Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Campa ultra torq tov traditioneel.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 29 okt 2007 15:46

Christoffel schreef:@litespeed: In mijn MTB zit octalink. In 5 jaar tijd 2 assen! Ik gebruik dat ding een maand of 4 per jaar. Wel ruig, maar daar is het toch voor gemaakt? Zo onder de indruk ben ik niet van dat systeem.
Als ik denk aan de keren dat ik in Zuid-Limburg op m'n mtb door de modder (heel fijne troep) heb geploeterd en ik haal weer even voor mij hoe de fiets er nadien uitzag, dan zou ik het niet raar vinden als ik daarmee 2 assen in vijf jaar tijd verspeel. Lijkt mij niet meer dan logisch.

Ik vind het niet zo sterk om op basis van jouw ervaring met een mtb-systeem een uitspraak te doen in een discussie over een race-systeem...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 okt 2007 15:55

In 5 jaar 2 assen verslijten vind ik niet echt bijzonder, fietsen kost nu eenmaal geld. Je verwacht toch ook niet dat een cassete na 5 jaar nog goed is? Vergelijk die 2,5 jaar met 1 as rijden eens met wat nog al wat mensen met HT2 mtb cranks hebben, na 1500 km zijn de lagers meestal al helemaal verrot.

Als je UT crankstel in je handen gehad hebt met de lagers erop dan ziet iedere onbenul dat het lager heel kwetsbaar is. 1 keer water in je bracket en je lagers worden volledig doorgespoeld omdat er geen afdichting is aan de binnenzijde. Campa geeft op de nieuwe crankstellen ook geen garantie als je er mee gaat crossen...

Jis assen gaan idd wel kapot, maar daar gaan wel meerdere seizoenen overheen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
christoffel
Forum-lid
Berichten: 701
Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43

Gebruikersavatar christoffel 29 okt 2007 16:48

2 assen in 5 jaar niet bijzonder bij 4 maanden gebruik? Mwoah, vind ik geen toonbeeld van duurzaamheid.

UT gewoon goed in het vet of zuurvrije vaseline (beter bestand tegen vuil en water) en dat zo nodig herhalen. Het is een fluitje van een cent om te demonteren / monteren.
Gang is alles...

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 29 okt 2007 16:50

Wat betreft de lagers van het UT crankstel. Ik rijd er gewoon mee en onderhoud ze zo goed en kwaad als het kan. Op het moment dat ze versleten zijn zet ik er zonder twijfel ceramische lagers in.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 okt 2007 17:28

Moet je er wel even bijzeggen welke 4 maanden van het jaar en onder welke omstandigheden. Als je geen gaatje onder in je bracket hebt zitten gaat een beetje vaseline op 't lager smeren echt niet helpen bij 't UT crankstel. Als er eenmaal water in zit wordt 't gewoon een golfslag bad waarbij je lagers gespoeld worden. Campa zou er gewoon lagers in moeten zitten die aan beide zijden afgedicht zijn, dan minieme beetje extra weerstand merkt toch niemand.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
christoffel
Forum-lid
Berichten: 701
Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43

Gebruikersavatar christoffel 01 nov 2007 21:45

Vandaag een Record UT crankstel gehaald en wat denk je... De lagers zijn volledig afgedicht! Dus.....:p
Gang is alles...

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 01 nov 2007 21:56

Roesten ze des te harder..... Een goed lager (zie ook de oudere door campa gebruikte industrielagers) is aan één zijde en wel de minst door vocht belaste gewoon open. Voordeel hiervan is dat vocht dat er wel inkomt er ook weer uit verdampt. Mavic gebuikt al sinds jaar en dag dubbel afgedichte lagers en die willen echt wel roesten....

Gebruikersavatar
christoffel
Forum-lid
Berichten: 701
Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43

Gebruikersavatar christoffel 01 nov 2007 23:52

Nou, dat strookt dan totaal niet met mijn ervaringen. DT Swiss met afgedichte lagers? Al 20 jaar in weer en wind, ook op mijn MTB nota bene, geen enkel probleem. Campa asses vanaf C-Record tot en met de laatste: no problem! Time pedalen met half open lagers? Om de haveklap ellende.
Buiten dat kan ik de kant van het lager bij de crank niet zien, dus wellicht heb je op dat gebied gelijk, maar typisch, of beter a-typisch blijft het.
Met Mavic naven heb ik overigens zelfs in de pekel gereden. No problemo.
Gang is alles...

roadster
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:43

roadster 02 nov 2007 16:27

Scepticus schreef:
Nou, er zijn zat sites te vinden die niet klakkeloos met de mainstream meeblaten, denk aan M-Gineering, Damon Rinard, Sheldon Brown, Jobst Brandt, Radplan Delta.

Trouwens, oud-hoofdredacteur van Fiets Guus van de Beek (jammer dat die weg is) had ook een kritische kijk op technische zaken, evenals Hilary Stone, van wie vroegâh ook nog wel eens stukjes in Fiets stonden.


(Ja, vooral jammer dat G.v.d.Beek weg is (moest?!) bij FIETS.)
100 punten voor Scepticus.
1 ding klopt er echter niet; je naam.
Had moeten zijn: TECHNO-REALIST
Roadster

Plaats reactie