tubewielen
Yenssen schreef:Een Continental 4000 S vouwband heeft bij een snelheid van 35 km/h op een vlakke weg 15 Watt minder aan energie nodig ten opzichte van een goede tube.
Dat zegt genoeg lijkt me zo. Tubes zijn verleden tijd.
Hoi,
Ik rijd ook niet op Tubes maar 15 Watt lijkt me wat erg veel. Ik denk dat fdegrove bedoelt.....bronvermelding die laat zien dat er 15 Watt verschil is tussen Conto 4000S en Tubes.
Roepen kunnen we allemaal. Feiten tellen.
Ook al zou een Tube 15 Watt besparen (lijkt me stug) dan nog stap ik niet over aangezien ik geen wedstrijden rijd en niet met dat plakken e.d. van Tubes bezig wil zijn (Ja Maurice, ik riep enige dagen geleden dat ik het wel overwoog maar ben daarvan afgestapt......later wellicht).
Oh ja...geen data van Conti zelf he
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Even nuanceren:
... en de crossers reden gewoon door (op tubes).
Yenssen schreef:Een Continental 4000 S vouwband heeft bij een snelheid van 35 km/h op een vlakke weg 15 Watt minder aan energie nodig ten opzichte van een goede tube.
Dat zegt genoeg lijkt me zo. Tubes zijn verleden tijd.
... en de crossers reden gewoon door (op tubes).
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
Il Grasso schreef:Even nuanceren:
Yenssen schreef:Een Continental 4000 S vouwband heeft bij een snelheid van 35 km/h op een vlakke weg 15 Watt minder aan energie nodig ten opzichte van een goede tube.
Dat zegt genoeg lijkt me zo. Tubes zijn verleden tijd.
... en de crossers reden gewoon door (op tubes).
Maar met veldrijden heeft een tube gewoon hele andere voordelen boven draadbanden.
Anti-Spacers!
Tests van Tour laten de laatste jaren inderdaad zien dat verschillen in rolweerstand tussen de beste tubes en de beste draadbandjes (met latex biba) (hetzij marginaal) worden beslist in het voordeel van de draadbandjes.
Neemt niet weg dat de tubes echt geen verleden tijd zjin. Overeind blijven nog altijd de rij eigenschappen en tevens het gewichtsvoordeel (zowel in de velg als in de banden).
Velonews vatte het mooi samen:
Neemt niet weg dat de tubes echt geen verleden tijd zjin. Overeind blijven nog altijd de rij eigenschappen en tevens het gewichtsvoordeel (zowel in de velg als in de banden).
Velonews vatte het mooi samen:
Hier nog een mooi lijstje van Tour:While tubulars are generally lighter for similar tire quality, and tubular wheels can save a lot of weight over clincher wheels, rolling resistance may not fall to the advantage of the tubulars. I still cannot say which is the appropriate choice for you, given the superiority of a clincher in price, installation, and probably in rolling resistance, and the superiority of a tubular in weight, round cross-section for cornering performance, capacity for high tire pressure, and staying on the rim in the case of sudden air loss.
Deda Tre Giro d'Italia 0.0038
Vittoria Open Corsa Evo CX 0.0039
Michelin Pro 2 Race 0.0042
Vittoria Diamante Pro Rain 0.0044
Michelin Megamium 2 0.0047
Pariba Revolution 0.0048
Veloflex Carbon (Tubular) 0.0049
Michelin Carbon 0.0050
Gommitalia Route du Nord (Tubular) 0.0050
Panaracer Stradius Pro 0.0051
Schwalbe Stelvio Plus 0.0052
Gommitalia Platinum (Tubular) 0.0053
Vittoria Corsa Evo CX (Tubular) 0.0054
Schwalbe Stelvio Evolution Front 0.0056
Continental GP Force (rear specific) 0.0057
Hutchinson Fusion 0.0057
Schwalbe Stelvio Evolution Rear 0.0057
Vittoria Corsa Evo KS (Tubular) 0.0057
Continental Ultra GatorSkin 0.0058
Ritchey Pro Race Slick WCS 0.0058
Schwalbe Stelvio 0.0059
Continental Competition (Tubular) 0.0059
Veloflex Roubaix (Tubular) 0.0059
Continental Podium (Tubular) 0.0060
Specialized S-Works Mondo 0.0061
Continental GP 3000 0.0067
Hutchinson Top Speed 0.0069
Schwalbe Stelvio (Tubular) 0.0069
Continental GP Attack (front specific) 0.0073
Tufo Elite Jet (Tubular) 0.0073
Schwalbe Montello 300 (Tubular) 0.0075
Tufo Hi-Composite Carbon (Tubular) 0.0077
Wat is de eenheid?
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Lijstje is alweer wat ouder volgens mij, ik mis ook de GP4000(s) en inderdaad de Ultremo. Beiden zullen rond het niveau van de Pro2Race zitten.
Hier nog een recentere test:
Hier nog een recentere test:
We zien hier meteen het verschil tussen de GP4000 tubular en clincher te weten; 34.3 W versus 41.6 W. Een verschil van 7.3 W in het nadeel van de tubular. De genoemde 15W is dus onzin, het is ongeveer de helft.Caption: Manufacturer, model, MSRP, width x height, CRR at 35kph (85kg system weight, 7.5bar pressure), puncture proofness (max 180s), wet adhesion (max. cornering speed for a curve radius of 12.5m), mounting
Clinchers/Tubeless:
Continental GP 4 Season 45.00 23.4x23mm 224g 53.90W 180s 33.20kph possible without tools
Continental GP 4000 S 42.90 23.4x22.8mm 207g 34.30W 180s 33.00kph possible without tools TOUR - TEST WINNER
Hutchinson Fusion 2 39.80 23x22.7mm 233g 52.8W 56s 30.30kph with tools middle difficult
Hutchinson Fusion 2 Tubeless 49.80 21.9x20.5mm 299g 34.30W 41s 30.40kph with tools middle difficult
Michelin Pro²Grip 45.95 23.2x22mm 234g 43.70W 180s 32.60kph with tools easy Tour - Tip
Michelin Pro²Race 40.95 23.3x24.1mm 218g 36.00W 180s 30.30kph with tools easy
Schwalbe Stelvio Rain 36.90 23.6x23.2mm 215g 51.50W 180s 31.10kph possible without tools
Schwalbe Ultremo 42.90 22.5x21.2mm 196g 43.30W 180s 32.90kph possible without tools Tour - Tip
Vittoria Evo CX 43.95 23x22.7mm 229g 42.00W 9s 30.40kph with tools middle difficult
Zipp Tangente 77.50 21.5x18.9mm 204g 36.20W 47s 33.00kph possible without tools
Tubulars:
Continental 4000 SR 72.90 22.3x19mm 246g 41.60W 180s 31.80kph inconspicuous
Schwalbe Stelvio 64.90 22.0x20.0mm 220g 47.00W 180s 32.90kph inconspicuous
Tufo Elite Ride 25 69.95 26.0x24.4mm 262g 41.20W 180s 30.20kph inconspicuous
Vittoria Evo CX 59.95 21.9x19mm 282g 41.10W 50s 30.60kph inconspicuous
Vredestein Fortezza Pro TriComp 58.65 22.7x21.6mm 278g 36.70W 6s 30.20kph inconspicuous
Zipp Tangente 99.00 21.5x19.5mm 269g 37.20W 70s 32.80kph inconspicuous