Verlichting
L.S.
Ik heb het laatste nummer van fiets gekocht, maar was erg teleurgesteld over het artikel over verlichting. Ik wil in een artikel het volgende zien:
- Hoeveel weegt het
- Hoeveel licht geeft het (voorlicht) en een voorbeeldplaatje om dat licht en de spreiding te zien.
- Worden tegenliggers verblind of niet? (hangt natuurlijk grotendeels van de stand af, maar ook de spreiding).
- Is het geschikt om snel mee te fietsen op matig verlichte paden (en bedoel ik 30 a 45 km/h), dus een impressie van testrijders, b.v. de licht kleur, spreiding zijn daarvoor van belang. Als je 20 km/h rijdt maakt dat op een geasfalteerde weg niets uit, maar bij 30 en meer heb je ook op asfalt flink wat goed licht nodig (denk ook aan afgebroken takken, vooral dit jaar was het bar).
- Kleur: Irritant blauw, geel, of meer richting natuur-wit?
- Wat zie je van dat licht met een nachtbril? (zie ook verderop voor de nachtbril)
Wat breft Sharkman's stelling:
> klopt maar als de douane lastig wil zijn nemen ze het gewoon in beslag.
Daar geloof ik geen bal van. Die verlichting is ook bedoeld voor helm montage, en die kun je overal (ik bedoel dus alles behalve de openbare weg) gebruiken. Dus op welke gronden kan het in beslag genomen worden?
> Reden waarom ik het niet promoot is dat dit spul zwaar illegaal is en je gewoon een boete riskeerd.
Die lampen zijn niet illegaal. Het gebruik ervan op de openbare weg is illegaal. Dit doet me herinneren aan een etalage van een electronica zaak lang geleden (eind jaren 70), mijn vader liet me wat zien en zei: 'Kijk eens die mag je wel verkopen, maar niet gebruiken, vreemd he?' (dat waren waarschijnlijk politiescanners oid). Dat is me altijd bijgebleven, en recentere voorbeelden zijn modems die niet goedgekeurd voor gebruik in NL, wel in NL aan eindgebruikers verkocht mochten worden... Tenzij de wetgeving is veranderd, kun je die lampen dus gewoon legaal kopen/verkopen. Zelfs als wetgeving veranderd zou zijn en het nu illegaal zou zijn ze als fietsverlichting te verkopen, is het door de helm montage die meestal wordt meegeleverd niet illegaal om ze te verkopen (gewoon vermelden dat je ze niet op de openbare weg mag gebruiken, dat zie je in Duitsland veel gebeuren)...
Ik heb jaren met een 2.4 W halogeen voorlamp gereden die een nauwe bundel gaf (ik meen een IKU, heb de lamp niet bij de hand) waardoor dat net nog te doen was bij 30 km/h op slecht verlicht asfalt. Later deed ik daar een 4.8V halogeen lamp in en die deed het ook prima met een smak meer licht, ca. 4 Watt met een gewone dynamo). Ik heb er zelfs tot ca. 45 km/h 's nachts (wind mee en ook achter brommers) gereden maar dat was eigenlijk levensgevaarlijk en doe ik niet meer. Grappig voorval overigens bij die wind-mee rit: Na een heel stuk zo rond de 40-45 te hebben gereden, kwam ik een dorpje in waar ik een beetje inhield tot 35 of zo. Er kwam een auto langs me rijden die vanaf een zijweg achter me kwam rijden en me dus een tijd zag rijden. De bestuurder deed zijn raampje naar beneden, en zei: 'Pas op hoor, verderop wordt er geflitst'
Maar goed, wat betreft dat illegaal zijn, dat interesseert me niets. 2.4W halogeen is in ieder geval veel te weinig. Nieuwe LED verlichting heb ik nog niet geprobeerd maar zal op 2.4W ook nauwelijks genoeg zijn om op 30+ alles goed te kunnen zien denk ik, of heb ik het daar mis? Zo'n Lupine Betty of Wilma lijkt me wel wat. Maar hoe zit het met tegenliggers? Nog wat anders: Op een weg naast een autoweg waar ik vaak rijd, werd ik 's avonds altijd verblind. Dit is een stuk minder sinds ik een nachtbril gebruik (gele glazen), waarmee meteen de meest irritante autolampen (die blauwige), het minst irritant zijn... Als je zo'n nachtbril gebruikt, wat is dan de waarde van de verlichting?
Nog wat verwijzingen met tests (van wat oudere lampen) die een stuk beter zijn dan het Fiets-artikel:
http://www.gearreview.com/2007_led_lights.php
http://www.mtbr.com/spotlight/lightshootout/
Lupine heeft perfecte voorbeeldplaatjes van wat hun lampen kunnen:
http://www.lupine.de/
Tenslotte een afdeling van mtbr.com met discussies:
http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=124
Wouter
Ik heb het laatste nummer van fiets gekocht, maar was erg teleurgesteld over het artikel over verlichting. Ik wil in een artikel het volgende zien:
- Hoeveel weegt het
- Hoeveel licht geeft het (voorlicht) en een voorbeeldplaatje om dat licht en de spreiding te zien.
- Worden tegenliggers verblind of niet? (hangt natuurlijk grotendeels van de stand af, maar ook de spreiding).
- Is het geschikt om snel mee te fietsen op matig verlichte paden (en bedoel ik 30 a 45 km/h), dus een impressie van testrijders, b.v. de licht kleur, spreiding zijn daarvoor van belang. Als je 20 km/h rijdt maakt dat op een geasfalteerde weg niets uit, maar bij 30 en meer heb je ook op asfalt flink wat goed licht nodig (denk ook aan afgebroken takken, vooral dit jaar was het bar).
- Kleur: Irritant blauw, geel, of meer richting natuur-wit?
- Wat zie je van dat licht met een nachtbril? (zie ook verderop voor de nachtbril)
Wat breft Sharkman's stelling:
> klopt maar als de douane lastig wil zijn nemen ze het gewoon in beslag.
Daar geloof ik geen bal van. Die verlichting is ook bedoeld voor helm montage, en die kun je overal (ik bedoel dus alles behalve de openbare weg) gebruiken. Dus op welke gronden kan het in beslag genomen worden?
> Reden waarom ik het niet promoot is dat dit spul zwaar illegaal is en je gewoon een boete riskeerd.
Die lampen zijn niet illegaal. Het gebruik ervan op de openbare weg is illegaal. Dit doet me herinneren aan een etalage van een electronica zaak lang geleden (eind jaren 70), mijn vader liet me wat zien en zei: 'Kijk eens die mag je wel verkopen, maar niet gebruiken, vreemd he?' (dat waren waarschijnlijk politiescanners oid). Dat is me altijd bijgebleven, en recentere voorbeelden zijn modems die niet goedgekeurd voor gebruik in NL, wel in NL aan eindgebruikers verkocht mochten worden... Tenzij de wetgeving is veranderd, kun je die lampen dus gewoon legaal kopen/verkopen. Zelfs als wetgeving veranderd zou zijn en het nu illegaal zou zijn ze als fietsverlichting te verkopen, is het door de helm montage die meestal wordt meegeleverd niet illegaal om ze te verkopen (gewoon vermelden dat je ze niet op de openbare weg mag gebruiken, dat zie je in Duitsland veel gebeuren)...
Ik heb jaren met een 2.4 W halogeen voorlamp gereden die een nauwe bundel gaf (ik meen een IKU, heb de lamp niet bij de hand) waardoor dat net nog te doen was bij 30 km/h op slecht verlicht asfalt. Later deed ik daar een 4.8V halogeen lamp in en die deed het ook prima met een smak meer licht, ca. 4 Watt met een gewone dynamo). Ik heb er zelfs tot ca. 45 km/h 's nachts (wind mee en ook achter brommers) gereden maar dat was eigenlijk levensgevaarlijk en doe ik niet meer. Grappig voorval overigens bij die wind-mee rit: Na een heel stuk zo rond de 40-45 te hebben gereden, kwam ik een dorpje in waar ik een beetje inhield tot 35 of zo. Er kwam een auto langs me rijden die vanaf een zijweg achter me kwam rijden en me dus een tijd zag rijden. De bestuurder deed zijn raampje naar beneden, en zei: 'Pas op hoor, verderop wordt er geflitst'
Maar goed, wat betreft dat illegaal zijn, dat interesseert me niets. 2.4W halogeen is in ieder geval veel te weinig. Nieuwe LED verlichting heb ik nog niet geprobeerd maar zal op 2.4W ook nauwelijks genoeg zijn om op 30+ alles goed te kunnen zien denk ik, of heb ik het daar mis? Zo'n Lupine Betty of Wilma lijkt me wel wat. Maar hoe zit het met tegenliggers? Nog wat anders: Op een weg naast een autoweg waar ik vaak rijd, werd ik 's avonds altijd verblind. Dit is een stuk minder sinds ik een nachtbril gebruik (gele glazen), waarmee meteen de meest irritante autolampen (die blauwige), het minst irritant zijn... Als je zo'n nachtbril gebruikt, wat is dan de waarde van de verlichting?
Nog wat verwijzingen met tests (van wat oudere lampen) die een stuk beter zijn dan het Fiets-artikel:
http://www.gearreview.com/2007_led_lights.php
http://www.mtbr.com/spotlight/lightshootout/
Lupine heeft perfecte voorbeeldplaatjes van wat hun lampen kunnen:
http://www.lupine.de/
Tenslotte een afdeling van mtbr.com met discussies:
http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=124
Wouter
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Een betty op je fiets geeft hetzelfde effect als een 50 Watt halogeen lamp oid, volledig onbruikbaar op de weg ivm verblinding van andere verkeersdeelnemers. Voor in het bos kan het wel, maar ook daar is het volledig onzinnig, misschien dat het in Zuid-limburg handig is in afdalingen. Op Mtbr zijn er al een paar die een Wilma hebben en er zijn de foto's op Lupine, de Wilma doet zeker niet onder voor de Edison (16 W HID).
In 1 van de meeste recente topics op Mtbr heeft iemand 9 lampen vergeleken met beamshots, lampje nummer 4 was een single led. Een top led op 3 Watt vind ik meer dan voldoende licht geven om gewoon 40 te kunnen rijden zonder dat ik het idee heb dat het gevaarlijker is dan overdag.
In de test van fiets had je weinig aan beamshots gehad, dat zijn gewoon de lampjes die leuk zijn voor op de stadsfiets of als je met de racefiets alleen onder lantaarnpalen rijdt.
De 4e lamp is de Niterider Solmate nog maar 115 Lm, beste leds halen 80 Lm meer. Maar dat kost al wel weer $160 en qua techniek is het verouderd, de Led is niet meer up-to-date netzo als de accu.
Vergelijk dat eens met nummertje 3, de 10 Watt halogeen lamp van Sigma.
De rest (klik)
In 1 van de meeste recente topics op Mtbr heeft iemand 9 lampen vergeleken met beamshots, lampje nummer 4 was een single led. Een top led op 3 Watt vind ik meer dan voldoende licht geven om gewoon 40 te kunnen rijden zonder dat ik het idee heb dat het gevaarlijker is dan overdag.
In de test van fiets had je weinig aan beamshots gehad, dat zijn gewoon de lampjes die leuk zijn voor op de stadsfiets of als je met de racefiets alleen onder lantaarnpalen rijdt.
De 4e lamp is de Niterider Solmate nog maar 115 Lm, beste leds halen 80 Lm meer. Maar dat kost al wel weer $160 en qua techniek is het verouderd, de Led is niet meer up-to-date netzo als de accu.
Vergelijk dat eens met nummertje 3, de 10 Watt halogeen lamp van Sigma.
De rest (klik)
"Maar goed, wat betreft dat illegaal zijn, dat interesseert me niets. 2.4W halogeen is in ieder geval veel te weinig. Nieuwe LED verlichting heb ik nog niet geprobeerd maar zal op 2.4W ook nauwelijks genoeg zijn om op 30+ alles goed te kunnen zien denk ik, of heb ik het daar mis? Zo'n Lupine Betty of Wilma lijkt me wel wat. Maar hoe zit het met tegenliggers? Nog wat anders: Op een weg naast een autoweg waar ik vaak rijd, werd ik 's avonds altijd verblind. Dit is een stuk minder sinds ik een nachtbril gebruik (gele glazen), waarmee meteen de meest irritante autolampen (die blauwige), het minst irritant zijn... Als je zo'n nachtbril gebruikt, wat is dan de waarde van de verlichting?"
Hoewel Lupine in Duitsland verkocht mag worden mag er nooit reclame in de richting van weggebruik worden gemaakt (ze worden verkocht als campinglamp). Zowel in Engeland (erg streng) als Duitsland (wordt enkel gewaarschuwd) is weggebruik gewoon verboden.
Echter er is ook nog zoiets als een sociale faktor. Lampen zoals de Betty zorgen ervoor dat tegenliggers (ook fietsers) bij niet dimmen simpelweg worden verblind en enige tijd niets meer zien.
Voor weggebruik moet er een balans gevonden worden tussen zicht en wat nog acceptabel is (iemand zonder info met een edison de weg op sturen is waanzin en vragen om ellende). Persoonlijk ben ik al tevreden met een 20 watt halogeenlamp met traploze dimmer. Zicht heb je voor weggebruik voldoende, tegemoetkomende auto's dimmen en ik wordt niet verblind door mijn eigen licht (reflectie van verkeersborden).
De op de lupinesite weergegeven lichtbeelden zijn wel bedriegelijk ze zijn opgenomen op een donker droog bospad. Als je met dezelfde lamp op een stuk nat asfalt komt lijkt het alsof je licht uit is (absorbtie).
Dus bij een goede shop (= Duitsland) gaan kijken wat je koopt en je goed voor laten lichten is een must om teleurstelling achteraf te voorkomen.
Hoewel Lupine in Duitsland verkocht mag worden mag er nooit reclame in de richting van weggebruik worden gemaakt (ze worden verkocht als campinglamp). Zowel in Engeland (erg streng) als Duitsland (wordt enkel gewaarschuwd) is weggebruik gewoon verboden.
Echter er is ook nog zoiets als een sociale faktor. Lampen zoals de Betty zorgen ervoor dat tegenliggers (ook fietsers) bij niet dimmen simpelweg worden verblind en enige tijd niets meer zien.
Voor weggebruik moet er een balans gevonden worden tussen zicht en wat nog acceptabel is (iemand zonder info met een edison de weg op sturen is waanzin en vragen om ellende). Persoonlijk ben ik al tevreden met een 20 watt halogeenlamp met traploze dimmer. Zicht heb je voor weggebruik voldoende, tegemoetkomende auto's dimmen en ik wordt niet verblind door mijn eigen licht (reflectie van verkeersborden).
De op de lupinesite weergegeven lichtbeelden zijn wel bedriegelijk ze zijn opgenomen op een donker droog bospad. Als je met dezelfde lamp op een stuk nat asfalt komt lijkt het alsof je licht uit is (absorbtie).
Dus bij een goede shop (= Duitsland) gaan kijken wat je koopt en je goed voor laten lichten is een must om teleurstelling achteraf te voorkomen.
Amclassic-fan schreef:Een betty op je fiets geeft hetzelfde effect als een 50 Watt halogeen lamp oid, volledig onbruikbaar op de weg ivm verblinding van andere verkeersdeelnemers.
Lijkt me een beetje een boude uitspraak.
Gelukkig zijn die Lupine lampen dimbaar en is het dus niet nodig om met het volste vermogen rond te fietsen. Maar een beetje reserve kan nooit kwaad, bijvoorbeeld bij tegemoetkomende automobilisten die wijgeren hun licht te dimmen.
Als je de Betty of Wilma lamp dimt kan je -volgens de beschrijving van Lupine- overigens behoorlijk lang met een volle accu fietsen en dat is ook veel waard.
Volgens mij zijn die lampen juist ontzettend goed bruikbaar zolang je er verantwoord mee omgaat en je ook een beetje in kunt leven in andere weggebruikers. Dit geldt overigens ook voor auto verlichting, het is niet de bedoeling dat iedereen overal met groot licht gaat rijden.
Ik rijd nu zo'n 3 jaar met een sigma mirage set (5+10 watt Halogeen) rond dus ik weet waar ik over praat. Op zich heb je hier voldoende aan als je niet langer dan 2.5 uur op pad gaat. Na een jaar begint de ellende echter:
- accu's zijn "op" en moeten vervangen worden
- contacten / schakelaars worden onbetrouwbaar waardoor de licht opbrengst minder wordt of tijdens het fietsen het licht zelfs helemaal weg valt.
- de meegeleverde lader heeft geen laad beveiliging tegen het overladen van de accu. Als je deze niet vervangt door een goed exemplaar ben je na een half jaar al door je accu heen.
Ik heb inmiddels mijn buik meer dan vol van die Sigma die in mijn ogen voor serieus gebruik onbruikbaar is. Ik overweeg daarom de aanschaf van een Lupine Wilma lamp.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Heb je mijn bovenstaande bericht dan volledig uitgelezen en de link onderaan gelezen samen met de reviews van bijv Gearreview? Met 2 leds heb je al een stuk meer licht dan met je Sigma set. Het verschil is alleen dat die die leds zelf niet meer dan 7,5 Watt gebruiken, de driver erachter heeft een efficientie van 90% en dus verbruik je niet meer dan een goede 8Watt op maximale stand. Dat is dus net zoveel licht als dat je nu hebt en met dezelfde (technische hopeloos verouderde) accu haal je al een accuduur van 5 uur. In een Wilma zitten 4 van dit soort leds, in een Betty zelfs 7. Nu ziet 2 keer zo veel licht er niet 2 zo fel uit, maar de hoeveelheid licht is compleet onzinnig voor op een fiets op de weg (of een racebaan in 't bos).
Op 4 Li-ion cellen blijven 2 leds al 5 uur branden op maximaal vermogen, 5 uur is volgens mij voor nagenoeg iedereen meer dan genoeg. Daar zit juist het voordeel van de leds ten op zichte van halogeen, je hoeft niet meer een bidon volledig te vullen met een zware accu.
Met een enkele led moet ik heel soms een keertje met de lamp knipperen voordat automobilisten hun grote licht dimmen. Zet 3 leds in een behuizing en ze dimmen allemaal hun licht echt wel vanzelf, maar je zit dan qua licht al op het niveau van een 12 Watt HID en dat waarderen wandelaars en andere fietsers niet zo.
Op Mtbr zijn wat mensen die volledig zijn doorgeslagen, die denken dat ze om gezien te worden een Edison op het stuur en eentje op de helm moeten zetten, want met eentje wordt je niet gezien door sommige... Dan ben je gewoon een stuk erger bezig dan mensen die in de auto te laat groot licht dimmen.
Als je een beetje over wilt hebben dan moet je gewoon €300-400 overmaken naar mij en iemand zoeken die een behuizing kan frezen. Zetten we 12 Luxeon Rebel leds in een koplamp met een diameter van 50 mm en een lengte van 45 mm, microcontroller erin om netjes te kunnen dimmen, batterij status ledjes en om het compleet te maken een 20 cells li-ion accu in een grote bidon. Je hebt dan veel meer licht dan de 24-30 Watt HID lampen die ze op crossmotoren voor offroad gebruiken. Een Betty haalt een lullige 1400 Lumen hiermee kom je op 2700 Lumen met 3,5 uur accutijd. Op de laagste stand 200 Lumen en een brandduur van ongeveer 100 uur. Lijkt me wel aardig om een keer te bouwen, ik vind het alleen wat te zonde van m'n geld.
Op 4 Li-ion cellen blijven 2 leds al 5 uur branden op maximaal vermogen, 5 uur is volgens mij voor nagenoeg iedereen meer dan genoeg. Daar zit juist het voordeel van de leds ten op zichte van halogeen, je hoeft niet meer een bidon volledig te vullen met een zware accu.
Met een enkele led moet ik heel soms een keertje met de lamp knipperen voordat automobilisten hun grote licht dimmen. Zet 3 leds in een behuizing en ze dimmen allemaal hun licht echt wel vanzelf, maar je zit dan qua licht al op het niveau van een 12 Watt HID en dat waarderen wandelaars en andere fietsers niet zo.
Op Mtbr zijn wat mensen die volledig zijn doorgeslagen, die denken dat ze om gezien te worden een Edison op het stuur en eentje op de helm moeten zetten, want met eentje wordt je niet gezien door sommige... Dan ben je gewoon een stuk erger bezig dan mensen die in de auto te laat groot licht dimmen.
Als je een beetje over wilt hebben dan moet je gewoon €300-400 overmaken naar mij en iemand zoeken die een behuizing kan frezen. Zetten we 12 Luxeon Rebel leds in een koplamp met een diameter van 50 mm en een lengte van 45 mm, microcontroller erin om netjes te kunnen dimmen, batterij status ledjes en om het compleet te maken een 20 cells li-ion accu in een grote bidon. Je hebt dan veel meer licht dan de 24-30 Watt HID lampen die ze op crossmotoren voor offroad gebruiken. Een Betty haalt een lullige 1400 Lumen hiermee kom je op 2700 Lumen met 3,5 uur accutijd. Op de laagste stand 200 Lumen en een brandduur van ongeveer 100 uur. Lijkt me wel aardig om een keer te bouwen, ik vind het alleen wat te zonde van m'n geld.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Nou ben ik toch benieuwd naar een praktische oplossing.
Wanneer je met een naafdynamo fietst heb je 6 V en 3 W tot je beschikking. Welke in de handel verkrijgbare lamp geeft dan voldoende licht om met 35 km/u over de weg te fietsen?
Moet je dan een halogeenkoplamp met 3W lampje nemen of is een led-lamp ook geschikt? Tegenwoordig heb je veel 1W (?) led-lampen in de handel, waardoor je eigenlijk drie koplampen kunt aansluiten op een naafdynamo. Klopt dat? Moet dat dan in serie of parallel?
Nu heb ik een batterijkoplamp met vijf "ouderwetse" leds. Kan ik die ook op een naafdynamo aansluiten? Het voordeel is dan dat ik geen batterijen meer hoef op te laden en dat ik altijd de juiste spanning tot mijn beschikking heb.
Wanneer je met een naafdynamo fietst heb je 6 V en 3 W tot je beschikking. Welke in de handel verkrijgbare lamp geeft dan voldoende licht om met 35 km/u over de weg te fietsen?
Moet je dan een halogeenkoplamp met 3W lampje nemen of is een led-lamp ook geschikt? Tegenwoordig heb je veel 1W (?) led-lampen in de handel, waardoor je eigenlijk drie koplampen kunt aansluiten op een naafdynamo. Klopt dat? Moet dat dan in serie of parallel?
Nu heb ik een batterijkoplamp met vijf "ouderwetse" leds. Kan ik die ook op een naafdynamo aansluiten? Het voordeel is dan dat ik geen batterijen meer hoef op te laden en dat ik altijd de juiste spanning tot mijn beschikking heb.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je zou een 3 Watt led kunnen nemen en die dan op 700 mA aansturen, dan valt er ongeveer 3,6V over de led heen wat leidt tot een vermogen van 2,5 Watt. Als je een led direct op de dynamo aan zou sluiten zou je een lichtflits hebben bij het wegfietsen en daarna zou het donker zijn omdat de boel door zou branden, daarom heb je ook een leddriver nodig. Leds moeten altijd in SERIE geschakeld worden, per led heb je 3-4V nodig en voor de driver moet je 1,5V rekenen.
Je boodschappenlijstje bijv bij Ledsee:
Led kost je 5,95, de lens 1,50 en de driver 5,25, voor de rest is het een kwestie van wat draadjes solderen en de led met koelpasta op een aluminium koelblokje plakken. De led moet namelijk wel koel blijven. Wil je de led ook laten branden als je eventjes stil staat dan moet je een Goldcap parallel aan de ingang van de driver zetten (dus de 2 draadjes uit de dynamo). Het is alleen even de vraag hoe braaf die dynamo 3 Watt levert, ik durf niet te zeggen wat er gebeurt als het net te weinig is als je langzaam fietst bijv (of de led uit gaat of gewoon zachtjes gaat branden).
Je boodschappenlijstje bijv bij Ledsee:
Led kost je 5,95, de lens 1,50 en de driver 5,25, voor de rest is het een kwestie van wat draadjes solderen en de led met koelpasta op een aluminium koelblokje plakken. De led moet namelijk wel koel blijven. Wil je de led ook laten branden als je eventjes stil staat dan moet je een Goldcap parallel aan de ingang van de driver zetten (dus de 2 draadjes uit de dynamo). Het is alleen even de vraag hoe braaf die dynamo 3 Watt levert, ik durf niet te zeggen wat er gebeurt als het net te weinig is als je langzaam fietst bijv (of de led uit gaat of gewoon zachtjes gaat branden).
"Hoewel Lupine in Duitsland verkocht mag worden mag er nooit reclame in de richting van weggebruik worden gemaakt (ze worden verkocht als campinglamp). Zowel in Engeland (erg streng) als Duitsland (wordt enkel gewaarschuwd) is weggebruik gewoon verboden. "
http://lupine.de/content/main_flash.php?lang=de
Leuke camping............
http://lupine.de/content/main_flash.php?lang=de
Leuke camping............
Moet je het forum eens inkijken en op "Zeltlampe" zoeken. Zeg je dat je hem op je fiets monteerd en hem op de openbare weg gebruikt dan ga je na een waarschuwing gewoon in de ban..... Beetje hypocriet allemaal maar feit blijft dat jij met een dergelijke lamp en bij onjuist gebruik prima ziet maar je tegenliggers helaas even niet.
Als je overigens goed kijkt zie je dat de lampen op de helm zijn gemonteerd en daar is nou net weer geen regelgeving voor (om je dood te lachen)
Lees hier eens:
http://www.lupine-lights.com/phpBB/viewtopic.php?t=1361
Als je overigens goed kijkt zie je dat de lampen op de helm zijn gemonteerd en daar is nou net weer geen regelgeving voor (om je dood te lachen)
Lees hier eens:
http://www.lupine-lights.com/phpBB/viewtopic.php?t=1361
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je bedoelt de Cateye HL-EL220? Eenvoudig 5 5 mm leds is ideaal om goed gezien te worden, maar om zelf te zien heb je er niet zo veel aan. Om gezien te worden tijdens bijv woonwerk verkeer is het een mooi lampje.
Het is een beetje moeilijk om het (enorme) verschil duidelijk te maken. Een poging: bij jouw kan je recht in de leds kijken, fijn is het niet aan je ogen en allicht dat je wat lichte vlekken je beeld daarna hebt. Als je recht in een powerled zonder lens kijkt heb je 10 tot 20 minuten vieze vlekken in je beeld zitten, doe je je ogen dicht dan zie je juist weer licht (wat er niet is). Zou je in de lichtbundel vanaf 20 cm kijken dan heb je echt volledig blinde vlekken in je gezichtsveld zitten voor een poosje en loop je risico op blijvende schade (niet uitproberen dus).
Ik gooi volgende week zondag iig wel het lampje wat ik nu heb ik auto, moeten we alleen nog een donkere plek vinden zo overdag voor de belangstellende.
Het is een beetje moeilijk om het (enorme) verschil duidelijk te maken. Een poging: bij jouw kan je recht in de leds kijken, fijn is het niet aan je ogen en allicht dat je wat lichte vlekken je beeld daarna hebt. Als je recht in een powerled zonder lens kijkt heb je 10 tot 20 minuten vieze vlekken in je beeld zitten, doe je je ogen dicht dan zie je juist weer licht (wat er niet is). Zou je in de lichtbundel vanaf 20 cm kijken dan heb je echt volledig blinde vlekken in je gezichtsveld zitten voor een poosje en loop je risico op blijvende schade (niet uitproberen dus).
Ik gooi volgende week zondag iig wel het lampje wat ik nu heb ik auto, moeten we alleen nog een donkere plek vinden zo overdag voor de belangstellende.
Ja die bedoel ik idd. Hij bevalt mij voor woon werk n.l. heel goed. Je hebt zelf (net) voldoende licht om te zien of er wat op de weg ligt tot een snelheid van ong. 30 kmu. Tot deze snelheid gaat dit gewoon best goed.
Verder is je verhaal mij duidelijk, ik dacht alleen gelezen te hebben dat mijn lamp HighDensity Led's heeft. Jij bedoeld wat anders of heb ik die niet?
Verder is je verhaal mij duidelijk, ik dacht alleen gelezen te hebben dat mijn lamp HighDensity Led's heeft. Jij bedoeld wat anders of heb ik die niet?