band zeer lastig om velg
Wat ech een geniale tip is, hier op 't forum opgeduikeld afgelopen week:
Als je het laatste stukje nog moet bij het ventiel, begin je aan de andere kant en trek je de band stukje voor stukje langs links en rechts zoveel mogelijk naar het ventiel zodat daar zoveel mogelijk band komt, dan stukje voor stukje het laatste stuk er in.
Ik had serieus waar bloed op m'n duimen staan (!), na dat gedaan te hebben schoot hij er zo op..
Als je het laatste stukje nog moet bij het ventiel, begin je aan de andere kant en trek je de band stukje voor stukje langs links en rechts zoveel mogelijk naar het ventiel zodat daar zoveel mogelijk band komt, dan stukje voor stukje het laatste stuk er in.
Ik had serieus waar bloed op m'n duimen staan (!), na dat gedaan te hebben schoot hij er zo op..
Foosho schreef:Wat ech een geniale tip is, hier op 't forum opgeduikeld afgelopen week:
Als je het laatste stukje nog moet bij het ventiel, begin je aan de andere kant en trek je de band stukje voor stukje langs links en rechts zoveel mogelijk naar het ventiel zodat daar zoveel mogelijk band komt, dan stukje voor stukje het laatste stuk er in.
Filmpje?
Eindigen bij het ventiel?
Ik zou nooit bij het ventiel eindigen zo vermijd je extra druk op het ventiel + ventielaanhechtingspunten.
Als je een band omlegt en pas begint met rekken op het laatste stuk dan rekt alleen de band uit op het laatste stuk. Het overgrote deel dat dan al om de velg zit zal nauwelijks meerekken . Het blijft nl krachtg tegen de velg kleven.
Met deze wetenschap is het antwoord vrij simpel.
Eerder beginnen met rekken en/of wat zeep als glijmiddel gebruiken op het eerste 3/4 deel van de velg.
Ik talk nieuwe banden altijd aan de binnenkant en je kunt ook de buitenbanddelen die de velg raken ook talken voor minder kleving/wrijving tijdens omleggen. Vaak al net genoeg om het proces iets soepeler te laten verlopen.
Ik zou nooit bij het ventiel eindigen zo vermijd je extra druk op het ventiel + ventielaanhechtingspunten.
Als je een band omlegt en pas begint met rekken op het laatste stuk dan rekt alleen de band uit op het laatste stuk. Het overgrote deel dat dan al om de velg zit zal nauwelijks meerekken . Het blijft nl krachtg tegen de velg kleven.
Met deze wetenschap is het antwoord vrij simpel.
Eerder beginnen met rekken en/of wat zeep als glijmiddel gebruiken op het eerste 3/4 deel van de velg.
Ik talk nieuwe banden altijd aan de binnenkant en je kunt ook de buitenbanddelen die de velg raken ook talken voor minder kleving/wrijving tijdens omleggen. Vaak al net genoeg om het proces iets soepeler te laten verlopen.
Hehemao schreef:Filmpje?
Plaatje ook goed?
[img=http://img90.imageshack.us/img90/7573/bandomdoen.jpg]
't Idee is dat je bij het laatste stuk dat je overhoudt zoveel mogelijk band krijgt door zoveel mogelijk daar heen te trekken. Zo duidelijk hoop ik?
@-Divo:- De een zegt eindigen bij het ventiel, de ander zegt er tegenover, weer een ander switched halverwege en houdt 2 eindes over, etc...
GastheerG schreef:Als je bij het ventiel eindigt heb je net een mm meer band. Want het stuk buitenband bij het ventiel zit toch - door de verdikking van het ventiel - iets hoger.
Door bij het ventiel te eindigen VOORKOM je juist onnodige druk.
Als je eerder het ventiel hebt verwerkt dan druk je de binnenband iets naar binnen door het ventielpijpje een stukje naar binnen te duwen. Daarmee maak je ruimte zodat de buitenband geen last heeft van het ventiel
Als je eindigt bij het ventiel heb je een veel groter kans op extra druk op de aansluiting van het ventiel op de binnenband. Zeker als je nog eens bandenlichters nodig hebt voor het laatste stukje. Als je eindigt bij het ventiel heb je ook trouwens vaak de binnenband tussen de velg en de buitenband geklemd zitten.
Ruimte op een band maak je door de rek te verdelen over de gehele band zoals hier boven te zien is. Eigenlijk heel logisch.
Je hoeft overigens niet bij het ventiel te beginnen het is in mijn verhaal alleen belangrijk dat je er niet eindigt.
Zoals Gastheer het doet is de manier.
Wat tevens belangrijk is dat je de waar de band er al op ligt de hieldraad naar het midden van het velgbed drukt.
In het midden van het velgbed is de omtrek het kleinst en zo krijg je meer ruimte om het laatste stukje er op te krijgen.
Wat tevens belangrijk is dat je de waar de band er al op ligt de hieldraad naar het midden van het velgbed drukt.
In het midden van het velgbed is de omtrek het kleinst en zo krijg je meer ruimte om het laatste stukje er op te krijgen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik had hetzelfde probleem met nieuwe Conti's GP4000 op Fulcrum Racing 5. Beide binnen- en buitenranden van de buitenbanden ruim insmeren met afwasmiddel en stukje voor beetje met een plastic bandenwipper er omheen friemelen. Binnen een kwartier 2 stuks gemonteerd en eerder (zonder de zeep) de handen kapotgehad... het werkt echt.
Waarom moeilijk doen als het ook Italiaans kan?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ik kon inderdaad ook binnen een kwartier 2 nieuwe GP4000s banden om mijn Fulcrum 1's zetten of om mijn Shimmys RS10.
De manier van Snow en het plaatje van Foosho zijn de manieren hoe ik het geleerd heb en heb nog nooit problemen gehad. Natuurlijk vergt het nog wel een beetje kracht, maar dat zou elke volwassen man moeten lukken.
De manier van Snow en het plaatje van Foosho zijn de manieren hoe ik het geleerd heb en heb nog nooit problemen gehad. Natuurlijk vergt het nog wel een beetje kracht, maar dat zou elke volwassen man moeten lukken.