracht. Maar als je er op zo'n manier naar kijkt mag je toch ook bijna verwachten dat de mannen die echt hard kunnen rijden op het vlakke (bijv. de echte tijdrijders in de tour) ook lang mee kunnen in de bergen? Die paar kilo lichaamsgewicht kan dan toch ook het verschil niet maken zou je zeggen?

rezne
Forum-lid

rezne 16 jul 2008 17:06

Het verschil in lichaamsgewicht tussen een Cancellara en een Ricco is toch iets meer dan een paar kilo ;).
Zelf ben ik ook geen vedergewicht met 73/74 kilo, maar ik kom aardig omhoog. Vermogen is uiteraard erg bepalend. Hoe dat op het vlakke gaat, zal ik vanavond merken.. :D

edit: ik kan nog een paar kilo lichter (een kilo of 2). Maar het klimmen is voor dit jaar wel weer voorbij geloof ik.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

moustache
Forum-lid

moustache 16 jul 2008 17:12

[quote="Ultimate"]Voor zover ik nu begrijp gaat het dus voornamelijk om vermogen per kilo; oftewel het gevecht tegen de zwaartekracht. Maar als je er op zo'n manier naar kijkt mag je toch ook bijna verwachten dat de mannen die echt hard kunnen rijden op het vlakke (bijv. de echte tijdrijders in de tour) ook lang mee kunnen in de bergen? Die paar kilo lichaamsgewicht kan dan toch ook het verschil niet maken zou je zeggen?
[/quote]

Het enige voorbeeld voor dit in de afgelopen tig jaar vind ik Miguel Indurain, 1.86 m en 76 kg. meen ik.

ps: ik ben zelf 1.92 en 81 kg. en heb de Alpe in 58 min. gedaan in juni. Ik kan aardig mee bergop, maar een klimmer zal ik nooit worden. (helaas, is namelijk het mooiste vak wat er is)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 18 jul 2008 14:51

Het gaat om vermogen per KG en als je 120 kilo bent en je kan continu 900watt trappen ben je echt als eerste boven.

Tuurlijk kan een Cancellara verschrikkelijk hard omhoog maar wil ie dat wel??
zo zwaar is ie ook niet. Het is ook nog eens de techniek.

Zelfde met een auto een lotus elise van 600kg en 115pk is binnen 6 s naar de honderd en loopt "maar" 210 een opel astra met 115pk is in 10s bij 100 maar loopt toch nog 200. Bij hogere snelheid gaat luchtweerstand een grotere rol spelen en dus gewicht minder. Ga maar met vier personen in je auto volgas dan loopt ie hooguit 1/2km zachter niet veel meer, Sommige auto's vooral de lichtere zelfs een paar kilometer harder.

pim3
Forum-lid

pim3 19 jul 2008 00:03

[quote="wasbeer2006"]Het gaat om vermogen per KG en als je 120 kilo bent en je kan continu 900watt trappen ben je echt als eerste boven. [/quote]

Niet echt realistisch, maar goed. Ik denk niet dat vermogen per Kg rechtevenredig is met je klimcapaciteiten. De kilo's tellen zwaarder dan die paar W/Kg extra je aan voordeel opleveren.

[quote="wasbeer2006"]Tuurlijk kan een Cancellara verschrikkelijk hard omhoog maar wil ie dat wel??
zo zwaar is ie ook niet. Het is ook nog eens de techniek. [/quote]

Cancellara heeft zijn bouw simpelweg niet mee zitten. Natuurlijk wil ook Cancellara hard omhoog, hij kán dit ook wel, maar een klimmer is hij niet. Je hebt mensen die hard omhoog rijden, en mensen die klimmen.

[quote="wasbeer2006"]Zelfde met een auto een lotus elise van 600kg en 115pk is binnen 6 s naar de honderd en loopt "maar" 210 een opel astra met 115pk is in 10s bij 100 maar loopt toch nog 200. Bij hogere snelheid gaat luchtweerstand een grotere rol spelen en dus gewicht minder. Ga maar met vier personen in je auto volgas dan loopt ie hooguit 1/2km zachter niet veel meer, Sommige auto's vooral de lichtere zelfs een paar kilometer harder. [/quote]

De vergelijking die je maakt is niet helemaal op zijn plaats. Jij hebt het hier over versnelling, oftewel acceleratie. Dit heeft nauwelijks of niets te maken met bergop rijden, tenzij we het hebben over een demarrage. Luchtweerstand gaat een grotere rol spelen zeg jij, klopt als 'n bus. Maar gaat gewicht (of eigenlijk massa -> zwaartekracht) daardoor een minder grote rol spelen? Ik dacht van niet, aangezien de massa toch gelijk blijft, hoe hard je ook rijdt.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 19 jul 2008 00:19

[quote="P I M"]
De vergelijking die je maakt is niet helemaal op zijn plaats. Jij hebt het hier over versnelling, oftewel acceleratie. Dit heeft nauwelijks of niets te maken met bergop rijden,
[/quote]

Zowel klimmen als acceleren heeft alles met vermogen per kg te maken natuurlijk ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

pim3
Forum-lid

pim3 19 jul 2008 00:31

[quote="Scepticus"][quote="P I M"]
De vergelijking die je maakt is niet helemaal op zijn plaats. Jij hebt het hier over versnelling, oftewel acceleratie. Dit heeft nauwelijks of niets te maken met bergop rijden,
[/quote]

Zowel klimmen als acceleren heeft alles met vermogen per kg te maken natuurlijk ;)[/quote]

Kan zijn, maar Wasbeer zegt dat dit hetzelfde is. En hetzelfde is het toch niet helemaal.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Plaats reactie