[quote="Ruud<"]tuurlijk niet joh (onderbouw je stelling), soms vraag ik mij af of de wielrennerij nog ergens op niveau holbewoners zit...
wat dat betreft is triathlon op vele vlakken verder ontwikkeld... nogmaals, bij lage intensiteit train je alleen je lichaam dat het makkelijk kan overschakelen op vetverbranding..., je vetverbranding wordt daardoor echt niet hoger...
Vergelijk het met een auto, hoe hoger je snelheid, hoe hoger je verbruik of beter vergelijk je lichaam met een kampvuur, zijn de takjes koolhydraten, en de boomstam vet. Hoe meer takjes en hoe hoger dat vuur, hoe sneller de boomstam ook opbrandt...
Uit diverse onderzoeken is inmiddels aangetoond dat alleen cardiotraining (lees de zogenaamde D1 training...) zelfs zorgt dat je in vetmassa kan aankomen. Doordat de zogeheten naverbranding van het lichaam/spieren in rust veel lager is, namelijk een uurtje of 8 maximaal. Maar door de inspanning icm vaak te licht eten vooraf vraagt het lichaam nog wel om eten. En dat gaat aanzetten.
Wil de auteur dus echt wat kilootjes kwijt, ga dan krachttraining doen. Niet de bodybuilders variant, maar gewoon eenmaal/tweemaal per week maximaal 45/60 minuten oefeningen van de variant 2x 12-15 herhalingen waarbij het gewicht nog net gecontroleerd verplaatst kan worden. Naverbranding door krachttraining van het lichaam ligt op 48 uur = sneller kilootjes verliezen. Helemaal icm iets minder en minder vet eten dan je eerst deed. En ook dat niet langer dan 10 dagen doen (daarna weer lichte opbouw van de calorien), want wordt je spiermassa aangetast.
Na 2 weken kan je weer minderen en weer 10 dagen volhouden.
Zo zal je prima rustig afvallen zonder honger en blijvend resultaat.
Veel plezier in de gym de komende 2 maanden (tis 's avonds toch nog te donker om te fietsen
) ![/quote]
Ben dan wel benieuwd naar die onderzoeken. En dan bedoel ik niet de men health! Afterburn is inmiddels ook al weer onderuit gehaald in de fitness wereld.
Ik ben het wel met je eens dat krachttraining zeker kan bijdragen aan het afvallen. Dat was bij mij ook het geval. Ik ben van 130 kg terug gegaan naar 100 kg (1,96). En dat kwam pas echt opgang met krachttraining. Nadeel is wel dat ik op de 100 ben blijven hangen door de toename aan spiermassa.