Fiets schoonmaken na een rit
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40205
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
P I M schreef:Aha, dus daar zit 't 'm dus in. Ik verwonderde me er al over dat een mod het magazine tegensprak .
Lol, wij zijn daar niet in dienst hoor
Ik gebruik sinds vorig jaar ook de Tacx pasta en werkt perfect. Daarvoor nog wel wat last met inzakkende zadelpennen, sindsdien nooit meer. Montage met momentsleutel en conform het opgegeven aanhaalmoment.
Less is bore
Daniel1975 schreef:P I M schreef:Aha, dus daar zit 't 'm dus in. Ik verwonderde me er al over dat een mod het magazine tegensprak .
Lol, wij zijn daar niet in dienst hoor
Ik gebruik sinds vorig jaar ook de Tacx pasta en werkt perfect. Daarvoor nog wel wat last met inzakkende zadelpennen, sindsdien nooit meer. Montage met momentsleutel en conform het opgegeven aanhaalmoment.
Nee, dat weet ik ook wel, maar mijn redenatie was dat FIETS-medewerker wel wist wat hij/zij schreef, en dat een mod over het algemeen iets meer kennis had van fietsen dan de gemiddelde forumbezoeker hier. Daaruit dus de conclusie dat ze zo ongeveer het zelfde antwoord zouden geven .
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
Hoi,
Op een tijdschrift zou ik niet teveel steunen om correcte technische informatie te vinden.
Er zijn wellicht meer mensen die in een handomdraai tientallen blunders van tijdschrriften kunnen citeren.
Even op een rijtje:
Twee delen uit verschillende metalen vervaardigd dienen altijd worden ingevet zoniet onstaat er galvanische corrosie waardoor die delen muurvast aan elkaar kunnen komen zitten.
Carbon + alu dus in alle geval altijd best invetten. Ingevette delen schuiven niet meer maar net minder wanneer ze onder spanning worden gebracht.
Carbon met carbon, b.v. carbonnen zadelpen in een carbon frame mag worden ingevet met een zuurvrij vet maar als ze zonder niet gaat slippen hoeft dit niet.
Tacx (Dynamic) montagepasta is prima om carbonnen onderdelen met elkaar te verbinden omdat het een granulaat bevat waardoor een goede vullingsgraad onstaat. Mede hierdoor kan het aandraaimonent met ongeveer 30% (?) worden verminderd waardoor het klassieke euvel van de stukgeknepen zadelpennen mooi wordt vermeden. Bovendien zitten je onderdelen vaak beter vast met de pasta dan dat je het aandraaimoment zonder pasta zou hebben opgevoerd.
Dat komt gewoon omdat het granulaat het onderlinge verschil in passing mooi opvult terwijl harder aandraaien alleen voor meer onderlinge vervorming zorgt wat de lokale druk alleen maar nodeloos verhoogt.
Daarnaast vermijdt het een hele boel cosmetische schade wat je liever niet wil op je peperdure carbon spul. Het granulaat bestaat namelijk uit mooi geronde micro-glaskorrels en dit laat in tegenstelling tot ander truukjes geen krassen na op je lak.
Ciao,
Op een tijdschrift zou ik niet teveel steunen om correcte technische informatie te vinden.
Er zijn wellicht meer mensen die in een handomdraai tientallen blunders van tijdschrriften kunnen citeren.
Even op een rijtje:
Twee delen uit verschillende metalen vervaardigd dienen altijd worden ingevet zoniet onstaat er galvanische corrosie waardoor die delen muurvast aan elkaar kunnen komen zitten.
Carbon + alu dus in alle geval altijd best invetten. Ingevette delen schuiven niet meer maar net minder wanneer ze onder spanning worden gebracht.
Carbon met carbon, b.v. carbonnen zadelpen in een carbon frame mag worden ingevet met een zuurvrij vet maar als ze zonder niet gaat slippen hoeft dit niet.
Tacx (Dynamic) montagepasta is prima om carbonnen onderdelen met elkaar te verbinden omdat het een granulaat bevat waardoor een goede vullingsgraad onstaat. Mede hierdoor kan het aandraaimonent met ongeveer 30% (?) worden verminderd waardoor het klassieke euvel van de stukgeknepen zadelpennen mooi wordt vermeden. Bovendien zitten je onderdelen vaak beter vast met de pasta dan dat je het aandraaimoment zonder pasta zou hebben opgevoerd.
Dat komt gewoon omdat het granulaat het onderlinge verschil in passing mooi opvult terwijl harder aandraaien alleen voor meer onderlinge vervorming zorgt wat de lokale druk alleen maar nodeloos verhoogt.
Daarnaast vermijdt het een hele boel cosmetische schade wat je liever niet wil op je peperdure carbon spul. Het granulaat bestaat namelijk uit mooi geronde micro-glaskorrels en dit laat in tegenstelling tot ander truukjes geen krassen na op je lak.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik heb ook een vraagje,
Ik vind het veel werk om met de tuinslang door de garage heen te lopen en hem (vooral) daarna weer op te rollen, maar nou had ik een vraagje want ik had daar even overna gedacht en was eropuit gekomen dat een plantenspuit met een hogere druk dan een gewone een serieuze uitkomst zou zijn maar nu mijn vraag,, weet iemand of en waar je die dan kunt krijgen.
Rik
Ik vind het veel werk om met de tuinslang door de garage heen te lopen en hem (vooral) daarna weer op te rollen, maar nou had ik een vraagje want ik had daar even overna gedacht en was eropuit gekomen dat een plantenspuit met een hogere druk dan een gewone een serieuze uitkomst zou zijn maar nu mijn vraag,, weet iemand of en waar je die dan kunt krijgen.
Rik
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
fdegrove schreef: ...Twee delen uit verschillende metalen vervaardigd dienen altijd worden ingevet zoniet onstaat er galvanische corrosie waardoor die delen muurvast aan elkaar kunnen komen zitten.
Carbon + alu dus in alle geval altijd best invetten. Ingevette delen schuiven niet meer maar net minder wanneer ze onder spanning worden gebracht...
Maar carbon is geen metaal en corrodeert niet.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Hoi,
Koolstof is geen metaal maar vaak geleidt het wel electrische stromen en daar gaat het om.
Een andere reden om toch in te vetten is het vrij grote onderlinge verschil in uitzettingscoefficient. Door in te vetten wordt dit beter ondervangen.
Ciao,
Koolstof is geen metaal maar vaak geleidt het wel electrische stromen en daar gaat het om.
Een andere reden om toch in te vetten is het vrij grote onderlinge verschil in uitzettingscoefficient. Door in te vetten wordt dit beter ondervangen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...