[quote="Berggeit"][quote="DaLegend"]Gebruiken jullie de 705 als volwaardige fietscomputer of heb je hiernaast ook nog bv. je Polar vandoen ?[/quote]
Ik heb hem afgelopen zaterdag voor het eerst gebruikt. Heb het rondje Veenendaal-Veenendaal gereden. Totaal 148 km. Ik heb de 705 als volwaardige fietscomputer gebruikt. Kan niet anders zeggen dat het uitstekend bevallen is. Voorheen reed ik met een Polar CS600 (ook geen straf), dus dan ligt de lat hoog. Maar voor de 705 niet te hoog.
Het mooie is dat je in 1 scherm 8 soorten informatie kunt tonen (minder kan ook). Je hebt dan al je data in 1 oogopslag bij elkaar. Ik had de volgende velden ingesteld: snelheid, hartslag, cadans, gemiddelde snelheid, gereden afstand, actuele stijging/daling, calorien en de huidige tijd. Als je wilt kun je uiteraard ook andere waarden tonen.
Ik heb ook geen last gehad van de hartslagbanden van andere renners. Ook geen last van de snelheid- en cadanssensoren van andere renners. Volgens mij werken de Garmin sensoren net als de Polar CS600 (WIND technology) ook op 2.4GHz. Maar dit weet ik niet zeker.
De knoppies werken prettiger dan bijvoorbeeld die van de CS600. Met handschoenen lukt het me niet altijd in 1 keer goed te drukken op de CS600. Op de 705 gaat dit beter. Komt ook omdat het een groter apparaat ie en dus grotere knoppen heeft.
De snelheid- en cadanssensor zit in 1 apparaat. Scheelt wellicht weer wat extra grammetjes.
Wat ik mis op de 705 is de temperatuur. Dit zit wel op de CS600.
Kortom: een fantastisch apparaat!![/quote]
Als ik dit zo hoor ben ik bang dat ik ook zo'n ding moet aanschaffen.
Ben momenteel ook in het bezit van een CS600 en ben erg tevreden over de stabiliteit van deze computer.
Echter wil ik graag GPS functionaliteit, is erg prettig en zeker op de mtb.
Tevens is het leuk om de route van toertochten te rijden zoals bv de AGR op een andere dag als het niet druk is.
Als de ontvangst van de hartsalgsensor en cadanssensor goed is trekt me dat alweer wat meer over de streep.
Heb nog wel m'n bedenkingen bij de afleesbaarheid van het scherm in vol zonlicht en de capaciteit van de ingebouwde accu.
iemand al de Garmin edge 705??
[quote="Berggeit"][quote="Niklas2"]Ik ben mn geinteresseerd in hoe lang de accu van de 705 in de praktijk meegaat. Eerdere ervaring van een fietsmaat met de Edge 305 was dat met zowel HR als Cadence meting aan, de accu aanzienlijk minder lang meeging dan de beloofde 12 uur.[/quote]
Zaterdag 148 km gefietst (Veenendaal - Veenendaal).
Met verzamelen, rijden, wachten, rijden, wachten, 112 bellen voor gevallen rijder (tegen paaltje gereden, bleef minuut stil liggen, volgens het ambulancepersoneel was het hersenschudding), rijden, wachten, nakletsen, etc., heeft de 705 ongeveer 8,5 uur aangestaand. De batterij-indicator staat nu nog op 4/10 vol. Als je dat doorrekend kom je op ongeveer 14 uur uit.
Als ik echt continu 8,5 uur had gereden was de batterij wel wat leger denk ik. De beste strategie is denk ik om hem na gebruik gewoon meteen op te laden.[/quote]
Ik toonde het toestelletje vorige week aan een collega die tot voor kort in een bedrijf voor radiodetectiemateriaal werkte. Hij was verbaasd van de lange autonomie van de Garmin, omdat het constant contact houden met satellieten en de display toch wel wat verbruik vergen. Daartegenover staat dat auto-GPS'en permanent aan de stroom liggen hé.
Zaterdag 148 km gefietst (Veenendaal - Veenendaal).
Met verzamelen, rijden, wachten, rijden, wachten, 112 bellen voor gevallen rijder (tegen paaltje gereden, bleef minuut stil liggen, volgens het ambulancepersoneel was het hersenschudding), rijden, wachten, nakletsen, etc., heeft de 705 ongeveer 8,5 uur aangestaand. De batterij-indicator staat nu nog op 4/10 vol. Als je dat doorrekend kom je op ongeveer 14 uur uit.
Als ik echt continu 8,5 uur had gereden was de batterij wel wat leger denk ik. De beste strategie is denk ik om hem na gebruik gewoon meteen op te laden.[/quote]
Ik toonde het toestelletje vorige week aan een collega die tot voor kort in een bedrijf voor radiodetectiemateriaal werkte. Hij was verbaasd van de lange autonomie van de Garmin, omdat het constant contact houden met satellieten en de display toch wel wat verbruik vergen. Daartegenover staat dat auto-GPS'en permanent aan de stroom liggen hé.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Nu wil ik je collega niet te hard tegenspreken, maar dat 'constant contact houden met satellieten' kost niks aan vermogen. Het zijn immers de satellieten die signalen uitzenden en het enige dat je GPS toestel met doen voor dat contact is een antenne hebben.
Het rekenwerk erachter zal wel wat moeite kosten, maar er bestaan tegenwoordig GPS chips die amper iets verbruiken. Ik vrees dan ook dat het merendeel van het vermogen naar de display gaat.
Maar dit uiteraard geheel ter zijde
Het rekenwerk erachter zal wel wat moeite kosten, maar er bestaan tegenwoordig GPS chips die amper iets verbruiken. Ik vrees dan ook dat het merendeel van het vermogen naar de display gaat.
Maar dit uiteraard geheel ter zijde
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
[quote="-Robin-"]Nu wil ik je collega niet te hard tegenspreken, maar dat 'constant contact houden met satellieten' kost niks aan vermogen. Het zijn immers de satellieten die signalen uitzenden en het enige dat je GPS toestel met doen voor dat contact is een antenne hebben.
Het rekenwerk erachter zal wel wat moeite kosten, maar er bestaan tegenwoordig GPS chips die amper iets verbruiken. Ik vrees dan ook dat het merendeel van het vermogen naar de display gaat.
Maar dit uiteraard geheel ter zijde [/quote]
Klopt, de GPS satelieten zenden enkel signalen uit en na een heleboel gereken (en nadat de boel versterkt en gefilterd is) komt er dan een keer een positie uit.
Maar fietsen gaat relatief traag, de gegevens op het display zullen niet meer dan een aantal keer per seconde bij gewerkt worden. Misschien zelfs maar 1 keer per seconde. Waarschijnlijk zetten ze de gps dus steeds gedurende een paar tiende seconde in een standby stand om energie te sparen. De zuinigste GPS modules gebruiken maar 30 mA, maar dat is toch wat te veel voor iets wat op zo'n kleine accu het een hele dag moet volhouden.
Bij de LCD schermpjes is 't probleem vooral de achtergrond verlichting, je hebt nog al een lichtbak nodig om overdag wat te kunnen zien. Maar ik ben positief verbaasd dat de 705 het wel zo lang op z'n accu vol houdt.
Het rekenwerk erachter zal wel wat moeite kosten, maar er bestaan tegenwoordig GPS chips die amper iets verbruiken. Ik vrees dan ook dat het merendeel van het vermogen naar de display gaat.
Maar dit uiteraard geheel ter zijde [/quote]
Klopt, de GPS satelieten zenden enkel signalen uit en na een heleboel gereken (en nadat de boel versterkt en gefilterd is) komt er dan een keer een positie uit.
Maar fietsen gaat relatief traag, de gegevens op het display zullen niet meer dan een aantal keer per seconde bij gewerkt worden. Misschien zelfs maar 1 keer per seconde. Waarschijnlijk zetten ze de gps dus steeds gedurende een paar tiende seconde in een standby stand om energie te sparen. De zuinigste GPS modules gebruiken maar 30 mA, maar dat is toch wat te veel voor iets wat op zo'n kleine accu het een hele dag moet volhouden.
Bij de LCD schermpjes is 't probleem vooral de achtergrond verlichting, je hebt nog al een lichtbak nodig om overdag wat te kunnen zien. Maar ik ben positief verbaasd dat de 705 het wel zo lang op z'n accu vol houdt.
[quote="Berggeit"]
Gisteren, na de tocht van 148km, ging ik nog eens terug naar dat menu en zag ik dat de waarde bij AUTO was aangepast naar 2100!! Dus ondanks dat je AUTO niet had geselecteerd, had ie het toch maar alvast voor je uitgerekend. En nog nauwkeurig ook. Da's pas service!!!
[/quote]
Als je fietst slinger je altijd een heel klein beetje, dus de afstand gemeten aan de hand van een (correcte) wielomtrek zal altijd groter zijn de de afstand via gps
Gisteren, na de tocht van 148km, ging ik nog eens terug naar dat menu en zag ik dat de waarde bij AUTO was aangepast naar 2100!! Dus ondanks dat je AUTO niet had geselecteerd, had ie het toch maar alvast voor je uitgerekend. En nog nauwkeurig ook. Da's pas service!!!
[/quote]
Als je fietst slinger je altijd een heel klein beetje, dus de afstand gemeten aan de hand van een (correcte) wielomtrek zal altijd groter zijn de de afstand via gps
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
ik ben steeds blijer met mijn edge 705
ook al zit er (nog) geen CN-kaart op, welke ik wel op de pc heb (vanwege andere "motor" gps), zijn er sites zoals www.gpsies.com, waarmee je heel goed in cn gemaakte routes heel nauwekeurig kan omzetten naar .crs bestanden, inclusief een zelf in te geven verwachte snelheid (en bij de edge dan dus gelijk virtuele tegenstander, zal je sneller of langzamer zijn ??? ) en het hoogteprofiel wordt ook aangevuld, zodat je ziet wat je nog aan heuveltjes voor de kiezen krijgt.
Er was ook een (duitse) site waar je online zelf een track in kon tekenen, maar aangezien ik dat niet nodig heb (heb immers CN op pc) weet ik dat adres zo even niet (staat wel op thuis pc)
Wel gemerkt dat de hoogtemeter soms echt " voor geen meter" klopt, deze geeft dan echt 50 meter te hoog aan voor langere tijd. Je zou verwachten dat de gps-hoogtemeting dan in zou grijpen om de hoogte wat sneller te corrigeren .....
donderdagavond begint mijn fietsweekend in Rurberg (Nord-eifel), waar dus 3 ochtenden nog eens uitgebreid de functies van de edge705 ga testen.
ook al zit er (nog) geen CN-kaart op, welke ik wel op de pc heb (vanwege andere "motor" gps), zijn er sites zoals www.gpsies.com, waarmee je heel goed in cn gemaakte routes heel nauwekeurig kan omzetten naar .crs bestanden, inclusief een zelf in te geven verwachte snelheid (en bij de edge dan dus gelijk virtuele tegenstander, zal je sneller of langzamer zijn ??? ) en het hoogteprofiel wordt ook aangevuld, zodat je ziet wat je nog aan heuveltjes voor de kiezen krijgt.
Er was ook een (duitse) site waar je online zelf een track in kon tekenen, maar aangezien ik dat niet nodig heb (heb immers CN op pc) weet ik dat adres zo even niet (staat wel op thuis pc)
Wel gemerkt dat de hoogtemeter soms echt " voor geen meter" klopt, deze geeft dan echt 50 meter te hoog aan voor langere tijd. Je zou verwachten dat de gps-hoogtemeting dan in zou grijpen om de hoogte wat sneller te corrigeren .....
donderdagavond begint mijn fietsweekend in Rurberg (Nord-eifel), waar dus 3 ochtenden nog eens uitgebreid de functies van de edge705 ga testen.
[quote="Ted038"]ik ben steeds blijer met mijn edge 705
ook al zit er (nog) geen CN-kaart op, welke ik wel op de pc heb (vanwege andere "motor" gps), zijn er sites zoals www.gpsies.com, waarmee je heel goed in cn gemaakte routes heel nauwekeurig kan omzetten naar .crs bestanden, inclusief een zelf in te geven verwachte snelheid (en bij de edge dan dus gelijk virtuele tegenstander, zal je sneller of langzamer zijn ??? ) en het hoogteprofiel wordt ook aangevuld, zodat je ziet wat je nog aan heuveltjes voor de kiezen krijgt.
Er was ook een (duitse) site waar je online zelf een track in kon tekenen, maar aangezien ik dat niet nodig heb (heb immers CN op pc) weet ik dat adres zo even niet (staat wel op thuis pc)
Wel gemerkt dat de hoogtemeter soms echt " voor geen meter" klopt, deze geeft dan echt 50 meter te hoog aan voor langere tijd. Je zou verwachten dat de gps-hoogtemeting dan in zou grijpen om de hoogte wat sneller te corrigeren .....
donderdagavond begint mijn fietsweekend in Rurberg (Nord-eifel), waar dus 3 ochtenden nog eens uitgebreid de functies van de edge705 ga testen. [/quote]
als je een vooruitgezette route wil rijden heb je misschien wat aan deze 111km : http://www.routeyou.com/route/view/5204 ... itsland.nl , komt ook langs rurberg. heb hem zelf nog niet gereden, ga ik in mei doen.
dat lijkt mij namelijk het grootste voordeel van gps, dat je bestaande routes kan narijden. van het weekend veenendaal-veenendaal gedaan, schitterende tocht maar ik zou hem never alleen kunnen rijden. de gps route staat trouwens op de valleirenners site.
misschien kun je wat vertellen straks over het navigeren met de 705, hoe gaat het in de praktijk met het narijden van een route.
veel plezier alvast in de eifel!
ook al zit er (nog) geen CN-kaart op, welke ik wel op de pc heb (vanwege andere "motor" gps), zijn er sites zoals www.gpsies.com, waarmee je heel goed in cn gemaakte routes heel nauwekeurig kan omzetten naar .crs bestanden, inclusief een zelf in te geven verwachte snelheid (en bij de edge dan dus gelijk virtuele tegenstander, zal je sneller of langzamer zijn ??? ) en het hoogteprofiel wordt ook aangevuld, zodat je ziet wat je nog aan heuveltjes voor de kiezen krijgt.
Er was ook een (duitse) site waar je online zelf een track in kon tekenen, maar aangezien ik dat niet nodig heb (heb immers CN op pc) weet ik dat adres zo even niet (staat wel op thuis pc)
Wel gemerkt dat de hoogtemeter soms echt " voor geen meter" klopt, deze geeft dan echt 50 meter te hoog aan voor langere tijd. Je zou verwachten dat de gps-hoogtemeting dan in zou grijpen om de hoogte wat sneller te corrigeren .....
donderdagavond begint mijn fietsweekend in Rurberg (Nord-eifel), waar dus 3 ochtenden nog eens uitgebreid de functies van de edge705 ga testen. [/quote]
als je een vooruitgezette route wil rijden heb je misschien wat aan deze 111km : http://www.routeyou.com/route/view/5204 ... itsland.nl , komt ook langs rurberg. heb hem zelf nog niet gereden, ga ik in mei doen.
dat lijkt mij namelijk het grootste voordeel van gps, dat je bestaande routes kan narijden. van het weekend veenendaal-veenendaal gedaan, schitterende tocht maar ik zou hem never alleen kunnen rijden. de gps route staat trouwens op de valleirenners site.
misschien kun je wat vertellen straks over het navigeren met de 705, hoe gaat het in de praktijk met het narijden van een route.
veel plezier alvast in de eifel!
Thanx voor de route, maar ik heb mijn routes al klaar (3 korte ochtend-ritten a 70 / 50 km, smiddags ga ik met familie op stap, oa stuwmeren rondfietsen), en deze route-wegen ken ik allemaal ook al wel en zitten ook in mijn routes (zoveel weg-keuzes heb je daar niet ). Kom er al "jaren" met de motor, ook zonder gps weet ik daar de weg wel te vindenvip32 schreef: als je een vooruitgezette route wil rijden heb je misschien wat aan deze 111km : http://www.routeyou.com/route/view/5204 ... itsland.nl , komt ook langs rurberg. heb hem zelf nog niet gereden, ga ik in mei doen.
Eerlijk gezegd kan je daar veel mooier fietsen dan 2x hetzelfde rondje, kijk eens naar die bochten bij Vossenack en Nideggen of vanaf Einrur richting monschau over Widdau>rohren>Hofen, is daar even errug steil (dacht richting de 18 %)
misschien kun je wat vertellen straks over het navigeren met de 705, hoe gaat het in de praktijk met het narijden van een route.
veel plezier alvast in de eifel!
zal er eens op letten, bij een testroute afgelopen weekend ging het wel redelijk, heb de route echter halverwege afgebroken omdat ik zelf een andere kant op wilde
& thanks
yep de mijnen isook geariveerd en direct gemonteerd! simpel opde stuurpen. Staat in mijn ogen vrij vast.Ik heb ook 2 stuurhouders extra besteld voor reservefiets en mtb.Leuk1 toestelletje voor 3fietsen........
Cannondale SYSTEMSIX my best bike ever.