Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietscrisis

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 feb 2011 13:59

Ik was de afgelopen 2 weken al blij dat het weer zo 'lekker' warm was. Kwam er dinsdag en woensdag hier in Twente ook nog een heerlijk zonnetje bij, dat geeft wel weer extra motivatie voor mij om lekker op de fiets te springen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bleek
Forum-lid

bleek 11 feb 2011 14:01

eelcoz schreef:Volgens mij zit ik in een soort van fietscrisis. Op dit moment (sinds afgelopen weekend) heb ik werkelijk geen enkele zin om te fietsen. Het staat me zelfs tegen.

In 2006 ben ik begonnen met fietsen (eind jaren '90 als tiener wel een paar jaartjes gefietst, maar niet heel fanatiek) en sinds voorjaar 2009 fiets ik vrij regelmatig (2 a 3x per week, maar ook wel eens een week niet). Dit jaar wilde ik graag wat nieuwe dingen uitproberen (Alpen, tochten in Vlaanderen en Ardennen) en heb dus een trainingsprogramma opgesteld dat begon in de eerste week van dit jaar. Tot afgelopen vrijdag eigenlijk netjes dat schema gevolgd (3 a 4x per week trainen), maar toen was ik er ineens helemaal klaar mee. Geen zin meer om te fietsen en had het gevoel met een zinloze exercitie bezig te zijn.
Tja, wel eens eventjes niets gedaan sinds '09? Ik pak elk jaar toch een maandje niets doen en dan weer twee maanden heel rustig beginnen.
Een paar dingen spelen mee, denk ik: Gevoelsmatig maak ik nauwelijks progressie, met name qua snelheid. In de jaren '90 fietste ik al probleemloos een Elfstedentocht (2x, zo'n 240km) in een rustig tempo. Nu is 200 km ook geen enkel probleem. Echter, mijn snelheden gaan nauwelijks omhoog voor m'n gevoel. Dat mensen met veel talent of veel trainingsjaren achter de rug hoge gemiddelde snelheden rijden, begrijp ik, maar soms lees ik hier posts van mensen die pas een paar weken of maanden fietsen en al boven de 30 gemiddeld zitten. Laat ik maar eerlijk zijn, ik heb (behalve in een korte tijdrit) nog NOOIT een gemiddelde van boven de 30 gehaald. Solo is m'n maximum 28 km/h. Nu weet ik dat gemiddeldes niet altijd alles zeggen, maar toch. Het demotiveert me op de een of andere manier.
Gezien je huidige trainingsschema (3x d1 1x d2) train je ook niet op snelheid. Dus geen progressie zien op dat gebied vind ik niet heel gek. Probeer de 2x20' eens rondom je drempel, dus net niet in het rood. Deze interval is bij mij bekend als 'terrible twenties' dus de 20' mag niet aangenaam zijn! En dan kan je als je zin hebt zelfs 3x20'. Ga ik dit seizoen eens proberen. Wel pas doen als je weer zin hebt in fietsen hè :)
Daarnaast is het best passen en meten om zo'n 12 uur per week te trainen naast m'n werk (wat varieert van 40-60u per week). Gelukkig ben ik volledig vrij in waar en wanneer ik werk (ben aio/promovendus), maar ik heb soms ook het idee dat ik daardoor niet genoeg rust krijg.

Rust kan je natuurlijk alleen zelf voor zorgen. Overigens moet je geen slaaf van je trainingsschema worden (zo kom je enigszins over), als je een keer geen zin hebt gewoon je training overslaan. Het moet wel leuk blijven! Succes.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 feb 2011 14:08

[quote="Amclassic-fan"]Kwam er dinsdag en woensdag hier in Twente ook nog een heerlijk zonnetje bij, dat geeft wel weer extra motivatie voor mij om lekker op de fiets te springen. [/quote]

Eens, maar helaas kost werken zoveel vrije tijd.... :( En dit weekend wordt ook weer niet om over naar huis te schrijven. Zondag in elk geval met de atb het bos in.
Less is bore

alexd
Forum-lid

alexd 11 feb 2011 16:11

Herkenbaar hoor. Vorig jaar pas begonnen en dit jaar ten opzichte van precies een jaar geleden wel progressie, maar niet of nauwelijks ten opzichte van een paar maanden geleden of in de zomer.
Heb ook een drukke combi met baan, veel reistijd en gezin. Dus 12 uur trainen vind ik al echt veel: in deze tijd kom ik niet verder dan 6/7 uur fietsen per week, verdeeld over 3 trainingen. Wil ik wel opbouwen naar uur of 9 a 10 in het voorjaar, maar meer zal bij mij niet gaan.
30 gemiddeld doe ik nu ook niet in mij eentje (ja wel paar keer in de zomer met windstil weer, maar dan weer niet in D1).
Nog een enkele toevoeging op de andere tips: ik vind het leuk om elke keer een andere route te verzinnen en zo in de regio op steeds meer verschillende paadjes geweest te zijn. Is lekker afwisselend!
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 11 feb 2011 16:11

Ik doe de laatse twee weken aan handjes op het stuur en bootjes kijken, oftewel ik doe maar wat, heb nauwelijks zin te fietsen en wil het liefst mijn fiets verkopen, dan is het al mooi dat ik in iedergeval iets doe, een prof carriere zat er toch al niet meer in LOL
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

fietspraat
Forum-lid
Contact

fietspraat 11 feb 2011 16:28

Bij mij is februari al sinds jaar en dag de minste maand, en niet alleen vanwege het mindere aantal dagen in de maand. Ik heb me daar inmiddels bij neergelegd. Des te groter is m'n motivatie/schuldgevoel in maart.
fiets,fiets,fiets en verder niets.

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 11 feb 2011 20:25

Ik wil wel, maar ik snap soms niet dat sommige mensen zoveel tijd hebben om te fietsen. Werken de meeste collega renners wel? Ik vertrek vanaf huis rond 6.00 uur en werk tot 16.00 uur en ben rond 17.00 uur thuis.
Ik werk altijd buiten en zie in die tijd enorm veel wielrenners rijden. Of vragen deze elke dag vrij om 12.00 uur?
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

erwinb
Forum-lid

erwinb 11 feb 2011 22:19

[quote="wilcoelskamp"]Ik wil wel, maar ik snap soms niet dat sommige mensen zoveel tijd hebben om te fietsen. Werken de meeste collega renners wel? Ik vertrek vanaf huis rond 6.00 uur en werk tot 16.00 uur en ben rond 17.00 uur thuis.
Ik werk altijd buiten en zie in die tijd enorm veel wielrenners rijden. Of vragen deze elke dag vrij om 12.00 uur?
[/quote]

[offtopic]
Nee hoor, ik fiets regelmatig overdag, aangezien ik eigen baas ben en veel vanuit huis werk (geen reistijd) en dan 's avonds (net klaar) weer aan het werk ga. De baan van mijn vriendin met onregelmatige werktijden helpt daar uiteraard ook aan mee.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 11 feb 2011 22:32

Eelcoz, misschien is het een idee om bij een toerclub te gaan fietsen. Het stimuleert vaak als je een keer in de week met een clubje een mooie ronde fietst. Vaak worden er aan het eind van zo'n rit een sprintje getrokken, waardoor er ook een beetje competitie in zit. Maar over het algemeen is het een fijne manier om een lange tocht te rijden. Bovendien raak je gedurende de rest van de week meer gemotiveerd om te trainen.

epotheker
Forum-lid

epotheker 11 feb 2011 22:53

Mee eens, fietsen in een (kleine) groep geeft zoveel meer plezier. Heb soms het idee dat wij toerrijders aspiraties hebben van een pro. Heren, wij hoeven er niet van te eten, doelstellingen prima maar duurtrainingen met deze temperaturen heb ik ook zeer veel moeite mee, alles boven de 3 uur vind ik thans een kwelling....Liever het bos in, interval.....maar straks...als het weer wat beter is........dan zullen jullie nog wat beleven...!!!

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 12 feb 2011 00:06

[quote="scottwilko"]Belangrijkste regel op dit moment: Kijk niet naar anderen. [/quote]

Wel grappig dat je dit zegt. ik wordt eigenlijk altijd wel enthousiast als ik mede-wielrenners zie....geeft me toch het idee dat ik niet de enige ben die in dit jaargetij op de fiets zit.

[quote="wilcoelskamp"]Ik wil wel, maar ik snap soms niet dat sommige mensen zoveel tijd hebben om te fietsen. Werken de meeste collega renners wel? [/quote]

Ik worstel bij tijd en wijle ook wel met beschikbare tijd. Tijdens de week eigenlijk geen/weinig tijd en in het weekend is er in ons gezin ook van alles te doen. Wat ik dan regelmatig doe is idd een middag vrij nemen en vanuit mijn werk een stuk rijden (ik rijd altijd woon-werk op de fiets). Voor een 'grote ronde' neem ik dan wel eens een dag vrij, afhankelijk van het weer en of de agenda het toelaat.
Gelukkig barst ik van de motivatie, wil eigenlijk altijd wel fietsen. Ik heb geen idee hoe dat komt, dus daar kan ik jullie/TS helaas niet mee helpen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 12 feb 2011 01:11

De vraag is: Waarom moet je vooruitgang boeken?
Van wie moet je presteren?
Pak gewoon de fiest wanneer je zin hebt, geniet opnieuw van het fietsen en kijk goed om je heen en geniet.
Ik overbrug het winterseizoen altijd door ATB tochten te fietsen.
Ik denk de laatste tijden ook vaak van: Het is ook niet niks, heel de week vroeg opstaan voor je werk en dan op de zondag ook weer om een ritje te maken, ik begrijp ook goed dat iedereen dit niet op kan brengen, wij amateurs zijn eigenlijk gewoon de topsporters, we doen dit naast het werken gewoon "even" erbij, iedereen op zijn eigen manier, de ene gaat wat harder fietsen als de andere, maakt niet uit, genieten. Vorig jaar dus in die winter, toen er vele tochten werden afgelast vanwege het extreme weer,
ook gewoon elke week geweest, rustig aan, niets moet, wil je presteren dan maar wedstrijden fietsen.
Het had flink gesneeuwd en we fietsten toen bij ons door het bos over paden waar nog niemand was geweest, alles was "Omo"wit, deed gewoon pijn aan de ogen, dat is ook genieten, het hoeft niet hard te gaan.
Al vaker genoemd; als strak het weer beter gaat worden, gaat de zin automatisch ook meer worden en gaat het fietsen je beter af. Over de Ardennen hoef je je eigen niet te druk te maken, als je alleen 28 km/uur fietst gaat dit helemaal goed komen,
ook daar geldt: veel om je heen kijken en genieten.
Heel de maatschappij is al zo gejaagd, vooral wij Nederlanders kunnen er wat van.
Sommige fietsers fietsen gewoon door het rood bij een stoplicht,
dit maakt het steeds moeilijker voor organisaties om een toertocht te organiseren, ze denken waarschijnlijk dat ze prof zijn.
Veel te veel haast.
Fietsen werkt vaak verslavend, je wilt steeds meer, je zoekt steeds grotere uitdagingen.
Deze uitdagingen hoeven niet altijd samen te gaan met een sneller tempo.
Ik fiets 15 jaar op de weg en ben vorg jaar "pas" naar de Alpen geweest en naar de Mont Ventoux,
dit in één week tijd, ging niet al te snel, maar het was me toch een uitdaging!
En ik heb enorm genoten, dit jaar wil ik een "plus 300 km" rit gaan fietsen en een keer over de Afsluitdijk,
dat zijn weer hele andere uitdagingen.
Zo zoek ik in het begin van het seizoen wat uitdagingen, daar kun je dan mooi naar toewerken
en blijft het allemaal leuk en verfrissend.
Maar vooral genieten, dat is het motto.

Lees dit maar eens, dit motiveert misschien ook weer wat:

http://detoeristentempotrapper.blogspot.com/

Bikers are not alone

Plaats reactie