Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eurus of Neutron Ultra

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 26 jan 2008 23:09

Die dingen sluiten elkaar niet noodzakelijk uit.. als de maximale bandenspanning van de band 6 bar is, mag je dus geen 7 bar erin stoppen omdat de velg het aankan. 7.8 bar vind ik trouwens niet heel veel, bijna alle bandjes kunnen wel een stukje meer aan..

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 26 jan 2008 23:16

LVGH schreef:Die dingen sluiten elkaar niet noodzakelijk uit.. als de maximale bandenspanning van de band 6 bar is, mag je dus geen 7 bar erin stoppen omdat de velg het aankan. 7.8 bar vind ik trouwens niet heel veel, bijna alle bandjes kunnen wel een stukje meer aan..


Hoi,

Nee maar de handleiding van de Eurus Wielen zegt maximaal 7.8 Bar welk ik wat weinig vind (ga zelf maximaal tot 8.5 Bar).

Het gaat mij dus om de discrepantie. 7.8 Bar voor de Eurus terwijl ze later zeggen dat je niet over de maximale bandenspanning van de bandenfrikant heen moet gaan. Hoeveel banden kunnen nu niet 7.8 Bar hebben?

Wat is dus de beperkende factor? De velg van Eurus (7.8 Bar) of de band?

Ik vraag me af hoeveel mensen die handleiding niet lezen en gewoon zoveel druk op de band zetten als dat de band specificeert. Niet dat ik met 10 Bar ga stuiteren hoor :D

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

heijdemij
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 feb 2007 18:22

heijdemij 26 feb 2008 00:02

Heb inmiddels een paar 100km gereden op de neutron ultra en het rijdt perfect. Heb alleen nog geen bandje om hoeven leggen. Dat schijnt nogal problematisch te zijn...

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 26 feb 2008 03:48

ZorroI schreef:
LVGH schreef:Die dingen sluiten elkaar niet noodzakelijk uit.. als de maximale bandenspanning van de band 6 bar is, mag je dus geen 7 bar erin stoppen omdat de velg het aankan. 7.8 bar vind ik trouwens niet heel veel, bijna alle bandjes kunnen wel een stukje meer aan..


Hoi,

Nee maar de handleiding van de Eurus Wielen zegt maximaal 7.8 Bar welk ik wat weinig vind (ga zelf maximaal tot 8.5 Bar).

Het gaat mij dus om de discrepantie. 7.8 Bar voor de Eurus terwijl ze later zeggen dat je niet over de maximale bandenspanning van de bandenfrikant heen moet gaan. Hoeveel banden kunnen nu niet 7.8 Bar hebben?

Wat is dus de beperkende factor? De velg van Eurus (7.8 Bar) of de band?

Ik vraag me af hoeveel mensen die handleiding niet lezen en gewoon zoveel druk op de band zetten als dat de band specificeert. Niet dat ik met 10 Bar ga stuiteren hoor :D

Mvg, Zorro


Hoi,

De beperkende faktor is hoedanook de band. Campagnolo spreekt niet van een maximale spanning voor de velg, wel spreekt men van een aanbevolen werkspanning. In casu 7,8 bar voor een 23mm band wat me een normale spanning lijkt voor een achterwiel.

Wel moet jer rekening mee houden dat de spanning ook op de velg en spaken komt te staan, een al te hoge spanning verlaagt de spaakspanning met de bestaande bandenspanning.
Aluspaken, net als titaniumspaken presteren het best onder een vrij hoge spanning, verlaagt die te veel dan zal de spaak makkelijker breken.
Tevens moet je echt uitkijken als je zelf aan zulke wielen sleutelt, een aluspaak die breekt spat vaak in stukken uiteen net als een stuk hard plastiek en da's best gevaarlijk.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
alejandro
Forum-lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:30
Locatie: Utrecht

Gebruikersavatar alejandro 26 feb 2008 09:28

fdegrove schreef: ...........
Wel moet jer rekening mee houden dat de spanning ook op de velg en spaken komt te staan, een al te hoge spanning verlaagt de spaakspanning met de bestaande bandenspanning.
...........

Kun je dat nog iets (verder) toelichten?
Lijkt op het eerste gezicht niet voor de hand liggend dat de spaakspanning afneemt bij een hogere bandenspanning.
Meer wisselingen in de spanning kan ik me nog bedenken, doordat een hardere band "minder op kan vangen" (en dus de spaken/velg dit moeten doen).

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 26 feb 2008 13:30

Alejandro schreef:
fdegrove schreef: ...........
Wel moet jer rekening mee houden dat de spanning ook op de velg en spaken komt te staan, een al te hoge spanning verlaagt de spaakspanning met de bestaande bandenspanning.
...........

Kun je dat nog iets (verder) toelichten?
Lijkt op het eerste gezicht niet voor de hand liggend dat de spaakspanning afneemt bij een hogere bandenspanning.
Meer wisselingen in de spanning kan ik me nog bedenken, doordat een hardere band "minder op kan vangen" (en dus de spaken/velg dit moeten doen).


Hoi,

Lijkt me toch niet al te moeilijk voor te stellen. Door de hoge bandendruk wordt de velg immers ingedrukt met als resultaat een lagere spaakspanning.

Om verder te gaan. Met Tubes is dat probleem veel minder aan de orde aangezien Tubes een soort van vastomlijnd kader vormen en de velg veel minder indrukken. Daardoor mogen Tubes waarschijnlijk ook harder opgepomt worden.

Correct me ig wrong fdegrove.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
alejandro
Forum-lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:30
Locatie: Utrecht

Gebruikersavatar alejandro 27 feb 2008 09:15

Dan bedoelen we dus hetzelfde: de spaakspanning wisselt continue doordat de velg (plaatselijk) iets meer vervormt (en weer terug komt in z'n oorspronkelijke vorm).

Gebruikersavatar
cubebiker
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 26 okt 2004 22:38

Gebruikersavatar cubebiker 27 feb 2008 20:52

Bij biketime zijn ze nu ook in de aanbieding. € 539,95. Komen dan nog wel € 5,95 verzendkosten bij. Andere onderdelen vind ik eigenlijk weer vrij prijzig bij hun.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 28 feb 2008 03:57

Alejandro schreef:Dan bedoelen we dus hetzelfde: de spaakspanning wisselt continue doordat de velg (plaatselijk) iets meer vervormt (en weer terug komt in z'n oorspronkelijke vorm).


Hoi,

Tja, dat is natuurlijk bij elk wiel zo, draad of tube.
Alleen, dat is niet waar het om gaat. Door de inhaakboord van een velg voor draadbanden en de open constructie (de velg dient als wand) wordt de bij een opgepompte draadband de gemeten spaakspanning met die druk verminderd.
Een voorbeeld: je hebt een wiel waar de spaakspanning op elke spaak 100kg/f bedraagt. Leg nu je band om en breng die op een bandenspanning van 8 bar. Meet je spaakspanning terug en je zal merken dat je op elke spaak een
drukvermindering meet. Des te soepeler de velg des te meer de spaakspanning zal dalen.
In praltijk hoef je hier in 95% van de gevallen niet van wakker te liggen, enkel bij zwakke, platte velgtypes kan dit tot vroegtijdige spaakbreuk leiden. Dit is/was ook een van de redenen om na gebruik de spanning (lucht) van je banden te halen zoals door sommige wielconstructeurs (Mavi o.a.) werd aangeraden.
Bij wielen met alu- of titaniumspaken en een niet al te hoge velg zoals o.a. de nieuwere Eurus en Neutron kan dit in theorie dus wel de levensduur (en dus ook de kans op spaakbreuk) beinvloeden.
Schaden kan het in geen geval.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie