Shimano brakes 2009
-
- Forum-lid
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 26 apr 2006 21:16
Toch wel, je kunt overal een knopje op je stuur maken (klinkt makkelijker dan het is waarschijnlijk) en je kunt schakelen. Nu zit je met die draden, waardoor je maar vanaf één plek kunt schakelen. Doordat de elektronische groep grotendeels draadloos word (alleen bij de batterij niet geloof ik) kun je meerdere plekken schakelen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De groepen worden niet draadloos, dat zou veel te storingsgevoelig zijn. Het is een eitje om met een zender een hele frequentie band weg te drukken en dan zou niemand meer kunnen schakelen.
Maar omdat je niet meer aan een kabel hoeft te trekken maar gewoon door middel van een stroompulsje (simpel gezegd) schakelt kun je gewoon meer sensoren toevoegen zodat je op meer punten kunt schakelen. Als Shimano en Campa niet met die slimmigheid komt dan maken we het toch gewoon zelf? De expertise is er wel voor.
Maar omdat je niet meer aan een kabel hoeft te trekken maar gewoon door middel van een stroompulsje (simpel gezegd) schakelt kun je gewoon meer sensoren toevoegen zodat je op meer punten kunt schakelen. Als Shimano en Campa niet met die slimmigheid komt dan maken we het toch gewoon zelf? De expertise is er wel voor.
Abacus schreef:Ghisallo schreef: de profs rijden er toch niet voor niets op.
Profs rijden op wat de sponsor bepaalt, niet wat ze zelf zouden kiezen. Het feit dat profs er mee rijden zegt mij in dit verband helemaal niets.
Als de het materiaal niet deugt zullen ze er toch echt snel vanaf stappen of andere stickers op plakken. Volgens mij kun je je als prof ploeg niet verantwoorden naar de hoofdsponsor door te zeggen, tja als we betere banden hadden gehad dan hadden we ons wel meer in de kijker gereden. Een prof kan misschien niet elf kiezen, maar z rijden ook niet op alles wat maar door de sponsor aangedragen wordt.
Loeki Pro
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ghisallo schreef:ik heb het gezien en gehoord (mocht in de skil-shimano bus kijken) en het klonk ook geruidlooser en met een batterij kun je 1 jaar doen gewoon een kwestie van op tijd wisselen.
de profs rijden er toch niet voor niets op.
Dat geloof je toch zelf niet van die batterij? Als je er een heel jaar mee kan doen zonder op te laden is de batterij veel te groot en hadden ze een kleinere en lichtere moeten monteren. Maar goed iedere keer een actuator aansturen kost wel wat energie, dus daar is wel wat accu voor nodig. Ik denk eerder dat ze bedoelen dat de accu's zeker een jaar mee gaan, maar dat lijkt me wel erg kort. Een beetje Li-ion batterij kan je wel een paar honderd keer opladen voordat je de helft van de capaciteit kwijt bent. Je moet je fiets echter niet in de zon laten staan met een opgeladen accu, want dan gaat ie eerder stuk ;)
Amclassic-fan schreef:Ghisallo schreef:ik heb het gezien en gehoord (mocht in de skil-shimano bus kijken) en het klonk ook geruidlooser en met een batterij kun je 1 jaar doen gewoon een kwestie van op tijd wisselen.
de profs rijden er toch niet voor niets op.
Dat geloof je toch zelf niet van die batterij? Als je er een heel jaar mee kan doen zonder op te laden is de batterij veel te groot en hadden ze een kleinere en lichtere moeten monteren. Maar goed iedere keer een actuator aansturen kost wel wat energie, dus daar is wel wat accu voor nodig. Ik denk eerder dat ze bedoelen dat de accu's zeker een jaar mee gaan, maar dat lijkt me wel erg kort. Een beetje Li-ion batterij kan je wel een paar honderd keer opladen voordat je de helft van de capaciteit kwijt bent. Je moet je fiets echter niet in de zon laten staan met een opgeladen accu, want dan gaat ie eerder stuk ;)
Ik denk wel dat die batterij lang mee gaat, alleen een jaar is idd overdreven. Gezien de impulzen die de batterij moet geven zal dat niet veel van een batterij elke keer vergen. Dus afhankelijk of je iemand ben die veel schakeld of juist niet zal de batterij wel aardig lang meegaan ( Denk vooral aan toerfietsers als het op de markt komt)
Daarnaast ander puntje, hoe zit het met valpartijen, en de batterij/accu beschadigd raakt en niet meer volledig/goed functioneerd? reserve batterij of wat?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je moet gewoon iets heen en weer bewegen, 't ding is feitelijk gewoon een electromotor. Die dingen verbruiken veel energie, dat is geen led-lampje wat je weken kan laten branden. Ik ga ervan uit dat alleen het schakelen energie kost, maar het zou ook wel eens zo kunnen zijn dat het vasthouden van een versnelling ook energie kost, doordat het netzo werkt als bijvoorbeeld microstepping van een stappenmotor. Maar goed als de 1e modellen leverbaar worden weten we het snel genoeg.
Nu zit de accu onder de bidonhouder, daar kan dus al weinig mee geboren. Je gaat geen reserve accu meenemen. 2 18650 cellen extra wegen weer 100 gram extra. Daarvoor staan de reserve fietsen op het dak.
Nu zit de accu onder de bidonhouder, daar kan dus al weinig mee geboren. Je gaat geen reserve accu meenemen. 2 18650 cellen extra wegen weer 100 gram extra. Daarvoor staan de reserve fietsen op het dak.
Precies, in de huidige fietsen kan ook en shifter de geest geven. Voor profs met volgauto's ook niet echt een probleem, voor toeristen die 53x11 staan en die net de Redoute op willen rijden in een toertocht een iets groter probleem
Overigens zit er wel een grens aan waar profs (gesponsord) op rijden. De Roval cranks en de Specialized vorken zijn mooie voorbeelden (toevallig allebei van QSI). Ook herrineren we ons nog wel de Cristallo frames bij Rabobank. Als het echt brol is dan kiezen ze gewoon iets anders, of de sponsor het nu leuk vindt of niet.
Overigens zit er wel een grens aan waar profs (gesponsord) op rijden. De Roval cranks en de Specialized vorken zijn mooie voorbeelden (toevallig allebei van QSI). Ook herrineren we ons nog wel de Cristallo frames bij Rabobank. Als het echt brol is dan kiezen ze gewoon iets anders, of de sponsor het nu leuk vindt of niet.
Amclassic-fan schreef:Ghisallo schreef:ik heb het gezien en gehoord (mocht in de skil-shimano bus kijken) en het klonk ook geruidlooser en met een batterij kun je 1 jaar doen gewoon een kwestie van op tijd wisselen.
de profs rijden er toch niet voor niets op.
Dat geloof je toch zelf niet van die batterij? Als je er een heel jaar mee kan doen zonder op te laden is de batterij veel te groot en hadden ze een kleinere en lichtere moeten monteren. Maar goed iedere keer een actuator aansturen kost wel wat energie, dus daar is wel wat accu voor nodig. Ik denk eerder dat ze bedoelen dat de accu's zeker een jaar mee gaan, maar dat lijkt me wel erg kort. Een beetje Li-ion batterij kan je wel een paar honderd keer opladen voordat je de helft van de capaciteit kwijt bent. Je moet je fiets echter niet in de zon laten staan met een opgeladen accu, want dan gaat ie eerder stuk ;)
haha okee had het zeker verkeerd begrepen maar dan gaat die accu een jaar in ieder geval een jaar mee;)
Idd een lekkere grote dynamo op je achterwiel laten drukken...en maar trappen