Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
lvgh
- Forum-lid HC
- Berichten: 4755
- Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21
lvgh
07 apr 2008 12:46
de zwarten schreef:38-17=4.68
39-18=4.54
42-19=4.63
en
38-16=4.97
39-17=4.80
42-18= 4.89
welke 18 bedoel je LVGH? Die met een 39 of een 42? De 18 scheelt hooguit 1 á 2 omwentelingen per minuut in vergelijking met de combinaties zonder 18.
De 39-18. Zonder 18 rijd je logischerwijs of op de 17 of de 19 en als je dan ongeveer 28 km/u rijdt, scheelt het maar liefst 11 omwentelingen per minuut. Het ontbreken van de 18 voelt dus als een gapend gat.
-
bikeboss
- Forum-lid
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21
bikeboss
10 apr 2008 20:11
28 km/u haal je met 39/18 bij een trapfrequentie 103 en met 38/17 bij een trapfrequentie 100. Per omwenteling legt men met 38/17 bovendien 15 cm meer af dan met 39/18 (nl. 4,69 m t.o.v. 4,54 m). Een gapend gat???
In het leven moet een mens bovendien keuzes maken en dat heb ik op weldoordachte manier gedaan in funcie van 'mijn' vereisten en doelstellingen. So what?
-
lvgh
- Forum-lid HC
- Berichten: 4755
- Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21
lvgh
10 apr 2008 22:42
bikeboss schreef:28 km/u haal je met 39/18 bij een trapfrequentie 103 en met 38/17 bij een trapfrequentie 100. Per omwenteling legt men met 38/17 bovendien 15 cm meer af dan met 39/18 (nl. 4,69 m t.o.v. 4,54 m). Een gapend gat???
In het leven moet een mens bovendien keuzes maken en dat heb ik op weldoordachte manier gedaan in funcie van 'mijn' vereisten en doelstellingen. So what?
Waarom vergelijk je de verzetten van combinaties met twee verschillende voorbladen? Ik heb toch niet tegelijk een 38 EN een 39 op m'n fiets?? Ik viel alleen Havana bij in zijn opmerking dat een 12-27 een gatenkaascassette is, aangezien ik zelfs een 12-25 aanmerkelijk minder prettig vind rijden dan een 12-23 op het vlakke en dat illustreerde ik met een voorbeeld op basis van een veel gereden snelheid in duurtrainingen.
Niets ten nadele dus van jouw keus voor een compact! Als jij over elk gewenst verzet kunt beschikken is dat alleen maar mooi en heb je de goede keuze gemaakt.
-
bikeboss
- Forum-lid
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21
bikeboss
11 apr 2008 15:22
Dat men niet tegelijkertijd een 38 én een 39 monteert was ook mijn bedenking bij het overlopen van de berichten, vanwaar de rechtzetting. Terecht blijken we echter op dezelfde golflengte te zitten.
-
thja14
- Forum-lid
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48
thja14
11 apr 2008 15:44
Gapend gat? Verschil bij 28 km/u:
39x17 vs 29x18 97,2 vs 102,8 omw/min.
Uigaande van het lijstje zoals hierboven staat (4,80 vs 4,54)
Ik zalf heb iets andere waardes in mijn lijste staan, maar verschil blijft ca 5 omw per minuut bij een aantal van ca 100 omw is een verschil van ca 5 %, niet niets, maar gapend gat?
Passie voor het fietsen en de fietsen.
-
lvgh
- Forum-lid HC
- Berichten: 4755
- Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21
lvgh
11 apr 2008 16:07
thja14 schreef:Gapend gat? Verschil bij 28 km/u:
39x17 vs 29x18 97,2 vs 102,8 omw/min.
Uigaande van het lijstje zoals hierboven staat (4,80 vs 4,54)
Ik zalf heb iets andere waardes in mijn lijste staan, maar verschil blijft ca 5 omw per minuut bij een aantal van ca 100 omw is een verschil van ca 5 %, niet niets, maar gapend gat?
Inderdaad, als je de 18 erbij hebt tussen de 17 en de 19 verdwijnt het grote gat. Precies wat ik zeg dus.
-
gzomer
- Forum-lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 13 jul 2007 00:44
gzomer
11 apr 2008 16:15
Ben het op basis van eigen ervaring volledig eens met LVGH. De 39-18 mis ik in mijn duurtrainingen al bij een beetje wind tegen en het voelt inderdaad als een gat. Kies dan maar voor een hogere rpm bij 39-19. Heb al een triple, het is dat ik geen zin heb in cassettes wisselen en ook niet over meerdere wielen beschik ... als ik alleen op het vlakke zou rijden zou ik lekker met 12-21 of 12-23 gaan fietsen.
-
mountainsurf
- Forum-lid
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 27 nov 2006 21:10
mountainsurf
12 apr 2008 23:36
zit ook met 105 compact 50/ 34
en cassette van 12 /27
denk er aan om een triple te kopen 52/39/30
lijkt mij veel intressanter
bij de compact loopt de ketting nogal eens scheef
bij nen triple kun ge uw ketting rehter laten lopen
woon (en rij dus ook vaak)op een 15 km van de vlaamse ardennen
en een koppenberg patersberg en muur van geraadbergen geraak ik juist op met de 34 /27 denk dat dit iets soepelder zal gaan met nen 30 /27
vindt dat bij de compact veel moet schakelen vooraan
maar als ge voornamelijk op vlakkewegen rijdt is nen 50/39 mischien een goede oplossing
maar tog zou ik voor de triple gaan
de meete wielertoeristen willen eigenlijk niet gezien worden met een triple
(crankstel . met nen trappist dan weer welk natuurlijk )
all we do is surf(real surfing)and ride the bike
-
maarten-1001
- Forum-lid
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 10 aug 2007 23:27
maarten-1001
14 apr 2008 21:09
Over het binnenblad is het nodige gezegd. Maar wat zijn de mogelijkheden voor het buitenblad? Is er een 53 te krijgen voor campa compact cranckstellen en/of een 50 voor een "standaard" cranckstel?
-
havana
- Forum-lid HC
- Berichten: 28017
- Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54
havana
15 apr 2008 00:07
Waarom zou je een 53 willen? 50x11 is even zwaar als 53x12.
TA Specialités maakt het Nerius blad dacht ik ook in 52 of 52.
-
spietpiet
- Forum-lid
- Berichten: 1205
- Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45
spietpiet
15 apr 2008 01:01
havana schreef:Waarom zou je een 53 willen? 50x11 is even zwaar als 53x12.
TA Specialités maakt het Nerius blad dacht ik ook in 52 of 52.
53×11 is zwaarder dan 53×12
53×12 loopt ook beter dan een 50×11 door de grotere omtrek van het kransje.
Een 11 loopt minder goed dan een 12.
-
cokm
- Forum-lid
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 09 feb 2007 21:02
- Locatie: Schiedam
cokm
23 apr 2008 13:12
ik rijd zelf een chorus triple 53-42-32.
ideaal en mooie overgangen tussen de versnellingen.
bij het stukje in de laatste fiets begrijp ik dat je met een triple toch het meeste voordeel hebt als recreatief fietser.
Forza Italia