Triple, double of compact?
Achteraan wil je lichter dan 39x25 én je wil een 18. Je zult dan met een 12-23 rijden.
39/27 = 1,44
34/23 = 1,48
De laatste combi gaat je dus niet helpen om lichter te fietsen. Het enige wat er ermee bereikt is dat je een 18 in je cassette hebt. Bovendien mis je nu belangrijke verzetten, want die 34 is niet altijd bruikbaar.
De beste optie is natuurlijk en triple, dan heb je een 53/39/30 met 12-23 achteraan. 30x23 is lichter met 1,30 lichter dan 39/27.
Als ik in het heuvelland zou wonen, zou ik het wel weten: een triple.
39/27 = 1,44
34/23 = 1,48
De laatste combi gaat je dus niet helpen om lichter te fietsen. Het enige wat er ermee bereikt is dat je een 18 in je cassette hebt. Bovendien mis je nu belangrijke verzetten, want die 34 is niet altijd bruikbaar.
De beste optie is natuurlijk en triple, dan heb je een 53/39/30 met 12-23 achteraan. 30x23 is lichter met 1,30 lichter dan 39/27.
Als ik in het heuvelland zou wonen, zou ik het wel weten: een triple.
Je hebt wel gelijk maar dus zou compact wel helpen omdat ik nu de 25 rij als max.
Met de compact 12-23 en voor 34-(52 of 53) zou ik er er op alle vlakken uit zijn. op het vlakke 52x18 of 53x18 en in op hellingen van +20% de 34x23 overeenkomend met 53x27
Met de compact 12-23 en voor 34-(52 of 53) zou ik er er op alle vlakken uit zijn. op het vlakke 52x18 of 53x18 en in op hellingen van +20% de 34x23 overeenkomend met 53x27
Na 20 jaar nog steeds de l\'Alpe d\'Huez binnen het uur.
Nee, want 34x23 is dus zwaarder dan 39x27. 34x23 is maar heel iets lichter dan wat je nu hebt dus.... Je lost dus maar één van de twee problemen op.
Zo'n compact brengt bovendien een ander nadeel met zich mee: voor 't vals plat heb je nauwelijks bruikbare verzetten. Je gaat je 39 blad heel erg missen. Precies de reden waarom IK altijd voor een triple zou kiezen als ik in Limburg / Ardennen / Alpen zou wonen.
53/34 kan inderdaad niet, 53/36 gaat wel. Die 53 moet je niet zo aan vast willen houden, want die heb je echt niet nodig. Zoals Amclassic-fan elders ooit opmerkte: "wie een 34 nodig heeft, heeft geen 53 nodig". 50x11 is overigens zwaarder dan 53x12, maar dit terzijde.
Zie hier het voordeel van 11-speed, want dan kun je gewoon met een 12-25 met 18 rijden.
Zo'n compact brengt bovendien een ander nadeel met zich mee: voor 't vals plat heb je nauwelijks bruikbare verzetten. Je gaat je 39 blad heel erg missen. Precies de reden waarom IK altijd voor een triple zou kiezen als ik in Limburg / Ardennen / Alpen zou wonen.
53/34 kan inderdaad niet, 53/36 gaat wel. Die 53 moet je niet zo aan vast willen houden, want die heb je echt niet nodig. Zoals Amclassic-fan elders ooit opmerkte: "wie een 34 nodig heeft, heeft geen 53 nodig". 50x11 is overigens zwaarder dan 53x12, maar dit terzijde.
Zie hier het voordeel van 11-speed, want dan kun je gewoon met een 12-25 met 18 rijden.
Nee ik heb nu de 25 als grootste achter dus 34x23 (= 39x27) is een verbetering. Deze heb ik echter alleen als pijnstiller nodig. Normaal is 39x<23 voldoende. Veel heuvels trap ik 39x21 omhoog. Op het vlakke 53x(16-17-19), maar qua gevoel mis ik de 18, 39x13 vindt ik klote verzet omdat ik dan van 53 naar 39 moet en ook van 19 naar 13 (schakel met kapot!!)
Ben geen top fietser maar rij op vlakke tot 33 tot 35 gemiddeld, in heuvelland tot 30 gem.
Ben geen top fietser maar rij op vlakke tot 33 tot 35 gemiddeld, in heuvelland tot 30 gem.
Na 20 jaar nog steeds de l\'Alpe d\'Huez binnen het uur.
Als je weinig wil schakelen, zou ik al helemaal geen compact nemen, want met een compact in het heuvelland blijf je schakelen....
Ik rijd zelf met een compact trouwens, maar dit terzijde.
Wat je ook nog kunt overwegen is custom cassette maken. Een verzet als de 13 of de 14 kun je missen als kiespijn. Je kunt ook de 25 eruit halen en door een 26 vervangen. Er zijn allerlei mogelijkheden.
Ik zou 't in ieder geval eerder achteraan zoeken dan vooraan. Dat 39 blad ga je namelijk missen.
Ik rijd zelf met een compact trouwens, maar dit terzijde.
Wat je ook nog kunt overwegen is custom cassette maken. Een verzet als de 13 of de 14 kun je missen als kiespijn. Je kunt ook de 25 eruit halen en door een 26 vervangen. Er zijn allerlei mogelijkheden.
Ik zou 't in ieder geval eerder achteraan zoeken dan vooraan. Dat 39 blad ga je namelijk missen.
Op een compact kan wel een 52, maar je moet dan wel minimaal een 36 binnenblad steken. Nogmaals: die 52 heb je helemaal niet nodig, een 50 is groot zat.
Waarom je meer moet schakelen? Simpel: je zult veel eerder naar je buitenblad moeten. Met een 34 en 95 rpm zul je al vanaf 29 km/uur naar het buitenblad moeten, omdat anders je kettinglijn te scheef wordt.
Goede site:
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
Waarom je meer moet schakelen? Simpel: je zult veel eerder naar je buitenblad moeten. Met een 34 en 95 rpm zul je al vanaf 29 km/uur naar het buitenblad moeten, omdat anders je kettinglijn te scheef wordt.
Goede site:
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
Een 34 is niks op het vlakke idd... zit je continu te schakelen en je ketting loopt ook nog vrij scheef in de 30 km/u zone. Ik heb er nu een 39 inzitten en daar rijd ik zeker 90% van de tijd in (als het niet meer is). Als ik een rit maak met serieuze klimmetjes zet ik m'n 34 er weer in.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
klimgeit schreef:Ik woon in Limboland, rij 2 a 3 keer per week ca. 100 km en ben door gebrek aan training en levenstijl net iets te zwaar 178cm lang 73 kilo (terwijl ik eigenlijk zo'n 68 á 70 kilo wil wegen). Door dit overgewicht en gebrek aan training merk ik dat ik bij echt steile kilmmen ala Keutenberg, Tri Mur Monty en Ferme Libert echt moet harken en snelheid daalt tot 10 km/h. Op mijn ros is 53 - 39 voor en 12 - 25 achter gemonteerd. Ik ervaar eigenlijk een tweede probleem, op de campa pion is geen 18 blad, wat voor mij op het vlakke hinderlijk is en alleen maar te compenseren door 53x17 te rijden of 39x13 (scheef!!). IS EEN COMPACT HIERBIJ EEN OPLOSSING ??
oplossing: meer trainen, minder zuipen, en geen al te steile beklimmingen voorlopig. Op het vlakke 53-17 rijden, en als je wat meer getraind bent en minder zuipt, 53-16 of 53-15. Of 39-14 en de trapfrequentie verhogen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Je hebt gelijk, moet minder eten en zuipen, ben weer 3 kilo kwijt en de ander drie moet nog in de komende maanden ivm Boogies extreme, maar niet getreurd pijn is fijn en er zijn maar weinigen die me eruit rijden, zeker bergop
Na 20 jaar nog steeds de l\'Alpe d\'Huez binnen het uur.