marmotte: triple of compact?
Gewoon de clandon, telegraphe en galibier invoeren zoals je ook de alp deed, de afdalingen en vlakke stukken overlaten aan de deelnemers zelf zodat ie daar zelf een gemiddelde snelheid kunnen invoeren, bijvoorbeeld 45gemiddeld voor de afdalingen, en 33 gemiddeld voor de vlakke tussenstukken...., of wat mij betreft niet meetellen, dat zijn toch de stukken waarop je probeert te herstellen.....
Daarentegen ben jij de natuurkundige, dus kan ik me beter stilhouden, haha.... De essentie is in ieder geval dat je een mooie tabel hebt gemaakt die duidelijk laat zien dat indien je aan het eind van de marmotte nog meer dan een uur achterelkaar 250-300W weet weg te trappen je alsnog heel goed een koffiemolentje kunt gebruiken, waarbij 30-27 geen overbodige luxe is....
Waar mensen echt kapot aan gaan bij de Marmotte is een te traag ritme als gevolg van te zwaar verzet. Verzuring bovenop uitputting en algehele vermoeidheid....
Heb eens twee jaar geleden de Ventoux beklommen op een Trek T400 met triple ATB-verzet (32-30). En hoewel ik plus de fiets toen 10kg zwaarder waren dan afgelopen seizoen, reed ik um dit jaar even snel op de racefiets met 34-27. Met dit verschil dat ik um twee jaar geleden 2x achtereen kon beklimmen en afgelopen zomer er al na 1x de brui er aangaf..... (kwam ook door de hitte en de uitdroging, maar toch....., een babyverzetje is zo gek nog niet). Anyways volgend jaar de Ventoux binnen anderhalf uur, de Marmotte binnen 8 uur, en dan kan de fiets in de wilgen....
Daarentegen ben jij de natuurkundige, dus kan ik me beter stilhouden, haha.... De essentie is in ieder geval dat je een mooie tabel hebt gemaakt die duidelijk laat zien dat indien je aan het eind van de marmotte nog meer dan een uur achterelkaar 250-300W weet weg te trappen je alsnog heel goed een koffiemolentje kunt gebruiken, waarbij 30-27 geen overbodige luxe is....
Waar mensen echt kapot aan gaan bij de Marmotte is een te traag ritme als gevolg van te zwaar verzet. Verzuring bovenop uitputting en algehele vermoeidheid....
Heb eens twee jaar geleden de Ventoux beklommen op een Trek T400 met triple ATB-verzet (32-30). En hoewel ik plus de fiets toen 10kg zwaarder waren dan afgelopen seizoen, reed ik um dit jaar even snel op de racefiets met 34-27. Met dit verschil dat ik um twee jaar geleden 2x achtereen kon beklimmen en afgelopen zomer er al na 1x de brui er aangaf..... (kwam ook door de hitte en de uitdroging, maar toch....., een babyverzetje is zo gek nog niet). Anyways volgend jaar de Ventoux binnen anderhalf uur, de Marmotte binnen 8 uur, en dan kan de fiets in de wilgen....
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Nog eens olie op het vuur:
Als je een klop van de hamer krijgt of de uitputting nabij of volledig verzuurd de Alp opgaat, dan heb je te weinig getraind en ook dan is een triple niet zinvol, want je pleegt nog altijd roofbouw op je lichaam en waarvoor. Een tripel op zich is natuurlijk wel een zinvolle uitvinding, maar niet om te licht getrainde, zichzelf overschattende, zichzelf willen bewijzende blanke mannen in kudde een berg op te krijgen voor het halen van een papier en een stempel.
Als je een klop van de hamer krijgt of de uitputting nabij of volledig verzuurd de Alp opgaat, dan heb je te weinig getraind en ook dan is een triple niet zinvol, want je pleegt nog altijd roofbouw op je lichaam en waarvoor. Een tripel op zich is natuurlijk wel een zinvolle uitvinding, maar niet om te licht getrainde, zichzelf overschattende, zichzelf willen bewijzende blanke mannen in kudde een berg op te krijgen voor het halen van een papier en een stempel.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Zit wel iets in. Op een gegeven moment is geen verzet licht genoeg meer en is een licht verzet alleen maar ongunstig. Maar er zit nog een wel grijs gebied tussen hoor.
de zwarten schreef:Nog eens olie op het vuur:
Als je een klop van de hamer krijgt of de uitputting nabij of volledig verzuurd de Alp opgaat, dan heb je te weinig getraind en ook dan is een triple niet zinvol, want je pleegt nog altijd roofbouw op je lichaam en waarvoor. Een tripel op zich is natuurlijk wel een zinvolle uitvinding, maar niet om te licht getrainde, zichzelf overschattende, zichzelf willen bewijzende blanke mannen in kudde een berg op te krijgen voor het halen van een papier en een stempel.
Laten we het zo zeggen, ik denk dat Auke daar ook een beetje op doelt. Juist de goed getrainde mensen (dat ben je al snel als je nog 250-300 watt weet weg te trappen op dat moment, uitgaande van een normaal gewicht) hebben ook baat bij het koffiemolentje...
Als je helemaal verrrot bent, dan kun je ook geen fatsoenlijke cadans meer draaien en gaat misschien het gevaar dat Havana hierboven schetst spelen, als je je dan een heel licht verzet pakt, val je om... Dat klopt ook wel, mensen die verrot zijn, kunnen nog maar een laag vermogen leveren, een lager vermogen betekent vaak een lagere cadans...
de zwarten schreef:Nog eens olie op het vuur:
Als je een klop van de hamer krijgt of de uitputting nabij of volledig verzuurd de Alp opgaat, dan heb je te weinig getraind en ook dan is een triple niet zinvol, want je pleegt nog altijd roofbouw op je lichaam en waarvoor. Een tripel op zich is natuurlijk wel een zinvolle uitvinding, maar niet om te licht getrainde, zichzelf overschattende, zichzelf willen bewijzende blanke mannen in kudde een berg op te krijgen voor het halen van een papier en een stempel.
Toch zul je geneigd zijn om het uiterste uit je zelf te willen halen, hoe getraind of ongetraind je ook bent. De Galibier op de 34-27 gaat nog wel, hoewel die zwaarder is dan de Alp. Echter gaat het erom om na de Galibier ook nog eens de Alp te beklimmen, en dan kan de Alp plots stukken zwaarder zijn dan de Galibier....
Kunnen we dan concluderen dat de prioriteitenlijst voor de Marmotte als volgt is:
Prioriteiten tijdens de voorbereiding op de Marmotte:
1) Veel kilometers maken, zorgen voor een zo perfect mogelijke aerobe conditie, weten wat 8+ uur op het zadel zitten is....
2) Jezelf zo licht mogelijk maken, dus middels een gezonde balans tussen voeding en trainen, zoveel mogelijk afvallen
3) Zorgen voor een zo licht mogelijk fietsje
Prioriteiten tijdens de Marmotte zelf:
1) Voldoende voeding en drinken tijdens de race, elk uur een gel, en zoveel mogelijk blijven drinken aangevuld met isostar o.g.
2) Eigen tempo hanteren, laat je niet gek maken: op souplesse de Clandon, Telegraphe en Galibier beklimmen; Gedoseerd en terughoudend rijden, zelfs tijdens de laatste kilometers van de Galibier, alles bewaren voor de Alp.
3) Triple of compact; hoe lichter hoe beter, maar zelfs dat is geen paardemiddel als je voorgaande prioriteiten niet voldoende hanteert.
Zoiets?
In dit topic... al eens geopperd dat een gemiddelde cyclo-rijder, die met een gruyère-cassette op pad gaat, 2 à 20 minuten langer doet over de Marmotte. En gezien het wie zwijgt, stemt toe-principe was iedereen het daar mee eens, dacht ik. (;-)
havana schreef:@ amclassicfan: als je mijn term overneemt, doe 't dan wel goed
Het is "geitenkaascassette"
(vrij naar de legendarische uitspraak van Johan Cruijff: "Hun op rechts was een geitenkaas", over de verdediging van Nederland tegen Brazilië, WK 1994 in Amerika)
Ging dat niet over de Joegoslaven tijdens de kwartfinale EK 2000, die 6-1 wedstrijd ?
Zou zo maar kunnen, moet het even nazoeken in mijn boekje "Je moet schieten, anders kun je niet scoren".
btw Buzz, LOL @ gruyèrecassette
In navolging van Wielertoerist begint ook hier een eigen jargon te ontstaan
btw Buzz, LOL @ gruyèrecassette
In navolging van Wielertoerist begint ook hier een eigen jargon te ontstaan
Bedoel je nu Gruyere of Emmental Buzz?
En Cruyf of geen Cruyf gatenkaas en geitenkaas in cassetteterminolgie kan echt niet hetzelfde zijn. De gatenkaas cassette lijkt me de beste uitdrukking als je een cassette hebt waarbij tussen de naast elkaar liggende tandwielen het aantal tandjes met meer dan 1 verspringt. De geitencassete lijkt me bv een 18-34. Dus een geitenkaas met gaten
En Cruyf of geen Cruyf gatenkaas en geitenkaas in cassetteterminolgie kan echt niet hetzelfde zijn. De gatenkaas cassette lijkt me de beste uitdrukking als je een cassette hebt waarbij tussen de naast elkaar liggende tandwielen het aantal tandjes met meer dan 1 verspringt. De geitencassete lijkt me bv een 18-34. Dus een geitenkaas met gaten
Mijn trainingen op bikeplanner.com
havana schreef:Je bedoelt waarschijnlijk dat je het hele jaar met één cassette kunt rijden? Verder is weinig aan vast te knopen namelijk.Dit heeft te maken met comfort en met een gamma aan beschikbare verzetten die je niet hebt met een compact. Met een triple kun je overal weg.
Een triple heeft als nadeel de grotere q-factor; hetgeen voor profs vaak wel degelijk een factor is.
Triples bij profs zie je niet meer sinds de compact (ombouwen is veel makkelijker). Zowel Di Luca, Simoni, Piepoli en A. Schleck reden met een compact tijdens de etappe naar de Zoncolan in de Giro van 2007 trouwens.
dit is marketing. De grote merken willen natuurlijk dat er meer met compacts wordt gereden omdat ze dan veel minder stock moeten innemen. Gewoon een crank veranderen is voldoende. Als ze in hun gamma ook nog eens triples (dus andere mannet, derailleur en crank)hebben kost dit stock en planning. Dezelfde reden waarom er gebruik gemaakt wordt van compact frames (beperkte maten, beperkte stock).
Van de q-factor hebben MTB'kers blijkbaar weinig last ...
voor de (niet prof) fietser is een triple inderdaad makkelijker, dan hoeft hij niet meer te sleutelen aan zijn compact en dat is handig. Dan heeft hij alles steeds voorhanden en kan hij dus geen inschattingsfout maken en met het verkeerde verzet op pad zijn.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Goed trainen en gewoon 39-25/27 rijden en anders thuisblijven.
Met een koffiemolen komt iedereen boven.
Een jonge gezonde vent moet dat kunnen.
Met een koffiemolen komt iedereen boven.
Een jonge gezonde vent moet dat kunnen.