Pagina 4 van 4
Geplaatst: 29 sep 2007 23:47
door rik.a
nee maar het is voorla zo: ik schakel terug voor het stoplicht, maar kom dan met mijn benen niet goed genoeg in stelling om gewoon een beetje fatsoenlijk weg te komen, dus trap ik terug (echt heel rustig) alleen dan gooit hij er mijn ketting zodanig van het blad af dat hij hem ernaast gooit. dus het is geen questie van optrekken in de zwakste postitie (vooruit is geen enkel probleem!!) maar het terugtrappen dusdanig wel dat mijn bracket minder lak heeft. Kan het trouwens kwaad er toch mee te rijden zonder dat het over gelakt is (lakstift komt over een week of 2 pas binnen.)??
Rik
Geplaatst: 01 okt 2007 15:37
door de zwarten
is het wel een langeslag derailleur en geen middellange?
Het is logische dat achteruittrappen niet gaat, zelfs langzaam. De ketting heeft dan immers vooraan geen derailleur om hem op het grote blad te houden, en dan ligt ze snel van het grote blad. Groot-groot optrekken is idd niet ideaal zoals haast iedereen hier zegt...
Eén van de reden waarom ik mijn record shifters zo graag zie is klein-groot aan een kruispunt optrekken, even snelst weg zijn van iedereen, het molentje rondtrappen tot het niet meer kan en dan 3-4 tandjes achteraan zwaarder tegelijk...
Geplaatst: 01 okt 2007 16:44
door rik.a
bluebird1 schreef:Ook raar dat je wel met een triple rijdt maar liever achter zo groot mogelijk schakelt dan die 2 andere voorbladen pakt, die zitten er niet voor niets, toch?
Hoezo ik snap niet w=at je bedoeld maar er zit op alle gazelles vandit jaar een triple (en welke gebruik ik niet volgens jou??)
@ Bluebird1 (nogmaals): zit wel wat in dat afschakelen naar midden en dan ineens op naar 52.
Geplaatst: 01 okt 2007 18:14
door jerico
heej,
even mijn mening nog als laatste, uit ervaring. Er word inderdaad overal gesuggereerd. dat je niet groot-groot moet rijden, dit vooral voor snelle slijten van de tandwielen en bladen en ketting. Maar als ik het krachten spel beschouw en je bent aan het trappen en je ketting staat redelijk strak door de grootste diameters van je tandwielen die je hebt. staat je derraileur hard te trekken aan de ketting en als je op dat moment terug trapt krijgt je ketting net een kleine "slapheids"moment, waardoor de ketting terug slaat en dan richting het achterste tandwiel terugslaat, naar binnen dus...
greetz,
jerico