Fast Forward
De citec wielen zijn ook in tubeversie met aluminium remvelgen. check site www.citec.de onder kopje citec 6000cx schlauchreifen of citaat hieronder:
(Die Schlauchreifenausführung ist mit speziellen Aluminiumbrems-flächen ausgestattet, welche formflüssig mit der Carbonfelge verbunden sind. Damit ergeben sich deutlich bessere Brems-eigenschaften als bei Vollcarbonfelgen und die empfindlichen Carbonfasern sind vor Abrieb geschützt.)
Maar goed genoeg over mijn droom wielen, die planets zien er ook zeker strak uit! Een andere mogelijkheden zijn natuurlijk mavic carbone sl of de kuipertrading wielen!
(Die Schlauchreifenausführung ist mit speziellen Aluminiumbrems-flächen ausgestattet, welche formflüssig mit der Carbonfelge verbunden sind. Damit ergeben sich deutlich bessere Brems-eigenschaften als bei Vollcarbonfelgen und die empfindlichen Carbonfasern sind vor Abrieb geschützt.)
Maar goed genoeg over mijn droom wielen, die planets zien er ook zeker strak uit! Een andere mogelijkheden zijn natuurlijk mavic carbone sl of de kuipertrading wielen!
@mister_arby: Hij rijdt nogal eens een tijdrit in Tjechië. Daar zijn wat meer hoogtemeters. Maar hij was met een nieuwe bike bezig. Ik gok dat er dan toch een disk komt.
@DeSlok: Kan je me uitleggen waarom je wielen die zwaarder zijn dan een HED H3 aanprijst als licht, terwijl je eerstgenoemde zwaar vindt?
Die Kuipertrading wielen zijn zeker niet slecht, maar de clinchers zijn denk ik minder snel in TT-omstandigheden dan PlanetX, Citec 6000cx, Hed H3 (deep), of Mavic IO. (Wat niet wegneemt dat ik ze waarschijnlijk ga kopen als trainingswielen voor onder mijn tt-bike).
@DeSlok: Kan je me uitleggen waarom je wielen die zwaarder zijn dan een HED H3 aanprijst als licht, terwijl je eerstgenoemde zwaar vindt?
Die Kuipertrading wielen zijn zeker niet slecht, maar de clinchers zijn denk ik minder snel in TT-omstandigheden dan PlanetX, Citec 6000cx, Hed H3 (deep), of Mavic IO. (Wat niet wegneemt dat ik ze waarschijnlijk ga kopen als trainingswielen voor onder mijn tt-bike).
dat doe ik niet:P de 90mm hoge velg zal alleen in tube versie geleverd worden dus kunnen het geen clinchers zijn, maar zoals ik je al probeerde uit te leggen worden alle wielen dus ook de tubular versies bij citec met alu rem strips geleverd en die zie je zitten, waardoor het clinchers lijken maar eigenlijk tubelars zijn. snap je hem nu;)
-
- Forum-lid
- Berichten: 945
- Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24
Om het topic nog een kleine wending te geven..
Ik geloof best dat er veel aerodynamische verschillen kan zitten tussen verschillende voorwielen (naast de prijs, stijfheidwaardes natuurlijk).
Maar tussen de achterwielen kan toch niet zoveel aerodynamisch verschil zitten toch? Alleen qua dikte verschillen ze nog wel eens, maar verder niet volgens mij (behalve zipp heeft dimples). Dan blijven alleen prijs en stijfheidwaardes over, maar merk je stijfheidsverschil met full carbon diskwielen?
Ik geloof best dat er veel aerodynamische verschillen kan zitten tussen verschillende voorwielen (naast de prijs, stijfheidwaardes natuurlijk).
Maar tussen de achterwielen kan toch niet zoveel aerodynamisch verschil zitten toch? Alleen qua dikte verschillen ze nog wel eens, maar verder niet volgens mij (behalve zipp heeft dimples). Dan blijven alleen prijs en stijfheidwaardes over, maar merk je stijfheidsverschil met full carbon diskwielen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 jul 2009 00:08
@ corniel, ben jij dat op je avatar? Zo ja heb je dat voorwiel geleent ofzo?:P
Redbull Pro Team 4000, Dura-Ace, Reynolds, PRO, Selle Italia
mister_arby schreef:Om het topic nog een kleine wending te geven..
Ik geloof best dat er veel aerodynamische verschillen kan zitten tussen verschillende voorwielen (naast de prijs, stijfheidwaardes natuurlijk).
Maar tussen de achterwielen kan toch niet zoveel aerodynamisch verschil zitten toch? Alleen qua dikte verschillen ze nog wel eens, maar verder niet volgens mij (behalve zipp heeft dimples). Dan blijven alleen prijs en stijfheidwaardes over, maar merk je stijfheidsverschil met full carbon diskwielen?
interessante vraag. er zijn wel verschillende soorten schijven (hele platte, beetje bol, heel bol) en HED heeft zelfs een soort van spaakwiel met een overtrek (zie
http://www.hedcycling.com/wheels/jet_disc_clincher.asp), maar welke de meest aerodynamische is... is geen duidelijke tabel van, wel een paar losse waardes. en dit is wel geinig:
http://www.hedcycling.com/aerodynamics_ ... efault.asp
-
- Forum-lid
- Berichten: 945
- Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24
Het is toch jammer dat er geen onafhankelijke testen zijn waarin verschillen worden aangetoond.
Zijn er mensen die ervaringen hebben met verschillende disc wielen?
@ MartijnBlaas,
Dat is inderdaad Corniel (kijk in het actie foto topic, staat hij vaker ) en z'n eigen wiel.
Zijn er mensen die ervaringen hebben met verschillende disc wielen?
@ MartijnBlaas,
Dat is inderdaad Corniel (kijk in het actie foto topic, staat hij vaker ) en z'n eigen wiel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 945
- Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24
Ben momenteel erg aan het oriënteren voor setje aerowielen.
Wat denken jullie wat aerodynamischer is een spaakwiel zoals h3 of pro 4rays of een 80mm wiel?
Ben momenteel wel gechameerd van de pro 4rays. Heeft iemand hier ergens een test van liggen?
Wat denken jullie wat aerodynamischer is een spaakwiel zoals h3 of pro 4rays of een 80mm wiel?
Ben momenteel wel gechameerd van de pro 4rays. Heeft iemand hier ergens een test van liggen?
@mister_arby
Volgens mij nog steeds de meest betrouwbare test.
De conclusie is dat het volgens mij niet heel veel uitmaakt. Ik denk dat die Pro's als 'nadeel' hebben dat ze relatief lage velgen hebben ten opzichte van de HED's en Xentis Marks.
Volgens mij is de keuze tussen hoge velg en 3/4/5 spaaks vooral een persoonlijke voorkeur. Verschil in snelheid is heel klein.
Volgens mij nog steeds de meest betrouwbare test.
De conclusie is dat het volgens mij niet heel veel uitmaakt. Ik denk dat die Pro's als 'nadeel' hebben dat ze relatief lage velgen hebben ten opzichte van de HED's en Xentis Marks.
Volgens mij is de keuze tussen hoge velg en 3/4/5 spaaks vooral een persoonlijke voorkeur. Verschil in snelheid is heel klein.
-
- Forum-lid
- Berichten: 945
- Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24
De test kon ik, toch bedankt voor de link Maar het pro wiel staat er niet in.. Juist door de lage velg was ik wel benieuwd hoe aerodynamisch hij was. Omdat hij dan in mijn ogen ook iets minder windgevoelig is, wat mij wel geschikt lijkt voor triathlon.
Ik heb dit hele jaar gereden met het pro4rays voorwiel en een pro disc achterwiel. Ik had zelfs met deze set vaak nog moeite om controle te houden bij windkracht 3/4 met mijn 73 kilo. Daarom ga ik volgend jaar weer rijden met een zipp 404 voorwiel en mijn pro disc achter. De pro4rays houd ik voor prologen aangezien deze dan wel super snel zijn. Aerodinamisch maar ook veel stijver dan een 3 spaaks wiel. Daarom extreem geschikt voor prologen aangezien je door de bochten vliegt. Ik heb ooit ook nog trouwens met een hed 3 voorwiel gereden en ik kan je vertellen dat ik veel blijer was met mijn pro4rays. Natuurlijk is dat puur op gevoel kwa aerodinamica, maar ze reden vooral veel strakker door de bochten en had ik het gevoel dat ze kwa aerodinamica niet voor elkaar onder doen.
How faster your spin, how faster you go
Ik dacht ik slecht stuurde, maar als je met 3/4 Bfr dergelijke wielen niet meer kan controleren moet je toch echt iets aan je stuurmanskunsten doen.
@mister_arby: volgens mij is het ook een beetje waar je tegenaan loopt. Kan je een hoge velg voor een mooi bedrag op de kop tikken, moet je dat doen. Vind je juist een 3, 4, of vijfspaaks voor 'weinig', doe dat. Heb je budget genoeg, of zijn ze kwa prijs vergelijkbaar: kies waar je je het beste bij voelt. Het maakt niet veel verschil.
@mister_arby: volgens mij is het ook een beetje waar je tegenaan loopt. Kan je een hoge velg voor een mooi bedrag op de kop tikken, moet je dat doen. Vind je juist een 3, 4, of vijfspaaks voor 'weinig', doe dat. Heb je budget genoeg, of zijn ze kwa prijs vergelijkbaar: kies waar je je het beste bij voelt. Het maakt niet veel verschil.