Eurus of Neutron Ultra
Die dingen sluiten elkaar niet noodzakelijk uit.. als de maximale bandenspanning van de band 6 bar is, mag je dus geen 7 bar erin stoppen omdat de velg het aankan. 7.8 bar vind ik trouwens niet heel veel, bijna alle bandjes kunnen wel een stukje meer aan..
LVGH schreef:Die dingen sluiten elkaar niet noodzakelijk uit.. als de maximale bandenspanning van de band 6 bar is, mag je dus geen 7 bar erin stoppen omdat de velg het aankan. 7.8 bar vind ik trouwens niet heel veel, bijna alle bandjes kunnen wel een stukje meer aan..
Hoi,
Nee maar de handleiding van de Eurus Wielen zegt maximaal 7.8 Bar welk ik wat weinig vind (ga zelf maximaal tot 8.5 Bar).
Het gaat mij dus om de discrepantie. 7.8 Bar voor de Eurus terwijl ze later zeggen dat je niet over de maximale bandenspanning van de bandenfrikant heen moet gaan. Hoeveel banden kunnen nu niet 7.8 Bar hebben?
Wat is dus de beperkende factor? De velg van Eurus (7.8 Bar) of de band?
Ik vraag me af hoeveel mensen die handleiding niet lezen en gewoon zoveel druk op de band zetten als dat de band specificeert. Niet dat ik met 10 Bar ga stuiteren hoor

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
ZorroI schreef:LVGH schreef:Die dingen sluiten elkaar niet noodzakelijk uit.. als de maximale bandenspanning van de band 6 bar is, mag je dus geen 7 bar erin stoppen omdat de velg het aankan. 7.8 bar vind ik trouwens niet heel veel, bijna alle bandjes kunnen wel een stukje meer aan..
Hoi,
Nee maar de handleiding van de Eurus Wielen zegt maximaal 7.8 Bar welk ik wat weinig vind (ga zelf maximaal tot 8.5 Bar).
Het gaat mij dus om de discrepantie. 7.8 Bar voor de Eurus terwijl ze later zeggen dat je niet over de maximale bandenspanning van de bandenfrikant heen moet gaan. Hoeveel banden kunnen nu niet 7.8 Bar hebben?
Wat is dus de beperkende factor? De velg van Eurus (7.8 Bar) of de band?
Ik vraag me af hoeveel mensen die handleiding niet lezen en gewoon zoveel druk op de band zetten als dat de band specificeert. Niet dat ik met 10 Bar ga stuiteren hoor
Mvg, Zorro
Hoi,
De beperkende faktor is hoedanook de band. Campagnolo spreekt niet van een maximale spanning voor de velg, wel spreekt men van een aanbevolen werkspanning. In casu 7,8 bar voor een 23mm band wat me een normale spanning lijkt voor een achterwiel.
Wel moet jer rekening mee houden dat de spanning ook op de velg en spaken komt te staan, een al te hoge spanning verlaagt de spaakspanning met de bestaande bandenspanning.
Aluspaken, net als titaniumspaken presteren het best onder een vrij hoge spanning, verlaagt die te veel dan zal de spaak makkelijker breken.
Tevens moet je echt uitkijken als je zelf aan zulke wielen sleutelt, een aluspaak die breekt spat vaak in stukken uiteen net als een stuk hard plastiek en da's best gevaarlijk.
Ciao,

Snobisme is een dure hobby...
fdegrove schreef: ...........
Wel moet jer rekening mee houden dat de spanning ook op de velg en spaken komt te staan, een al te hoge spanning verlaagt de spaakspanning met de bestaande bandenspanning.
...........
Kun je dat nog iets (verder) toelichten?
Lijkt op het eerste gezicht niet voor de hand liggend dat de spaakspanning afneemt bij een hogere bandenspanning.
Meer wisselingen in de spanning kan ik me nog bedenken, doordat een hardere band "minder op kan vangen" (en dus de spaken/velg dit moeten doen).
Alejandro schreef:fdegrove schreef: ...........
Wel moet jer rekening mee houden dat de spanning ook op de velg en spaken komt te staan, een al te hoge spanning verlaagt de spaakspanning met de bestaande bandenspanning.
...........
Kun je dat nog iets (verder) toelichten?
Lijkt op het eerste gezicht niet voor de hand liggend dat de spaakspanning afneemt bij een hogere bandenspanning.
Meer wisselingen in de spanning kan ik me nog bedenken, doordat een hardere band "minder op kan vangen" (en dus de spaken/velg dit moeten doen).
Hoi,
Lijkt me toch niet al te moeilijk voor te stellen. Door de hoge bandendruk wordt de velg immers ingedrukt met als resultaat een lagere spaakspanning.
Om verder te gaan. Met Tubes is dat probleem veel minder aan de orde aangezien Tubes een soort van vastomlijnd kader vormen en de velg veel minder indrukken. Daardoor mogen Tubes waarschijnlijk ook harder opgepomt worden.
Correct me ig wrong fdegrove.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Dan bedoelen we dus hetzelfde: de spaakspanning wisselt continue doordat de velg (plaatselijk) iets meer vervormt (en weer terug komt in z'n oorspronkelijke vorm).
Alejandro schreef:Dan bedoelen we dus hetzelfde: de spaakspanning wisselt continue doordat de velg (plaatselijk) iets meer vervormt (en weer terug komt in z'n oorspronkelijke vorm).
Hoi,
Tja, dat is natuurlijk bij elk wiel zo, draad of tube.
Alleen, dat is niet waar het om gaat. Door de inhaakboord van een velg voor draadbanden en de open constructie (de velg dient als wand) wordt de bij een opgepompte draadband de gemeten spaakspanning met die druk verminderd.
Een voorbeeld: je hebt een wiel waar de spaakspanning op elke spaak 100kg/f bedraagt. Leg nu je band om en breng die op een bandenspanning van 8 bar. Meet je spaakspanning terug en je zal merken dat je op elke spaak een
drukvermindering meet. Des te soepeler de velg des te meer de spaakspanning zal dalen.
In praltijk hoef je hier in 95% van de gevallen niet van wakker te liggen, enkel bij zwakke, platte velgtypes kan dit tot vroegtijdige spaakbreuk leiden. Dit is/was ook een van de redenen om na gebruik de spanning (lucht) van je banden te halen zoals door sommige wielconstructeurs (Mavi o.a.) werd aangeraden.
Bij wielen met alu- of titaniumspaken en een niet al te hoge velg zoals o.a. de nieuwere Eurus en Neutron kan dit in theorie dus wel de levensduur (en dus ook de kans op spaakbreuk) beinvloeden.
Schaden kan het in geen geval.
Ciao,

Snobisme is een dure hobby...