Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Nut van een tacx

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 31 jan 2008 11:13

Hoe meer spieren je gebruikt, hoe hoger de hartslag. Als je gaat hardlopen zal je een hogere hartslag hebben dan bij het wielrennen. Ga je langlaufen zal je jezelf helemaal een hoedje schrikken. Ga je daarintegen krachttraining doen, dan is je hartslag beduidend lager, omdat je spieren geisoleerd traint.
Maar het verschil tussen op een tacx, waar je dus vast staat, of buiten waar je meer beweging hebt (staan, schommelen, etc.) is natuurlijk verwaarloosbaar

Daarnaast klopt het dat je bij warmere tempraturen een hogere hartslag haalt, dan bij koudere tempraturen. De marge tussen -10 °C en +30 °C is natuurlijk groot, en dit kan 5-10 slagen schelen. Echter als je je goed kleed, zal het verschil minimaal blijven. Het heeft dus idd. o.a. te maken hebben met afvoeren van warmte, maar dat ligt dus wel in een bepaalde marge.
Het merendeel van de warmte die gecreeerd wordt komt van je eigen lichaam, je eigen hart. We hebben namelijk maar een rendement van ±25% (goed getrainden hoger, minder getrainden lager). Dat betekent dat 25% van het vermogen omgezet wordt in bewegingsenergie voor de benen, dus spieren. 75% is warmte.

@ Corniel

In mijn eerdere posts schreef ik dat het in feite niet veel uit maakt of je nu buiten met dezelfde tempratuur fietst, maar dus met wind, of binnen zonder wind. Uiteraard maakt het voor warmte afvoer wel wat uit, maar je zal dit direct niet terug vinden in je hartslag, wellicht 2-3 slagen, maar dat is dus ruim binnen de marge waarin je hartslag (omslaggebied) toch al zou functioneren. En daar doelde ik dus op, tuurlijk zweet je meer, maar je hartslag zal niet heel veel verschillen. Bovendien gebruik je dus, vrijwel niet meetbaar, minder spieren. Maar dat is verwaarloosbara voor de HS.

Je vind het afvoeren van de vrij gekomen warmte, zoals je al aangaf, terug in de hoeveelheid zweet, dus vocht. Daarom moet je bij warm weer meer drinken. Pas als er een vocht tekort onstaat, zal je hartslag in eerste instantie stijgen, maar daarna ook snel weer gaan zakken. Spieren en het bloed hebben namelijk ook vocht nodig.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 31 jan 2008 13:35

[quote="coulthard"]In mijn eerdere posts schreef ik dat het in feite niet veel uit maakt of je nu buiten met dezelfde tempratuur fietst, maar dus met wind, of binnen zonder wind. Uiteraard maakt het voor warmte afvoer wel wat uit, maar je zal dit direct niet terug vinden in je hartslag, wellicht 2-3 slagen, maar dat is dus ruim binnen de marge waarin je hartslag (omslaggebied) toch al zou functioneren. En daar doelde ik dus op, tuurlijk zweet je meer, maar je hartslag zal niet heel veel verschillen. Bovendien gebruik je dus, vrijwel niet meetbaar, minder spieren. Maar dat is verwaarloosbara voor de HS..[/quote]

Het zou me ook niets verbazen dat door noodzakelijk warteafvoer je hart tussen de 5-10 slagen hoger zal liggen.....
Laatst eens een uurtje op 300W getacxed (eerst 10 min. infietsen).... na 15 min. hsf 171; na 30 min. hsf 179; na 45 min. hsf 185 en na een uur hsf 188. Gemiddelde hartslag over dat uur was 179, wat mijn omslagpunt/zone goed benaderd. Had ook niet het gevoel dat ik flink verzuurde......... Dus gedurende de tacx rit bleef het output-vermogen gelijk, maar de hartslag liep op van 171 naar 188, maar liefst 17 slagen, zonder dat ik begon te hijgen of overmatig begon te verzuren.... Mijn theorie is dus dat het aan de warmteafvoer lag waarom die hartslag zo opliep, waarbij het zweet en zweetdampen als een soort onzichtbare thermische deken (mini-atmosfeer) rond je huid blijft hangen en dus niet de warmte meer afvoert.... soort opwarming van de aarde in het klein ;)

yboli
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 jan 2006 20:53

yboli 05 feb 2008 21:35

[quote="Rezne"][quote="yboli"]Hallo,

Wie kan me vertellen met welke slope(weerstand) je draait op de Tacx, als je D1, of D2 wil simuleren, dus zo'n 2 uur lang fietsen?
En welk verzet is aan te bevelen??
Bandenspanning heb ik vrij hard; zo'n 5 bar.
Is het inderdaad zo dat 2 uur op de Tacx, vergelijkbaar is met 3 uur "gewoon" buiten fietsen?? Inderdaad hoef je nooit te stoppen(stoplicht,brug), dat is wel zo.
Iemand zei dat laatst op dit forum, had ie gelezen.

groetjes,

schuberth[/quote]

Dat zul je echt zelf moeten uitzoeken. Je moet je eigen zones bepalen (dmv tests, die je ook zelf kan uitvoeren), dan wordt trainen met een hartslagmeter een must. Omwentelingen liggen over het algemeen zo tussen de 90 en 110. Zelf fiets ik altijd met vrij veel omwentelingen per minuut.

Over de vet gedrukte opmerking: waarom zou dit zo zijn? Ik heb er zelf ook even met die vraag gezeten, maar als je in je zones traint, is trainen op de tacx hetzelfde als 'buiten' fietsen (afgezien van stuurmanskunsten e.d.).

[/quote]

Hey,Rezne,

Ja,dus slope beetje zwaar zetten(voor mij 3 of 4),dan wel op klein verzet(ben niet zo sterk); 39-18/21,er tussenin heb ik niets.
Rij inderdaad ook vaak op meer dan 90 omw./minuut, vaak boven de 100.
Ik moet dus toch vaker op een zwaardere slope(weerstand)fietsen, want gisteren een stuk buiten gefietst(op mountainbike), dan gaat de hartslag merkbaar snel omhoog bij wind tegen, terwijl er nu ook weer geen orkaan stond en ik een redelijk licht verzet koos. Practice dus.
Wel heb ik dan een dikke jas aan, dus veel luchtweerstand, was bij iemand langs geweest, vandaar.
Ja, wil ook altijd met zo hoog mogelijk(althans > 90 omw./min.)toerental de trappers rond draaien, maar dat valt dan weer vies tegen op het moment van tegenwind, tandje lichter dan maar.
Morgen weer 2 uurtjes(als ik het red) "D1, D2 "simuleren, is nog steeds gelukt, tot nog toe.
Langer dan dat (3,5 uur, ook een forumlid), knap hoor, maar dat red ik zeker niet, straks buiten in de zomer, dan wel, is ook heel anders.

succes en groetos,

KTM 2008

wielerrevue
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 mei 2006 14:28

wielerrevue 10 feb 2008 12:14

Als wielrenner wil je 1 ding en dat is zo goed mogelijk de winter door geraken. Dat betekent veel duurwerk. Helaas werken de weersomstandigheden in de wintermaanden niet altijd even goed mee. Kou, regen en harde wind. Voor sommigen is dit geen enkel probleem, maar bij de meesten van ons gaat dit ten koste van het plezier en een ziekte heeft men zo opgelopen. Dan is een Tacx natuurlijk een hele goede optie. Je hebt een zeer effectieve training(misschien wel effectiever dan buiten) en de kans op ziekte is minimaal. Mijn record van 2008 staat op 4 uren op de Taxc. Zit zelf zeker 15 uur per week op de Tacx. Het is iets wat je jezelf gewoon op moet leggen. Of je gaat 4 uren buiten in de kou en de regen, of je gaat 4 uren binnen op de tacx.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 feb 2008 16:39

Dat zou voor mij een no-brainer zijn, zeker als het 10 graden is, dan ga ik gewoon naar buiten. Ik heb afgelopen winter 3 keer krachttraining op de Tacx gedaan, ik heb er echt een hekel aan. Gelukkig regent het echt niet de hele winter en is het meestal gewoon droog.
De meeste renners gaan gewoon lekker buiten crossen ipv zitten te zweten in de garage.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 10 feb 2008 16:48

[quote="Amclassic-fan"]Dat zou voor mij een no-brainer zijn, zeker als het 10 graden is, dan ga ik gewoon naar buiten. Ik heb afgelopen winter 3 keer krachttraining op de Tacx gedaan, ik heb er echt een hekel aan. Gelukkig regent het echt niet de hele winter en is het meestal gewoon droog.
De meeste renners gaan gewoon lekker buiten crossen ipv zitten te zweten in de garage.[/quote]

Je hebt deels gelijk maar als je alleen 's avonds door de weeks tijd hebt dan kun je of in het donker rijden of op een Tacx. Dan geef ik de voorkeur aan een Tacx mede gezien de veiligheid.
What makes the boat go faster?

jantie
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2008 17:06

jantie 17 feb 2008 19:43

EvEN ?IET ANDERS.
ik probeer in vorm te geraken maar slaag daar niet .
Integendeel.
Ik ben al 3 weken ziek geweest en heb pas weer een week met anti-biotica achter de rug.
Mijn vorm gaat meer vootuit dan achteruit ,ik heb weinig kilomters nodig om weer in vorm te geraken.
Hoe kan ik binnen een maand weer niveau halen zonder te forceren. Hoeveel min ..max uren heb ik nodig en is de snelheid dan nog belangerijker dan de duurtraining?
Jantie String..op zoek naar vorm

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 30 mar 2008 16:43

Even een schopje voor dit topic. Ik heb nu sinds kort een Tacx Flow en dat bevalt goed. Echt leuk is anders natuurlijk, maar het is zeker effectief.

Maarrrrr, klopt het dat de Tacx wat meeveert/beweegt? De fiets staat niet helemaal stil als ik gas geef. Klopt dit, of heb ik een maandagmorgen model ;).
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 mar 2008 16:46

[quote="Rezne"]
Maarrrrr, klopt het dat de Tacx wat meeveert/beweegt? De fiets staat niet helemaal stil als ik gas geef. Klopt dit, of heb ik een maandagmorgen model ;).[/quote]

Is normaal.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 30 mar 2008 16:54

Mooi zo. Bedankt voor de snelle reactie :D Kan ik zo met een gerust hart een training afwerken. (wel met dvd: Man on fire).
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 02 okt 2008 21:55

kan mij iemand vertellen of zo'n ding veel herrie maakt?
geeft dit evt overlast voot de buren, of moet ik hem op een wc-mat plaatsen oid?
.................

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 okt 2008 13:22

Maakt wel wat herrie, maar valt op zichzelf best mee. Voor de onderburen is het wel zo handig als je het geheel op een mat zet. Een yoga mat van de Kruidvat van 5 euro of zo'n kampeermatje zijn prima.

Plaats reactie