Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wie traint er zonder hartslagmeter ?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 feb 2010 00:30

Zonder hartslagmeter weet je tenminste dat de kans 99% is dat je je tijd aan 't verdoen bent met trainen, omdat je trainingen minder kwaliteit hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lange63
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 03 jul 2005 23:52

lange63 06 feb 2010 11:17

Na een week werken op vrijdagmiddag de fiets pakken, Biesbosch door en als ik zin heb een van de rivieren over en door het polderlandschap 'dwalen'. Gewoon ff fietsen 'hoe de pet staat'. En nee, geen hartslagmeter op het stuur. Heerlijk!

Hoezo tijd verdoen???
staal.....what else.....??

octo21
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 nov 2009 19:35

octo21 06 feb 2010 11:48

Het ligt eraan wat je wil bereiken, de hartslagmeter kan voor een bepaalde groep mensen heel prettig zijn en heel goed om mee te werken, zeker als je nog een beginner bent. Als je wat kilo's wil afvallen of je conditie nog moet opbouwen is een hartslagmeter heel erg makkelijk en train je sneller naar je doel toe.

Heb je eenmaal je doel bereikt dan kan het inderdaad heel bevrijdend werken om alleen met een cadansmeter te werken of zonder al de technische rotzooi op je fiets. Maar dan zal je eerst je lichaam goed moeten kennen en weten wat je aankan. Ik denk dat iedereen zich wel een keer kan herinneren dat hij de man met de hamer tegen is gekomen, als je dat als beginner tegenkomt en dan nog bijv 150 km moet, dan kan de moed aardig in de benen zakken en je minder plezier hebben in het sporten. Train je met een hartslagmeter en hou de goede waarden aan dan kan je voorkomen dat je de man met de hamer vroegtijdig tegenkomt en zo meer plezier houden in het fietsen.

Ik train zelf zonder hartslagmeter, maar wil hem er nog wel eens bijpakken in het begin van het seizoen, als ik de hele winter op de spinning fiets heb gezeten, dan is de duurtraining toch weer even wat anders.
Zet de Mount Ventoux op de alpe d\'Huez, dan heb je pas een echte mannen berg!!

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 06 feb 2010 11:57

[quote="Amclassic-fan"]Zonder hartslagmeter weet je tenminste dat de kans 99% is dat je je tijd aan 't verdoen bent met trainen, omdat je trainingen minder kwaliteit hebben. [/quote]

Nou nou, dat is wel erg gechargeerd. Fietsen is voor veel mensen een hobby, dus dan heeft de 'kwaliteit' van een training een andere lading; het moet gewoon leuk fietsen zijn.

Zelf fiets ik duurtochten vaak mét, zodat ik rustig blijf fietsen. Het intensieve werk doe ik op wattage + gevoel, meestal zonder HF.

iron2man
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 apr 2005 23:04

iron2man 06 feb 2010 13:13

Trainen met een hartslagmeter heeft alleen nut als je weet wat je lichaam doet met een bepaalde hartslag
Een fietstest maximaal gecombineerd met een lactaattest en je weet precies waar de trainingszones liggen
Zonder deze test kun je net zo goed de hartslagmeter in de prullebak gooien

vani
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 jan 2010 16:06

vani 06 feb 2010 14:32

toen ik koerste heb ik 9 jaar zonder getraind. enkel op gevoel. Nu ik terug gestart ben zal ik nog eens een poging doen om met te rijden. Alhoewel ik hem meer heb aangeschaft voor mijn trapfrequentie :-)

trippleplayer
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2009 05:49

trippleplayer 06 feb 2010 21:01

[quote="Amclassic-fan"]Zonder hartslagmeter weet je tenminste dat de kans 99% is dat je je tijd aan 't verdoen bent met trainen, omdat je trainingen minder kwaliteit hebben. [/quote]

Soms is het beter om niet te reageren...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 feb 2010 21:08

Soms is het beter om goed te lezen. Ik reageer op iemand die zegt al 12 jaar wedstrijden te rijden, dat feit icm z'n leeftijd, doet toch zeer sterk vermoeden dat hij een belofte renner is. Als je een beetje bij de beloften mee wilt rijden zal je toch aardig wat trainingsuurtjes moeten maken. Dat doe je gewoon veel efficiënter als je ook een hartslagmeter om doet.

Een hartslagmeter vertelt je gewoon informatie die je deels zelf niet voelt en is daarmee eigenlijk onmisbaar voor iedereen die serieus wilt trainen. En ja trainen is iets anders dan gewoon fietsen, bij dat laatste zijn er een stuk minder voordelen aan 't gebruik van een hartslagmeter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 06 feb 2010 21:31

[quote="TripplePlayer"][quote="Amclassic-fan"]Zonder hartslagmeter weet je tenminste dat de kans 99% is dat je je tijd aan 't verdoen bent met trainen, omdat je trainingen minder kwaliteit hebben. [/quote]

Soms is het beter om niet te reageren...[/quote]

Mijn hartslagmeter vertelt mij helemaal niets, het is toch iedere keer wat anders :D.

Maar ff serieus, onder normale omstandigheden kan ik op een paar slagen nauwkeurig vertellen wat mijn hf meter aangeeft. Dus waarom zou je in godsnaam dan niet zinnig kunnen trainen? Bovendien weet ik zelf ook wel wanneer ik niet topfit ben, daar heb ik geen hfmeter voor nodig.
Als je je lichaam goed kent, is het enkel een bevestiging.Voor iemand die zijn lichaam niet kent, is het denk ik wel een essentieel trainingshulpmiddel

En voor ik word neergesabeld omdat ik maar een stomme toerdoos ben die vroeger in wedstrijden nooit prijs heeft gereden, heb het er een paar jaar gelden nog over gehad met een jongen die toen belofte was en aardig meekon en die dacht er exact hetzelfde over.
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 06 feb 2010 21:34

[quote="Amclassic-fan"]Zonder hartslagmeter weet je tenminste dat de kans 99% is dat je je tijd aan 't verdoen bent met trainen, omdat je trainingen minder kwaliteit hebben. [/quote]

Hoi,

Kom op AM dat is zwaar overdreven aangezien jij net zo goed als ik weet dat hartslag mede van andere factoren afhangt en niet alleen trainingintensiteit.

-Temperatuur (10-30 Slagen/Min)
-Luchtvochtigheid. (Waarschijnlijk zelfde relatie als Temperatuur vanwege de slechter zweet verdamping en dus koeling)
-Cardiac Drift. Gerealteerd aan temperatuur maar kan wel 20 Slagen/Min oplopen gedurende 60 minuten)
-Dehydratie (2-7%).
-Psycholigische Stress
-Dagelijkse normale variatie (2-6 slagen)
-Fiets positie. Aerobars geven een verhoging van 2-5 Slagen/Min

Hetgeen ik niet paraat heb is in hoeverre (in termen van Slagen/Min) precies alle factoren hun weerslag hebben, de meeste wel (zie boven).

Vaak is ook een combinatie wat de zaak alleen maar compexer maakt. Hartslag is een leuke indicatie maar ik heb er nooit in geloofd als enige meetmethode maar wel in combinatie met vermogen b.v.

Als, voorbeeld, je hartslag toeneemt bij gelijkblijvend vermogen en dit in een hete omgeving dan is dat dus toe te schrijven aan de verhoogde lichaamstemperatuur en geen reflectie van toegenomen inspanning (extern vermogen).
Zeer zeker legt het laatste wel een verhoogde belasting op je Cardio Vasulaire systeem.

Om TS zijn vraag te beantwoorden. Ja, maar in combinatie met. Ik heb ook nooit de harstlag op de display staan. Kijk ik later naar in combinatie met vermogen etc. Het laatste ook lang niet altijd. Bij rustige D1 weet ik het wel en meet ik die meuk allemaal niet.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 feb 2010 23:08

@Zorro, als het buiten 30 graden is dan weet je dat toch en kan je er gewoon rekening mee houden dat je hartslag waarschijnlijk een beetje hoger is. Die 10-30 slagen lijkt me trouwens behoorlijk overdreven. Voor luchtvochtigheid geldt 't zelfde.
Cardiac drift is 9 van de 10 keer 't gevolg van dehydratatie en de oplossing is eenvoudig, zorgen dat je genoeg drinkt. Op het moment dat je last krijgt van cardiac drift is je prestatie niveau al aanzienlijk gedaald door de uitdroging.
Maar goed ik denk niet dat de TS zijn vraag bedoelde met het idee van hartslag of vermogen. Ook naast vermogen zie ik een aantal voordelen van het weten/meten van je hartslag, maar dat is een andere discussie.

@Noontje, als het waardeloos gaat voel je dat natuurlijk. Maar uit je hartslag is op dat moment ook zeker het 1 of ander af te leiden die je anders mist. Als je hartslag sterk verhoogt is weet je dat vermoeidheid bijv niet de oorzaak is van het waardeloze presteren.
Ik moet de trainer (of inspanningsfysioloog) nog tegen komen die aanraadt om hartslag (en vermogensmeting als die aanwezig is), maar gewoon overboord te gooien om ENKEL op het gevoel af te gaan.
Jij trainde zelf ook altijd met een hartslagmeter om, waarom deed je dat dan?

Je gevoel moet altijd de leidraad zijn, maar waarom je technische hulpmiddelen niet zo gebruiken die gewoon beschikbaar zijn en niet voor last zorgen is mij een raadsel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 06 feb 2010 23:28

[quote="Amclassic-fan"]Net alsof je met een hartslagmeter niet op gevoel moet trainen. Het is gewoon een handig hulpmiddel, zeker op de weg om je zelf te leren kennen. De hartslagmeter bevestigd gewoon mijn gevoel. Als ik de dag ervoor 5 uur hard heb getraind, dan voel ik dat bij lage snelheden niet eens zo in m'n benen (voel ik pas als ik door zou trekken), maar ik zie op m'n hartslagmeter meteen dat m'n hartslag 10-15 slagen lager is. Maar zonder HSM weet je 't eigenlijk ook wel.[/quote]

Twee jaar geleden was je nog een stuk gematigder van toon.

Plaats reactie