Speedplay of Time?
Ben deze middag om pedalen geweest en heb uiteindelijk voor SPD-SL gekozen (dus geen Time of Speedplay). De Ultegra versie (R6620) voor m'n zomerfiets en de 105 versie (R540) voor m'n winter-vakantiefiets (had ook nog schoenen nodig en kon de R540 er voor 1 euro bijkopen vandaar).
Vandaag 't eerste ritje gemaakt met de Time pedalen die ik van forumlid Roger overgenomen heb. Het is altijd moeilijk niet meteen lyrisch te zijn over nieuw materiaal en bovendien is 65 km wat vroeg om al een definitief oordeel klaar te hebben maar de eerste indrukken zijn goed. Nu moet je niet denken dat ik meteen 4 km/uur harder ging zoals Drummie met z'n Zipp's want het gaat echt om kleine verschillen. Toch kunnen ook kleine verschillen erg prettig zijn. Qua snelheid heb ik overigens geen verschil gemerkt, ook al ging het lekker
Het in- en uitklikken gaat ietsjes soepeler dan bij de SPD-SL's, waarmee je echt een harde klik krijgt. Het lopen op de pedalen is een fractie makkelijker dan bij de Shimano's maar dit verschil is miniem.
Tijdens het rijden voelt de 15 graden speling heerlijk aan. Je merkt dit met name tijdens het uit het zadel komen. Ander groot voordeel (misschien wel het grootste) is dat je helemaal geen verticale speling hebt, wat je bij Shimano wél hebt (zeker als de plaatjes slijten). Dit komt ook weer het best tot uiting tijdens het staan.
Al met al ben ik voorlopig tevreden en blijven de pedalen de komende tijd zitten. Na een 1000 km zal ik nog eens een update posten als daar behoefte aan is.
Het in- en uitklikken gaat ietsjes soepeler dan bij de SPD-SL's, waarmee je echt een harde klik krijgt. Het lopen op de pedalen is een fractie makkelijker dan bij de Shimano's maar dit verschil is miniem.
Tijdens het rijden voelt de 15 graden speling heerlijk aan. Je merkt dit met name tijdens het uit het zadel komen. Ander groot voordeel (misschien wel het grootste) is dat je helemaal geen verticale speling hebt, wat je bij Shimano wél hebt (zeker als de plaatjes slijten). Dit komt ook weer het best tot uiting tijdens het staan.
Al met al ben ik voorlopig tevreden en blijven de pedalen de komende tijd zitten. Na een 1000 km zal ik nog eens een update posten als daar behoefte aan is.
danoontje schreef:'Welke olie/wat voor vet moet er eens per 3mnd in de pedalen worden gegoten?'
Iemand hier nog ideeen over? betreft Speedplay pedalen
Thanx
Ik heb een vetspuit van pedros met syngrease gekocht, gaat ook prima
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!
Vond de pedalen goed bevallen maar kreeg een irritatie aan de rechter knie. Zou ook goed kunnen liggen aan zadelhoogte, want die moet je eigenlijk iets aanpassen en dat heb ik niet gedaan.
Dus nu weer terug naar SPD-SL; een systeem waar ook weinig mis mee is, zeker als je af en toe eens nieuwe plaatjes monteert...
Dus nu weer terug naar SPD-SL; een systeem waar ook weinig mis mee is, zeker als je af en toe eens nieuwe plaatjes monteert...